Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
didadunlop

Bericht door didadunlop » vr jun 02, 2006 12:42 pm

heej niks tegen praktica's. Was mijn eerste camera en heb ik het meest van geleerd. (alhoewel de Fm2n toch wel lekkerder werkt en meer lenzen heeft).

Maar ja Uden is idd achtergesteld gebied. Als ik bij de fietsenmakert aankom en zeg dat ik met een versnelling rij dan kijken ze me aan alsof ze water zien branden. En dan heb ik nog geeneens gevraagd om moeilijke onderdelen. Ik ga binnenkort gewoon om 29er banden vragen alleen om ze te dissen.

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr jun 02, 2006 10:16 pm

Vandaag gehaald: Lowepro computrekker AW plus.

Groot ding maar wel erg handig. Ben dr blij mee.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma jun 05, 2006 8:21 pm

nog eens wat gaan grasduinen in oude foto's, en nog eentje gevonden.
beetje bewerkt, en op flickr gegooid.
foto is niet volledig scherp, ook al omdat ik enkel de ingebouwde flits had en eigenlijk iets te ver stond.

Afbeelding

roep maar wat je'r van vindt :)

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » wo jun 07, 2006 1:03 pm

Drooze @ DirtE19 schreef:

roep maar wat je'r van vindt :)
stukken beter die tekst, foto zou nog wat lichter kunnen, het wit mag best echt wit zijn, dan word het groen ook nog wat frisser.
Voorgrond zou nog iets donkerder kunnen.

dusssssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » vr jun 09, 2006 8:36 am

wie is er bekend met en heeft ervaring met DIT programma?

Vind het wel interessant maar heb zelf geen apple....

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » vr jun 09, 2006 12:58 pm

Arnetteman schreef:wie is er bekend met en heeft ervaring met DIT programma?

Wat een kotsfilmpje zeg..........

Ik ken het programma alleen van dit soort filmpjes en van horen zeggen. Het is volgens mij meer een uitgebreidde browser zoals Iview dan een vervanger voor PS.

Volgens mij heeft Plons het geprobeerd...

dussssss©[/list]
DE site

kooz
Contacteer:

Bericht door kooz » zo jun 11, 2006 6:59 pm

Aangezien ik in willingen ook flink foto's aan het maken was, heb ik op mijn site www.timdeboer.nl het een en ander aan foto's gezet!

latex ligger

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jun 12, 2006 7:01 am

BOSS schreef:
Arnetteman schreef:wie is er bekend met en heeft ervaring met DIT programma?

Wat een kotsfilmpje zeg..........

Ik ken het programma alleen van dit soort filmpjes en van horen zeggen. Het is volgens mij meer een uitgebreidde browser zoals Iview dan een vervanger voor PS.

Volgens mij heeft Plons het geprobeerd...

dussssss©[/list]
Zelf vond ik het ook al best aardig lijken op Iview media. Ook daarin kun je namelijk bewerken. Lijkt alleen wel een stuk sneller te gaan maar ja, als je dan ook de snelste pc's daar hebt staan dan loopt alles ook sneller.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jun 12, 2006 8:35 am

Arnetteman schreef: Lijkt alleen wel een stuk sneller te gaan maar ja, als je dan ook de snelste pc's daar hebt staan dan loopt alles ook sneller.
Aperture draait niet op een PC, maar op de enige echte computer........MAC.
En idd alles staat of valt met de snelheid van je computer.

dussssssss©
DE site

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » ma jun 12, 2006 5:27 pm

hmm, de eerste versie van aperture was absolute bagger. bijna onwerkbaar. veel mensen hebben gereklameerd. nu met de tweede versie is het blijkbaar beter, die is ook weer de helft goedkoper, en mensen die de eerste versie gekocht hebben kunnen de helft van de aankoopprijs gaan terugvragen, omdat apple zelfs toegeeft hoe slecht het was.

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » vr jun 16, 2006 7:37 pm

Vraagje:
Afbeelding

Canon A410
3,8cm lcd scherm
3,2 miljoen pixels
3,2x optische zoom
3,2x digitale zoom
5-punts AIAF en 1,5cm Macro
VGA Movies tot max. 3minuten

en print share knop+pict bridge

Is dat wat voor 106 euro (nieuw)

Doel: af en toe wat mountainbike foto's, vaker architectuur foto's en gewoon huisje boompje beestje

Rinse
Whoop Whoop!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za jun 17, 2006 10:53 am

Rinse,

dat is een koopje, gelijk halen.

Lees hier een review:
http://www.letsgodigital.org/nl/news/ar ... _4664.html

dusssss©
DE site

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » za jun 17, 2006 7:57 pm

BOSS schreef:Rinse,

Lees hier een review:

dusssss©
In Tha House!
Whoop Whoop!

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za jun 17, 2006 8:08 pm

Rinse Appelstroop schreef:
BOSS schreef:Rinse,

Lees hier een review:

dusssss©
In Tha House!
snelle aktie!

dusssss©
DE site

XXL

Bericht door XXL » zo jun 18, 2006 2:31 pm

Nog is een dummie vraagje:

Ik vraag mij af welke de voordelen zijn bij het schieten van plaatjes met tele lenzen voor mtb.....je kan toch ook gewoon dichter gaan staan? of mis ik iets.
Want zag op de SOA-cup in bouge 2 man staan met zoeen kanon van een telelens op en maakte mij toen de bedenking waarom dat nu nuttig is buiten dat je verder af kan gaan staan.

Zijn er dus nog meerdere voordelen????

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo jun 18, 2006 7:25 pm

je hoeft niet de benen zoom te gebruiken.
voordeel kan ook zijn da tje slechtere foto's krijgt ;) (zoomlens is altijd een compromis)
waren het grote zoom lensen of grote vaste lenzen?

Brum.

Bericht door Brum. » zo jun 18, 2006 9:25 pm

Als complete foto-n00b: heb je niet meer scherptediepte (of hoe het ook heet, vage achtergrond/scherp onderwerp) met een lange lens?

didadunlop

Bericht door didadunlop » zo jun 18, 2006 9:41 pm

Met een lange lens kan je makkelijker lagen aanbrengen in je foto. Je hebt een duidelijker onderwerp en een duidelijker achtergrond/voorgrond. Vergelijk maar eens een breedbeeld foto (fisheye) met een telelens foto. Op de telelens foto kan je beter een onderwerp selecteren. Iets wat een korte lens niet kan. Daar zit een optische reden achter maar die weet ik zo snel niet meer.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jun 19, 2006 10:50 am

XXL schreef:Nog is een dummie vraagje:

Ik vraag mij af welke de voordelen zijn bij het schieten van plaatjes met tele lenzen voor mtb.....je kan toch ook gewoon dichter gaan staan? of mis ik iets.
Want zag op de SOA-cup in bouge 2 man staan met zoeen kanon van een telelens op en maakte mij toen de bedenking waarom dat nu nuttig is buiten dat je verder af kan gaan staan.

Zijn er dus nog meerdere voordelen????
goede vraag, lastig antwoord........

dichterbij gaan staan is niet hetzelfde als inzoomen, met dichterbij gaan verklein je de afstand camera-> onderwerp en daarmee het perspectief(de hoek waarop je naar je onderwerp kijkt). Met inzoomen blijft de afstand onderwerp->camera gelijk. Wat je eigenlijk doet is een uitsnede maken uit de groothoek opname.
Dit heeft als voordeel dat je onderwerp groter en duidelijker in beeld komt en je minder van de achtergrond gaat zien, de achtergrond wordt ook onscherper waardoor je je onderwerp isoleert zeg maar en er meer aandacht op vestigd.

Verder is het met snel bewegende onderwerpen zo dat iets met een telelens geschoten relatief langzamer op je af komt dan wanneer je het met een groothoek doet. Kortom het is makkelijker om je onderwerp scherp te krijgen.
Voorbeeld: een biker op 100 meter afstand rijd 10m/s, hij komt dan in 1 seconde 10 meter dichterbij je, da's 10% dichterbij. Als hij op 10 meter afstand zit staat hij, met dezelfde snelheid, binnen 1 seconde voor je neus, relatief sneller dus. En makkelijker voor je camera om te focussen.

Vaak is het ook een bepaald efect wat de fotograaf mee wil geven aan de foto, dit effect kan je benadrukken door een groothoek of een tele te gebruiken, al verdenk ik er veel fotografen ook van om uit gemakszucht maar de tele te pakken..............

Stel je wilt een biker formaatvullend in beeld hebben.
Met een groothoek zie je veeeeeel meer van de achtergrond dan dat je hem formaatvullend zou fotograferen met een tele.
Een tele zorgt ervoor dat iets in de achtergrond dichterbij/groter lijkt dan dat het is teerwijl een groothoek juist ervoor zorgt dat iets in de achtergrond kleiner/verderweg lijkt. Op deze manier kun je bepaalde effecten creeeren.

Zo kun je de boel dus behoorlijk voor de gek houden; stel je wilt laten zien hoe verweg/dichtbij een fabriek bij je huis staat.............je kunt de neutrale kijker behoorlijk misleiden door dit met een tele te schieten(het lijkt dan of de fabriek in je achtertuin staat) of juist met een groothoek(het lijkt of de fabriek kilometers ver weg staat)

Verhaal is wellicht wat warrig, maar de essentie klopt wel aardig.
Zal proberen wat voorbeelden te vinden als ik tijd heb.

dussssss©
DE site

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jun 19, 2006 12:36 pm

ja perspectief dat is het woord wat ik zocht.

Pak eens een stukje papier. Als je daar een punt neerzet wat je camera standpunt is en dan twee lijnen trekt die het beeld van de lens weergeven zie je wat er gebeurt. Dat doe je voor een telelens en voor een wijde lens. Vervolgens zet je verschillende puntjes in het blikveld van de lens. Voorgrond/onderwerp/achtergrond

Dan zie je wat ik bedoel met lagen in je foto. Bij een breedbeeld(korte) lens komen de lagen veel verder van elkaar af te liggen en komen de verschillende onderdelen duidelijker aan bod waarbij je bij een breedbeeld lens veel "rotzooi" links en rechts hebt en blijft houden ook al kom je dichterbij want als je dichterbij komt zal je achtergrond veel breder worden en afleiden van je onderwerp. Tevens sta je dan wel heel erg dichtbij, en dat is lastig als het onderwerp snel op je af komt.

XXL

Bericht door XXL » ma jun 19, 2006 1:11 pm

Aan de hand van jullie uitleg snap ik er al heel wat meer van. bedankt

Wat ik vaak moeilijk vindt aan foto van het biken....denk vooral aan DH, 4X....is dat je moeilijk jumps in beeld krijgt zonder dat de jump eruit ziet als een belachelijk hoopje zand, vele rotsblokken op een stijl afdalingsparcour zonder dat het eruit ziet als de oprit van je grootmoeder, snelheid/beweging van een biker.
zal waarschijnlijk wel al eens aan bod zijn gekomen hier in dit topic maar zijn er truks om dit beter in beeld te krijgen.....of lenzen waar dit beter mee lukt?
Ik heb al een aantal foto waar je zeker een idee krijgt van wat voor parcour het is maar dan weer andere waar het parcour op een gewoon boswegje lijkt

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jun 19, 2006 1:35 pm

Ik kan 2 voorbeelden gebruiken van dezelfde locatie. De eerst foto vind ik zelf mooier, maar de 2e geeft meer de steilheid en moeilijkheid aan...

Afbeelding

Afbeelding

Je standpunt doet dus heel veel met het eindresultaat. Ook de gebruikte lens kan je foto maken of breken...

didadunlop

Bericht door didadunlop » ma jun 19, 2006 2:26 pm

met de helling mee fotograferen zorgt ervoor dat je de diepte van de helling kwijtraakt. En als je van de zijkant foto's maakt dan krijg je een beter overzicht van de steilheid. Mooie aan de eerste foto vindt ik dat je er veel meer snelheid in ziet. Alleen wel minder de steilheid van het parcours. Tevens is de tweede foto gemaakt vanuit een lager camerastandpunt. Dat maakt het onderwerp automatisch groter en indrukwekkender. Ga voor de gein eens al je komende foto's op heup/kniehoogte maken. Dan zie je al snel het verschil. Voor een jump zou ik er schuin achter gaan staan en de foto op 45 graden tov de jump maken (schuin bergop) Als je dan ook nog een mooie achtergrond hebt kan je er bijna zeker van zijn dat het overkomt. Ook nog vanuit een lage positie omhoog fotograferen om ervoor de zorgen dat de fietsers bijna je camera inspringen.

tist

Bericht door tist » ma jun 19, 2006 4:16 pm

€100 is niet veel maar de waarde is ook niet veel.
Als je het fototoestel gewoon gebruikt voor elementen zoals je zei zou ik toch effen wachten want voor €150 kan je er al vinden met 6MP van goede merken met betere zoom

Mvg

Old Manitou

Bericht door Old Manitou » ma jun 19, 2006 4:53 pm

waarom 6mp?
dat is dikwijls niet beter dan een 3 of 4mp
en wachten op de goede merken?
ik den kwel dat canon bij een van de goede (betere) merken mag gerekend worden
ik denk dat dat toestel enorm goed is voor die prijs

Plaats reactie