[quote="DeKerf"s"]
Marten,
wat betaal jij aan wegenbelasting ong.??
Ik rijdt nu nog "grijs", maar dat is zo afgelopen... Ben hard op zoek naar een vervangende auto die daarbij op G3 rijdt ipv de "oude LPG" waar ik nu op rijdt. Ik ga zowiezo zeker meer betalen dan nu, aangezien ik eigenlijk die extra ruimte van een grotere auto zeer weet te waarderen... Alleen nu op geel, dus mogelijkheid eens iemand meer mee te nemen....
[/quote]
Je kunt hier:
http://www.belastingdienst.nl/common/dl ... bestel.pdf precies zien wat je als particulier straks voor een grijs-kentekenauto gaat betalen. Mijn T5 weeg 1670 kg. op kenteken (even uit het hoofd) dus ik ga € 1.064 per jaar betalen. Oftewel € 266 per kwartaal i.p.v. € 82. Typisch geval van jammer, maar ik hoef er gelukkig geen boterham minder om te eten. Voor een LPG-auto van rond de 1.500 kg. betaal je ruwweg hetzelfde.
Ik zou me nog maar een paar keer bedenken voordat je nu je grijs-kentekenauto (in)ruilt voor een andere. Momenteel zijn "grijze" auto"s van particulieren namelijk geen moer meer waard. De markt ligt op zijn spreekwoordelijke bips

Deze auto"s worden soms zelfs zo goedkoop dat ze voor ondernemers interessant worden. Die kunnen weliswaar niet de BTW verrekenen (het zijn zogeheten "marge-auto"s") maar als de prijs maar laag genoeg is, is dat ook geen punt.
Oftewel: tenzij je huidige auto echt rot is, zou ik nog even in blijven rijden en wachten tot de markt stabiliseert. Je gooit anders nu namelijk heel veel waarde weg die je nooit meer terugziet. En je moet weer investeren in een andere auto, alleen vanwege de hogere MRB op je grijze auto. Overigens begrijp ik dat je het meenemen van meer mensen wel handig vindt. Dan kun je je huidige auto - als het een bus is - toch ook nog verbouwen tot dubbelcabine? Of je moet een tandem willen meenemen, dan is enkelcabine weer handiger:
"t Zijn maar gedachten ...... succes met het nemen van een beslissing :P