Bericht
door bwam » wo feb 15, 2006 11:36 am
Ik heb ook ooit een frame zelf gespoten met de spuitbus.
1. je moet kunnen leven met kleine foutjes en druppels, als je geen grafittispuiter of zo bent (die kunnen dat waarschijnlijk wat mooier)
2. Eerst schuren
3. een grondlaag
4. De lak: beter een paar dunne laagjes dan 1 dikke.
5. Een doorzichtige laag eindvernis. of twee, of drie.
De lak gaat er sneller af dan wanneer een frame gepoedercoat wordt, natuurlijk. Maar met meerdere laagjes, en vooral een kwaliteitslak voor de eindlaag, valt het nogal mee. Als je geen rotspaadjes doet, of je fiets tegen de muur gooit, 's avonds.
Als je per toeval een carrosseriebedrijf (voor scrabble nederlanders: autoschadeherstelbedrijfje) kent dat een spuitcabine heeft, kan je hem vragen of hij je opbelt als hij nog eens wat moet spuiten. Je hebt dan wel minder inspraak in de kleur.
(Om de kleur van zo'n spuitcabine te wisselen, kost het heel wat tijd, en je moet een minimumhoeveelheid lak kopen, waardoor het te duur uitvalt. Daarentegen, als je aan de man vraagt of hij het net na een auto of carrosserie-onderdeel kan spuiten, en gewoon wat extra lak bestelt in die kleur, kan het goedkoper. De kleur zal dan waarschijnlijk geen goudbruin zijn.)
Er zijn kleuren waarbij foutjes meer of minder opvallen. Ik heb bijvoorbeeld indertijd hamerslaglak gebruikt (zoals je op werkkisten wel eens ziet). De lak ziet er op het einde uit als allemaal kleine facetten, dus vallen foutjes minder op.
Misschien is goudkleurige hamerslaglak een optie?
Spuitbussen kosten ook geld. Minder, maar toch.
Ik had mijn frame op maat laten maken in oostende, en ik weet nog dat ik daar toen een ongelakt frame kreeg, en dat het voor 75€ gelakt kon worden.
Succes ermee.
Bram