Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll
Moderator:Beheerders
Inderdaad....beter bij een goede foto zaak kopen, bij problemen meer dan de moeite waard. Laatst nieuwe studioflitsers hier bij de lokale dealer besteld, kostte me wat meer, maar ik kan altijd rekenen op vervanging bij problemen...en op deze manier blijft er tenminste ook nog een fotozaak in de buurt ipv een magazijn in Timboektoe.
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
iemand zin om deze foto vakkundig af te kraken?
Eventuele opbouwende kritiek wordt ook geapprecieerd.
KLIK HIER VOOR GROTE FOTO

Eventuele opbouwende kritiek wordt ook geapprecieerd.
KLIK HIER VOOR GROTE FOTO

- Jean-Pierre
Je flitser volgende keer wat hoger richten(mits je een flitser hebt die dat kan uiteraard)
Nu zit de hotspot (lichtste gedeelte) in het midden van je beeld terwijl je onderwerp boven het midden zit.
Langere tijd/hogere ISO zou geholpen hebben om meer invloed van het omgevingslicht te krijgen, tenzij je dat niet wilt natuurlijk.
dusssssssssss©
Nu zit de hotspot (lichtste gedeelte) in het midden van je beeld terwijl je onderwerp boven het midden zit.
Langere tijd/hogere ISO zou geholpen hebben om meer invloed van het omgevingslicht te krijgen, tenzij je dat niet wilt natuurlijk.
dusssssssssss©
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
Eerst en vooral, de Exif:
20mm (sigma 10-20)
f5.S (vol open)
1/200th
ISO 200
ISO omhoog is met mijn camera, de D70s, niet echt een optie. 1 stop gaat nog net, daarna wordt het puree...
ik had wel nog een iets tragere sluitertijd kunnen kiezen, maar de hal was inderdaad echt donker. geen lichten, en enkel vuile doorschijnende golfplaten hier en daar in het dak...
-flash stond volledig uitgezoomd
-als ik 'm hoger zette, was de schans niet meer belicht.
-ik hang m'n flash aan een sync cord, wat eigenlijk te kort is. ik had de flts eigenlijk wat verder weg moeten zetten, maar dat ging dus niet.
maar je hebt wel gelijk. zou eigenlijk eens moeten investeren in draadloze spullen, want dit is maar aanmodderen...
sluitertijd omlaag gaat wel, maar dan moet ik ook mijn flits weer een stop zachter zetten, en heb je mogelijk ook weer last van bewegingsonscherpte
ik heb nog wel een flitser (had ik niet bij) met een optisch slaafje. dat zou ik inderdaad kunnen gebruiken.
maar waar plaats je dat dan? als je'm in het beeld zet, is het weer een storend lichtpunt, en mijn "hoofdflits" stond al bijna loodrecht op de muur.
want je bedoelt toch om hem achter de rijder te zetten, en zo een tegenlicht ge creëren, niet?
Bedankt voor de commentaar in ieder geval!
20mm (sigma 10-20)
f5.S (vol open)
1/200th
ISO 200
ik zat met een 20mm lens, en een lager standpunt vervormt de verhoudingen wat te veel. met een langere lens had het wel gekund.zonoskar schreef:Lager standpunt was misschien spannender geweest. Erg hard ingeflitst. Misschien had de ISO omhoog gekunt waardoor je wat omgevingslicht mee kon nemen, of was het pikkedonker?
ISO omhoog is met mijn camera, de D70s, niet echt een optie. 1 stop gaat nog net, daarna wordt het puree...
ik had wel nog een iets tragere sluitertijd kunnen kiezen, maar de hal was inderdaad echt donker. geen lichten, en enkel vuile doorschijnende golfplaten hier en daar in het dak...
Flits daar ging ik voor. was dan ook zo goed als m'n enige lichtbron...Whouz schreef:Hij trekt me aandacht, maar als ik ernaar kijk. vind ik hem net iets missen :P
Weet alleen niet wat... Dat die zo hard is ingeflitst vind ik wel super strak trouwens
inderdaad. maar enkele problemen:BOSS schreef:Je flitser volgende keer wat hoger richten(mits je een flitser hebt die dat kan uiteraard)
-flash stond volledig uitgezoomd
-als ik 'm hoger zette, was de schans niet meer belicht.
-ik hang m'n flash aan een sync cord, wat eigenlijk te kort is. ik had de flts eigenlijk wat verder weg moeten zetten, maar dat ging dus niet.
maar je hebt wel gelijk. zou eigenlijk eens moeten investeren in draadloze spullen, want dit is maar aanmodderen...
Veel omgevingslicht was er niet, en met de ISO kan ik niet echt spelen op mijn camera.BOSS schreef:Langere tijd/hogere ISO zou geholpen hebben om meer invloed van het omgevingslicht te krijgen, tenzij je dat niet wilt natuurlijk.
dusssssssssss©
sluitertijd omlaag gaat wel, maar dan moet ik ook mijn flits weer een stop zachter zetten, en heb je mogelijk ook weer last van bewegingsonscherpte
Ik heb in totaal maar 4 foto's geschoten eigenlijk. we waren onze jumpbox aan het schilderen, en de lip ff tegen de muur gezet. joris is er toen wat op beginnen rijden. ik heb snel m'n camera gepakt en enkele foto's geschoten, dus ik heb er ook niet echt heel lang over nagedacht.Irmo schreef:Een flitser achter de rijder (rechtsachter) zou de randen van de rijder mooi eruit kunnen lichten, deze smelt nu een beetje samen met de achterkant.
ik heb nog wel een flitser (had ik niet bij) met een optisch slaafje. dat zou ik inderdaad kunnen gebruiken.
maar waar plaats je dat dan? als je'm in het beeld zet, is het weer een storend lichtpunt, en mijn "hoofdflits" stond al bijna loodrecht op de muur.
want je bedoelt toch om hem achter de rijder te zetten, en zo een tegenlicht ge creëren, niet?
Bedankt voor de commentaar in ieder geval!
Nu zit het meeste licht op/net boven de schans, ik had denk juist m'n flitser meer ingezoomd en wat hoger gericht zodat het meeste licht op de biker komt.
Nu heb je eigenlijk 2 aandachtspunten;
1:de schans die niet echt interessant is maar wel een klap licht vangt
2:de biker, het hoofdonderwerp die moet wedijveren qua aandacht met de schans.
En eigenlijk heb je nog een derde aandachtspunt; die knalwitte muur.
De schans is ook een sterke vorm, die mooi loskomt tegen de witte muur. De tekst op de schans vraagt ook veel aandacht, die ga je onbewsut toch zitten lezen.
De biker is ook een aandachtspunt maar die valt, zoals eerder al gezegd een beetje weg tegen het donkere dak.
Als er niet veel omgevingslicht was had je gemakkelijk een langzamere sluitertijd kunnen nemen, aangezien de flits de beweging toch wel zou bevriezen. De flitsduur is 1/500s of wellicht sneller volgens mij.
Is 400 iso echt zo slecht op een D70? Volgens mij is dat nog wel acceptabel.......
En wat is er mis met wat ruis?
dusssssss©
Nu heb je eigenlijk 2 aandachtspunten;
1:de schans die niet echt interessant is maar wel een klap licht vangt
2:de biker, het hoofdonderwerp die moet wedijveren qua aandacht met de schans.
En eigenlijk heb je nog een derde aandachtspunt; die knalwitte muur.
De schans is ook een sterke vorm, die mooi loskomt tegen de witte muur. De tekst op de schans vraagt ook veel aandacht, die ga je onbewsut toch zitten lezen.
De biker is ook een aandachtspunt maar die valt, zoals eerder al gezegd een beetje weg tegen het donkere dak.
Als er niet veel omgevingslicht was had je gemakkelijk een langzamere sluitertijd kunnen nemen, aangezien de flits de beweging toch wel zou bevriezen. De flitsduur is 1/500s of wellicht sneller volgens mij.
Is 400 iso echt zo slecht op een D70? Volgens mij is dat nog wel acceptabel.......
En wat is er mis met wat ruis?
dusssssss©
heb laast de Canon Flitser HF-DC1 flitser gekocht.
Paar dagen later uitgeprobeerd werkte prima.
Nu wilde ik in het weekend in het donker wat foto's maken maar het flitsertje gaf alleen een roodlichtje aan. reageerder verder nergens op.
Batterijen verwisseld (nieuwe) maar niks werkt.
Iemand een idee van wat het kan zijn?
Paar dagen later uitgeprobeerd werkte prima.
Nu wilde ik in het weekend in het donker wat foto's maken maar het flitsertje gaf alleen een roodlichtje aan. reageerder verder nergens op.
Batterijen verwisseld (nieuwe) maar niks werkt.
Iemand een idee van wat het kan zijn?
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
omgevingslicht moet je echt niet op rekenen hier.
Dan waren er nog 2 opties:
- De flitser verder zetten, zodat alles wat in beeld is goed belicht is.
- De flitser helemaal naar bovenkantelen en inzoomen, zodat een groot deel van de foto donker is (incl bv de tekst op de schans), en enkel de rijder belicht.
Da's natuurlijk allemaal wat praat na de vaak voor deze foto, maar ik ga er zeker rekening mee houden als ik nog eens een gelijkaardige foto neem.
En dan eventueel een paar identieke foto's nemen, maar met andere camera/fitsinstellingen en posities.
in ieder geval bedankt voor de feedback.
@Roel: ik trek 95% van mijn foto's met deze lens. ik vind het een geweldige lens, goed scherp, stelt ook heel snel scherp. Hij is niet speciaal zwaar of groot, zit niet in de weg.
en qua IQ zit het wel snor.
'T is natuurlijk wel een breedhoekslens, dus je hebt altijd wat vervorming, maar dat is natuurlijk gewoon eigen aan een breedhoek.
De vervorming is overgens niet zo erg als met een fisheye. Klik hier voor voorbeeldfoto. Valt dus zeer goed mee in mijn ogen, en is daarom ook nog vrij ruim inzetbaar.
Dan waren er nog 2 opties:
- De flitser verder zetten, zodat alles wat in beeld is goed belicht is.
- De flitser helemaal naar bovenkantelen en inzoomen, zodat een groot deel van de foto donker is (incl bv de tekst op de schans), en enkel de rijder belicht.
Da's natuurlijk allemaal wat praat na de vaak voor deze foto, maar ik ga er zeker rekening mee houden als ik nog eens een gelijkaardige foto neem.
En dan eventueel een paar identieke foto's nemen, maar met andere camera/fitsinstellingen en posities.
in ieder geval bedankt voor de feedback.
@Roel: ik trek 95% van mijn foto's met deze lens. ik vind het een geweldige lens, goed scherp, stelt ook heel snel scherp. Hij is niet speciaal zwaar of groot, zit niet in de weg.
en qua IQ zit het wel snor.
'T is natuurlijk wel een breedhoekslens, dus je hebt altijd wat vervorming, maar dat is natuurlijk gewoon eigen aan een breedhoek.
De vervorming is overgens niet zo erg als met een fisheye. Klik hier voor voorbeeldfoto. Valt dus zeer goed mee in mijn ogen, en is daarom ook nog vrij ruim inzetbaar.
- dtb-dinxperlo
- Contacteer:
Oke fijn om te horen! Dat lijkt me (na deze reactie van jou) zeker een leuke lens.
Foto's zien er zeker scherp uit, had ook al wat meer foto's gezien die met die lens gemaakt zijn en zien er mooi uit
En de vervorming, vind dat fish-eye effect ook wel iets vets hebben maar daardoor zou het dan wel wat minder breed inzetbaar zijn.
Bedankt
Foto's zien er zeker scherp uit, had ook al wat meer foto's gezien die met die lens gemaakt zijn en zien er mooi uit

En de vervorming, vind dat fish-eye effect ook wel iets vets hebben maar daardoor zou het dan wel wat minder breed inzetbaar zijn.
Bedankt

- dtb-dinxperlo
- Contacteer:
- dtb-dinxperlo
- Contacteer:
- Arnetteman
Whow, mooie foto! Scherp en goed bevroren!!
Vind het alleen jammer dat dat zand en die wolken daarboven zo licht zijn, ik hou meer van het wat donkerder. Ook vind ik Anneke iets te ligt, of beetje te weinig contrast in de foto. Weet het niet.. Kan ook aan mn monitor liggen trouwens, en het is zowieso MIJN smaak.
Voor de rest, zeker props voor jou, doe het je niet na!!
Vind het alleen jammer dat dat zand en die wolken daarboven zo licht zijn, ik hou meer van het wat donkerder. Ook vind ik Anneke iets te ligt, of beetje te weinig contrast in de foto. Weet het niet.. Kan ook aan mn monitor liggen trouwens, en het is zowieso MIJN smaak.
Voor de rest, zeker props voor jou, doe het je niet na!!