Dirty Pages Fotograven talk part 2!!!! The next roll
Moderator:Beheerders
- Arnetteman
aangezien ik geweldig ben, en dus bijna alle mac's heb die op het moment te krijgen zijn, kan ik je enkel waarschuwen ivm het gebruik van de imac om fotos te bewerken : dat scherm is NIET goed !!!
Het zijn super beelden, maar te fel "gepushed" dus helemaal niet neutraal dus....
calibreren calibreren calibreren !!
Het zijn super beelden, maar te fel "gepushed" dus helemaal niet neutraal dus....
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com
www.plonsracing.com
-
- Contacteer:
- Arnetteman
Dat zijn dingen die ik vaker hoor maar ook net zo vaak tegen worden gesproken.Plons schreef: Het zijn super beelden, maar te fel "gepushed" dus helemaal niet neutraal dus....
Maar calibreren.....allee he, uiteraard, reeds gedaan....en dat scheelt.
@Dennis: Eizo....ja uhu....mooi inderdaad (heb de 30 inch Flexscan op het werk) maar voor thuis wordt me dat net ff wat te duur.
@Zonoskar: De andere macbooks waren zeker het overwegen waard maar iets te overdone voor wat we ermee gaan doen. En voor wat betreft het plaatje, ik twijfelde eerst ook maar kan zijn dat het dock hier wel erg groot is ingesteld vandaar mogelijke vertekening. Maar eej, je weet wat ik bedoel.
-
- Contacteer:
kan vast, maar wat zijn goede resultaten? Dat is toch een erg ruim begrip. Met alleen goede resultaten kan ik persoonlijk niet zo veel.BOSS schreef:tegenwoordig kan je al met veel goedkopere schermpjes hele goede resultaten behalen.Dennis Katinas schreef:Eizo ColorEdge CG222w is the way to go
dusssssssss©
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
ik heb nu een Samsung SyncMaster 2223nw scherm. 22", goedkoopste wat er was.
Maar wat ben ik met een duur scherm? Al mijn foto's verschijnen enkel op het internet, en worden bekeken door mensen die zelf geen gecalibreerd scherm hebben...
Als ik nu foto's zou printen (en geld te veel had) wil ik wel een 30" Eizo, maarjah...
Maar wat ben ik met een duur scherm? Al mijn foto's verschijnen enkel op het internet, en worden bekeken door mensen die zelf geen gecalibreerd scherm hebben...
Als ik nu foto's zou printen (en geld te veel had) wil ik wel een 30" Eizo, maarjah...
-
- Contacteer:
Bewerking voor internet, dan heb je inderdaad niet direct zo'n dure monitor nodigDrooze @ DirtE19 schreef:ik heb nu een Samsung SyncMaster 2223nw scherm. 22", goedkoopste wat er was.

Nee, je wil alleen dat het er bij jou op je scherm net zo uit ziet als in druk!Dennis Katinas schreef:Bewerking voor internet, dan heb je inderdaad niet direct zo'n dure monitor nodigDrooze @ DirtE19 schreef:ik heb nu een Samsung SyncMaster 2223nw scherm. 22", goedkoopste wat er was.
Als ik nu foto's zou printen (en geld te veel had) wil ik wel een 30" Eizo, maarjah...Al blijft het een voordeel. Maar als je foto's hebt die gepubliceerd worden of die gewoon afgedrukt worden, dan wil je de kleurbalans toch wel in orde hebben enzo.
Die kans is toch vrij nihil aangezien er een DTPer/drukker/lithograaf aan je foto gaat zitten en hem om gaat bouwen naar RGB.
JIJ hebt het niet meer in de hand nadat je je bestand uit handen geeft, wellicht zit de DTPer naar een oud CRTje te turen...........
Die CG serie is alleen interessant voor professionele reoucheerders die zelf printen, DTPers die aan de drukpers vastzitten of mensen als Plons die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen.
Het is wel zaak dat je het een "beetje" op orde hebt en dat je weet hoe het werkt.
Heel veel mensen callibreren hun monitor.......maar voor wat? Voor je printer?, alleen om naar te kijken? Voor de drukpers?
Lastige materie in een wereld waar een heleboel mensen maar wat roepen; including me

dussssssss©
-
- Contacteer:
Haha, valt mee hoor. Die DTPers zitten niet aan je beeld als je daar niet om vraagt. Je kunt gewoon een printprofiel vragen van hun printers, instellen op jou scherm, je scherm goed callibreren. Dan ziet je print er nagenoeg perfect uit. Sowieso beter dan bij het bewerken met een standaard scherm.BOSS schreef:Nee, je wil alleen dat het er bij jou op je scherm net zo uit ziet als in druk!Dennis Katinas schreef:Bewerking voor internet, dan heb je inderdaad niet direct zo'n dure monitor nodigDrooze @ DirtE19 schreef:ik heb nu een Samsung SyncMaster 2223nw scherm. 22", goedkoopste wat er was.
Als ik nu foto's zou printen (en geld te veel had) wil ik wel een 30" Eizo, maarjah...Al blijft het een voordeel. Maar als je foto's hebt die gepubliceerd worden of die gewoon afgedrukt worden, dan wil je de kleurbalans toch wel in orde hebben enzo.
Die kans is toch vrij nihil aangezien er een DTPer/drukker/lithograaf aan je foto gaat zitten en hem om gaat bouwen naar RGB.
JIJ hebt het niet meer in de hand nadat je je bestand uit handen geeft, wellicht zit de DTPer naar een oud CRTje te turen...........
Die CG serie is alleen interessant voor professionele reoucheerders die zelf printen, DTPers die aan de drukpers vastzitten of mensen als Plons die van gekkigheid niet weten wat ze met hun geld moeten doen.
Het is wel zaak dat je het een "beetje" op orde hebt en dat je weet hoe het werkt.
Heel veel mensen callibreren hun monitor.......maar voor wat? Voor je printer?, alleen om naar te kijken? Voor de drukpers?
Lastige materie in een wereld waar een heleboel mensen maar wat roepen; including me
dussssssss©
Maar 1 ding geef je zeker gelijk in, Lastige materie is het zeker, je krijgt het zelden in 1 keer goed.
Cheers!
dat bedoel ik dus, zo werkt het dus niet:
1: scherm callibreren, hardwarematig NIET softwarematig
2:target ophalen bij Calumet oid
3:target printen op het papier wat je altijd gebruikt(belangrijk; voor elk type papier moet je ander profiel hebben)
4:target laten doormeten en er een icc profiel van laten maken.
5:Met DAT scherm, DIE papiersoort en DIE printer zou je een goed resultaat moeten krijgen.
Als de DTPer hem omzet in RGB ben je weer aan de goden overgeleverd.
dusssssssssss©
1: scherm callibreren, hardwarematig NIET softwarematig
2:target ophalen bij Calumet oid
3:target printen op het papier wat je altijd gebruikt(belangrijk; voor elk type papier moet je ander profiel hebben)
4:target laten doormeten en er een icc profiel van laten maken.
5:Met DAT scherm, DIE papiersoort en DIE printer zou je een goed resultaat moeten krijgen.
Als de DTPer hem omzet in RGB ben je weer aan de goden overgeleverd.
dusssssssssss©
Hmm, zat weer is wat rond te kijken... kwam nu op de sony A300 met 18-55 en 50-200 lensen... In vergelijking met de d60 zou ik zeggen dat die beter is... Maar ik heb er niet het meeste verstand van, het mooie is, dat ik misschien oude lensen van een ander toestel hierop kan zetten... (zelfde sluiting e.d. alleen doorsneede weet ik niet)
Klopt het dat de A300 beter is als een d60, of in iedergeval heel erg vergelijkbaar? of zit ik er nu vernaast?
Klopt het dat de A300 beter is als een d60, of in iedergeval heel erg vergelijkbaar? of zit ik er nu vernaast?
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
Het hangt er eigenlijk vooral van af hoe serieus je verder wil gaan met fotografie. En als je echt heel ver wil gaan, kan je mijns inziens niet rond Nikon en Canon.Whouz schreef:Hmm, zat weer is wat rond te kijken... kwam nu op de sony A300 met 18-55 en 50-200 lensen... In vergelijking met de d60 zou ik zeggen dat die beter is... Maar ik heb er niet het meeste verstand van, het mooie is, dat ik misschien oude lensen van een ander toestel hierop kan zetten... (zelfde sluiting e.d. alleen doorsneede weet ik niet)
Zodra je die keuze gemaakt heb, zoek dan eens wat reviews op het net. Gewoon zoeken op google.
ga ook eens naar www.flickr.com en zoek op camera. dan kan je zien wat voor foto's er gemaakt worden met de camera. maar staar je daar zeker niet op blind.
Algemeen kan ik zeggen dat er eigenlijk geen slechte camera's meer gemaakt worden, en wat je ook kiest, dat je er zeker mooie foto's mee gaat kunnen maken.
Kijk een die hard!
Is dat een Ebony?
Ik had zelf ooit een Master technica van Linhof. 3-tal jaar geleden verkocht, lag gewoon stof te happen. Klanten hadden geen interesse/geld meer voor een 4x5" shoot en voor vrij werk vond ik het te "veel gedoe".
Ik hoop dat je nog een tijdje aan films/polaroids kan komen.........
dussssss©
Is dat een Ebony?
Ik had zelf ooit een Master technica van Linhof. 3-tal jaar geleden verkocht, lag gewoon stof te happen. Klanten hadden geen interesse/geld meer voor een 4x5" shoot en voor vrij werk vond ik het te "veel gedoe".
dussssss©
- Drooze @ DirtE19
- Contacteer:
ik zou wel 'ns met een large format willen werken. Maar ik denk niet dat ik het ooit zal doen...BOSS schreef:Kijk een die hard!
Is dat een Ebony?
dussssss©
over film, da's een beetje een andere discutie. ik vrees een beetje dat het hoe langer hoe minder zal zijn...
van de gewone consumenten koopt bijna niemand nog film. 't is allemaal digitaal.
Bijna alle pro's schieten digitaal. Deels omdat de meeste opdrachtgevers digitaal willen.
Er zijn nog maar heel weinig fotografen die met film schieten, en het aantal neemt volgens mijn alleen maar af.
Ik vrees een beetje dat polaroid nog maar het begin is.
uiteraard zullen er nog wel enkele types blijven geproduceerd worden. maar of de markt nog groot genoeg is om nieuwe film te ontwikkelen, produceren, distribueren en verkopen, weet ik niet.
Best jammer, want ik schiet nog wel graag van tijd tot tijd een rolletje zwart-wit...
Ik wil nu geen pro contra blabla starten, gewoon ff wat dingetjes rechtzetten.
Film is er en dat zal volgens mij ook ze blijven. Dat nog maar weinigen het gebruiken is niet waar. Kijk maar naar al die fora zoals apug.org etc etc..
Dat er nog maar weinig professionele fotografen met film werken is ook niet correct. Joel Sternfeld, Gursky, Struth, Ruff, Jan Kempenaers, Nachtwey, Salgado, Pellegrin, Koudelka, Majoli, Thomas Munita, Antonin Kratochvil etc etc etc.. gebruiken allemaal nog film. (allemaal wereldberoemde fotografen) Foto's van bv. Gursky gaan voor meerdere miljoenen van de hand.
Film gaat ook gewoon geproduceerd blijven worden, het merendeel van de Afga producten wordt sinds een tijd opnieuw geproduceerd door kleinere producenten die de formules hebben overgekocht. Kodak heeft laatst nog een nieuwe film uitgebracht en een aantal andere ge-update. Voor Polaroid is er een alternatief van Fuji en voor sheetfilm blijft er volgens mij zoiezo wel een markt omdat er meer is aan een technische camera dan alleen het formaat en de beeldkwaliteit.
Het is trouwens een Shen-Hao, Ebony ligt 'iets' boven mijn budget.
Film is er en dat zal volgens mij ook ze blijven. Dat nog maar weinigen het gebruiken is niet waar. Kijk maar naar al die fora zoals apug.org etc etc..
Dat er nog maar weinig professionele fotografen met film werken is ook niet correct. Joel Sternfeld, Gursky, Struth, Ruff, Jan Kempenaers, Nachtwey, Salgado, Pellegrin, Koudelka, Majoli, Thomas Munita, Antonin Kratochvil etc etc etc.. gebruiken allemaal nog film. (allemaal wereldberoemde fotografen) Foto's van bv. Gursky gaan voor meerdere miljoenen van de hand.
Film gaat ook gewoon geproduceerd blijven worden, het merendeel van de Afga producten wordt sinds een tijd opnieuw geproduceerd door kleinere producenten die de formules hebben overgekocht. Kodak heeft laatst nog een nieuwe film uitgebracht en een aantal andere ge-update. Voor Polaroid is er een alternatief van Fuji en voor sheetfilm blijft er volgens mij zoiezo wel een markt omdat er meer is aan een technische camera dan alleen het formaat en de beeldkwaliteit.
-
- Contacteer:
WORD UP! Je neemt de woorden uit mijn mond
skateboard fotografen, allemaal gebruiken ze een hassie en film. 4ever.
film heeft iets bijzonders, daarom koop ik ooit ook een film SLR.
Cheers
BTW: Check today's POD on Pinkbike.com, It's mine!

film heeft iets bijzonders, daarom koop ik ooit ook een film SLR.
Cheers
BTW: Check today's POD on Pinkbike.com, It's mine!

Aerial schreef:Ik wil nu geen pro contra blabla starten, gewoon ff wat dingetjes rechtzetten.
Drukwerk is CMYK niet RGB... een DTP-er zal het altijd omzetten naar CMYK.
Al dan niet met het juiste kleurprofiel.
Iets wat ik voor 12 jaar heb gedaan!
Lithograven en de bewuste drukproeven, tegenwoordig achterhaald met aanleveren Certified PDF's... natuurlijk wel volgens een bepaalde norm.
Dan nog zit je met Art-Director's die graag aan een beeld willen 'sleutelen'.
Een DTP-er die vastzit aan de pers?
DTP is altijd pre-press...
@Dennis Katinas! Your shots look gr8!
@Floris, dat duurde lang voordat je om was!
Al dan niet met het juiste kleurprofiel.
Iets wat ik voor 12 jaar heb gedaan!

Lithograven en de bewuste drukproeven, tegenwoordig achterhaald met aanleveren Certified PDF's... natuurlijk wel volgens een bepaalde norm.
Dan nog zit je met Art-Director's die graag aan een beeld willen 'sleutelen'.
Een DTP-er die vastzit aan de pers?
DTP is altijd pre-press...

@Dennis Katinas! Your shots look gr8!
@Floris, dat duurde lang voordat je om was!
RIDERS READY?
Ik doelde niet zozeer op professioneel in het algemeen, maar op commercieel in het bijzonder, reclamefotografie zeg maar.
Uiteraard zet de DTPer om naar CMYK, maar of dat goed gebeurt is vaak maar de vraag. Ik heb wel eens DTPers aan de haak gehad die vroegen of ik hem niet even kon omzetten............waar is het vakmanschap gebleven?
dusssssss©
Uiteraard zet de DTPer om naar CMYK, maar of dat goed gebeurt is vaak maar de vraag. Ik heb wel eens DTPers aan de haak gehad die vroegen of ik hem niet even kon omzetten............waar is het vakmanschap gebleven?
dusssssss©
-