Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
flippie flink

Bericht door flippie flink » wo mei 25, 2005 7:53 pm

Ach ik ook maar dan, ook al is al het materiaal niet van mij maar van m`n broer, ik gebruik het vaker geloof ik :P

- Nikon D70
- sb600 (slaaf)
- sb800
- Nikon 18-70 f3.5-4.5
- Tamron 90 MM Makro lens f2.8
- veel geheugen
- Op/tech USA strap (heeeel belangrijk) ;)

Zit nog te kijken voor de 10.5 mm fisheye van Nikon en ik moet hoognodig een blaasbalgje hebben want m`n spiegel vind al dat stof niet fijn. Oja en k wil m`n eigen d70 body ;D

Hieronder paar foto`s:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben overigens geen fan van nabewerken met ps, behalve dan croppen, resizen en alles, maar vind het altijd jammer als mensen hun foto`s later nog eens zwaar gaan veranderen in ps doormiddel van contrast en shit.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo mei 25, 2005 8:01 pm

Ik ben nogal mr. scherpteondiepte...

Dat is mijn ding... voor de rest kan ik niet veel ;)

Willekeurig recent voorbeeld:
Afbeelding

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » wo mei 25, 2005 8:24 pm

ik weet nog niet precies wat ik echt leuk vind. Meestal maak ik per evenement er een speciaal project van.
Laatst in Havelte veel met de telelens gewerkt. Dat had een erg leuk resultaat vond ik zelf.

enkele voorbeelden van die wedstrijdfoto"s staan op de Kona - Dirty-Pages Team Site maar van andere rijders hier een paar voorbeelden:

Afbeelding

Afbeelding

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do mei 26, 2005 7:13 am

Hey Floris, die laatste pics dus met telelens gemaakt? Is dat die Voigtländer 100-400mm ?

Gebruik je dan een statief of kan dat uit de losse hand?

Is bij het gebruik van een Telelens het weer nog belangrijk (bewolkt te weinig licht?)?

Ik ga komende Woensdag wat pics maken van een Triathlon, en weet niet goed wat voor lens ik moet gebruiken voor de verschillende onderdelen, maar een telelens voor het fietsen en zwemmen lijkt me een goede keus.

hmm, leuk topic dit !!

pie

Bericht door pie » do mei 26, 2005 7:32 am

BF = DeJean schreef:
oke, nu we de roundup van de lenzen, bodies en dergelijke gehad hebben willen wij wel eens meeluisteren naar wat analyses van foto"s, typische fouten, inside tricks......of gewoon jullie beste werk
inderdaad, van de mensen die er professioneel mee bezig zijn zou ik toch ook wel is willen weten wanneer zij een foto geslaagd vinden?

Rodger

Bericht door Rodger » do mei 26, 2005 7:39 am

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do mei 26, 2005 8:00 am

JJ schreef:
Hey Floris, die laatste pics dus met telelens gemaakt? Is dat die Voigtländer 100-400mm ?

Is bij het gebruik van een Telelens het weer nog belangrijk (bewolkt te weinig licht?)?

Ik ga komende Woensdag wat pics maken van een Triathlon, en weet niet goed wat voor lens ik moet gebruiken voor de verschillende onderdelen, maar een telelens voor het fietsen en zwemmen lijkt me een goede keus.

hmm, leuk topic dit !!

Ik heb bij deze foto"s geen statief gebruikt. Er was ruim voldoende licht maar ik heb wel ingeflitst in verband met tegenlicht. Daarnaast nog eens een korte sluitertijd gebruikt (1/500) met een diafragma van F4.8.
Of het weer van invloed kan zijn? Tja, met veel licht is het natuurlijk ideaal. Maar je kunt natuurlijk ook wat met je diafragma, iso en sluitertijd spelen. Licht er ook maar een beetje aan of je een vaste hand hebt. Heb je een externe flitser? Probeer daar dan eens wat mee te spelen. Hoewel dat bij een wat donkere omgeving dan toch wat meer op gaat vallen.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mei 26, 2005 8:06 am

JJ schreef:

hmm, leuk topic dit !!

als stelregel voor sluitertijden bij telelenzen hou ik altijd de volgende regel aan.(uit de hand geschoten uiteraard)

Brandpuntsafstand in minimum sluitertijd, dus bij een 200MM neem ik geen langere sluitertijd dan 1/200.
Je kan dit voor jezelf heel gemakkelijk testen;
-plak een krant tegen de muur
-schiet een reeks opnames met verschillende sluitertijden(1/30 t/m 1/2000)
-schiet 1 opname vanaf statief op bijv. een 1/250
-vergelijk de opnames
-wees verbaasd over de resultaten

In principe is het gebruik van een telelens niet weersafhankelijk, telelenzen zijn over het algemeen iets minder lichtsterk(behalve die van Plons, maar die heeft dan ook een geldboom in de tuin :P) dus je komt al sneller op een langere tijd uit bij volle diafragma opening.
Ikzelf ben meer een voorstander van groothoek, een telelens maakt het beeld vrij plat, terwijl een groothoek imo meer dynamiek aan het beeld geeft.
Telelens is afstandelijk.(drukt de achtergrond in elkaar)
Groothoek is meer contact met je onderwerp en zijn omgeving.

Dus JJ, gewoon je rubberboot opblazen, 17 mm erop en naast de zwemmers gaan roeien, kijk wel uit met je peddels :-*

meer vragen??? SHOOT!!!!

dusssss©

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mei 26, 2005 8:10 am

Arnetteman schreef:
[
JJ schreef:

hmm, leuk topic dit !!

Heb je een externe flitser? Probeer daar dan eens wat mee te spelen. Hoewel dat bij een wat donkere omgeving dan toch wat meer op gaat vallen.

En dat kan juist weer heul mooi zijn,

dusssss©

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do mei 26, 2005 8:54 am

BOSS schreef: [
Arnetteman schreef: [
JJ schreef: Hey Floris, die laatste pics dus met telelens gemaakt? Is dat die Voigtländer 100-400mm ?

hmm, leuk topic dit !!

Heb je een externe flitser? Probeer daar dan eens wat mee te spelen. Hoewel dat bij een wat donkere omgeving dan toch wat meer op gaat vallen.

dusssss©
Dat klopt Boss, zeker als je de flitser vanuit een andere hoek kan laten aansturen. Dus dat je flitser ergens anders op een statief staan.
Hele mooie voorbeelden daarvan zijn hier te vinden.

Ik wil daar dit weekend in Houffalize en volgend weekend in Willingen wat mee gaan spelen. De flitser is al ingepakt.
Echter, je moet er wel de juist apparatuur voor hebben. Ik heb dan een Nikon D70 in combi met een SB600 flitser. Daar werkt het perfect mee. Canon heeft dit systeem ook maar bij beide merken geldt dat dit niet bij alle camera"s en flitsers werkt.
Je stelt je camera in als master en je flitser als slave.

Een voorbeeld van een foto die ik zo gemaakt heb:

Afbeelding

flippie flink

Bericht door flippie flink » do mei 26, 2005 11:02 am

Arnetteman schreef: [
BOSS schreef: [
Arnetteman schreef: [ Heb je een externe flitser? Probeer daar dan eens wat mee te spelen. Hoewel dat bij een wat donkere omgeving dan toch wat meer op gaat vallen.

dusssss©
Dat klopt Boss, zeker als je de flitser vanuit een andere hoek kan laten aansturen. Dus dat je flitser ergens anders op een statief staan.
Hele mooie voorbeelden daarvan zijn hier te vinden.

Ik wil daar dit weekend in Houffalize en volgend weekend in Willingen wat mee gaan spelen. De flitser is al ingepakt.
Echter, je moet er wel de juist apparatuur voor hebben. Ik heb dan een Nikon D70 in combi met een SB600 flitser. Daar werkt het perfect mee. Canon heeft dit systeem ook maar bij beide merken geldt dat dit niet bij alle camera"s en flitsers werkt.
Je stelt je camera in als master en je flitser als slave.

Een voorbeeld van een foto die ik zo gemaakt heb:

Afbeelding
Hoe ga je je sb600 als slaaf gebruiken aangezien je dan ook een sb800 nodig heb of zo`n ir box die de signalen doorstuurd, die dus normaal ook op je sb800 zit, de nikon d70 zelf heeft zoiets standaard niet, dacht ik..

Maar ik kan het ook fout hebben dus als het wel kan zou ik graag weten hoe, dan zou ik namelijk m`n sb800 én m`n sb600 als slaaf gebruiken 8)

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » do mei 26, 2005 11:10 am

de D70 heeft dat standaard wel. In het flitsmenu op de camera kun je de camera als commander mode instellen. En dan heb je ook nog eens de keuze tussen manual en TTL. Je moet echter wel de flitser van de camera zelf inschakelen. Deze geeft namelijk een razendsnel flitssignaal door naa de externe flitser. Het leuke van de manual stand is dat je daar de flitsintensiteit in kunt stellen waarmee de externe flitser moet flitsen.

Je hebt dus niet per sé een 2e externe flitser nodig. Dat dacht ik eerst namelijk wel maar nadat ik de boekwerken even goed doorgelezen had kwam ik er achter dat het niet nodig was.

En als het goed is heb je bij de SB600 of 800 (als je die hebt) een extra plaatje gekregen waar je de flitser op kunt zetten. Dit zet je dan in zijn geheel op een statief.

Perfect systeem maar let er wel op dat de ontvangen van de externe flitser wel enigszins in de richting van de camera is. Overigens is de afstand die je kunt bereiken geweldig. Heb laatst wat getest en stond op zo"n 30 meter afstand van de externe flitser foto"s te maken en het lukte nog. Zelfs met een flitsintensiteit van 1/16!!!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » do mei 26, 2005 11:15 am

Hier nog een aantal voorbeelden van flitsen met de flitser "weg van de camera"

http://www.erikboschman.com/pictures/5vanSchoorl/

dusssss©

markm.nl

Bericht door markm.nl » do mei 26, 2005 3:24 pm

foto"s zijn niet echt bike realated (hij bmxt wel, maar nu even niet)

maar als je geen geld hebt voor een dure flitser met slave functie"s enz

koop een cheap ass flitser tweede hands, heb zelf een phillips, richtgetal 42
koop een hotshoe en een flitser kabel 4 of 10 meter, maak een statief adaptertje en schieten maar,
kost totaal 40 euro

Afbeelding

Afbeelding

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » do mei 26, 2005 4:27 pm

Hey Plonske!

Di"s nou nog "s een interessante topic... Sorry dat ik je nog niet heb terug gemailed (will do soon)...

Ik ben dus Maurice, ook wel Tilly genoemd... Ik fotografeer al een aantal jaar, maar heb me er nooit echt in verdiepd. "K ben eigenlijk pas begonnen met het "echt verdiepen in fotografie" toen ik digitaal begon... Een jaar geleden dus...

Ik werk nu met:

- Canon 20D
- Tamron 17 - 35 1:2.8 - 4
- Sigma 55 - 200 1:4 - 5.6 (cheap ass tele)
- Canon EF 18 - 55 (zat bij m"n 20D kit)

Verder heb ik nog een hele oude Sunpak Auto 30 flitser, die het wel doet op m"n 20D... Leuk om wat spul uit te proberen.
"K ben van plan om binnenkort een fatsoenlijke telelens en flitser te gaan aanschaffen.

"K houdt me niet alleen bezig met fotografie van BMX en MTB, maar ook (hoofdzakelijk eigenlijk) met fotografie van hot rods, choppers, dragracing, saltflat races, etc...
Hoe het kan weet ik ook niet, maar "k heb het toch al voor elkaar gekregen om enkele articles te maken voor Amerikaanse, Engelse en Nederlandse bladen.

"K zal hier onder wat van m"n werk neerzetten... Posivtieve en negatieve reacties zijn welkom... Ik wil graag bijleren en freelancer worden.. Stiekum toch wel een droom van me.

De "32 Coupe van Brett Reed, drummer van Rancid... Op de Bonneville Saltflats (nog met m"n analoge camera gemaakt)...

Afbeelding

Bakersfield CA., Nostalgia drags... Ook nog met de analoge)

Afbeelding

El Mirage dry lake, California...

Afbeelding

Afbeelding

Winged Express, Bakersfield CA... Wildsest Fuel Altered ever!!!!

Afbeelding

Daytona Bike Week 2005....

Afbeelding

Deze twee zijn gemaakt op de AMA Hotshoe Series in Florida...

Afbeelding

Afbeelding

Later meer......... "K heb "t effe druk...

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » do mei 26, 2005 4:54 pm

Nog een paar dan....

Bill Dodge van West Coast Choppers.... Voor een article dat "k voor de Bigtwin heb gedaan...

Afbeelding

De sickle van een vriend van me op een feest van de Sinners MC in L.A....

Afbeelding

Michael, The General, op de Sugar Hills in Aarle Rixtel...

Afbeelding

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » do mei 26, 2005 9:16 pm

Hier nog een paar....

En dan geef maar "s wat commentaar.... Heb net het hele topic eens doorgelezen, en er zitten toch wel enkele personen tussen die er veel verstand van hebben zo te zien.

M"n maatje Marc op z"n "42 Knucklehead.... (gefotografeerd voor The Horse magazine)

Afbeelding

Hier nog een paar van de laatste 4 cross in Bergschenhoek...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » do mei 26, 2005 11:09 pm

JJ schreef:

Ik deed Almere "96 (voor de niet kenners: DE triathlon van Nederland, lange afstand) vanaf de motor en de boot. Op motor achterstevoren zittend en met een 1/15 seconde meetrekkend met dezelfde snelheid als de triathleet, als fotorol gebruikte ik destijds een fuji profifilm 200 asa ofzo. Als lens een groothoek en af en toe de 35-70-er. In de boot gebruikte ik een telelens. Had toen ook een Nikon ter beschikking met een 150-500mm kanon. Die kon je ondanks zijn best forse gewicht en forse afmetingen toch nog met 1/30 en soms 1/15 uit het handje schieten. Als je de 2 x converter erop schroefde moest je wel naar een statief toe.

Ik raad je dus wel aan met een telelens te werken. Vaak heb je ook niet echt veel bewegingsruimte om te werken, publiek, hekwerken en officials maken het vaak lastig. Suc6 ermee!

TBB

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr mei 27, 2005 6:46 am

Tall Boy Bram schreef:
[
JJ schreef:

Ik deed Almere "96 (voor de niet kenners: DE triathlon van Nederland, lange afstand) vanaf de motor en de boot. Op motor achterstevoren zittend en met een 1/15 seconde meetrekkend met dezelfde snelheid als de triathleet, als fotorol gebruikte ik destijds een fuji profifilm 200 asa ofzo. Als lens een groothoek en af en toe de 35-70-er. In de boot gebruikte ik een telelens. Had toen ook een Nikon ter beschikking met een 150-500mm kanon. Die kon je ondanks zijn best forse gewicht en forse afmetingen toch nog met 1/30 en soms 1/15 uit het handje schieten. Als je de 2 x converter erop schroefde moest je wel naar een statief toe.

Ik raad je dus wel aan met een telelens te werken. Vaak heb je ook niet echt veel bewegingsruimte om te werken, publiek, hekwerken en officials maken het vaak lastig. Suc6 ermee!

TBB

je kan idd met een 500mm uit de hand schieten op een 1/30 of 1/15, maar ik durf te wedden dat je foto"s dan bewogen zijn!!!! Niet zozeeer doordat de sporter beweegt maar meer doordat je zelf de lens niet kunt stilhouden.

Doe de "kranttest: maar eens.........

dusssss©

Plons

Bericht door Plons » di mei 31, 2005 6:47 am

ik ken dus technisch geen ballen van fotos maken
nooit een opleiding gehad, dus ik weet heel dikwijls niet waar het hierover gaat.

Ik schiet dus bijna konstant met een 300 of 200 mm telelens en minimaal (!!!) met 1250 sluiterstijd en NOOIT met stabilisatie en nooit met statief.

Mij valt vooral op dat de fotos die ik hier zie, niet voldoen aan "mx" eisen, namelijk haar scherp (reden = sponsors moeten duidelijk leesbaar zijn op de truien want daar betalen ze voor)

mijn beste werk ? Hier zijn er enkele van afgelopen week.

Kijk nu ff bij je lokale tijdschriften boer :

cover IMX (canadees mx tijdschrift)

cover Moto x (duitstijdschrift)

Racer x (usa) contents foto

Dirtbike rider uk contents foto

Ben dus net terug uit Japan

daar schoot ik dit :

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Luc

Bericht door Luc » di mei 31, 2005 11:35 am

Foto"s zijn niet te zien. Geen deeplinking vanop die site?

Animine

Bericht door Animine » di mei 31, 2005 11:48 am

Server temporarily unavailable due to bandwith limitations...

Plons

Bericht door Plons » di mei 31, 2005 11:59 am

is de nummer 1 motocross website van de Benelux, één probleem een beetje te populair, maw op het einde van de maand zitten ze altijd over max datatransfer.

zullen wel verschijnen als ze terug on line zijn, maw de server de poort weer openzet

flippie flink

Bericht door flippie flink » di mei 31, 2005 9:21 pm

Bij mx heb je de mazzel dat je beweging ziet door alle vliegende dingen zoals modder, zand en de rijder zelf, bij fietsen heb je vaak geen opspattend modder dus zie je weinig "beweging" als je hem met snelle sluitertijd maakt, dat is denk ik de hoofdreden waarom ze vaak met langere sluitertijd zijn gemaakt.

Tilly
Contacteer:

Bericht door Tilly » di mei 31, 2005 9:24 pm

Hey lelijke Belg... Die foto"s zien er goed uit..! :o

Maar eh, gaade gij vertellen dat mijn foto"s niet scherp genoeg zijn...? ???

Gesloten