Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll
Moderator:Beheerders
- didadunlop
heej niks tegen praktica's. Was mijn eerste camera en heb ik het meest van geleerd. (alhoewel de Fm2n toch wel lekkerder werkt en meer lenzen heeft).
Maar ja Uden is idd achtergesteld gebied. Als ik bij de fietsenmakert aankom en zeg dat ik met een versnelling rij dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden. En dan heb ik nog geeneens gevraagd om moeilijke onderdelen. Ik ga binnenkort gewoon om 29er banden vragen alleen om ze te dissen.
Maar ja Uden is idd achtergesteld gebied. Als ik bij de fietsenmakert aankom en zeg dat ik met een versnelling rij dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden. En dan heb ik nog geeneens gevraagd om moeilijke onderdelen. Ik ga binnenkort gewoon om 29er banden vragen alleen om ze te dissen.
- Arnetteman
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
- Arnetteman
wie is er bekend met en heeft ervaring met DIT programma?
Vind het wel interessant maar heb zelf geen apple....
Wat een kotsfilmpje zeg..........Arnetteman schreef:wie is er bekend met en heeft ervaring met DIT programma?
Ik ken het programma alleen van dit soort filmpjes en van horen zeggen. Het is volgens mij meer een uitgebreidde browser zoals Iview dan een vervanger voor PS.
Volgens mij heeft Plons het geprobeerd...
dussssss©[/list]
Aangezien ik in willingen ook flink foto's aan het maken was, heb ik op mijn site www.timdeboer.nl het een en ander aan foto's gezet!
latex ligger
latex ligger
- Arnetteman
Zelf vond ik het ook al best aardig lijken op Iview media. Ook daarin kun je namelijk bewerken. Lijkt alleen wel een stuk sneller te gaan maar ja, als je dan ook de snelste pc's daar hebt staan dan loopt alles ook sneller.BOSS schreef:Wat een kotsfilmpje zeg..........Arnetteman schreef:wie is er bekend met en heeft ervaring met DIT programma?
Ik ken het programma alleen van dit soort filmpjes en van horen zeggen. Het is volgens mij meer een uitgebreidde browser zoals Iview dan een vervanger voor PS.
Volgens mij heeft Plons het geprobeerd...
dussssss©[/list]
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
hmm, de eerste versie van aperture was absolute bagger. bijna onwerkbaar. veel mensen hebben gereklameerd. nu met de tweede versie is het blijkbaar beter, die is ook weer de helft goedkoper, en mensen die de eerste versie gekocht hebben kunnen de helft van de aankoopprijs gaan terugvragen, omdat apple zelfs toegeeft hoe slecht het was.
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
Vraagje:

Canon A410
3,8cm lcd scherm
3,2 miljoen pixels
3,2x optische zoom
3,2x digitale zoom
5-punts AIAF en 1,5cm Macro
VGA Movies tot max. 3minuten
en print share knop+pict bridge
Is dat wat voor 106 euro (nieuw)
Doel: af en toe wat mountainbike foto's, vaker architectuur foto's en gewoon huisje boompje beestje
Rinse

Canon A410
3,8cm lcd scherm
3,2 miljoen pixels
3,2x optische zoom
3,2x digitale zoom
5-punts AIAF en 1,5cm Macro
VGA Movies tot max. 3minuten
en print share knop+pict bridge
Is dat wat voor 106 euro (nieuw)
Doel: af en toe wat mountainbike foto's, vaker architectuur foto's en gewoon huisje boompje beestje
Rinse
Whoop Whoop!
Rinse,
dat is een koopje, gelijk halen.
Lees hier een review:
http://www.letsgodigital.org/nl/news/ar ... _4664.html
dusssss©
Lees hier een review:
dusssss©
- Rinse Appelstroop
- Contacteer:
In Tha House!BOSS schreef:Rinse,
Lees hier een review:
dusssss©
Whoop Whoop!
snelle aktie!Rinse Appelstroop schreef:In Tha House!BOSS schreef:Rinse,
Lees hier een review:
dusssss©
dusssss©
Nog is een dummie vraagje:
Ik vraag mij af welke de voordelen zijn bij het schieten van plaatjes met tele lenzen voor mtb.....je kan toch ook gewoon dichter gaan staan? of mis ik iets.
Want zag op de SOA-cup in bouge 2 man staan met zoeen kanon van een telelens op en maakte mij toen de bedenking waarom dat nu nuttig is buiten dat je verder af kan gaan staan.
Zijn er dus nog meerdere voordelen????
Ik vraag mij af welke de voordelen zijn bij het schieten van plaatjes met tele lenzen voor mtb.....je kan toch ook gewoon dichter gaan staan? of mis ik iets.
Want zag op de SOA-cup in bouge 2 man staan met zoeen kanon van een telelens op en maakte mij toen de bedenking waarom dat nu nuttig is buiten dat je verder af kan gaan staan.
- didadunlop
Met een lange lens kan je makkelijker lagen aanbrengen in je foto. Je hebt een duidelijker onderwerp en een duidelijker achtergrond/voorgrond. Vergelijk maar eens een breedbeeld foto (fisheye) met een telelens foto. Op de telelens foto kan je beter een onderwerp selecteren. Iets wat een korte lens niet kan. Daar zit een optische reden achter maar die weet ik zo snel niet meer.
goede vraag, lastig antwoord........XXL schreef:Nog is een dummie vraagje:
dichterbij gaan staan is niet hetzelfde als inzoomen, met dichterbij gaan verklein je de afstand camera-> onderwerp en daarmee het perspectief(de hoek waarop je naar je onderwerp kijkt). Met inzoomen blijft de afstand onderwerp->camera gelijk. Wat je eigenlijk doet is een uitsnede maken uit de groothoek opname.
Dit heeft als voordeel dat je onderwerp groter en duidelijker in beeld komt en je minder van de achtergrond gaat zien, de achtergrond wordt ook onscherper waardoor je je onderwerp isoleert zeg maar en er meer aandacht op vestigd.
Verder is het met snel bewegende onderwerpen zo dat iets met een telelens geschoten relatief langzamer op je af komt dan wanneer je het met een groothoek doet. Kortom het is makkelijker om je onderwerp scherp te krijgen.
Voorbeeld: een biker op 100 meter afstand rijd 10m/s, hij komt dan in 1 seconde 10 meter dichterbij je, da's 10% dichterbij. Als hij op 10 meter afstand zit staat hij, met dezelfde snelheid, binnen 1 seconde voor je neus, relatief sneller dus. En makkelijker voor je camera om te focussen.
Vaak is het ook een bepaald efect wat de fotograaf mee wil geven aan de foto, dit effect kan je benadrukken door een groothoek of een tele te gebruiken, al verdenk ik er veel fotografen ook van om uit gemakszucht maar de tele te pakken..............
Stel je wilt een biker formaatvullend in beeld hebben.
Met een groothoek zie je veeeeeel meer van de achtergrond dan dat je hem formaatvullend zou fotograferen met een tele.
Een tele zorgt ervoor dat iets in de achtergrond dichterbij/groter lijkt dan dat het is teerwijl een groothoek juist ervoor zorgt dat iets in de achtergrond kleiner/verderweg lijkt. Op deze manier kun je bepaalde effecten creeeren.
Zo kun je de boel dus behoorlijk voor de gek houden; stel je wilt laten zien hoe verweg/dichtbij een fabriek bij je huis staat.............je kunt de neutrale kijker behoorlijk misleiden door dit met een tele te schieten(het lijkt dan of de fabriek in je achtertuin staat) of juist met een groothoek(het lijkt of de fabriek kilometers ver weg staat)
Verhaal is wellicht wat warrig, maar de essentie klopt wel aardig.
Zal proberen wat voorbeelden te vinden als ik tijd heb.
dussssss©
- didadunlop
ja perspectief dat is het woord wat ik zocht.
Pak eens een stukje papier. Als je daar een punt neerzet wat je camera standpunt is en dan twee lijnen trekt die het beeld van de lens weergeven zie je wat er gebeurt. Dat doe je voor een telelens en voor een wijde lens. Vervolgens zet je verschillende puntjes in het blikveld van de lens. Voorgrond/onderwerp/achtergrond
Dan zie je wat ik bedoel met lagen in je foto. Bij een breedbeeld(korte) lens komen de lagen veel verder van elkaar af te liggen en komen de verschillende onderdelen duidelijker aan bod waarbij je bij een breedbeeld lens veel "rotzooi" links en rechts hebt en blijft houden ook al kom je dichterbij want als je dichterbij komt zal je achtergrond veel breder worden en afleiden van je onderwerp. Tevens sta je dan wel heel erg dichtbij, en dat is lastig als het onderwerp snel op je af komt.
Pak eens een stukje papier. Als je daar een punt neerzet wat je camera standpunt is en dan twee lijnen trekt die het beeld van de lens weergeven zie je wat er gebeurt. Dat doe je voor een telelens en voor een wijde lens. Vervolgens zet je verschillende puntjes in het blikveld van de lens. Voorgrond/onderwerp/achtergrond
Dan zie je wat ik bedoel met lagen in je foto. Bij een breedbeeld(korte) lens komen de lagen veel verder van elkaar af te liggen en komen de verschillende onderdelen duidelijker aan bod waarbij je bij een breedbeeld lens veel "rotzooi" links en rechts hebt en blijft houden ook al kom je dichterbij want als je dichterbij komt zal je achtergrond veel breder worden en afleiden van je onderwerp. Tevens sta je dan wel heel erg dichtbij, en dat is lastig als het onderwerp snel op je af komt.
Aan de hand van jullie uitleg snap ik er al heel wat meer van. bedankt
Wat ik vaak moeilijk vindt aan foto van het biken....denk vooral aan DH, 4X....is dat je moeilijk jumps in beeld krijgt zonder dat de jump eruit ziet als een belachelijk hoopje zand, vele rotsblokken op een stijl afdalingsparcour zonder dat het eruit ziet als de oprit van je grootmoeder, snelheid/beweging van een biker.
zal waarschijnlijk wel al eens aan bod zijn gekomen hier in dit topic maar zijn er truks om dit beter in beeld te krijgen.....of lenzen waar dit beter mee lukt?
Ik heb al een aantal foto waar je zeker een idee krijgt van wat voor parcour het is maar dan weer andere waar het parcour op een gewoon boswegje lijkt
Wat ik vaak moeilijk vindt aan foto van het biken....denk vooral aan DH, 4X....is dat je moeilijk jumps in beeld krijgt zonder dat de jump eruit ziet als een belachelijk hoopje zand, vele rotsblokken op een stijl afdalingsparcour zonder dat het eruit ziet als de oprit van je grootmoeder, snelheid/beweging van een biker.
zal waarschijnlijk wel al eens aan bod zijn gekomen hier in dit topic maar zijn er truks om dit beter in beeld te krijgen.....of lenzen waar dit beter mee lukt?
Ik heb al een aantal foto waar je zeker een idee krijgt van wat voor parcour het is maar dan weer andere waar het parcour op een gewoon boswegje lijkt
- didadunlop
met de helling mee fotograferen zorgt ervoor dat je de diepte van de helling kwijtraakt. En als je van de zijkant foto's maakt dan krijg je een beter overzicht van de steilheid. Mooie aan de eerste foto vindt ik dat je er veel meer snelheid in ziet. Alleen wel minder de steilheid van het parcours. Tevens is de tweede foto gemaakt vanuit een lager camerastandpunt. Dat maakt het onderwerp automatisch groter en indrukwekkender. Ga voor de gein eens al je komende foto's op heup/kniehoogte maken. Dan zie je al snel het verschil. Voor een jump zou ik er schuin achter gaan staan en de foto op 45 graden tov de jump maken (schuin bergop) Als je dan ook nog een mooie achtergrond hebt kan je er bijna zeker van zijn dat het overkomt. Ook nog vanuit een lage positie omhoog fotograferen om ervoor de zorgen dat de fietsers bijna je camera inspringen.
-