Weer iemand die wil beginnen met Dirt

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 28, 2006 11:27 am

Laat maar...

Viper is 13'' en Kona ook en dus te klein....

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » do dec 28, 2006 2:04 pm

13" is de zadelbuis, niet? wel, die speelt niet zo'n rol bij dirt/street bikes. in principe: hoe korter, hoe beter. die zit toch maar in de weg.
het is de lengte van de toptube die belangerijk is.

trouwens, de kans is heeeel klein dat je van de eerste keer meteen de perfecte fiets koopt voor jou. dus kies er eentje uit die nu lekker zit. dan kan je daar al eens mee kijken welke stijl je nu leuk vind, en dan zie je maar later.

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 28, 2006 3:30 pm

Drooze @ DirtE19 schreef:13" is de zadelbuis, niet? wel, die speelt niet zo'n rol bij dirt/street bikes. in principe: hoe korter, hoe beter. die zit toch maar in de weg.
het is de lengte van de toptube die belangerijk is.

trouwens, de kans is heeeel klein dat je van de eerste keer meteen de perfecte fiets koopt voor jou. dus kies er eentje uit die nu lekker zit. dan kan je daar al eens mee kijken welke stijl je nu leuk vind, en dan zie je maar later.
Ik weet niet of 13'' de zadelbuis is. Ik weet niet wat de toptube is (betekent dat bovenbuis?) Als dat het is is de bovenbuis 55cm en de chainstay is 43. Is dit goed? De man zei wel dat dat wel klein was...

Het probleem is ook dat ik voor alle 2 de fietsen een uur moet rijden en dus vind ik het lastig om te kijken of hij alleen lekker zit, ik weet dat heel belangrijk is, maar wil natuurlijk niet voor niks daar heen rijden.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do dec 28, 2006 4:34 pm

Chainstay van 430 is wel heel erg lang.....voor street/dirt moet je meer rond de 400 kijken, dit is ongeveer normaal voor frams met vert. dropouts (Chase b.v.) frames met horizontale zijn meestal nog korter...

Nami

Bericht door Nami » do dec 28, 2006 5:27 pm

Hoe dan ook, de volgende dingen zijn volgens mij het belangrijkst (qua frame): stalen frame, korte zitbuis, korte chainstay...

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 28, 2006 5:37 pm

Nami schreef:Hoe dan ook, de volgende dingen zijn volgens mij het belangrijkst (qua frame): stalen frame, korte zitbuis, korte chainstay...
Ja ik weet dat ze belangrijk zijn maar ik weet niet hoelang ze moeten zijn met mijn maten. Maar oke ik dnek een boven buis van 57.

Pfff 2ehands ga ik volgens mij echt nooit een fiets vinden..... :| :cry:

Bericht door #4 » do dec 28, 2006 6:28 pm

Stalen frame lijkt me wat onzin..
I bet you won't fall on your face... Your belly will hold you in place
Rollin' on 24's

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do dec 28, 2006 7:42 pm

#4 schreef:Stalen frame lijkt me wat onzin..
daar ben ik het ook helemaal mee eens

staal of alu maakt geen flikker uit, alu is alleen maar lichter, en volgens mij ook nog sterker of even sterk (de rede waarom ik dat denk heb ik al uitgelegd in dit topic)

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do dec 28, 2006 8:05 pm

BiKeRbOi schreef:
#4 schreef:Stalen frame lijkt me wat onzin..
daar ben ik het ook helemaal mee eens

staal of alu maakt geen flikker uit, alu is alleen maar lichter, en volgens mij ook nog sterker of even sterk (de rede waarom ik dat denk heb ik al uitgelegd in dit topic)
Alu is ten eerste niet sterker, en het hoeft niet lichter te zijn, NS Suburban is lichter dan een Toy. En staal is bijna altijd "overbuilt" zeg maar, de gewicht:sterkte verhouding is groter dan die van alu dus b.v.

1 kilo staal kan krachten tot op laten we zeggen...100N weerstaan
1 kilo alu kan dan krachten tot 75N weerstaan

Ik heb geen idee hoeveel Newton het werkelijk is, maar dit is ff als voorbeeld.

Dus hieruit blijkt dat staal sterker is én er dus EIGENLIJK minder staal gebruikt hoeft te worden om DEZELFDE kracht als Alu te evenaren, maardit gebeurt nooit waardoor stalen frames altijd een klein beetje zwaarder, maar tegelijk ook sterker zijn.

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do dec 28, 2006 8:06 pm

ja maar staal is sowieso zwaarder dan alu, in om dezelfde sterkte te krijgen heb je misschien meer alu nodig, maar het blijft in totaal lichter

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do dec 28, 2006 8:08 pm

BiKeRbOi schreef:ja maar staal is sowieso zwaarder dan alu, in om dezelfde sterkte te krijgen heb je misschien meer alu nodig, maar het blijft in totaal lichter
Wtf? hoe is staal sowieso zwaarder.....je vergelijkt toch 'tzelfde gewicht met elkaar....je vergelijkt toch 1kg met 1kg? Of wat is 't volgens jou dan?

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do dec 28, 2006 8:12 pm

als je een bepaald hoeveelheid alu neemt, dus zegmaar een alu blokje van 10 bij 10 cm, is dat lichter dan als je een blokje van staal van dezelfde grootte neemt.

nooit geleerd over massa op school?

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 28, 2006 8:14 pm

BiKeRbOi schreef:als je een bepaald hoeveelheid alu neemt, dus zegmaar een alu blokje van 10 bij 10 cm, is dat lichter dan als je een blokje van staal van dezelfde grootte neemt.

Oke maar steelhead zegt dus dat je meer van dezelfde stof nodig hebt om dezelfde sterkte te krijgen als staal. En dat staal dus wel sterker is dan alu; met dezelfde massa.
Maar waar hij dit op basseert?
Laatst gewijzigd door pAnnEkoek op do dec 28, 2006 8:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do dec 28, 2006 8:15 pm

BiKeRbOi schreef:als je een bepaald hoeveelheid alu neemt, dus zegmaar een alu blokje van 10 bij 10 cm, is dat lichter dan als je een blokje van staal van dezelfde grootte neemt.

Jawel, maar wat is je punt precies? Frames zijn toch niet altijd een bepaalde grootte? Verschillen toch per grootte altijd? We kijken hier toch naar hoeveel een bepaald frame weegt vergeleken met een ander frame en welke dan sterker zou zijn?? Of wat?

Zodra jij op blokjes van 10x10x10 begint te rijden dan kan je 't erover hebben dat staal altijd zwaarder is, maar hoe je 't nu zegt heeft 't niks te maken met waar we het over hebben

BiKeRbOi
Contacteer:

Bericht door BiKeRbOi » do dec 28, 2006 8:17 pm

oke, als jou theorie klopt: waarom zijn stalen frames over het algemeen zwaarder dan alu frames?

die suburban en toy vergelijking slaat ook nergens op: vergelijk dan een toy en een moon, dat is ongeveer van dezelfde sterkte

en weer is de toy dan lichter

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » do dec 28, 2006 8:19 pm

BiKeRbOi schreef:oke, als jou theorie klopt: waarom zijn stalen frames over het algemeen zwaarder dan alu frames?

die suburban en toy vergelijking slaat ook nergens op: vergelijk dan een toy en een moon, dat is ongeveer van dezelfde sterkte

en weer is de toy dan lichter
volgens hem zijn dus alu frames zwakker.

Steelhead Rider

Bericht door Steelhead Rider » do dec 28, 2006 8:23 pm

Zoals ik zei, stalen frames zijn over 't algemeen zwaarder omdat ze overbuilt zijn, té sterk als 't ware....

Toy en een Moon zijn dus ook niet van gelijke sterkte, omdat de Moon 3.7kg ofzo weegt en daarentegen de Toy 3.0kg, dus de Moon zal 't waarschijnlijk een stuk langer volhouden dan een Toy (waarschijnlijk ook de reden dat ze 'em gemaakt hebben, omdat Meunier merendeels stairgaps doet)

Een antwoord op de vraag waarom de fabrikanten de frames zo zwaar maken kan ik niet geven, zoals ik zei, ik heb ooit geleerd dat staal dus een betere gewicht:sterkte verhouding heeft dus als het goed is kunnen ze met minder staal een frame maken dat evensterk is als een alu frame dat meer weegt.....maar waarom ze dat niet doen snap ik ook nie echt.

Nu hou ik trouwens ook op met praten over wat nou sterker zou zijn.....hij zoekt immers een frame

groen

Bericht door groen » do dec 28, 2006 9:55 pm

ben zel op een cube fc(compleet gekocht) begonnen en na een half jaar weer verkocht en een ander frame gekocht toen andere wielen enz enz..
todat je alles hebt vervangen sommige onderdelen meerdere malen....

de keuze van mijn onderdelen van mijn fiets is heel persoonlijk (dus meschien voor iemand anders helemaal niet relax)

je kan beter ff doorsparen dan heb je gelijk wat tijd over om zelf te zoeken naar een mooie fiets die naar jou zin is ....jij moet er tenslotte op rijden ;)
Loud, mean, fast & dirty

Asphalt Licker

Bericht door Asphalt Licker » vr dec 29, 2006 2:26 pm

Ik zou me niet teveel blind staren op al die maten als ik jou was..
Probeer een aantal frames uit en kijk wat je het beste bevalt en niet of 'ie wel een 15" zadelbuis heeft;
meeste van dit soort fietsen zijn sowieso officieel te klein volgens de "gewone" fietsenmaker.
Als je bv. een Sparta Tourfiets koopt, is het wel zo prettig als de maten van je frame een beetje zijn afgestemd op je lichaam.

Omdat de meeste fietsenmakers over het algemeen weinig verstand hebben van dirt- en street fietsen en welke geometrie hierbij hoort,
komt het dus eigenlijk neer op persoonlijke voorkeur, zoals Groen hierboven aangeeft.
Zowel wat betreft de geometrie van je frame als de onderdelen die je erop zet.

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » vr dec 29, 2006 5:07 pm

Ik ga morgen ochtend waarschijnlijk toch een bube flying circus ophalen bij b2b. Ik ga er voor die heen maar als ik een andere fiets zie die beter zit, dan heeft die natuurlijk voorkeur.

Ik laat weten wat mijn keuze is geworden....

Nami

Bericht door Nami » vr dec 29, 2006 5:31 pm

Steelhead Rider schreef:Zoals ik zei, stalen frames zijn over 't algemeen zwaarder omdat ze overbuilt zijn, té sterk als 't ware....
Idd, en daar komt bij dat staal een hogere soortelijke massa heeft dan aluminium (maar dat is logisch). En sommige stalen frames zijn helemaal niet overbuild (kijk naar je eigen NS), en komen qua gewicht in de buurt van een Toy of een ander lomp alu frame...

Drooze @ DirtE19
Contacteer:

Bericht door Drooze @ DirtE19 » za dec 30, 2006 2:56 pm

hmm, iedereen noemt hier maar de toy als "lomp zwaar frame", maar dat is het dus hoegenaamd niet he. de le toy III is vrij licht. je zou die van mij is moeten wegen, die vliegt zo weg...

en trouwens: de soortelijke massa van staal is mss wel zwaarder dan die van alu, maar dat wil helemaal niet zeggen dat stalen frames zwaarder zijn dan au. kijk idd eens naar de NS suburban.

Cheeta

Bericht door Cheeta » za dec 30, 2006 3:13 pm

Ontwerp je een fiets op sterkte of op stijfheid?

Oh, en vergelijk niet alleen de dichtheid, maar ook de Young-modulus van alu en staal maar eens...

Dichtheid
alu: ~2700 kg/m3
staal: ~7800 km/m3

Young-modulus
alu: ~70 GPa
staal: ~210 GPa

pAnnEkoek

Bericht door pAnnEkoek » za dec 30, 2006 5:10 pm

Het is de cube flying circus geworden

heb hem alleen net afgespoten en nu hoor ik de voor rem vast lopen ofzo. Weet iemand wat dit kan zijn... HIj gaat niet langzamer draaien volgens mij. Iig niet veel...

audiotrash

Bericht door audiotrash » za dec 30, 2006 5:33 pm

is normaal.. moet je even paar keer goed hard remmen, of ligtjes met je rem ingedrukt fietsen. dan is dat weg heb dat ook als er veel water aan is gekomen of als er olie op is gekomen.

Plaats reactie