dirt fiets voor lange mensen

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
vinnycorleone
dirt fiets voor lange mensen

Bericht door vinnycorleone » zo apr 08, 2012 11:23 am

Ik heb mezelf onlangs een mooie voordelige Specialized P1 aangeschaf om te leren dirtjumpen.

Nou is het dirtjumpen een ontzettend verslavende bezigheid gebleken! Wel ben ik er gisteren (na een clinic in Bikepark Utrecht) achter gekomen dat mijn fiets eigenlijk een beetje aan de kleine kant is. Het is erg lastig om een goede balans te houden.

Natuurlijk ben ik nog een beginner en valt er een hoop aan te leren, maar ik heb ook andere fietsen geprobeerd en daarmee gedroeg de fiets zich een stuk rustiger onder mij.

Volgens de site van Specialized heeft mijn P1 (2009) een toptube lengte van 22,4 inch.

Zijn er volgens jullie bepaalde frames/fietsen die meer geschikt zijn voor langen mensen zoals ik (2 meter!), of andere manieren om de stabiliteit te verbeteren?

Door mijn lange benen heb ik ook het idee dat ik meer voorover gebogen sta en daarom dus teveel druk heb op het stuur en te weinig op de pedalen.

Ikzelf zit ook aan mogelijkheden te denken zoals hoge headtube vs lage bottombracket. meer rise in het stuur, dat soort dingen...
Maar zoals ik al zei: ik ben een beginner, dus laat maar horen hoe jullie erover denken.

Mattin
Contacteer:

Bericht door Mattin » zo apr 08, 2012 9:24 pm

22.5" toptube is lang, langer dan dat is zeldzaam.

Je kan een hoger stuur kopen, maar een andere bb hoogte verandert totaal hoe de fiets rijdt (wendbaar vs stabiel).

Ik rij zelf met een 22" toptube, wat ideaal is voor mijn lengte (1.88m). Je kan wel wat spelen met spacers onder/boven je stuur om te zien hoe een hoger/lager stuurtje the bevalt. Verder kan je je toptube een beetje verlengen door je vork in te korten (naar 70-80mm)

Dat van teveel druk op stuur en te weinig op pedals is puur je houding. Door veel te rijden leer je jezelf de ideale rijhouding aan. Mijn mening is dat je je geen zorgen hoeft te maken hierover en het vanzelf goed komt als je wat meer rijdt. Wel raad ik je aan om te spelen met de hoogte van je stuur om te kijken wat je het fijnst vindt.

the nooby

Bericht door the nooby » zo apr 08, 2012 10:43 pm

Mattin schreef: goeie dingen =)
+1
Build it. Ride it.

bmxassen
Contacteer:

Bericht door bmxassen » ma apr 09, 2012 1:43 pm

Transition T.O.P maat L :) ben zelf ook 2m dus zeker een aanrader!

vinnycorleone

Bericht door vinnycorleone » ma apr 09, 2012 5:24 pm

bmxassen schreef:Transition T.O.P maat L :) ben zelf ook 2m dus zeker een aanrader!
ha, daar is ie. Ik kom jouw naam echt overal tegen, maar nog nooit real life gezien. Jouw spot in het lariksbos is de plek waar ik een paar weken geleden voor het eerst ging dirten.
Een week later heeft de gemeente de helft weg gehaald!
Alleen de pumptrack ligt er nog (voor mij was de rest overigens far outta my league), maar daar hebben ze de startbult van gehalveerd...
Hoe zit het met kloosterveen, wordt dat nog aangepakt dit seizoen?

ff ontopic: Hebben mensen nog tips waar ik kan zoeken naar onderdelen (frames), veel verder dan marktplaats en DP kom ik niet...

Lipton

Bericht door Lipton » ma apr 09, 2012 8:03 pm

Mattin
Contacteer:

Bericht door Mattin » di apr 10, 2012 1:29 pm

bmxassen schreef:Transition T.O.P maat L :) ben zelf ook 2m dus zeker een aanrader!
FF gechecked, 23,6" toptube. Damn dat is lang :shock:

Plaats reactie