Re:Dirty Pages fotograven talk !!
Moderator:Beheerders
Maar helaas is de camera die goed koop is vaak niet in staat om dit soort opname te maken(technies dus)
En met een el cheapo camera trek je geen je formule 1 auto los van de achtergrond als hij op hoge snelheid voorbij raast (ik bedoel dus wel bewust)
Er is zit dus wel verschil in mogelijkheden in camera"s en dat zijn vaak wel de zaken die zo"n ding zoooo duur maken
En dan het fenomeen van de verschillen (lees kwaliteit) in lenzen Of vind je ook dat niet belangrijk ?
Ik vindt een foto moet wel echt scherp zijn dus ook in de hoeken e.d
als je over de zogenaamde SNAPSHOTS praat heb jij weer gelijk
Maar nogmaals de fotograaf maakt inderdaad de foto en niet de camera
en je fotografeerd pas echt als dat wat je ziet ook daadwerkelijk in de zelfde stemming en compositie op de fotostaat
(en dat vaal niet altijd mee )
En met een el cheapo camera trek je geen je formule 1 auto los van de achtergrond als hij op hoge snelheid voorbij raast (ik bedoel dus wel bewust)
Er is zit dus wel verschil in mogelijkheden in camera"s en dat zijn vaak wel de zaken die zo"n ding zoooo duur maken
En dan het fenomeen van de verschillen (lees kwaliteit) in lenzen Of vind je ook dat niet belangrijk ?
Ik vindt een foto moet wel echt scherp zijn dus ook in de hoeken e.d
als je over de zogenaamde SNAPSHOTS praat heb jij weer gelijk
Maar nogmaals de fotograaf maakt inderdaad de foto en niet de camera
en je fotografeerd pas echt als dat wat je ziet ook daadwerkelijk in de zelfde stemming en compositie op de fotostaat
(en dat vaal niet altijd mee )
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
En nu ben ik benieuwd naar het antwoord op de vraag van Pieter...
Komtie:
In de sportstand gaat de camera voor jou denken, en als je iets niet wilt is dat het wel........niet gebruiken dus.
Hij schakelt dan volgens mij over op AI-servo, wat inhoud dat zolang jij de ontspanknop half ingedrukt houdt de camera blijft focussen. Normaal gesproken focust hij 1 X bij half indrukken van de ontspanknop, ook als je de camera daarna op iets anders richt.
Bij AI-servo blijft hij continu focussen.
Hij ontspant echter pas als hij iets scherps gevonden heeft, en onder slechte lichtomstandigheden en/of weinig contrast kan dat lastig zijn voor de camera. Als hij niets scherps vind ontspant hij dus niet......
Dit wat betreft het weigeren.
Over de onscherpte:
Je sluitertijd was te lang. In dat bos is het gewoon te donker voor je lens/camera.
Onder dit soort omstandigheden de camera op Av zetten(diafragma voorkeuze), jij kiest het diafragma en de camera automatisch de sluitertijd om een juiste belichting te verkrijgen.
Autofocus op "one shot" AF.
Zet je diafragma op het laagste getal=grootste opening, de lens laat dan het meeste licht door.
Als je nu ziet dat de sluitertijd nog steeds te laag is, bijv. 1/30 of 1/60, dan moet je de iso waarde verhogen naar 400 of 800 of soms nog hoger,(liever een opname met iets meer korrel dan een onscherpe,,,,,,,)
Ik zou bij dit soort opnames minimaal een 1/125 nemen, bij voorkeur sneller(1/250 of 1/500)
Voor onderwerpen die paralel aan jezelf bewegen(van links naar rechts of v.v.) altijd proberen mee te trekken ongeacht je sluitertijd, het helpt altijd om een scherper onderwerp te krijgen.
Techniek voor meetrekken:
-ga stevig wijdbeens staan
-ondersteun je lens met je linkerhand, rechterhand om de grip & ontspanknop.
-hou de camera zoveel mogelijk waterpas
-AF kan uit. (als je bijv. weet waar de biker langs komt stel je scherp op dat punt en zet je de AF uit, camera reageert sneller en je kunt je onderwerp uit het midden van je beeld fotograferen zonder dat het onscherp word)
-maak een aantal testopnames als dat kan, om te kijken welke sluitertijd de beste is, dit varieert meestal tussen 1/15 & 1/125 oid.
-eventueel flitsen, zou ik persoonlijk altijd doen. Maak een testopname voor de juiste verhouding tussen dag en flitslicht.
-houdt je onderwerp steeds op hetzelfde punt in je zoeker. Dus bij een drop niet alleen van links naar rechts bewegen, maar ook van boven naar beneden.(ja, het is geen kattepis!!!)
succes
dusssss©
In de sportstand gaat de camera voor jou denken, en als je iets niet wilt is dat het wel........niet gebruiken dus.
Hij schakelt dan volgens mij over op AI-servo, wat inhoud dat zolang jij de ontspanknop half ingedrukt houdt de camera blijft focussen. Normaal gesproken focust hij 1 X bij half indrukken van de ontspanknop, ook als je de camera daarna op iets anders richt.
Bij AI-servo blijft hij continu focussen.
Hij ontspant echter pas als hij iets scherps gevonden heeft, en onder slechte lichtomstandigheden en/of weinig contrast kan dat lastig zijn voor de camera. Als hij niets scherps vind ontspant hij dus niet......
Dit wat betreft het weigeren.
Over de onscherpte:
Je sluitertijd was te lang. In dat bos is het gewoon te donker voor je lens/camera.
Onder dit soort omstandigheden de camera op Av zetten(diafragma voorkeuze), jij kiest het diafragma en de camera automatisch de sluitertijd om een juiste belichting te verkrijgen.
Autofocus op "one shot" AF.
Zet je diafragma op het laagste getal=grootste opening, de lens laat dan het meeste licht door.
Als je nu ziet dat de sluitertijd nog steeds te laag is, bijv. 1/30 of 1/60, dan moet je de iso waarde verhogen naar 400 of 800 of soms nog hoger,(liever een opname met iets meer korrel dan een onscherpe,,,,,,,)
Ik zou bij dit soort opnames minimaal een 1/125 nemen, bij voorkeur sneller(1/250 of 1/500)
Voor onderwerpen die paralel aan jezelf bewegen(van links naar rechts of v.v.) altijd proberen mee te trekken ongeacht je sluitertijd, het helpt altijd om een scherper onderwerp te krijgen.
Techniek voor meetrekken:
-ga stevig wijdbeens staan
-ondersteun je lens met je linkerhand, rechterhand om de grip & ontspanknop.
-hou de camera zoveel mogelijk waterpas
-AF kan uit. (als je bijv. weet waar de biker langs komt stel je scherp op dat punt en zet je de AF uit, camera reageert sneller en je kunt je onderwerp uit het midden van je beeld fotograferen zonder dat het onscherp word)
-maak een aantal testopnames als dat kan, om te kijken welke sluitertijd de beste is, dit varieert meestal tussen 1/15 & 1/125 oid.
-eventueel flitsen, zou ik persoonlijk altijd doen. Maak een testopname voor de juiste verhouding tussen dag en flitslicht.
-houdt je onderwerp steeds op hetzelfde punt in je zoeker. Dus bij een drop niet alleen van links naar rechts bewegen, maar ook van boven naar beneden.(ja, het is geen kattepis!!!)
succes
dusssss©
- Arnetteman
Ik heb zo niet een hapklaar antwoord voor je Pieter maar 1 ding kan ik wel zeggen en dat is dat je niet moet gaan verwachten dat je camera naarmate je meer foto"s maakt beter gaat presteren.
Jij bent degene die de foto"s maakt. Je dient je camera wel goed te kennen om eruit te halen wat er in zit maar uiteindelijk bepaal jij de compositie, het scherpstelpunt, het moment, het diafragma, de iso waarde, de sluitertijd. Simpelste is natuurlijk je camera wel al het werk voor je te laten doen door hem op de voorgeprogammeerde standen te zetten. Maar dat is wel iets te makkelijk. Die standen, afgezien van de automaat, mogen ze wat mij betreft wel van de camera"s afhalen. Wellicht worden die dingen dan goedkoper.
Het mooiste is om gewoon alles manueel in te stellen. Op die manier leer je je camera het beste kennen is mijn ervaring en kun je lekker gaan experimenteren.
De foto"s die je hierboven hebt gezet zijn allemaal vanuit zo"n positie gemaakt dat er eigenlijk weinig spectaculairs in de foto zit. Wil je het wel zo laten lijken, zoek dan eens een ander standpunt, ga eens wat meer spelen met diafragma en sluitertijd. Probeer gewoon wat. Knal er maar een stuk of wat achter elkaar.
Ik heb tijdens streetmeetings vaker jongens moeten vragen om een bepaalde truc te herhalen. Vaak zonder probleem maar ze begrepen in ieder geval wel dat ik van alles aan het uittesten ben.
Bij mij is het ook niet allemaal in 1 keer gekomen. Ik heb er ook wel een aantal jaren over moeten doen tot ik tot een voor mij bevredigend resultaat ben gekomen. Heb uiteraard wel genoeg hulp en tips gehad van verschillende mensen.
Ik hoop dat ik je op deze manier weer iets verder heb geholpen.
Nog 1 laatste tip: Lees gewoon die gebruiksaanwijzing door. Gebruik een regenachtige zondagmiddag maar eens om met de handleiding de camera beter te leren kennen. Zo weet je straks precies welk knopje waar voor dient.
Succes.
Arnetteman
Jij bent degene die de foto"s maakt. Je dient je camera wel goed te kennen om eruit te halen wat er in zit maar uiteindelijk bepaal jij de compositie, het scherpstelpunt, het moment, het diafragma, de iso waarde, de sluitertijd. Simpelste is natuurlijk je camera wel al het werk voor je te laten doen door hem op de voorgeprogammeerde standen te zetten. Maar dat is wel iets te makkelijk. Die standen, afgezien van de automaat, mogen ze wat mij betreft wel van de camera"s afhalen. Wellicht worden die dingen dan goedkoper.
Het mooiste is om gewoon alles manueel in te stellen. Op die manier leer je je camera het beste kennen is mijn ervaring en kun je lekker gaan experimenteren.
De foto"s die je hierboven hebt gezet zijn allemaal vanuit zo"n positie gemaakt dat er eigenlijk weinig spectaculairs in de foto zit. Wil je het wel zo laten lijken, zoek dan eens een ander standpunt, ga eens wat meer spelen met diafragma en sluitertijd. Probeer gewoon wat. Knal er maar een stuk of wat achter elkaar.
Ik heb tijdens streetmeetings vaker jongens moeten vragen om een bepaalde truc te herhalen. Vaak zonder probleem maar ze begrepen in ieder geval wel dat ik van alles aan het uittesten ben.
Bij mij is het ook niet allemaal in 1 keer gekomen. Ik heb er ook wel een aantal jaren over moeten doen tot ik tot een voor mij bevredigend resultaat ben gekomen. Heb uiteraard wel genoeg hulp en tips gehad van verschillende mensen.
Ik hoop dat ik je op deze manier weer iets verder heb geholpen.
Nog 1 laatste tip: Lees gewoon die gebruiksaanwijzing door. Gebruik een regenachtige zondagmiddag maar eens om met de handleiding de camera beter te leren kennen. Zo weet je straks precies welk knopje waar voor dient.
Succes.
Arnetteman
- Pieter en zijn V10
ok thanks allebei hier kan ik zeker wat mee
dat boekje lees ik door (over tijdje )
ik zal hem dus in ieder geval niet op een automatische stand zetten, voor de rest moet ik zeggen schiet het wel heel makkelijk, en idd de hoeken waaruit ze gemaakt zijn misschien wat saai,, maar 1 ding weet ik wel,, het is een vak apart (en geen makkelijk vak)
helaas nu tijdje geen tijd om foto"s te maken en fietsen nou volgende week zaterdag dan maar.. ik ga aan het expirimenteren
bedankt Pieter
dan nog een vraagje het is mooi zonnig weer welke stand moet je dan gebruiken,, ook weer die av?
ik zal hem dus in ieder geval niet op een automatische stand zetten, voor de rest moet ik zeggen schiet het wel heel makkelijk, en idd de hoeken waaruit ze gemaakt zijn misschien wat saai,, maar 1 ding weet ik wel,, het is een vak apart (en geen makkelijk vak)
helaas nu tijdje geen tijd om foto"s te maken en fietsen nou volgende week zaterdag dan maar.. ik ga aan het expirimenteren
bedankt Pieter
dan nog een vraagje het is mooi zonnig weer welke stand moet je dan gebruiken,, ook weer die av?
Gaat er nog iemand van jullie foto"s maken op de world cup in Duitsland..?
Wij vertrekken morgenvroeg..
Wij vertrekken morgenvroeg..
FF een reactie op de quote "met een goedkope camera maak ik net zo mooie beelden als een dure"
Dat kan inderdaad zijn op stilstaande beelden.
Maar probeer dat inderdaad eens met een formule 1 die voorbij raast of een crossmotor.
Ik heb zelf een canon D10 gehad (echt niet goedkoop) en die was waardeloos voor Mx nu met de MK2 is het veel beter.
Een heel duidelijke stelling in sportfotografie (en dat hoor en lees ik van 1001 pro fotografen) is het volgende : Het materiaal waar je mee schiet maakt het verschil, zeker met sporten waar snelheid/weinig licht/strontregen in voor komen.
Je moet weten dat wij in de winter Supercross schieten en daar allemaal op 1600 iso knallen, dat moet je dus niet proberen met een goedkope camera want dat ziet er niet uit.
voorbeeldje

geschoten om 5 uur savonds, goed donker, veel sneeuwval (duidelijk veronderstel ik)
Ik spreek hier uit ervaring want ik ben begonnen met een degelijk Nikonneke naar een canon D10 naar een Canon mk2 d1.
Opgelet : ik spreek hier wel duidelijk over sporten waar snelheid een factor is !
Maar probeer dat inderdaad eens met een formule 1 die voorbij raast of een crossmotor.
Ik heb zelf een canon D10 gehad (echt niet goedkoop) en die was waardeloos voor Mx nu met de MK2 is het veel beter.
Een heel duidelijke stelling in sportfotografie (en dat hoor en lees ik van 1001 pro fotografen) is het volgende : Het materiaal waar je mee schiet maakt het verschil, zeker met sporten waar snelheid/weinig licht/strontregen in voor komen.
Je moet weten dat wij in de winter Supercross schieten en daar allemaal op 1600 iso knallen, dat moet je dus niet proberen met een goedkope camera want dat ziet er niet uit.
voorbeeldje

geschoten om 5 uur savonds, goed donker, veel sneeuwval (duidelijk veronderstel ik)
Ik spreek hier uit ervaring want ik ben begonnen met een degelijk Nikonneke naar een canon D10 naar een Canon mk2 d1.
Opgelet : ik spreek hier wel duidelijk over sporten waar snelheid een factor is !
Plons schreef:
FF een reactie op de quote "met een goedkope camera maak ik net zo mooie beelden als een dure"
Waarom zou je geen voorbijrazende F1 kunnen schieten met een ixus oid. als je een beetje goed kan "pannen" (spreek uit pennen, = meetrekken) maakt dat geen fuck uit. Ontspanvertraging zit er tegenwoordig bijna niet meer op dus dat is zowiezo geen issue.
En waarom kan je met een goedkope camera niet op 1600 knallen? Die ixusjes zijn volgens mij ook allemaal F/2.8, net zo lichtsterk als die reuzen van jou.
Dit is geen kritiek op je werkwijze oid. ik weet ook wel dat "duurder" spul beter werkt en het verschil maakt. Maar ik weet ook dat je met een goedkoop cameraatje nagenoeg hetzelfde resultaat kan behalen, vaak halen amateurs "het verschil" niet uit een camera.
Die zetten hem op de sportstand en knallen maar, dan kan je idd net zo goed een leuke compact nemen.(no offence, Pieter)
dusssss©
feit : tis de man achter de camera, niet de camera in front of the man
maar het helpt wel (in mij geval toch, hahahahahaha)
Plons schreef:
u got my point!
dusssss©
BOSS schreef:En waarom kan je met een goedkope camera niet op 1600 knallen? Die ixusjes zijn volgens mij ook allemaal F/2.8, net zo lichtsterk als die reuzen van jou.
Zo hoog komen ze niet eens, en als ze al zouden kunnen zou het een grote bult ruis zijn. Maargoed, ik kan geen foto"s maken...
pieterenzijnm-pire schreef:
bedankt Pieter
Het beste wat je kunt doen als je fotografeerd is alles wat je doet tijdens je foto experimenten OPSCHRIJVEN dan weet je later waarom iets is zoals het op je foto verschijnt
8)angel

Plons schreef:
Niet altijd .........
Mooie vrouwen / naakt ...........
stel je voor dat je geen zelf timer hebt
geintje
greetzzzz
Met mijn Powershot lukt het me ook om een F1 of DTM in beeld te krijgen. MAAR denk wel dat je met "echt" materiaal mooiere hebt.
tis maar een jordan maar ook die gaan toch best hard

tis maar een jordan maar ook die gaan toch best hard

- Pieter en zijn V10
angel schreef:
[pieterenzijnm-pire schreef:
bedankt Pieter
Het beste wat je kunt doen als je fotografeerd is alles wat je doet tijdens je foto experimenten OPSCHRIJVEN dan weet je later waarom iets is zoals het op je foto verschijnt
8)angel![]()
ok das idd wel zo makkelijk anders is en blijft een lucky shot
thanks
Daar heb je toch je EXIF informatie voor???[Het beste wat je kunt doen als je fotografeerd is alles wat je doet tijdens je foto experimenten OPSCHRIJVEN dan weet je later waarom iets is zoals het op je foto verschijntangel schreef:
8)angel![]()
Welkom in de digitale werled, hallelujah!!!
dusssss©
Dat weet jij en ik maare weet ik veel wie nog meer dus papiertje is ook oke Of gelijk in je notebook van appel wat ik bedoel is dat niet iedereen er zo bekent mee is of heeft de mogelijkhedenBOSS schreef:[Het beste wat je kunt doen als je fotografeerd is alles wat je doet tijdens je foto experimenten OPSCHRIJVEN dan weet je later waarom iets is zoals het op je foto verschijntangel schreef:
8)angel![]()
Daar heb je toch je EXIF informatie voor???
Welkom in de digitale werled, hallelujah!!!
dusssss©
en tja die foto van de jordan .Persoonlijk vindt ik dat een snapshot maar wie ben ik Als zo"n plaat geplaatst moet worden moet hij zoveel vergroot worden dan ziet t er niet meer uit met alle respect
interessant topic zo. Ben zelf onbeperkte hobbyist qua fotograveren, maar de handleiding heb ik inmiddels wel uit.
Iemand uit het meer ervaren kamp tips over (buiten) fotograveren qua boeken of websites ? Info over composities, handige technieken ofzo. Ga binnenkort een tijdje op reis dus ik kan wel wat hulp gebruiken. Zal vooral landschappen, rare beesten worden worden maar met een beetje mazzel kan er ook nog gebiked worden..
thanx voor de info totnutoe in ieder geval !
dnuz

dnuz
dnuz schreef:
interessant topic zo. Ben zelf onbeperkte hobbyist qua fotograveren, maar de handleiding heb ik inmiddels wel uit.Iemand uit het meer ervaren kamp tips over (buiten) fotograveren qua boeken of websites ? Info over composities, handige technieken ofzo. Ga binnenkort een tijdje op reis dus ik kan wel wat hulp gebruiken. Zal vooral landschappen, rare beesten worden worden maar met een beetje mazzel kan er ook nog gebiked worden..
dnuz
-neem eens een ander standpunt, door je knieen, liggen of juist heel hoog.
-probeer diepte in je foto te krijgen door iets in de voorgrond te nemen, desnoods onscherp.
-diagonale lijnen doen het altijd lekker.
-zorg dat je onderwerp los komt van de achtergrond, door:onscherpte, kleur of contrast.
-hou het simpel, probeer niet in 1 foto een heel verhaal te laten zien
-fotografeer met laag licht(en dus lange schaduwen), dat is dus vroeg je nest uit of laat erin!
-laat ook duidelijk zien wat je wilt laten zien, bij beesten kun je nooit dichtbij genoeg zijn bijv.
Kijk maar eens op mijn site, dan wordt het wel duidelijk hoop ik

dusssss©
dnuz schreef:
interessant topic zo. Ben zelf onbeperkte hobbyist qua fotograveren, maar de handleiding heb ik inmiddels wel uit.Iemand uit het meer ervaren kamp tips over (buiten) fotograveren qua boeken of websites ? Info over composities, handige technieken ofzo. Ga binnenkort een tijdje op reis dus ik kan wel wat hulp gebruiken. Zal vooral landschappen, rare beesten worden worden maar met een beetje mazzel kan er ook nog gebiked worden..
dnuz
Fotografeer niet altijd met een groothoek maar durf ook dat portret eens met een lekker tele optiek te maken grote opening qua diafragma 2.8 of zo lekker die achter grond onscherp Er is niets mooier als een weide landschap met als enige daar in scherp een boom of beest of mens oid (biker)
kortom speel met het femomeen van de scherptediepte
8)angel

Nog is een vraagske:
Na veel spelen met mijn kodakske kwam ik whitebalans tegen en vroeg mij nu af of dat misschien intressant is bij het schieten van kabouters in het donkere bossen?
Na veel spelen met mijn kodakske kwam ik whitebalans tegen en vroeg mij nu af of dat misschien intressant is bij het schieten van kabouters in het donkere bossen?
Neehoor, gewoon op auto white balance zetten, dit gaat altijd goed.
En anders gewoon eens experimenteren, je ziet vanzelf wat er gebeurt.
dusssss©
En anders gewoon eens experimenteren, je ziet vanzelf wat er gebeurt.
dusssss©
experimenteer d"r mee leer je gelijk iets over kleur temperaturen van dag, kunst en tl licht
8)angel
8)angel

oke deze foto heb ik zaterdag gemaakt nu heeft mijn fotocam geen dubbelexposure zodat je alles op een beeld krijgt dus ben gaan knippen en plakken maar ben nog niet echt tevreden met het resulltaat met name kleurstelling en de horizon en de lijnen tussen de foto"s
wie heeft tips
lege achtergrond schieten, dan die mislukte move van die surfer met de moterdrive schieten, al die moves van die surfer maskeren en in de juiste volgorde, of niet, in die lege achtergrond plakken.
Veel succes met maskeren
dusssss©
Veel succes met maskeren

dusssss©