Photoshop-topic
Moderator:Beheerders
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:

dit effect krijg je niet met photoshop, maar met een basiskennis fotografie...

idem bij deze foto.
ik ben het er mee eens dat photoshop, of iets gelijkaardigs, bijna altijd gebruikt wordt. het hoeft niet, maar het geeft de foto wel vaak iets extra. Ik fotoshop mijn foto's ook altijd voor ik ze online zet.
Maar dat zijn simpele adjustments, beetje contrast, beetje scherpte enzo, maar doorgaans niets fundamenteels.
Een goede foto kan je beter maken in fotoshop. Een slechte foto valt met fotoshop niet gewoon te redden.
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
Re: photoshop.
het heet panning, en is, wederom, basiskennis fotografie. in autosport doen ze niets anders. Het is niet simpel, maar het is wel degelelijk mogelijk.didadunlop schreef:Niet geheel correct. Gezien de belichting van de omgeving (voldoende) zou je ook een trail moeten krijgen van de rijder. Bij first curtain flash voor de fietser uit en bij rear curtain flash achter de fietser aan. EDIT: Of je moet de rijder echt perfect volgen en de rijder moet geheel stilblijven tijdens de sprong. Het eerste is praktisch onmogelijk of je moet mister miyagi heten en het tweeden lijkt me ook zeer onwaarschijnlijk.Arnetteman schreef:Ik denk dat er weinig photoshop aan te pas is gekomen om deze foto te krijgen.Timmos schreef: http://www.pinkbike.com/photo/2037361/
Het enige dat met photoshop bijgewerkt zou kunnen zijn is de saturation, exposure etc.
Maar de blur of flare die je ziet is een effect dat je gewoon met je camera kan verkrijgen.
Wat langere sluitertijd (1/10 denk ik zelf aan), flitsers her en der op gesteld (met flitsen bevries je een bewegend onderwerp) en gewoon door de zoeker kijken, de rijden van afstand al volgen en op het moment dat ie voor je neus een mooie sprong maakt druk je af maar je blijft de rijder met de camera volgen. De flitsers vuren af, die bevriezen dus daarmee het onderwerp, terwijl de omgeving is flare is, door de langere sluitertijd.
Wat heb je nodig:
een goede dslr
een flinke flitsset
een goed gekozen moment op af te drukken
Pas later komt photoshop om de hoek kijken om de kleuren wat bij te werken.
Succes met je zoektocht naar nog meer slechte voorbeelden.
Als je jouw idee zo correct mogelijk wil krijgen zonder trail van de rijder zul je met een klein diafragma / snelle sluitertijd moeten werken en daardoor zal de achtergrond weer een stuk donkerder worden als je de flitsers daarop instelt.
VB met rear curtain flash:
Klein diafragma, of snelle sluitertijd is niet nodig. Je kijkt hoe snel de rijder gaat, stel je sluitertijd in om het effect te krijgen dat je wil, en speel dan met je diafragma/ISO/flitspositie & power tot je resultaat goed is.
Miscshien handig voor mensen die een logo of naam onder een foto willen hebben
maar niet zoveel zin hebben in steeds hetzelfde moeten doen.
Heb ik hier een kleine tut gevonden over een watermerk maken.
altijd handig
http://forum.autogespot.com/index.php/t ... #msg991574
(wel beetje scrollen naar beneden)
maar niet zoveel zin hebben in steeds hetzelfde moeten doen.
Heb ik hier een kleine tut gevonden over een watermerk maken.
altijd handig

http://forum.autogespot.com/index.php/t ... #msg991574
(wel beetje scrollen naar beneden)