Street/park en een klein beetje dirt BMX

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Jarno
Street/park en een klein beetje dirt BMX

Bericht door Jarno » do sep 25, 2008 6:54 pm

Hoi allemaal,

Ik was van plan om me een dirtjumper aan te schaffen maar ik zie een beetje op tegen alle 'toeters en bellen' en heb ik me voorgenomen om een BMX te kopen. Clean en vrij sterk.
Mijn voorkeur gaat naar street, over alles springen, op van alles springen 180's, ...
Volgens mij is dat pure fun. Daar een collega van mij een klein crossparkoers in zijn achtertuin heeft zal dirt af en toe ook wel eens kunnen (mits banden wissel).
Alleen weet ik nog niet zo goed welke fiets te kopen.
Hij zal sowieso van Hangloose komen omdat dat zowat de enige verdeler is in mijn buurt.
Ik heb zelf al wat gezocht en ik denk dat WTP best een goede keuze is.
Of de Recon of een 4 seasons 2008 of 2009.
Op vele Amerikaanse forums lees ik wel dat "Salt" brak is, maar ik denk dat wanneer je rijdt als een bruut, je alles stuk krijgt.
Kleuren en uiterlijk zeggen mij niet veel. De fiets moet gewoon goed rijden en tegen een stootje kunnen.
Stunts als Xjump en dergelijke zullen er ook niet bijhoren, dus een gyro hoeft ook niet.
Een voorvork met remmen mis ik op alle modellen en hoop ik voor een redelijke prijs te kunnen monteren.
Dat zal het zowat zijn, aja, mijn budget ligt tussen 550 en 750 euro.
Upgraden is voor later, eerst de handeling krijgen.
Alle goed advies is welkom en goeie voorstellen ook.

Alvast vriendelijk bedankt.
Laatst gewijzigd door Jarno op za sep 27, 2008 4:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

de G U R U
Contacteer:

Bericht door de G U R U » do sep 25, 2008 7:15 pm

salt is de naam die wtp op taiwanese catalogusproducten plakt; zijn in de meeste gevallen dezelfde spullen als op de andere complete fietsen dus om die reden hoef je niet naar andere completes te kijken.

heb zelf iig ooit een met 4 seasons gereden en heb nooit problemen gehad met die salt spullen...
"Jij zult zeker ook niet weten goed nederlands te kennen? ,,

B-DIRT FOR PRESIDENT 2010
Topic: nee kids gaan niet naar die ka judas oma.

bmxrick

Bericht door bmxrick » vr sep 26, 2008 7:58 pm

ga voor de recon of gewoon de 4season ben je gelijk goed of de beste fietsjes die er zijn kijk maar :o http://www.khebikes.com/cms/index.php?o ... &Itemid=75 zijn te erg ik heb de trust met salt eee NOUE rijd super hoor nooi last rijd heerlijk :lol:

khardak

Bericht door khardak » vr sep 26, 2008 11:40 pm

ik ga je niet vertellen wat je moet doen hoor , ;)
maarik denk dat een voorremmetje toch echt wel onnodig is ;) heel veel(echt heel veel) mensen rijden zonder voorrem of zelfs helemaal zonder rem.
op de meeste fietsen waar standaard geen voorrem op zit kan vaak achteraf geen voorrem op geplaatst worden door een gebrek aan mounts.
kijk eens naar een eastern metalhead(d8 ik) die heeft standaard een voorrem, en als je hem bij chainreactioncycles.com bestelt dan heb je hem als het goed is in 3/5 dagen in huis

grtz,
FSD-Bikers | my pinkbike album

custom painted cube flying circus(wit)

Jarno

Bericht door Jarno » za sep 27, 2008 1:49 pm

Wat de remmen betreft, ik vind het gewoon een akelig idee dat je slechts één rem hebt. Stel dat je plots moet remmen om een aanrijding met een auto te voorkomen. En er zijn toch ook grote namen die wel met voorrem rijden. (Dave Osato, ...)
Daarom dacht ik aan een WTP Excalibur vork met 3/8 dropouts en een stel dia compe remmen.

KHE zegt me niets, ook omdat liever iets koop waar ik geen 100-den km moet rijden om onderdelen of herstellingen. Ik bedoel er niks slecht mee, de naam zegt me alleen niet zo veel.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » za sep 27, 2008 4:57 pm

Jarno schreef:Wat de remmen betreft, ik vind het gewoon een akelig idee dat je slechts één rem hebt. Stel dat je plots moet remmen om een aanrijding met een auto te voorkomen.

pussy :ban: voorrem hoort gewoon niet op een bmx, en achterrem eigenlijk ook niet.
je moet gewoon snel kunnen reageren, als je dat niet kan moet je ook niet bmxen.
ik kan zelf brakeless even snel stoppen als mensen met remmen

Jarno

Bericht door Jarno » za sep 27, 2008 5:28 pm

Dan zal ik bij jou in de leer moeten komen é.
Ik ben technisch wel sterk maar ben niet gewend om enkel een achterrem te gebruiken.
En wat je niet kan kan je nog altijd leren.

Levi-Punk
Contacteer:

Bericht door Levi-Punk » za sep 27, 2008 5:41 pm

voorrem is echt niet nodig om snel stoppe zorg gwn dat je achterrem goed werkt en dat je oplet en goed doseert zodat je niet direct moet slippe.
als je nu gaat rijde met een achterrem die amper remt (zoals mij) dan moet je wel echt goed uitkijke :D

khardak

Bericht door khardak » za sep 27, 2008 7:14 pm

2 reden voor geen voorrem
1:zwaar onnodig op bmx
2:uberextreemziek lelijk :lol:

grtz, 8)

Jarno

Bericht door Jarno » za sep 27, 2008 7:40 pm

Ik ga toch sowieso eerst zonder moeten rijden, mijn budget is maar net genoeg voor alleen een fiets :-) En als het meevalt dan hoeft die rem er niet op.
En ik ben blij dat er mensen zijn die ook fatsoenlijk kunnen reageren ipv direct afbrekende commentaar te geven.
Dus, met de 4Seasons zou ik zeker niet slecht zitten. En zou ik de 2008 of de 2009 aanschaffen? De 2008 zal nog wel afgeprijsd worden.
By the way, neemt een gyro veel remkracht weg? Ik vind die lange remkabel toch maar niets.

khardak

Bericht door khardak » za sep 27, 2008 8:39 pm

hey,

ik vind gyro's persoonlijk maar niks maargoed,
als je een echt goede gyro hebt zal het geen of bijna geen remkracht wegnemen, maar dat is waarschijnlijk niet het geval met een gyro die je krijgt op een complete.
ik rij zelf gewoon emt een lange kabel, omdat het zeker beter remt(dan een goedkope gyro) ik het er beter uit vind zien, en bovenal ik helemaal geen gyro nodig heb.
een gyro is ook nog eens zwaar niet dat het heel veel uitmaakt maar elke gram is er 1 te veel toch :arms: zeker met bmxen 8) . ik zou als ik jou was gewoon voor een kabel gaan.

grtz,

Jarno

Bericht door Jarno » za sep 27, 2008 8:53 pm

Standaard staat het er toch niet op dus dan laten we het er maar af.
Alvast bedankt voor de reacties.
Vrijdag ga ik naar Hangloose om een keuze te maken en eventueel de bmx aan te schaffen.
Eerst mij vrouw nog overtuigen dat een bmx echt geen kindjes speelgoed is. :-)

khardak

Bericht door khardak » za sep 27, 2008 8:54 pm

i have some proof 8)

http://www.pinkbike.com/video/16069/

good luck :D

Jarno

Bericht door Jarno » za sep 27, 2008 9:06 pm

ze moet er eens om lachen en zegt: "durf eens thuis te komen met een gebroken poot :argue:

Thx all

Jarno

Dilemma

Bericht door Jarno » di okt 07, 2008 6:03 pm

Dilemma;

Het wordt een WTP Trust 2009 of een Beyond 2008.
Ik vind ze beiden zeer knap en de afmontage lijkt mij degelijk.
De Beyond was duurder dan de Trust nu is, dus ik vermoed dat de beyond iets beter moet zijn.

Wie help mij een beslissing maken.
De trust is beschikbaar in brussel en de Beyond moet ik bestellen bij people's.

Thanks

Doesj

Bericht door Doesj » wo okt 08, 2008 8:33 am

beide zijn full chromo , fully sealed bearings en salt DW rims met kenda tyres, de nieuwe trust heeft wat meer "trendy" parts (nóg kleinere gearing, pivotal seat, ...)

de beyond was duurder dan de 2009 trust, maar wel goedkoper dan de 2008 trust, dus hoe het daar zit kan ik niet met zekerheid zeggen. Maar volgens mij ga je van beide echt wel tevreden zijn...

Het belangrijkste is denk ik hoe groot jij bent: de trust is namelijk een 21" TT en de 08 beyond maar een 20"6, wat toch wel een verschil zal uitmaken.

Zelf heb ik, zoals je al weet (bmx-forum.com ;) ) een recon besteld, hij is uiteindelijk naar mij onderweg van bij parano (na véél gezeik met hangloose)

Dat probleem met de vrouw heb ik gelukkig niet, mijn vriendin heeft gewoon zoiets van "als jij dat wil..." en hoopt voor de rest dat ik het overleef :p

Jarno

Bericht door Jarno » wo okt 08, 2008 9:42 am

1m72
Dus dan toch maar voor de trust gaan?

Doesj

Bericht door Doesj » wo okt 08, 2008 11:44 am

net niet, de trust is een 21"... ik ben 1m79 en ga voor de recon @ 20.8.

Heb in de Hangloose ff een 20.8 getest en die voelde behoorlijk ruim aan, dus ik gok dat voor jou een 21 echt wel gróót gaat zijn. Als je hem vastkrijgt (is overigens ook 60€ korting op geloof ik?) is de beyond volgens mij wel een goede keuze voorje

het is en blijft natuurlijk ook een kwestie van voorkeur...
wil je een ruime bike die mss wat groot voelt, maar wel de latest parts heeft: de trust
wil je een bike die je net dat beetje beter past, maar hier en daar wat "verouderde" (hoewel die term zwaar overdreven is) parts en op je budget letten => ga voor de beyond

stino

Bericht door stino » wo okt 08, 2008 1:04 pm

jow als ie een voorrem wil, laat hem dan toch een voorrem hebben?
[rant]tegenwoordig is het mss mode om geen voorrem te hebben, en aangezien internet jou laat denken dat een voorrem slecht is ipv dat je voor jezelf denkt ben je er natuurlijk keihard van van overtuigd dat jou manier de enige juiste is; maar pakweg 10jaar terug (reden jullie toen al eigenlijk?) zou het net omgekeerd zijn. bmx was toen 4 pegs en 2 remmen, dan zouden jullie wchlk anders gepiept hebben en zouden jullie het niet lelijk gevonden hebben[/rant]

Jarno

Bericht door Jarno » wo okt 08, 2008 7:05 pm

Thanks Stino,

destijds toen ik nog met een bmx reed (19 jaar geleden), toen hadden ze allemaal 2 remmen en 4 pegs. Mensen worden nu eenmaal snel gewend aan snelheid en risico's, dus weg remmen. Toch zijn er nog enkele die remmen een degelijke uitvinding vinden.

jonas biker

Bericht door jonas biker » wo okt 08, 2008 7:18 pm

ik heb zelf een WTP trust 2008 die rijd heel goed kwa dirt en street en park die kost nieuw 540 euro en is zeer degelijk
don't fail and
don't fall
that's all

GHOST northshore freeride
wtp trust

Jarno

Bericht door Jarno » wo okt 08, 2008 7:26 pm

Doesj heeft mij overtuigd. Ik ga me de Beyond bestellen. Samen met een Excalibur vork en een front brake setje.
Heb ik nog andere onderdelen nodig om de vork en de remmen op de fiets te monteren?
Ik bedoel, een andere headset, een speciale remkabel of remnokjes?

1 x wethepeople 2008 Beyond Komplettrad purple red
1 x wethepeople Excalibur Gabel
1 x Odyssey Monolever Medium Bremshebel
1 x Dia-Compe U-Brake FS 990 Bremse
2 x Maxxis Holy Roller Reifen

Dit staat nu op mijn bestellijst.
Ik zou alleen nog moeten weten wat ik extra moet bestellen om de onderdelen op de fiets te monteren.

Many thanks

Doesj

Bericht door Doesj » do okt 09, 2008 8:20 am

ik heb een DK random wrench erbij besteld, die heeft zowat de meest gangbare inbussen en sleutels aan boord, de rest ligt thuis wel ergens in een gereedschapskist die ik kan plunderen :D

Jarno

Bericht door Jarno » vr okt 17, 2008 3:10 pm

Voila, ik heb hem eindelijk.
Alleen vind ik de kleur niet zo 'rood' als op de site wordt weergegeven, but so what.
En, ik vind de remmen fantastisch.
Nu nog wat 'handling' krijgen, want hij voelt stukken zwaarder aan dan mijn vorige mtb, en die woog een halve kilo zwaarder.

Afbeelding

Doesj

Bericht door Doesj » vr okt 17, 2008 3:24 pm

proficiat met je aankoop :)

'k vind hem er inderdaad een pak "doffer" uitzien op jou foto... Ben stiekem toch wel blij dat ik gewacht heb op de 09 reeks en niet een 08 gekocht heb

Plaats reactie