Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
T.B.F.K.A.N.

Bericht door T.B.F.K.A.N. » di mei 31, 2005 10:07 pm

Soms klooi ik ook wat met een oude Pentax K1000 ("76 ofzo met een Tokina 80-200 lens). Maar dan eigenlijk alleen bij Rally"s, mountainbiken eigenlijk nooit, omdat ik dan liever zelf fiets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Rogier Bom (Bommie) doet wel aan mountainbikefotografie, zie ook http://www.rogierbom.nl en http://www.bommie.nl.

Plons

Bericht door Plons » wo jun 01, 2005 5:56 am

TIlly, bitch

nope uw fotos zijn niet scherp genoeg (de meeste toch niet...) hahahahahaha

gij zijt wel scherp genoeg

XXL

Bericht door XXL » wo jun 01, 2005 8:59 am

Ik ben ook wel een beetje een dummie als ik dit allemaal zie van foto"s
Ik schiet met een sony dcs-p150 (een klein simpel digi. toestel) maar kan in mijn ogen nog wel redelijk veel manueel instellen.... (sluiterstijd, diafragma, iso, witbalans, en nog enkele dingskes) voor een pro is dat waarschijnlijk peannuts
dus nu wou ik is effe enkele dingen weten van de pro"s hier

* Hoe doe je die dieptescherpte zoals steelboy die foto van de prophet liet zien? en kan je ook iets dat op de voorgrond staat (object staat still) scherp maken en de achtergrond wazig...hoe doe je dat dan?

* Ik schiet redelijk veel mtb maar heb vaak het probleem dat je de steilheid (zoals bij dh) niet ziet of het relief van het parcour. Hoe kan je die nu het best in beeld brengen.....?

*en zoals de fotos van plons van die mx-er....die mx zelf staat haar scherp maar door de achtergrond zie je toch al die beweging

alvast bedankt voor de tips

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jun 01, 2005 9:16 am

Hey XXL,

Ik kan je in ieder geval op je eerste vraag al een duidelijk antwoord geven. De onscherpte in de diepte krijg je voornamelijk door goed scherp te stellen op je onderwerp in de voorgrond en een hoog diafragma, dus een klein diafragma getal te gebruiken. Denk echter bij het gebruik van een klein diafragmagetal er wel om dat je je sluitertijd nog zo hebt dat er een goed stilstaand beeld is. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar maximaal 1/125 sluitertijd maar leverd dat nog geen goed helder beeld op dan zul je je iso waarde anders in moeten stellen. Een klein diafragmagetal wil dus zeggen vanaf bijvoorbeeld F3.5. Ik heb even gekeken wat er mogelijk is bij jouw camera. Je kunt je iso waarde instellen op 100 iso, je diafragma op F2.8 tot F 5.2 en je sluitertijd van 1/1000 tot max 30 seconden. Daar kun je al aardig wat mee. Ga er eens mee aan het testen. Ik heb dat laatst ook gedaan. Zet een voorwerp op tafel, stel je camera in op een klein diafragmagetal met bijpassende sluitertijd voor een goede belichting. Maak de foto. Ga vervolgens een hoger diafragmagetal gebruiken met wederom bijpassende sluitertijd, zal wel een iets langere worden en maak wederom een foto. Bekijk de foto"s vervolgens nauwkeurig en je ziet dat de eerste foto meer onscherpte in meer diepte heeft dan de tweede foto. Overigens bereik je met meer zoom meer scherpteondiepte in de foto dan wanneer je op de 28 mm foto"s maakt. Echter is dit van toepassing op onderwerpen op grotere afstand. Maak je een foto van een onderwerp dichtbij dan kun je met een 28 mm ook wel goed onscherpte erin krijgen, als je onderwerp maar dicht genoeg bij de lens is.

Wat betreft je 2e vraag. Dat is inderdaad altijd lastig. Je kunt proberen een wat andere positie in te nemen dan normaal. De meeste mensen staan gewoon en maken op standaard ooghoogte de foto"s. Ga bijvoorbeeld eens op de grond liggen en maak dan de foto. Je ziet direct een heel ander resultaat. Zorg er in ieder geval ook voor dat je dingen in beeld krijgt die de diepte en hoogte van bijvoorbeeld een downhillparcours kunnen laten zien. Neem als voorbeeld mensen die naar beneden kijken of omhoog kijken.

En wat betreft de foto"s van Plons. Ondanks dat hij een erg korte shutter gebruikt zie je toch actie in de foto. dat komt in mijn ogen door het opspattende zand en modder achter de crosser. Ik vind het helemaal super hoe hij dat doet.

@alle andere fotocracks: correct me if i"m wrong or add more contents.... :-*

In ieder geval succes, hoop dat ik je wat verder heb geholpen.

Groet,

Arnetteman

Plons

Bericht door Plons » wo jun 01, 2005 9:27 am

Omdat ik liever zelf fiets dan fotos maak en ook het feit dat ik niet graag rond rij met een 8000 euro op mijn rug, maak ik eigenlijk nooit fotos van mountainbike.

Ik heb nu tweemaal fotos gemaakt, beide malen met een fisheye (omdat het niet anders ging omdat mijn andere lenzen bij canon waren)

Als je dh/freeride/jump fotos wilt maken, valt die fisheye super mee !!!

je kan echt heel mooi laten zien hoog steil of hoog het wel is, dat is nl altijd een groot nadeel, want op de meeste fotos zie je dat niet.

ik gebruik heel veel de flash (geleerd van tbx

Het mooiste is al je het natuurlijk licht kan gebruiken in fotos waar licht juist schaars is, bvb
Afbeelding

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo jun 01, 2005 9:34 am

Dat flitsen moet ik nog beter leren. Kun je me daar iets over vertellen Plons?
Wat kun je allemaal met flits doen en wat betekenen al die rare termen als flitssynchronisatie en zo?

En wat betreft die fisheye, bij mij groeit geen geldboom op mijn balkon.... :(

Nee serieus, die dingen zijn krengig duur. Vind het resultaat altijd wel erg apart maar weet niet of het wat voor mij is.

markm.nl

Bericht door markm.nl » wo jun 01, 2005 10:35 am

weer een cheap ass oplossing van mark m.b.t. de fish eye
zoek een video fish eye met de zelfde diameter als je lens bij mij is dat bijvoorbeeld 58 mm op mijn sigma 18-50 zet de lens op 28 mm en je krijgt het volgende resultaat,
tweedehands rond de 50 euro is wel even zoeken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

XXL

Bericht door XXL » wo jun 01, 2005 12:23 pm

@ arnetteman: thanx voor de uitgebreide info...hier heb ik echt iets aan! Ga vannamiddag eens een en ander proberen...

over die 2de vraag heb ik al gemerkt dat je vaak beter op oog hoogte kunt schiete dan bvb op de grond want als je op de grond ligt of zit zie je meestal de jumphoogte zelf niet...

Die fisheye lijkt mij wel iets leuk maar dat past helaas niet op mijn kodakske...weet wel dat sony van die opzet lenzen heeft/had voor mijn toestel moet is nakijken

@plons: Bij is het zo dat als ik met flash schiet mijn kodak veel trager is....heb jij daar dan geen last van? en hoe krijg je het effect dat je heel de foto belicht met je flash en niet enkel dat gene waar de flash naar gericht is....?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 01, 2005 4:31 pm

Probleem met die compacts is vaak dat de chip zo klein is, dat je, of je nou wilt of niet, toch de hele wereld scherp hebt.

Des te groter het opname formaat, des te kleiner de scherptediepte. (ben ik ff blij met mijn 100% chip)Tuurlijk is dit ook weer afhankelijk van de gebruikte brandpuntsafstand & diafragma.

Tele oogt vaak onscherper, maar zou je met je groothoek je onderwerp even groot in beeld nemen als met je tele zul je zien dat je achtergrond even wazig is.......

abacadabra......???? wellicht voor de meesten maar het klopt wel.

Hoogte & diepte laten zien blijft altijd een probleem omdat je iets wat 3D is vertaald naar een plat plaatje en ja dan verlies je inzicht in de diepte. Wat je in dit soort gevallen vaak het beste kan doen is iets in de voorgrond(onscherp) in beeld nemen(een tak, hek, schouder, u name it) dat geeft je een bepaalde referentie. Een boom groeit meestal verticaal, een hek ook en mensen helemaal. Op deze manier geef je de fot weer wat diepte terug.

dusssss©

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » wo jun 01, 2005 7:34 pm

Plons schreef:
TIlly, bitch

nope uw fotos zijn niet scherp genoeg (de meeste toch niet...) hahahahahaha

gij zijt wel scherp genoeg

ik heb ook niet zo"n fantastische lenzen als jij he.........

Plons

Bericht door Plons » do jun 02, 2005 6:02 am

Afbeelding

ik schiet dan ook met geen aldi lenzen !

FLitssynchro :

bepaalde sluitersnelheid dat je flits aankan

is bij elk toestel anders, ik denk dat je minimaal 250 moet hebben voor mtb
anders krijg je wazige fotos (ook wel mooi soms ! )

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do jun 02, 2005 8:11 am

bedoel je zoiets met wazige foto dat wel mooi kan zijn?

Afbeelding

Arnetteman

Plons

Bericht door Plons » do jun 02, 2005 8:52 am

Inderdaad dat vind ik mooi !
maar niet voor 5 fotos, ene mag zo zijn !
Alleen moet je op één ding letten, je horizon die klopt van geen kanten, tenzij wij hier in belgie geen last van zwaartekracht hebben !

Ik heb jou fotos bekeken van Houfalize, mooie dingen bij.

Ik mis er één ding in, je kan op geen enkele foto zeggen dat het houffalize is...
en dat is volgens mij één van de belangrijkste dingen in een fotoreportage.
Maar let op : dat is ook weer typisch in de mx...

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » do jun 02, 2005 9:19 am

Hier staat het: Houffalize ;)

Afbeelding

angel

Bericht door angel » do jun 02, 2005 10:22 am

Fotograferen ..........ruim 20 jaar beroepsmatig, tegen woordig niet zo veel meer. Het betrefd nog zo"n 20% van m"n werk de andere 80 is voor m"n camera (video en film) werk
Ik freelance dus m"n ganse leven reeds ;D
Fotografeer met Nikon/Kodak DSC 760 en een Nikon D2x en op kb film Nikon F4 "t middenformaat op hasselblad met een P serie phase one achterwand
Optiek veel zeg maar van 17 tot 300 mm in vaste en zoom lenzen en alles zo licht sterk mogelijk
Video: Sony diverse sets zoals Digibetacam , Beta SP , DV Cam
T soort werk varieerd van industrieel tot fashion zowel in foto als video werk
Tja daar moet ik m"n hobby"s van betalen

Zo dah doe ik

8)Angel 8)

Plons

Bericht door Plons » do jun 02, 2005 11:17 am

angel schreef:
Fotograferen ..........ruim 20 jaar beroepsmatig, tegen woordig niet zo veel meer. Het betrefd nog zo"n 20% van m"n werk de andere 80 is voor m"n camera (video en film) werk
Ik freelance dus m"n ganse leven reeds ;D
Fotografeer met Nikon/Kodak DSC 760 en een Nikon D2x en op kb film Nikon F4 "t middenformaat op hasselblad met een P serie phase one achterwand
Optiek veel zeg maar van 17 tot 300 mm in vaste en zoom lenzen en alles zo licht sterk mogelijk
Video: Sony diverse sets zoals Digibetacam , Beta SP , DV Cam
T soort werk varieerd van industrieel tot fashion zowel in foto als video werk
Tja daar moet ik m"n hobby"s van betalen

Zo dah doe ik

8)Angel 8)

a true god with other words ;)

angel

Bericht door angel » do jun 02, 2005 11:24 am

ach plons, waar ligt de grens ................ :D
greetzzz angel

Eddy_the_Eagle

Bericht door Eddy_the_Eagle » do jun 02, 2005 12:53 pm

Ik heb gisteren even met de grote toeter van Plons gespeeld bij de MX en ben impressed!

Het is een zwaar ding, maar met wat oefening en in mijn geval fotosoep kan ik een heel eind komen. Plons heeft de juiste investeringen gedaan wat betreft equipment.

Zelf heb ik een Sony DSR PD170P en wel een beetje verstand van filmen, maar vooral door veel te filmen leer ik steeds beter met het spul om te gaan.

Binnenkort dus een korte MX film (en plons met de grote toeter)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 02, 2005 1:31 pm

leuk al dat gepose over equipment, maar met een wegwerpcamera kan je ook hele mooie foto"s maken.
Het gaat ten slotte om degene die het plaatje maakt en hoe hij/zij dat doet en met wat voor camera maakt geen moer uit.

dussssss©

Loeky

Bericht door Loeky » do jun 02, 2005 3:27 pm

hmm, het mag toch duidelijk zijn dat je met een leuke digitale spiegelreflex camera mooiere plaatjes kunt schieten dan met een wegwerpcamera van de kruidvat. Ik geef je wel deels gelijk hoor want de manier waarop je de foto maakt is natuurlijk ook belangrijk :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 02, 2005 4:15 pm

Loeky schreef:
hmm, het mag toch duidelijk zijn dat je met een leuke digitale spiegelreflex camera mooiere plaatjes kunt schieten dan met een wegwerpcamera van de kruidvat. Ik geef je wel deels gelijk hoor want de manier waarop je de foto maakt is natuurlijk ook belangrijk :)

Uiteindelijk gaat het om het beeld, als het beeld goed is, is de kwaliteit van ondergeschikte rol imo.
Ik ken pro"s die met de meest dure digi-achterwanden de grootste bagger schieten.
Het belangrijkste in een foto is uiteindelijk het licht en daarmee samenhangend de schaduw.
En hoe je daar als fotograaf mee omgaat.
Vervolgens kan je standpunt tov je onderwerp je foto maken of breken.

dussssss©

Loeky

Bericht door Loeky » do jun 02, 2005 4:48 pm

daar ben ik het wel helemaal mee eens :)

angel

Bericht door angel » do jun 02, 2005 6:31 pm

BOSS schreef:
[
Loeky schreef:

Uiteindelijk gaat het om het beeld, als het beeld goed is, is de kwaliteit van ondergeschikte rol imo.
Ik ken pro"s die met de meest dure digi-achterwanden de grootste bagger schieten.
Het belangrijkste in een foto is uiteindelijk het licht en daarmee samenhangend de schaduw.
En hoe je daar als fotograaf mee omgaat.
Vervolgens kan je standpunt tov je onderwerp je foto maken of breken.

dussssss©

Ga mij nou niet vertellen dat een hema click het zelfde kan als een écht toestel dus duur en duur hoeft geen poser spul te zijn Geef toe dat er verschil zit in cheap stuff en de goede camera"s En voor mij als beroeps is het ook nog eens belangrijk dat het ook nog eens bedrijfs zeker moet zijn (en dat kost geld )geloof me als ik hetgeen dat ik moet maken met een el cheapo kan doen zou ik het gelijk doen
Ene ik ken vele pro"s die met dure apparatuur heel mooi werk maken ;)
Verder is het alleen ter info de app waar ik mee werk duzzz
Oja ik ken ook veel mensen die op veel te dure fietsen met eveneens te dure groepen rijden ;D

Greetzzzz 8)angel 8)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do jun 02, 2005 7:08 pm

Het is idd hetzelfde verhaal als met bikes, het gaat er niet om wat je hebt, maar wat je er mee doet!

Ik durf te beweren dat ik met een cheap ass digi ixus 90% van mijn werk hetzelfde kan schieten dan op mijn 1DS. De kwaliteit even buiten beschouwing gelaten.

Dit is niet om stoer te doen ofzo, maar gewoon omdat ik het beeld belangrijker vind dan de technische kwaliteit van de foto.

Als je bijv. een wereldschokkend moment(zeg Wim Lex die net naakt achter Max aanrent voor het open keukenraam) vastlegt met een wegwerp, is die foto 1 miljoen keer beter dan die gozer die dezelfde foto net 2 seconden later maakt met een camera can € 20.000.

Snap je wat ik bedoel?
Beeld is vaak belangrijker dan techniek.

dusssss©

Pieter en zijn V10

Bericht door Pieter en zijn V10 » do jun 02, 2005 7:33 pm

ok even een vraagje aan de kenners ik heb (nou ja mijn ouders, maar ik gebruik hem ) een: canon eos 300d digital (met een standaard efs 18-55mm lens) nu viel mij op dat die dinsdag tijdens ons bezoek aan winterberg soms dienst weigerde als we (actie) foto wouden maken hij stond op de sportstand lijkt mij meets logish dan, nu is mijn vraag heo komt het dat hij het dan niet doet,, ik moet zeggen ik weet er verder geen fuck van... dan ook als die wel foto maakte waren ze soms niet heel scherp..
hebben jullie tips hoe ik meer uit deze camera kan halen??
nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog geen boekje of wat heb gelezen maar ik vind tips ook veel prettiger..
bvd pieter
(foto"s zijn gemaakt door choc)
hier 3 pics van dinsdag (op de dh )
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gesloten