Vragen voor samenstellen van nieuwe fiets

Dirt, street of flatland fietsen met 26", 24" of 20" wielen.

Moderator:Beheerders

Plaats reactie
Maartenvde
Vragen voor samenstellen van nieuwe fiets

Bericht door Maartenvde » zo sep 25, 2011 2:39 pm

Goede middag forum,

Eerste topic hier op het forum dus ik zal me bij deze even voorstellen. Mijn naam is Maarten van den Elsen en ben 21 jaar oud. Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik weer in de fietswereld wil. 6 jaar terug heb ik BMX gedaan maar vanwege interesse verandering heb ik daar een eind aan gemaakt. Maar nu begint het toch wel weer te kriebelen om lekker door de lucht te vliegen en eens wat anders te doen dan gewoon standaard fietsen.

Nu voel ik niets meer voor 20 inch BMX fietsen en ging ik opzoek naar een alternatief, zoals jullie wel snappen kom je dan uit bij een MTB (24''). Na lang rondkijken op internet ben ik wel wat wijzer geworden maar het heeft ook veel vragen opgeroepen. Ik zoek dus een fiets voor Dirt/Ramp en Street. Lekker all-round dus, In eerste instantie kwam ik op het merk Inspired uit, bekend van de Danny Macaskill filmpjes.

Andere merken die ik tegen ben gekomen zijn NSbikes en Dartmoor, maar deze moeten verplicht verende voorvork als ik het goed lees. Merken voor andere onderdelen die ik tegen ben gekomen zijn Truvativ, Avid, Trailtech en Hope.

Nu zijn er wat specifieke vragen waar ik hoop antwoord op te kunnen krijgen van forum: :?

1.Inspired frames hebben een headtube angle van 73graden, en de NS en Dartmoor van 69graden, Houd dit in dat Inspired frame niet gemaakt is voor vorkvering, of kan dat later altijd erin?

2.Bottombrackets zijn vind ik toch wat tricky, ik was aan het kijken naar een Truvativ Howitzer, 68mm is een standaard maat die ik wel kon uitvogelen, maar nu kun je aslengte kiezen van 136mm of 148mm. Welke as lengte is nodig? (schijnt aan de cranks te liggen maar ik kan maar weinig info vinden over de Hussefelt en Holzfeller cranks.)

3.Nogmaals over bottembracket, wat betekend kettinglijn precies? bovenstaande brackets hebben respectievelijk een kettinglijn van 51mm en 56mm.

4.Wat is een goed sprocket combinatie voor dirt/slopestyle?

Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen, zal komende tijd vast nog meer topics openen over eventuele samenstellingen en andere vragen.

Alvast bedankt

Groeten Maarten

jos1001

Bericht door jos1001 » zo sep 25, 2011 5:23 pm

die inspired fietsjes zijn voor trail rijde :) daar kan je denk niet echt fatsoenlijk mee dirte enzo ;)
Ride Your Way

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » zo sep 25, 2011 6:54 pm

Hey bedankt voor je input,

Mja zat er ook over te dubben, ik weet dat Inspired opzich een Street georienteerd merk is. maar na vergelijking van frames van NSbikes, Dartmoor en Inspired vond ik het toch wat vreemd waarom het inspired frame niet dirt zou kunnen. Afmetingen wijken maar weinig af, en hij valt tussen de Dartmoor two4player en de NSbikes suburban in. Enigste grote verschil dat ik zie is dat het frame van inspired 'platter' is en dat de headtube iets rechter staat 73graden ipv 69graden.

Ook blijkt dat Inspired frame stukken sterker is dan de andere 2. In eerste instantie wil ik ook gewoon met een vaste vork gaan rijden maar misschien later een verende. Kan iemand er misschien wat meer over vertellen?

groeten

de lachende derde
Contacteer:

Re: Vragen voor samenstellen van nieuwe fiets

Bericht door de lachende derde » zo sep 25, 2011 9:15 pm

Maartenvde schreef:

Groeten Maarten
1. Niet per se, is eerder een keuze voor hoe het frame zou moeten gaan sturen; in principe kan een frame met een vlakkere balhoofdhoek wel een langere vork hebben maar als het frame er niet voor is ontworpen zit je alsnog met de bb hoogte en tt lengte die niet meer kloppen.

2. Geen idee, ik ben niet bekend met die bb's.

3. Waar je kettingblad zit, in de breedte gemeten.

4. Is persoonlijk maar ik zou beginnen met 32/16 of 32/18. Of als je de modellen bedoelt, toen ik nog met mtb-cranks reed had ik altijd een stalen Surly SS blad voor en een Point tandwieltje achter, beide slijten haast niet.

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » zo sep 25, 2011 9:48 pm

Bedankt,

Bottombracket gedeelte ben ik ondertussen al uit, moet een 51mm nemen aangezien die voor fietsen met 135mm spacing is gemaakt, die 56 is voor 150 spacing.

Verder heb ik een mail de deur uit gedaan naar Inspired over wat hun denken van een verende vork in hun frame. Snap dat het er niet altijd voor gemaakt is en verwacht dat hun het wel kunnen vertellen. Dartmoor en NSbikes geven namelijk al standaard aan dat het frame bedoeld is voor 80/100mm vering.

Sprocket combinatie klinkt prima dacht zelf aan een 32/16 setup. Inspired heeft standaard 22/16 maar dat is veel te licht. ken die merken niet echt, had momenteel Truvativ voor gedacht en een Trailtech achter.

Mattin
Contacteer:

Bericht door Mattin » ma sep 26, 2011 10:26 am

Inspired kan je beter overslaan, die is te trial gericht. Wel urban trials, maar hi zal alles behalve lekker rijden op dirt en skateparks.

Ook geloof ik zelf echt niet dat een licht alu framepje als de Inspired sterk is. Voor trials uiteraard, omdat die een stevige achterkant heeft, maar de voorkant zal het waarschijnlijk snel begeven omdat die niet gemaakt is om klappen op 2 wielen op te vangen, laat staan om hang-ups te overleven.

Naar mijn mening is de Black Market Contraband hét ideale 24" frame. Super wendbaar voor street maar ook stabiel genoeg voor dirt en park.
Indien je voor de Contraband gaat raad ik je een korte vork aan. Denk zelf dat een Manitou Circus op 80mm perfect zal rijden in dat frame.

Check de review

Maartenvde

Bericht door Maartenvde » ma sep 26, 2011 10:31 am

Kleine update:
Heb al bericht gehad van inspired bicycles, ze maken uitsluitend street bikes en geven Daarom geen garantie op dirt jumping. Het schijnt mogelijk te zijn om een suspension fork in het frame te stoppen maar dit levered volgens Hun een onstabiele fists op. Dus denk niet dat dit het frame voor mij gaat zijn.

Hebben jullie een idee wat geode frames zijn voor zowel dirt/park als street. Eventueel een frame dat ook een normal vork kan hebben.

Alvast bedankt

Mattin
Contacteer:

Bericht door Mattin » ma sep 26, 2011 10:33 am

Maartenvde schreef:Kleine update:
Heb al bericht gehad van inspired bicycles, ze maken uitsluitend street bikes en geven Daarom geen garantie op dirt jumping. Het schijnt mogelijk te zijn om een suspension fork in het frame te stoppen maar dit levered volgens Hun een onstabiele fists op. Dus denk niet dat dit het frame voor mij gaat zijn.

Hebben jullie een idee wat geode frames zijn voor zowel dirt/park als street. Eventueel een frame dat ook een normal vork kan hebben.

Alvast bedankt
Zie mijn post :P

Ook nogmaals: Inspired is géén street, maar urban trials. Het zijn trial frames, maar dan i.p.v. wedstrijd trials meer gericht op tricks in de stad.
Maar de rijstijl blijft nog steeds trial, en geen 'street' (zoals bmx street en mtb street)

mike-bike-13

Bericht door mike-bike-13 » vr jan 06, 2012 11:39 pm

hoi , weet er ook iemand misschien of je by een young talent industries 24'' 26 inch velgen kan onder zetten,

Mattin
Contacteer:

Bericht door Mattin » za jan 07, 2012 12:08 am

mike-bike-13 schreef:hoi , weet er ook iemand misschien of je by een young talent industries 24'' 26 inch velgen kan onder zetten,
Handige post, want we hadden je topic in dit forum-onderdeel inderdaad niet gezien??

Plaats reactie