Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
dtb-dinxperlo
Contacteer:

Bericht door dtb-dinxperlo » do feb 26, 2009 9:27 pm

Vette foto :o

Maar op eenofandere manier lijkt hij wazig lijkt raar, wel vet :o
En je maakt met 1 foto een halve pagina vol :lol: maakt mijn niet uit 8)

8)
NEW dTb-Trails

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » do feb 26, 2009 10:04 pm

Wat ik vind als consument; (want daar maken jullie uit eindelijk de foto's voor) ;-)

Ik mis Anneke haar ogen. Dat geeft de foto meer expressies (aldus de terechte wijsheid van een DP fotograaf)
Afbeelding

Die gozer mis een stuk linker been en hij lijkt op de foto geplakt omdat ie keihard is geflitst.
Afbeelding

Wel flits, lieverd niet inmo, maar de biker blijft in het bos en een stuk expressie is ook behouden.
Afbeelding

Top, het inzoomen klopt geheel, het gaat om de biker en niet om de omgeving. Meer scherpte diepte wellicht (heet dat zo dat de achtergrond vager wordt door het grote diafragma)
Afbeelding

zonoskar

Bericht door zonoskar » do feb 26, 2009 10:05 pm

@Arnetteman: Ik vind de belichting zowat perfect. Jammer dat de band niet een beetje blurry is van het draaien. Kan zijn omdat Anneke de voorrem in heeft, of te korte sluitertijd. Alleen mijn god wat een ruis zeg :) En dat op ISO200 (volgens de EXIF). Kun je verder ook niks aan doen.

@Jurriaan: Dat heet idd scherptediepte. Die foto van mij is op f4.0, het grootst wat mijn lens aankon. f2.8 was wellicht mooier geweest, maar meer zat er niet in.

En deze dan:

Afbeelding

Ik vind zelf jammer dat er niet genoeg van de grond opstaat.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr feb 27, 2009 8:47 am

zonoskar schreef:@Arnetteman: Ik vind de belichting zowat perfect. Jammer dat de band niet een beetje blurry is van het draaien. Kan zijn omdat Anneke de voorrem in heeft, of te korte sluitertijd. Alleen mijn god wat een ruis zeg :) En dat op ISO200 (volgens de EXIF). Kun je verder ook niks aan doen.
Tja, met mijn oude camera, Nikon D70, gemaakt. Toen had Nikon de ruisonderdrukking nog niet zo goed onder controle. Dat is met mijn nieuwe cam, D300 stukken beter.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr feb 27, 2009 9:22 am

Jurriaan schreef:Wat ik vind als consument; (want daar maken jullie uit eindelijk de foto's voor) ;-)
Daar hou ik bij het maken van bike foto's dus echt geen seconde rekening mee. Ik maak, lekker egoistisch, wat ik zelf mooi vind!
Als ik ga maken wat 99% van de consumenten mooi vind dan zou ik een ander beroep kiezen.....
Als je daar rekening mee gaat houden als fotograaf is het einde zoek.....voor de resultaten en voor jezelf.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr feb 27, 2009 10:07 am

En dan is het ook nog eens zo dat je bepaalde situaties zoals deze totaal niet in de hand hebt. "Ach Anneke, doe dat nog eens een keer maar kijk dan even in camera en zet je goggles even af want de consument vind het mooi als ze je ogen op de foto kunnen zien".

Wat ik juist goed vind is dat je, ondanks dat je haar expressie niet ziet, er genoeg expressie in haar hele lichaam zit zodat je kunt zien dat ze intensief bezig is. In dat geval hoef je haar ogen niet per se te zien.

@Roeldtb: er zit juist heel veel contrast in die foto, want daar hou ik van en is mijn smaak. Dus wellicht monitor calibreren of nieuwe monitor?

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » vr feb 27, 2009 1:49 pm

BOSS schreef:
Jurriaan schreef:Wat ik vind als consument; (want daar maken jullie uit eindelijk de foto's voor) ;-)
Daar hou ik bij het maken van bike foto's dus echt geen seconde rekening mee. Ik maak, lekker egoistisch, wat ik zelf mooi vind!
Als ik ga maken wat 99% van de consumenten mooi vind dan zou ik een ander beroep kiezen.....
Als je daar rekening mee gaat houden als fotograaf is het einde zoek.....voor de resultaten en voor jezelf.

dusssssss©
Het wordt ons gewoon door de strot geduwd ;)

Anneke hoeft haar bril niet af te zetten maar kijk wel effe in de camera. Ze is toch immers prof :lol: :lol: :lol:

Roel@dTb
Contacteer:

Bericht door Roel@dTb » vr feb 27, 2009 4:04 pm

Arnetteman schreef:En dan is het ook nog eens zo dat je bepaalde situaties zoals deze totaal niet in de hand hebt. "Ach Anneke, doe dat nog eens een keer maar kijk dan even in camera en zet je goggles even af want de consument vind het mooi als ze je ogen op de foto kunnen zien".

Wat ik juist goed vind is dat je, ondanks dat je haar expressie niet ziet, er genoeg expressie in haar hele lichaam zit zodat je kunt zien dat ze intensief bezig is. In dat geval hoef je haar ogen niet per se te zien.

@Roeldtb: er zit juist heel veel contrast in die foto, want daar hou ik van en is mijn smaak. Dus wellicht monitor calibreren of nieuwe monitor?
Ik vind hem een beetje licht bij armen enzo moeilijk te omschrijven, ik zei het als contrast maar zal ook wel niet het juiste woord zijn ;) En anders ligt het aan mn monitor, gewoon oud std. dingetje :lol:

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » zo mar 01, 2009 9:19 pm

BOSS schreef:Was ik laatst bij de media markt lag daar een digitale compact in een bak water........bij navraag bleek het te gaan om de Olympus mju 1030sw.
Waterdicht tot 10 meter, je kan hem laten vallen vanaf 2 meter zonder een centje pijn en je kan er op gaan staan mits je niet meer dan 100kg weegt.

Ik heb hem echt 5 keer uit mijn handen laten kletteren en het toestel werkte nog perfect.

Ideaal ding dus om mee te nemen op de fiets en niet duurder dan een normale compact.

Afbeelding

Hier staat nog wat meer info.

dusssssssss©
Even wat oude Boss info naar boven halen.

Iemand inmiddels ervaringen met deze camera?
Lijkt me wel wat voor mee op vakantie (mountainbiken in Zweden).
Geen gekke prijs, water (dus ook zweet) en schokbestendig, prima apparaat.

Kijk, het is voor erbij dus behoeft geen hele bijzondere kwaliteiten. Maar het moet ook niet Kwalitatief Uitermate Teleurstellend zijn.

Iemand? Of zal ik me moeten wenden tot mijn LPS?

Roel@dTb
Contacteer:

Bericht door Roel@dTb » zo mar 01, 2009 9:27 pm

Hier wordt 'ie wel goed beoordeeld: http://www.kieskeurig.nl/digitale_camer ... sw/213641/
Heb je misschien wel wat aan?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » zo mar 01, 2009 9:37 pm

Ken een aantal mensen die hem hebben en voor wat het is, is het een prima ding.
Hij heeft een erg hoge aaibaarheidsfactor........RVS look.
De kwaliteit is natuurlijk niet te vergelijken met een SLR maar dat snap je wel.....

Hij is perfect voor op de fiets/vakantie/in en om het water; kortom een camera die je altijd bij je kan hebben.

dussssssss©
DE site

Levi-Punk
Contacteer:

Bericht door Levi-Punk » zo mar 01, 2009 9:48 pm

Heb hem zelf ook, of toch één van de versies
kwaliteit is goed voor wat het is en het kan idd wel tegen een stootje en onderwaterfunctie werkt goed.

zonoskar

Bericht door zonoskar » zo mar 01, 2009 10:28 pm

Mijn ervaring met een kleine P&S voor erbij: je gebruikt hem toch niet meer na een paar keer. De kwaliteit is zo slecht ivm je DSLR dat je liever geen foto's hebt. Ik neem altijd gewoon mijn 5D2 mee. Voordeel is dat je vrienden er ook nog eens fatsoenlijk foto's mee kunnen menen van je eigen persoontje zodat je zelf ook eens op de foto staat.

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » ma mar 02, 2009 4:16 pm

TOTAAL niet met je eens Zonoskar. Nadeel van SLR is dat het gewoon lomp is, lenzen mee, SLR mee....bwerk. Gewoon in je binnenzak een redelijk compactje mee is ideaal voor als je eens niet specifiek voor de foto's gaat. Zelf sinds vorig jaar pas een compact (nou ja, G9 is nog redelijk lomp, maar ok) en geen spijt van.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma mar 02, 2009 6:31 pm

Irmo schreef:TOTAAL niet met je eens Zonoskar. Nadeel van SLR is dat het gewoon lomp is, lenzen mee, SLR mee....bwerk. Gewoon in je binnenzak een redelijk compactje mee is ideaal voor als je eens niet specifiek voor de foto's gaat. Zelf sinds vorig jaar pas een compact (nou ja, G9 is nog redelijk lomp, maar ok) en geen spijt van.
Agree, op de fiets heb ik altijd mijn G10 mee, just in case. weegt niets en heeft een mooi lensbereik.
Als je dan toevallig een keer wat bijzonders schiet kan je er ook nog wat mee doen, de lens is goed genoeg en 15mp is ook meer dan zat.

dusssssss©
DE site

zonoskar

Bericht door zonoskar » ma mar 02, 2009 6:48 pm

Nou ja, iedereen zijn voorkeur dus. Ik heb een Panasonic FX30 en die ligt al een jaar ongebruikt in de kast. Tis dat ik er niks voor terug krijg als ik hem verkoop, want anders was ie al lang weg. Ik zit wel eens te kijken naar de Panasonic G1 mini SLR. Dat lijkt me wel wat. Tot dan heb ik meestal mijn 5D2 mee met 17-40 lens erop. Moet je wel een camelback meenemen ja.

De keren dat ik de FX30 mee had en de resultaten terug keek wou ik altijd dat ik de DSLR bij me had gehad (slechte belichting, bewogen foto's omdat ie toch niet zo snel reageert, teveel ruisonderdrukking waardoor de fijne details kwijt zijn). Dus de DSLR gaat gewoon mee in de camelback. Straks ook op de Portes du Soleil. No way dat ik dan met een compactje ga kutten.

Whouz

Bericht door Whouz » ma mar 02, 2009 10:36 pm

Whaaaaaat :D :shock:

na het al een aantal keer hebben gezecht en het erover te hebben gehad ist zeker!!!
Komend weekend ga ik me cam kopen. vandaag salaris binnen en nu eindelijk genoeg.

99.9% kans dat het de d60 + 17-55+50-200 lens gaat worden. en met gratis tas 8) Dan gelijk een 4 gig Ultra kaartje erbij :) (extreme is me net wat te duur) En dan staat er al voor na de zomervakantie een flitser op me verlanglijst :D of misschien met me verjaardag wel :o

Helemaal happy vandaag :angelnot:

Timmos

Bericht door Timmos » ma mar 02, 2009 10:44 pm

goed nieuws toch.

Maar er werd verteld dat de verschillende tussen de d40 en d60 klein zijn. kostenoverweging?

Whouz

Bericht door Whouz » ma mar 02, 2009 11:22 pm

Er zitten inderdaad niet heel veel verschillen in.
Even op alternate snel de specs gekeken:

d60 heeft meer megapixels (10.2 ipv 6.1)
d60 haalt een hogere resoltie
d60 heeft meer belichtingprogramma's
d60 is iets zwaarder (vind ik eerder een voordeel dan een nadeel)

alleen de iso:
d60:
Automatisch ( 100-1600 )
Handmatig 100-1600
d40
Automatisch ( 200-1600 )
Handmatig 1600-3200

waarom zit daar zo een groot verschill tussen?
En wat kan je nou beter hebben? de "profesionelen" cams hebben ook allemaal lagere maximale iso's... dus lijkt mij dat de d60 daar ook beter in is.

Oook is een groot verschill het anti stof systeem. al zou ik hiervoor nou niet echt meer gaan betalen :)

dan hebben we ook nog de Sony Alpha 300
die even vergelijken met de d60:

sony heeft ook de 10.2 megapixels
geheugenslot is alleen compactflash (die groote kaarten)
de display is 0.2 inch groter (2.7 ipv 2.5)
gewicht is weer iets meer.
Hij heeft in stabilisator in de body zitten (voordeel????)
hij heeft een kantelbaar scherm (voordeel maar wel slap punt lijkt mij en je gebruikt het waarschijnlijk bijna nooit)
een iso van 100-3200

verder heb ik heir alle specs van de a300 http://www.sony.nl/product/dss-digital- ... nicalSpecs

Tis voor mij toch nog wel 99% zeker dat ik voor de nikon d60 ga. De prijs e.d. staan mij erg goed :)

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » di mar 03, 2009 9:58 am

Whouz schreef: d60 heeft meer megapixels (10.2 ipv 6.1)
d60 haalt een hogere resoltie
heeft verband met elkaar dus logisch
d60 heeft meer belichtingprogramma's
Laat al die programma' s maar achterwege en probeer zoveel mogelijk met diafragmavoorkeuze, sluitertijdvoorkeuze en manual te werken. De pro-camera's hebben al die andere belichtingsprogramma's niet eens meer.
d60 is iets zwaarder (vind ik eerder een voordeel dan een nadeel)
Dat verschilt per persoon maar idd, ik vind zwaarder ook iets prettiger. Ik geloof dat ik nu met mijn D300 + grip qua gewicht erg prettig zit

over iso:
waarom zit daar zo een groot verschill tussen?
En wat kan je nou beter hebben? de "profesionelen" cams hebben ook allemaal lagere maximale iso's... dus lijkt mij dat de d60 daar ook beter in is.
Vergeet alle iso waarden van je camera boven de 800. Hoe hoger hoe meer ruis en vaak hoe lelijker. Wil je meer ruis uit esthetisch oogpunt (a la analoog), zoek dan naar een mooi filter voor photoshop.
dan hebben we ook nog de Sony Alpha 300
die even vergelijken met de d60
geheugenslot is alleen compactflash (die groote kaarten)
de display is 0.2 inch groter (2.7 ipv 2.5)
hij heeft een kantelbaar scherm (voordeel maar wel slap punt lijkt mij en je gebruikt het waarschijnlijk bijna nooit)
Niks mis met CF, ik heb alleen maar en ik vertrouw daar eerder op dan die kleinere SD kaartjes (gevoelsmatig).
Die 0,2 inch meer? Tja, als het er op zit leuk hoor, maar je foto's beoordeel je nog altijd het beste achteraf, op je monitor.
Kantelbaar scherm zul je wellicht alleen maar gebruiken bij LiveView....als je LiveView wilt gebruiken. Persoonlijk: Live View zuigt!!!

Kortom: D60, prima camera, prima keuze, investeer in de nabije toekomst vooral in objectieven, grip, flitser eventueel en je hebt zeker wel iets moois in handen.

Veel plezier ermee!

zonoskar

Bericht door zonoskar » di mar 03, 2009 10:42 am

Eensch. Echter, de in-body stabilisatie van de Sony is zeer bruikbaar, zeker in het standaard bereik.

Whouz

Bericht door Whouz » di mar 03, 2009 11:08 am

thnx arnetteman voor je reactie :)
Dat van die belichtingprogramma's heb je wel gelijkin inderdaad.

En dat de d60 een lagere iso heeft is dus wel ene groot voordeel lijkt mij...
Denk dat t gewoon lekker de d60 word :)

(of ik moet ineens de postcodeloterij winnen :evil: )

Cheers

willem12

Bericht door willem12 » wo mar 04, 2009 9:58 pm

Afbeelding
"Klikkie maakt biggie"
Is dit nu een goede foto? Hij zit boordevol emotie, de fietser is Mike Curiak die gisteren voor een reis van 1100 mijl dwars door Alaska is vertrokken. Foto gemaakt door helper die 10km meefietste. Het is een heel zakelijke foto, eigenlijk foto van niets, maar als je weet dat het onderwerp meer dan 20 dagen alleen is, zonder hulp, wordt de foto dan mooier? Moet de foto zelf alle vragen beantwoorden of mag je een foto ook beoordelen in zijn context?
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Whouz

Bericht door Whouz » wo mar 04, 2009 10:06 pm

@ willem12

Als je langs de niet zo heel erg scherpte van de foto kijkt vind ik hem wel wat hebben.
Het heeft wel iets 8)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo mar 04, 2009 10:56 pm

Mooie foto, wat ik alleen heel erg storend vind is die diagonale tak die dwars door het beeld loopt.

Er had meer in gezeten met een ander standpunt(lager) en betere keuze van de lens(wijder).
Ook had een staand formaat mij mooier geleken denk.

Kortom; de situatie voor een schitterende plaat waren aanwezig maar ik denk dat de fotograaf deze onvoldoende benut heeft.
Een foto hoeft voor mij niet alles te vertellen er mag best te raden overblijven.
Foto's is trouwens volgens mij gewoon scherp hoor, maar dat is NIET te beoordelen op deze resolutie........

dusssssssss©
DE site

Plaats reactie