willem12 schreef:Leuk al dat ijzer/plastic dat ik niet wil/kan betalen. De prijzen zijn net als de prestaties, ongelooflijk. 1 keer aan de D3 en je schijnt niet meer terug te kunnen...
Mag ik een praktische vraag stellen: hoe ga ik om met het herfstlicht? Is de ene kant van het onderwerp/persoon leuk belicht is de andere kant of diep zwart of volledig overbelicht. Ik krijg het amper goed. Ik probeer e.e.a. te redden door raw te schieten en dan in Lightroom te corrigeren, maar leuk is het niet.
Kan ik hier slimmer mee omgaan of moet ik strobist.blogspot gaan lezen en aan het kunstlicht ?
vergeet niet dat je met een compact of een goedkope SLR ook prima foto's kan maken...
Een 450D voldoet voor 99% van de fotografen en ik denk dat 90% van de fotografen die zo'n MK4 kopen niet de volledige potentie van het ding benutten en/of nodig hebben.
Herfstlicht in het bos bedoel je neem ik aan?
4 opties;
-wacht tot het bewolkt is
-zet je persoon in de schaduw van een dikke boom
-gebruik tegenlicht zodat er geen zonlicht direct op het gezicht valt, waarschijnlijk moet je wel een beetje invullen dan. Of net achter een hotspot van de zon op de grond dan krijg je nog een beetje opslag.
-koop een Lastolite(verkrijgbaar in diverse maten) maar wil je die goed gebruiken in het bos dan moet je een assistent meenemen of een statief met een houder en een gewicht.....anders dondert ie bij het minste zuchtje wind om.........assistent is makkelijker in deze.
dusssssss©