velgen (gesteekt of gelast?)
Moderator:Beheerders
- flapmeth41
- Berichten:68
- Lid geworden op:vr sep 02, 2005 6:27 pm
- Locatie:Assen
- Contacteer:
Hey, heb net een velg kapot gekregen en moet dus even zo snel mogelijk een nieuwe, maar nu zag ik op free-weelz dat er gesteekt en gelaste velgen zijn... Iemand enig idee wat het verschil is? (behalve de prijst) en wat is handiger? een MTX of toch de oude dubble track? merk je die 200 gram verschil? en is ie echt net zo sterk als de dubble track?
Alvast bedankt
Michel
Alvast bedankt
Michel
Explore, dream, discover. Take it to the edge...
Gelast is sterker. Ik zou of het nu double tracks of MTX velgen zijn altijd de gelaste versies nemen. Voor wat ga je de velgen gebruiken?
De 200 gram merk je wel. Verschil in het Roterende gewicht is het meest voelbaar. Lichter betekend eerder op snelheid en makkelijker om op die snelheid te blijven. Echter lichter betekend vaak wel dat het kwetsbaarder is, dus vraag je zelf af of jouw rijstijl geschikt is voor lichtere velgen.
Je wiel is net zo sterk als hoe goed hij gespaakt is. Ik denk dat de kwaliteit van het vlechten en op spanning brengen van een wiel meer doet voor de sterkte van het wiel, dan de velg zelf. Laat een wiel daarom als nodig bijspannen en richten!
Cheers S.
De 200 gram merk je wel. Verschil in het Roterende gewicht is het meest voelbaar. Lichter betekend eerder op snelheid en makkelijker om op die snelheid te blijven. Echter lichter betekend vaak wel dat het kwetsbaarder is, dus vraag je zelf af of jouw rijstijl geschikt is voor lichtere velgen.
Je wiel is net zo sterk als hoe goed hij gespaakt is. Ik denk dat de kwaliteit van het vlechten en op spanning brengen van een wiel meer doet voor de sterkte van het wiel, dan de velg zelf. Laat een wiel daarom als nodig bijspannen en richten!
Cheers S.
-
- Berichten:2370
- Lid geworden op:ma jun 28, 2004 1:43 pm
Nee, dat is een geweldige reden. Liever iets genuanceerder want als iedereen zo'n soort antwoord zou geven zou dit hele forum naar de tering gaan.bmxassen schreef:gewoon doubletracks nemen heb ik ook
Ik zou zelf voor de MTX-en gaan, want om die te scheuren moet je sowieso iets ernstigs doen, ik heb er zelf eentje, die heeft ondertussen 2 deuken erin (lage druk in banden) maar geen enkele scheur.
Dus, hij is sowieso ietsje zwakker dan een Double Track, maar het gewicht maakt dat wel goed
-
- Berichten:2007
- Lid geworden op:di mei 16, 2006 10:09 pm
- Locatie:Lichtaart, België
- Contacteer:
Single tracks
Ik rij nu ongeveer een jaartje met singel tracks en heb ze nog nooit moete late centeren !!
K'vind ze zelf echt sterk + ze zijn best licht.
Dus k'zou gewoon het lichtere broertje van de double tracks neme !
K'vind ze zelf echt sterk + ze zijn best licht.
Dus k'zou gewoon het lichtere broertje van de double tracks neme !
- flapmeth41
- Berichten:68
- Lid geworden op:vr sep 02, 2005 6:27 pm
- Locatie:Assen
- Contacteer:
hehe, jeremy is ongenuanceerd
Maar bedankt voor de reacties! Weet nu wat ik ga doen, en aangezien ik meer lerende rijder ben maakt gewicht nog niet zoveel uit denk ik, en gaat het meer om stevigheid, omdat er genoeg dingen erg lomp gaan, of mis... Als ik wat smoother word met rijden, en een beetje techniek heb kan ik altijd nog over naar lichter.
Nu zat ik trouwens nog met een vraag he.. Want voor mijn gevoel deed ik niet echt iets bijzonders (lande op het voorwiel en hing zover naar achter dat ik op m'n achterwiel terecht kwam na het springen)
Nu zegt de fietsenmaker waar ik hem wegheb (gespecialiseerd in moutenbikes) dat dit de stevigste velg was die hij had en dat het niet alleen van die sprong kan komen... Ik ben in die 4 week dat die velg er nogmaar op zit al 3 keer bij hem geweest om de boel op te laten spannen omdat er elke keer een boggel in zat. (en zou de dag dat ie kapotging ook weer heen omdat ik net terugkwam van vakantie en er alweer een boggeltje in zat..) Maar ligt het dan puur aan de velg of ligt het aan de manier van spaken (is een moutenbike wiel anders gespaakt dan die van dirtbikes?) en hoe belangrijk is de spaakdikte? De spaken die er nu inzitten zijn namelijk dunner dan die in het orginele voorwiel (ik dacht dat ze de oude spaken hadden omgezet, vandaar omspaken.. Maar dat blijkt nu dus niet het geval kwam ik achter nu ik is bekeek wat er anders nog mis kan zijn.., helemaal vaag omdat als de spaakdikte uitmaakt, wat me wel logisch lijkt, en ik een achterwiel kapot rij, er dan toch dikkere spaken in gezet zouden worden in plaats van dunnere...)
Ik wil namelijk even weten wat er nou mis was, de velg was te licht, maar de manier van spaken, of de spaken waarschijnlijk ook, en geen zin om door diezelfde reden straks ook een dubbeltrack af te rijden..
Greetz...
Michel
Fotootje... hier zie je dat ie dus niet gebroken is of wat dan ook, maar gewoon krom geslagen ofzo?


Maar bedankt voor de reacties! Weet nu wat ik ga doen, en aangezien ik meer lerende rijder ben maakt gewicht nog niet zoveel uit denk ik, en gaat het meer om stevigheid, omdat er genoeg dingen erg lomp gaan, of mis... Als ik wat smoother word met rijden, en een beetje techniek heb kan ik altijd nog over naar lichter.
Nu zat ik trouwens nog met een vraag he.. Want voor mijn gevoel deed ik niet echt iets bijzonders (lande op het voorwiel en hing zover naar achter dat ik op m'n achterwiel terecht kwam na het springen)
Nu zegt de fietsenmaker waar ik hem wegheb (gespecialiseerd in moutenbikes) dat dit de stevigste velg was die hij had en dat het niet alleen van die sprong kan komen... Ik ben in die 4 week dat die velg er nogmaar op zit al 3 keer bij hem geweest om de boel op te laten spannen omdat er elke keer een boggel in zat. (en zou de dag dat ie kapotging ook weer heen omdat ik net terugkwam van vakantie en er alweer een boggeltje in zat..) Maar ligt het dan puur aan de velg of ligt het aan de manier van spaken (is een moutenbike wiel anders gespaakt dan die van dirtbikes?) en hoe belangrijk is de spaakdikte? De spaken die er nu inzitten zijn namelijk dunner dan die in het orginele voorwiel (ik dacht dat ze de oude spaken hadden omgezet, vandaar omspaken.. Maar dat blijkt nu dus niet het geval kwam ik achter nu ik is bekeek wat er anders nog mis kan zijn.., helemaal vaag omdat als de spaakdikte uitmaakt, wat me wel logisch lijkt, en ik een achterwiel kapot rij, er dan toch dikkere spaken in gezet zouden worden in plaats van dunnere...)
Ik wil namelijk even weten wat er nou mis was, de velg was te licht, maar de manier van spaken, of de spaken waarschijnlijk ook, en geen zin om door diezelfde reden straks ook een dubbeltrack af te rijden..
Greetz...
Michel
Fotootje... hier zie je dat ie dus niet gebroken is of wat dan ook, maar gewoon krom geslagen ofzo?

Laatst gewijzigd door flapmeth41 op ma aug 21, 2006 6:19 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Explore, dream, discover. Take it to the edge...
Het is voor ons moeilijk te beoordelen of het aan de manier van spaken gelegen heeft, maar de sterkte en standvastheid ligt 75% aan de manier van spaken. Het kan zijn dat het wiel te slap gespaakt was, waardoor je inderdaad blijft richten en aanspannen. Aan de dikte van de spaak zal het niet gelegen hebben, want je hebt geen last gehad van gebroken spaken toch?
Ben ik het niet helemaal mee eens. De prolock nippels zijn inderdaad beter dan de standaard messing nippels dit omdat de nippels zijn voorzien van een soort solutie die het losdraaien van de nippels voorkomt, maar met de messing nippels zijn ook hele strakke standvaste wielen te maken. Denk aan de periode voordat de prolock nippels er waren, toen was er niets anders
Ik ben van mening dat de vakkundigheid van degene die de wielen inspaakt, richt en opspanning brengt de kwalitiet van de wielen bepaalt
met of zonder prolock nippels
Cheers S.

Ik ben van mening dat de vakkundigheid van degene die de wielen inspaakt, richt en opspanning brengt de kwalitiet van de wielen bepaalt


Cheers S.
Vakkundigheid is zeker belangrijk. Maar je kunt een wiel nog zo perfect spannen, als de gebruikte materialen niet voldoen, kan het wiel nog gemakkelijk stuk gaan. Met messingnippels kun je best een goed wiel spaken, heb ze zelf ook wel eens gebruikt. Maar als de nippels los gaan trillen of wat dan ook, kan de spaakspanning veranderen van enkele spaken, waardoor het wiel niet meer in 'evenwicht' is. Daar kun je praktisch niet tegenop spaken..
Denk dat het/mijn punt over de nippels wel duidelijk is zo.
Denk dat het/mijn punt over de nippels wel duidelijk is zo.
- flapmeth41
- Berichten:68
- Lid geworden op:vr sep 02, 2005 6:27 pm
- Locatie:Assen
- Contacteer:
whoow, bedankt voor alle reacties! Best een verrassing dat spaakdikte niet uitmaakt, maargoed, lekkere meevaller, spaken waren idd niet gebroken. Lag dus waarschijnlijk gewoon aan de velg, (en aan m'n rijkunsten, maargoed, dit hoorde de velg voor mijn gevoel gewoon te kunnen hebben) aangezien het een goede vlechter zou wezen.. Nja in de moutenbikewereld dan
is dus geen verschil tussen moutenbike wielen en dirtwielen?.. Ik zou deze keer is op die prolock's letten
Wil hem deze keer iets langer heel proberen te houden..
BEDANKT!


BEDANKT!
Explore, dream, discover. Take it to the edge...
wat bedoel je met mtb wielen?flapmeth41 schreef:whoow, bedankt voor alle reacties! Best een verrassing dat spaakdikte niet uitmaakt, maargoed, lekkere meevaller, spaken waren idd niet gebroken. Lag dus waarschijnlijk gewoon aan de velg, (en aan m'n rijkunsten, maargoed, dit hoorde de velg voor mijn gevoel gewoon te kunnen hebben) aangezien het een goede vlechter zou wezen.. Nja in de moutenbikewereld danis dus geen verschil tussen moutenbike wielen en dirtwielen?.. Ik zou deze keer is op die prolock's letten
Wil hem deze keer iets langer heel proberen te houden..
BEDANKT!
XC?
DH?
FR?
4X?
het is allemaal een tak van mtb
Stiekem toch mister P1
- flapmeth41
- Berichten:68
- Lid geworden op:vr sep 02, 2005 6:27 pm
- Locatie:Assen
- Contacteer:
pinned or sleeved rims
are like the name says, pinned together. it means 2 little metal pins are inserted in the holes in one side of the rim. then they put the other side of the rim over the pins. it helps the rim stay strong on his weakest point-the joint.
the sides can come loose when you have lots of mayor hangups or flat landings. the rim will get an "0" shape on the joint.
other negative effect is the rim is not 100% balanced because of the 2 little pins.
welded rims
welded rims are welded together(du-uh..) on the joint. this way, they avoid a weak spot. has no really weak-points, exept the price.
when you consider buying a rim, look at all the positives/negatives. the joint conection isn't the only thing important...
if you wonder which rim is best for you, tell us if you'll ride street or park and if you're a shredder or smooth as wet pussy.
are like the name says, pinned together. it means 2 little metal pins are inserted in the holes in one side of the rim. then they put the other side of the rim over the pins. it helps the rim stay strong on his weakest point-the joint.
the sides can come loose when you have lots of mayor hangups or flat landings. the rim will get an "0" shape on the joint.
other negative effect is the rim is not 100% balanced because of the 2 little pins.
welded rims
welded rims are welded together(du-uh..) on the joint. this way, they avoid a weak spot. has no really weak-points, exept the price.
when you consider buying a rim, look at all the positives/negatives. the joint conection isn't the only thing important...
if you wonder which rim is best for you, tell us if you'll ride street or park and if you're a shredder or smooth as wet pussy.