Re:Dirty Pages fotograven talk !!

Teveel gezopen in het DP café? Hier kun je je off-topic verhalen kwijt.

Moderator:Beheerders

Gesloten
rene

Bericht door rene » di dec 20, 2005 2:27 pm

Jurriaan schreef:zoals staaljongen al schrijft, die test tussen die nikon en die canon is dus gelul :cry: begrijp ik.
Want? Ene is full frame, andere crop body. Logisch dus dat je voor het maken van dezelfde foto vanaf hetzelfde standpunt een andere lens nodig hebt. Hier worden niet twee camera merken vergeleken, maar twee verschillende formaten sensor, met de bijbehorende invloed op scherptediepte....
Als je puur de merken wilt vergelijken, is het 'eerlijker' een 20D te vergelijken met een D70s of D200. Die hebben (bijna) gelijke sensor formaten. Het verschil daartussen is dus in de meeste gevallen niet echt belangrijk (6 vs. 8 vs. 10Mp)

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » di dec 20, 2005 9:43 pm

oke ik begrijp er dus weinig van en heb weer wat geleerd :)

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » di dec 20, 2005 10:59 pm

Morgen (oh, uitgesteld tot volgende week) komt leuk Zeiss nieuws...lensjes voor DSLRs. Waarschijnlijk Nikon F (canon EF zal vast volgen) mount. Altijd goed meer keuze in lenzen!

http://www.zeiss.com/C12567A8003B58B9?Open

rene

Bericht door rene » do dec 22, 2005 12:33 am

Nikon F (en Leica, en Olympus, en....) kun je al monteren op Canon EF bodies 8)
Weinig kans dat Zeiss de benodigde electronica voor diafragmasturing (laat staat AF) in de objectieven gaat verwerken....
Dat neemt niet weg dat ik erg benieuwd ben.

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » vr dec 23, 2005 3:37 pm

ff wat foto's derbij pleuren, zeg maar wat je'r van vindt:

Afbeelding

Afbeelding

foto's zijn niet geshopt en niet gecropt, gemaakt met een nikon D70s met de eigen flitser van het toestel als invulflits.

rene

Bericht door rene » vr dec 23, 2005 7:00 pm

Volgende keer een lager standpunt nemen (ga er bij liggen of zo...)
Dan heb je een rustiger achtergrond (winkelende mensen grotendeels weg achter de 'hand'). Nu wordt 't een beetje een 'zoekplaatje'

angel

Bericht door angel » zo dec 25, 2005 2:09 pm

T wordt spannender met een laag standpunt (low angle)
Greetzzz en vooral doorgaan
8) angel 8)

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » zo dec 25, 2005 3:19 pm

angel schreef:T wordt spannender met een laag standpunt (low angle)
Greetzzz en vooral doorgaan
8) angel 8)
doorgaan? zeker weten. soms beetje laten gaan... gisteren kerstfeestje met de familie, voor ik het wist 798 foto's genomen! maar effectief 798, niet overdreven! gelukkig had ik die 2gb kaart gekocht ipv de 1gb...
ik kan me niet meer voorstellen hoe het zou zijn zonder digitaal...

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo dec 25, 2005 10:37 pm

wel een heeel saai kerstfeest als je zoveel foto's kan maken.... 8)

Luc

Bericht door Luc » ma dec 26, 2005 8:13 pm

Ik heb voor het nieuwe jaar een kado gekregen:
Sony Cyber-shot DSC-S80

Als absolute leek in de materie zou ik van de kenners hier graag horen wat zij ervan denken.
Need some handbuilt wheels? Mail me: luc.vanrutten@telenet.be

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » di dec 27, 2005 10:09 am

Jurriaan schreef:wel een heeel saai kerstfeest als je zoveel foto's kan maken.... 8)
enorm... :boring:

maar goed, kon ik wat experimenteren met alle functies van de camera.

een vraagje: als ik zonder flits een foto neem in een kamer verlicht door een gewone lamp, is heel de foto geel/oranje achtig. wat moet ik veranderen om dat tegen te gaan?

Plons

Bericht door Plons » di dec 27, 2005 10:25 am

witbalans juist in stellen

Aerial

Bericht door Aerial » do dec 29, 2005 12:14 am

Er zijn hier precies enkel canon/nikon gebruikers (in de eerste 4 paginas dan toch ;) )

zonoskar

Bericht door zonoskar » do dec 29, 2005 10:03 pm

Wat gebruik jij dan?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » za dec 31, 2005 12:10 pm

Even een vraag voor de Canon gebruikers:

Tijdens de megavalanche heb ik geschoten met een Canon Eos 1D mark II.
De bestandstypen die hiermee gemaakt werden waren CR2 bestanden.
Normaal gesproken gebruik ik Irfan View voor het snel bekijken van de foto's maar dit duurt tergens lang met die CR2 bestanden.

Is er ook een programma waarmee ik makkelijk en snel deze CR2 bestanden kan bekijken?

Zo ja, is dat ergens te downloaden? of moet ik misschien een plug-in downloaden voor Irfan View?

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » za dec 31, 2005 12:21 pm

Floris, dat programma van jou ken ik niet. Wat ik wel weet is dat PS goed met deze bestanden overweg kan, met name Bridge, de filebrowser in CS2
Je kan ook de imagebrowser van Canon downloaden, gratis.

succes

dussssss©
DE site
MTB in Noordwest NL?->MTB Noordwest 9

Plons

Bericht door Plons » za dec 31, 2005 2:11 pm

CR2 (Raw) bestanden zijn zowiezo langzaam omdat ze zo groot zijn.

Canon programma gebruiken, of de nieuwe windows raw viewer downen.

Als je echt snelheid wilt hebben moet je voor Iview gaan (ik heb ze bij manier van spreken allemaal en iview is het snelste)

Breezer Browser heb ik ook, maar haalt het niet qua snelheid tov iview.

Snelheid is voor mij super belangrijk want ik moet 2000 fotos op een paar minuten tijd kunnen bekijken en verwerken.

Opgelet : even belangrijk is je pc/mac.

Ik zeg maar zo : als je begint te spelen met echte "fotos" zorg er maar voor dat je pc/mac ook klaar is om met de echte jongens mee te spelen.

Hierin geef ik volgende tip :

blijf weg van de powerbooks want die zijn zo langzaam als een slak tov 3 keer goedkopere laptops (eigen test gedaan so i know) In 2006 komen die powerbooks uit met intel processors en dan wordt het wel weer interessant (aperture is volgens mij ook een mooi programma maar heeft een snelle processor nodig, ik heb het getest op een powerbook 17" met 2 giga ram en was gewoon veel te langzaam)

Op pc/mac vlak kan je de dag van vandaag voor 1500 euro super pc's kopen, maar zorg ervoor dat je drie snelle (7200 rpm) schijven heb zodat je één kunt gebruiken als scratch disk (die volledig leeg is) 1 om het programma op te zetten en één om je bestanden op te zetten.
Ik werk met 2 giga ram, dat is mooi snel, maar mijn droom is en blijft een quadcore mac met 2 miljoen ram geheugen.

Ik zou al lang over gegaan zijn op Mac moesten hun powerbooks niet zo achterlijk zijn en aangezien ik wekelijks in een vliegtuig zit kan ik niet anders dan werken met laptops. (Vaios of Acers)

maw : snelheid voor je raw bestanden te bekijken/verwerken is nogal afhankelijk van je Kompjoeterke.

Aerial

Bericht door Aerial » za dec 31, 2005 4:49 pm

zonoskar schreef:Wat gebruik jij dan?
Olympus E-1
Zuiko Digital 14-54
Zuiko Digital 50-200
Fl-36
Olympus C-8080

en er komt nog wss een 50mm f2.0 macro aan. :)

Irmo
Contacteer:

Bericht door Irmo » zo jan 01, 2006 10:59 pm

Dualcore processortje met voldoende geheugen maakt al een wereld van verschil bij werken met RAW/NEF. Zelf heb ik 2 schijven erin hangen, 1 voor PS scratch en 1 voor windowsmeuk.

@Aerial; Ook een mooie en goede camera (E-1) lijkt me, helaas nog nooit "in het wild" gespot. Werkt die anti-stof toestand een beetje?

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 02, 2006 8:26 am

Plons schreef:
maw : snelheid voor je raw bestanden te bekijken/verwerken is nogal afhankelijk van je Kompjoeterke.
ik heb al even gezocht naar bepaalde viewers maar kan nog niets concreets vinden. Wellicht lag het ook aan de hoeveelheid vrije schijfruimte die ik nog op mijn laptop had. Inmiddels een 160GB externte harde schijf erbij gekocht waar nu 5 jaar foto archief op staat. Ideaal kan ik zeggen en middels USB 2.0 bij 7200 rpm lekker snel. De harde schijf van mijn laptop is dus zo goed als leeg en ik kan dat behoorlijk merken aan snelheid. Intern beschik ik over 512 MB werkgeheugen. Voor mij voldoende. Photoshop loopt daar prima op. Heb er in het verleden zelfs grote grafische programma's zoals AutoCAD op gedraaid dus allemaal geen punt.

Wat ik echter dus vervelend vind is dat ik wanneer ik de map met CR2 bestanden op miniatuurweergaven zet ik dus geen preview van de CR2 bestanden zie. Alleen maar een icoontje. Dat zou ik dus graag anders willen. Ik zoek ondertussen rustig verder. Als iemand een tip voor me heeft waar ik zo'n viewer makkelijk kan downloaden (@Boss: op de canon site kan ik alleen maar updates vinden) dan hoor ik het graag.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 02, 2006 10:35 am

Floris, begrijp ik nou goed dat jij 5 jaar foto's op 1 extern HDtje heb staan?
Geen back-up oid op een 2de schijf of op DVD?

Wat je hebben moet van Canon is de Digital Photo Professional, er staat updater achter maar ik denk dat het een full version is (weet niet zeker), al geprobeerd te downen?
Anders via Limewire of een ander programma downloaden, maar dan zou ik gelijk iview pakken, hier kun je trouwens gratis een trial versie van downen. Anders de trial van CS2 downen.

dussssss©
DE site

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 02, 2006 10:50 am

BOSS schreef:Floris, begrijp ik nou goed dat jij 5 jaar foto's op 1 extern HDtje heb staan?
Geen back-up oid op een 2de schijf of op DVD?

dussssss©
jawel hoor, ik heb verder alles op CD staan dus eigenlijk is er niets aan de hand. Maar dat had ik nogal onoverzichtelijk gedaan en aangezien ik toch vaak in mijn fotoarchief aan het zoeken ben wilde ik het snel bij de hand hebben zonder steeds de hele cd spindle er bij te moeten pakken en te zoeken naar de juiste cd.

Ik zal nog eens kijken op de site van Canon of dat inderdaad de goede versie is. Ben benieuwd.

Limewire gaf overigens geen correct resultaat, alleen maar geinfecteerde zip bestanden.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » ma jan 02, 2006 10:56 am

Alsof bestanden op CD veilig zijn... na 5 jaar "sorry, cannot read from disc"

Binnenkort ook maar eens een externe HD aanschaffen met massa's opslaggeheugen :arms:

Arnetteman

Bericht door Arnetteman » ma jan 02, 2006 11:07 am

tja, digitale bestanden veilig bewaren...........

Wat is er nog veilig tegenwoordig. Precies wat Coen zegt, na 5 jaar op cd is het misschien ook niet veilig, een pc kan crashen, een externe harde schijf kan ook kapot gaan.

Ik kan voorlopig in ieder geval vooruit met mijn 160 GB. Staat nu 30 GB aan foto's op. Keurig per jaar ingedeeld en in submappen per datum en categorie. Enige dat ik nu eigenlijk zou willen is een soort database met zoekfunctie, dat je bijvoorbeeld bepaalde kernwoorden aan een map toe kan kennen en als je dan een keer iets zoekt je dat invoert als een soort GIS functie zodat je dan niet allen mappen door hoeft te bladeren. Om nou per foto kernwoorden toe te kennen is een beetje veel werk. Maar allicht als ik een keer echt niets te doen heb......

Eerst maar eens een database in elkaar flansen, zien of dat werkt.

overigens heb ik deze aangeschaft.

BOSS
Contacteer:

Bericht door BOSS » ma jan 02, 2006 11:40 am

Steelboy schreef:Alsof bestanden op CD veilig zijn... na 5 jaar "sorry, cannot read from disc"

Binnenkort ook maar eens een externe HD aanschaffen met massa's opslaggeheugen :arms:
tsja als je de CD's bij de Aldi koopt.........
Ik heb hier CD's van 8 jaar oud zonder centje pijn. Je moet uitkijken met labels plakken en agressieve stiften.

@Floris, met een goede viewer kun je tag's batchen en aan je foto's hangen.

dussssss©
DE site

Gesloten