Vouwfiets
Moderator:Beheerders
Ik vind het oenige dingen maar ik heb er nu eigenlijk wel 1 nodig. Als ik op marktplaats kijk zie ik dat de duurste niet eens zo gek duur zijn maar het ziet er ook niet echt uit alsof het veel soeps is. Is er iemand die een beetje verstand / ervaring heeft met die dingen?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Ik werk bij Profile Kok te Utrecht, vouwfiets specialist bij uitstek.
Vraag 1: waar ga je hem voor gebruiken? (trein/bus/auto/etc)
Vraag 2: hoe vaak ga je hem gebruiken? (per dag/week/maand)
Vraag 3: hoe lang en hoe zwaar ben je?
Vraag 4: wat is je budget?
Vraag 5: is het tijdelijk of voor langere duur?
Vraag 6: wil je ook bagage meenemen en zo ja waar moet ik aan denken? (laptop, brood/ordners/etc)
Pas op met kopen met een 2-de hands, er is heel veel rommel in de handel, je zal de eerste niet zijn die zijn of haar voortanden uit zijn of haar mond valt omdat een fiets ondeugelijk is, ik heb heel veel gebroken en gescheurde fietsen al voorbij zien komen.
Wil je een goed advies krijgen, een uitgebreide proefrit maken EN met een vouwfiets de winkel uitgaan, bel dan om een afspraak te maken met: Profile Kok, Nachtegaalstraat 51, 3581AD, Utrecht, 030-2315780, vraag naar Joris of Bram (TTB, ben wel deze week vrij).
Ik hoor het wel.
TBB
Vraag 1: waar ga je hem voor gebruiken? (trein/bus/auto/etc)
Vraag 2: hoe vaak ga je hem gebruiken? (per dag/week/maand)
Vraag 3: hoe lang en hoe zwaar ben je?
Vraag 4: wat is je budget?
Vraag 5: is het tijdelijk of voor langere duur?
Vraag 6: wil je ook bagage meenemen en zo ja waar moet ik aan denken? (laptop, brood/ordners/etc)
Pas op met kopen met een 2-de hands, er is heel veel rommel in de handel, je zal de eerste niet zijn die zijn of haar voortanden uit zijn of haar mond valt omdat een fiets ondeugelijk is, ik heb heel veel gebroken en gescheurde fietsen al voorbij zien komen.
Wil je een goed advies krijgen, een uitgebreide proefrit maken EN met een vouwfiets de winkel uitgaan, bel dan om een afspraak te maken met: Profile Kok, Nachtegaalstraat 51, 3581AD, Utrecht, 030-2315780, vraag naar Joris of Bram (TTB, ben wel deze week vrij).
Ik hoor het wel.
TBB
1 In de auto, als vervoermiddel om op plaatsen te kunnen komen waar je met de auto niet makkelijk kan komen of het je veel meer tijd kost. Alleen voor kleine stukken.Tall Boy Bram schreef: Vraag 1: waar ga je hem voor gebruiken? (trein/bus/auto/etc)
Vraag 2: hoe vaak ga je hem gebruiken? (per dag/week/maand)
Vraag 3: hoe lang en hoe zwaar ben je?
Vraag 4: wat is je budget?
Vraag 5: is het tijdelijk of voor langere duur?
Vraag 6: wil je ook bagage meenemen en zo ja waar moet ik aan denken? (laptop, brood/ordners/etc)
2 Paar keer per week.
3 1,90 / 85 kg
4 Afhankelijk van het verschil in aanbod. Ja dat klinkt misschien vaag maar ik heb geen idee waar de grens voor redelijke kwaliteit ligt die past waarvoor ik hem ga gebruiken.
5 Langere duur (aantal jaar)
6 Nee, nauwelijks bagage.
Ik ben eigenlijk wel op zoek naar een tweedehandsje omdat het volgens mij echt zo'n object is wat mensen 1x gebruiken en daarna nooit meer en hem dan maar te koop zetten. Waar zit het verschil in kwaliteit hem in volgens jou?
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
-
- Berichten:1502
- Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm
Antwoorden:N I E L S schreef: 1 In de auto, als vervoermiddel om op plaatsen te kunnen komen waar je met de auto niet makkelijk kan komen of het je veel meer tijd kost. Alleen voor kleine stukken.
2 Paar keer per week.
3 1,90 / 85 kg
4 Afhankelijk van het verschil in aanbod. Ja dat klinkt misschien vaag maar ik heb geen idee waar de grens voor redelijke kwaliteit ligt die past waarvoor ik hem ga gebruiken.
5 Langere duur (aantal jaar)
6 Nee, nauwelijks bagage.
Waar zit het verschil in kwaliteit hem in volgens jou?
1: Brompton (d'r passen 2 Brompton's achterin 1 Smart)
2: Brompton (veelvuldig gebruik dus, geen zin in vieze klauwen)
3: Brompton (zeker vanwege je lengte, alle het andere spul is veeeeeel te laag voor je)
4: Brompton (niet de duurste, wel de beste)
5: Brompton (zie antwoord 2 + een Brompton gaat gewoon langer mee dan bijv. een Dahon, Strida of Batavus etc.)
6: kan van alles worden.
Kwaliteit drukt zich uit in levensduur, een fiets die niet bedoeld is voor rijders tot 75kg. Waar ook de langere Nederlanders zoals jij en ik op passen. Waar je niet in de knel komt met je beenlengte icm stuuruitslag of zithoogte.
Kom een keer langs in de winkel en overtuig jezelf dmv een proefrit.
TBB
Brompton is de enige vouwfiets die ook nog eens normaal gebruikt kan worden en ook zo fietst! Je weet niet wat je meemaakt als je er een rondje op uitprobeert. Waar ik gewerkt heb (Tromm Amsterdam) stonden vrijwel alle vouwfietsmerken leverbaar in Nederland en 9 van de 10 klanten gingen de deur uit met een Brompton, jong of oud geen verschil.
Let wel op: neem een bagagedrager ipv een wieltje op het spatbord want dat gaat vrij snel kapot (spatbord scheurt door)
Voor een langer persoon is er een langere zadelpen mogelijk (telescoop) maar je kan ook de pen aan de voorkant omdraaien waardoor het zadel een stuk hoger komt
Nog geen auto tegengekomen waar deze fiets niet inpast!
Strida? Leuk ontwerp en dat was het dan wel. Veels te kleine wieltjes om normaal te kunnen rijden. Buizensysteem is leuk maar ook slap.
Succes!
Nanne.
Let wel op: neem een bagagedrager ipv een wieltje op het spatbord want dat gaat vrij snel kapot (spatbord scheurt door)
Voor een langer persoon is er een langere zadelpen mogelijk (telescoop) maar je kan ook de pen aan de voorkant omdraaien waardoor het zadel een stuk hoger komt

Nog geen auto tegengekomen waar deze fiets niet inpast!
Strida? Leuk ontwerp en dat was het dan wel. Veels te kleine wieltjes om normaal te kunnen rijden. Buizensysteem is leuk maar ook slap.
Succes!
Nanne.
Hopelijk ga ik niet weer een zinloze DP-discussie op gang brengen, maar
ik moet even tegen al dat gebrom(pton) ingaan.
Ik heb zelf al jaren een strida, de eerste, de mooie helemaal zwarte uit 1989
en het principe is structureel beter dan een brompton op heel veel vlakken.
Voor de duidelijkheid ik vind ook dat de brompton 1 van de beste alternatieven
is dat te koop is voor gebruik icm een auto. Ik vind eigenlijk dat het Brompton
ontwerp slecht is en het wachten is tot iemand met een echt goede vouw-
fiets komt. De strida is sowieso weer veel geschikter voor treinforensen.
- Ik noem de brompton altijd een roeifiets omdat je het stuur alle kanten op
kan bewegen zonder dat er iets met de rest van de fiets gebeurd. De strida
is veel strakker en directer. (face it: een lange buis met twee uitstekende
lange buizen die allemaal kunnen flexen, of een driehoek; iedereen met een
beetje technisch inzicht ziet wat structureel beter is)
- Dat opvouwen is gewoon echt achterhaald, het pakket wat je overhoudt
is klein, maar een onpraktische vorm. De Strida wordt een stok met een wiel
eronder, dat wil je, als je em moet verplaatsen (op het station dus)
- Bromptonnen vouwen langzaam. Je ziet nauwelijks mensen in de trein die
de moeite nemen em helemaal in te vouwen en daar is een reden voor; je
moet bukken om bepaalde delen in te vouwen. Ik vouw mijn strida in, tijdens (!)
het rennen voor de trein. effectief dus 0 sec opvouwtijd
- Bromptons irriteren me in de trein! je moet oppassen dat je er niet langs loopt,
die dingen zijn altijd ranzig. Ze vergen ook hetzelfde onderhoud als een gewone
fiets, een strida hoef je nooit naar om te kijken.
- Al je met een brompton springt, of em een stoepje optilt, klapt je achterwiel in!
DOW (geloof dat ze nu eindelijk daar iets voor hebben??)
- Met een strida heb je je eigen stoel mee om in de stampvolle trein op te zitten
- bromptonnen zijn zwaar, en zijn qualitatief ook niet alles, je ziet er genoeg
waar aan gelast is (=auw?)
- Brompton en strida hebben allebei 16" wielen. Dus grobbebol's opmerking snap
ik niet: De brompton heeft de perfecte wielmaat en de strida (met dezelfde maat)
heeft te kleine wielen, hmm.
Even voor alle eerlijkheid: De Nadelen van de strida:
- singlespeed (maar dat is tegenwoordig cool)
- bij mijn strida (de eerste serie) gaan de plastic delen snel kapot
- je kan niet met losse handen fietsen
- je moet erop leren fietsen
- uitlijning voor en achterwiel niet altijd 100% (!) productiekwaliteit is
gewoon net wat minder
Brompton heeft gewoon de naam, en op 1 of andere manier willen brompton
eigenaren nooit de nadelen toegeven, waardoor er ook geen verbeteringen
doorgevoerd worden. Strida heeft een logischer ontwerp, maar er zitten
nog flink wat slechte punten in, gelukkig wordt de strida met elk nieuw
model iets beter, helaas niet mooier...
Voor jou gebruik Niels, zou ik je ook de brompton moeten aanraden bij gebrek
aan beter, maar opzich zie en merk ik nauwelijks meer verschil met de huidige
Dahon's die een stuk goedkoper en lichter zijn.
Ik hoop dat ik niet iedereen tegen me krijg, het is moeilijk om iets waar je je
centjes in gestopt hebt objectief te beoordelen. (geld dus voor iedereen hier!)

ik moet even tegen al dat gebrom(pton) ingaan.
Ik heb zelf al jaren een strida, de eerste, de mooie helemaal zwarte uit 1989
en het principe is structureel beter dan een brompton op heel veel vlakken.
Voor de duidelijkheid ik vind ook dat de brompton 1 van de beste alternatieven
is dat te koop is voor gebruik icm een auto. Ik vind eigenlijk dat het Brompton
ontwerp slecht is en het wachten is tot iemand met een echt goede vouw-
fiets komt. De strida is sowieso weer veel geschikter voor treinforensen.
- Ik noem de brompton altijd een roeifiets omdat je het stuur alle kanten op
kan bewegen zonder dat er iets met de rest van de fiets gebeurd. De strida
is veel strakker en directer. (face it: een lange buis met twee uitstekende
lange buizen die allemaal kunnen flexen, of een driehoek; iedereen met een
beetje technisch inzicht ziet wat structureel beter is)
- Dat opvouwen is gewoon echt achterhaald, het pakket wat je overhoudt
is klein, maar een onpraktische vorm. De Strida wordt een stok met een wiel
eronder, dat wil je, als je em moet verplaatsen (op het station dus)
- Bromptonnen vouwen langzaam. Je ziet nauwelijks mensen in de trein die
de moeite nemen em helemaal in te vouwen en daar is een reden voor; je
moet bukken om bepaalde delen in te vouwen. Ik vouw mijn strida in, tijdens (!)
het rennen voor de trein. effectief dus 0 sec opvouwtijd
- Bromptons irriteren me in de trein! je moet oppassen dat je er niet langs loopt,
die dingen zijn altijd ranzig. Ze vergen ook hetzelfde onderhoud als een gewone
fiets, een strida hoef je nooit naar om te kijken.
- Al je met een brompton springt, of em een stoepje optilt, klapt je achterwiel in!
DOW (geloof dat ze nu eindelijk daar iets voor hebben??)
- Met een strida heb je je eigen stoel mee om in de stampvolle trein op te zitten
- bromptonnen zijn zwaar, en zijn qualitatief ook niet alles, je ziet er genoeg
waar aan gelast is (=auw?)
- Brompton en strida hebben allebei 16" wielen. Dus grobbebol's opmerking snap
ik niet: De brompton heeft de perfecte wielmaat en de strida (met dezelfde maat)
heeft te kleine wielen, hmm.
Even voor alle eerlijkheid: De Nadelen van de strida:
- singlespeed (maar dat is tegenwoordig cool)
- bij mijn strida (de eerste serie) gaan de plastic delen snel kapot
- je kan niet met losse handen fietsen
- je moet erop leren fietsen
- uitlijning voor en achterwiel niet altijd 100% (!) productiekwaliteit is
gewoon net wat minder
Brompton heeft gewoon de naam, en op 1 of andere manier willen brompton
eigenaren nooit de nadelen toegeven, waardoor er ook geen verbeteringen
doorgevoerd worden. Strida heeft een logischer ontwerp, maar er zitten
nog flink wat slechte punten in, gelukkig wordt de strida met elk nieuw
model iets beter, helaas niet mooier...
Voor jou gebruik Niels, zou ik je ook de brompton moeten aanraden bij gebrek
aan beter, maar opzich zie en merk ik nauwelijks meer verschil met de huidige
Dahon's die een stuk goedkoper en lichter zijn.
Ik hoop dat ik niet iedereen tegen me krijg, het is moeilijk om iets waar je je
centjes in gestopt hebt objectief te beoordelen. (geld dus voor iedereen hier!)

- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Als je wilt kan ik hem eens vragen ??Chmod schreef:weet er iemand waar je deze kan kopen?
is een ontwerp van Stijn Deferm (ex Belgisch kampioen DH).
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Hey Wytze,
klopt wel dat ze in de loop der tijd beter zijn geworden maar toch een paar opmerkingen "tegen" jouw verhaal.
Gelaste Bromptonnen zijn vaak de wieltjes die aan het swingdeel bevestigd zijn. Als de gebruiker deze te hard op de straat zet (bij het inklappen bijvoorbeeld) zal het metaal verbuigen en uiteindelijk breken. En ik heb er heel wat gelast idd. Als het frame op andere plekken is gelast zijn het beunen die zo'n fietsje ergens voor weinig op de kop hebben getikt en gewoon niet weten dat er ook garantie op zit.
De Strida heeft een 16inch wielmaat en qua getal maar de Brompton is toch groter! Engelse en maten blijven aparte dingen tesamen.
Een Brompton is in 6 seconden geheel ingevouwen. Dat niet iedereen het doet is een ander verhaal.
Een Dahon is en blijft groter als je de grotere en dus beter fietsende fietsen neemt. Ga je naar 12 1/2 inch wielmaat is kleiner mogelijk maar dat fietst echt belabberd!
Maar zoals je zegt heeft de Brompton ook zeker nadelen. Maar zo heeft alles wel eens een nadeel (of meer).
Man, wat doe ik nu toch!? Ik verdedig een Brompton en ik werk er allang niet meer mee hahaha!
Later!
Nanne.
klopt wel dat ze in de loop der tijd beter zijn geworden maar toch een paar opmerkingen "tegen" jouw verhaal.
Gelaste Bromptonnen zijn vaak de wieltjes die aan het swingdeel bevestigd zijn. Als de gebruiker deze te hard op de straat zet (bij het inklappen bijvoorbeeld) zal het metaal verbuigen en uiteindelijk breken. En ik heb er heel wat gelast idd. Als het frame op andere plekken is gelast zijn het beunen die zo'n fietsje ergens voor weinig op de kop hebben getikt en gewoon niet weten dat er ook garantie op zit.
De Strida heeft een 16inch wielmaat en qua getal maar de Brompton is toch groter! Engelse en maten blijven aparte dingen tesamen.
Een Brompton is in 6 seconden geheel ingevouwen. Dat niet iedereen het doet is een ander verhaal.
Een Dahon is en blijft groter als je de grotere en dus beter fietsende fietsen neemt. Ga je naar 12 1/2 inch wielmaat is kleiner mogelijk maar dat fietst echt belabberd!
Maar zoals je zegt heeft de Brompton ook zeker nadelen. Maar zo heeft alles wel eens een nadeel (of meer).
Man, wat doe ik nu toch!? Ik verdedig een Brompton en ik werk er allang niet meer mee hahaha!
Later!
Nanne.
De prijzen van een B vind ik best pittig. Ik geloof dat de Strida ook behoorlijk goedkoper is of niet? Eerlijk gezegd bevalt dat driehoekige ontwerp me wel, lijkt me steviger aanvoelen als fiets. SS en riem is praktisch naar mijn idee. Enige nadeel op lange stukken is gears maar lange stukken wil ik er toch niet mee doen.
Lelijk? Face it, mooi is een vouwfiets enkel relatief en dat stelt sowieso niks voor...
Lelijk? Face it, mooi is een vouwfiets enkel relatief en dat stelt sowieso niks voor...
Those alien bastards are gonna pay for shooting up my ride!
Dahon lijkt mij een prima keuze. Bijvoorbeeld de Dahon Vitesse. Het vouwt minder klein dan een Brompton, rijdt wel beter, bevat meer standaard onderdelen, zal volgens mij in de meeste auto's wel passen en koop je voor de halve prijs van een Brompton.Wytze schreef: Voor jou gebruik Niels, zou ik je ook de brompton moeten aanraden bij gebrek
aan beter, maar opzich zie en merk ik nauwelijks meer verschil met de huidige
Dahon's die een stuk goedkoper en lichter zijn.
Ik hoop dat ik niet iedereen tegen me krijg, het is moeilijk om iets waar je je
centjes in gestopt hebt objectief te beoordelen. (geld dus voor iedereen hier!)
Voor in de trein vind ik het niet zo handig, want tijdens het overstappen kun je de ingevouwen fiets niet over het perron laten rollen, zoals bij de Brompton, en kun je het niet mee de coupe in nemen.
Voor in de trein is de Strida denk ik het handigst, want deze kan in het rek of tussen rugleuningen worden geplaatst. Een Brompton kan wel tussen de rugleuningen, maar zo'n grote dobbelsteen in een rek leggen is onhandig.
De Brompton vind ik geen degelijke fiets: binnen vijf jaar moest de achterbrug worden vervangen wegens doorrroesten, het stuur heeft een stuurversteviger nodig (x-bar) anders kan het afbreken, speling tussen achterbrug en frame door gebruik van kunstof glijlagers in het scharnierpunt.
Beter (en ook duurdere) interessante vouwfiets is de Airnimal. Deze is groter, heeft geen scharnier in de hoofdbuis, fatsoenlijke lagers in het draaipunt van de achterbrug. Wel zit je met een los voorwiel en zadel.
Er bestaat ook de Montague of Swissbike, zie http://montague-uk.com/catalog/
Wel erg groot, lijkt mij behoorlijk stijf.
Het ultieme rijwiel om mee te nemen in de trein is een eenwieler met een groot wiel en korte cranks. Onderhoud? Slechts het oppompen van de band is nodig!