Eerste topic hier op het forum dus ik zal me bij deze even voorstellen. Mijn naam is Maarten van den Elsen en ben 21 jaar oud. Ik ben op dit forum terecht gekomen omdat ik weer in de fietswereld wil. 6 jaar terug heb ik BMX gedaan maar vanwege interesse verandering heb ik daar een eind aan gemaakt. Maar nu begint het toch wel weer te kriebelen om lekker door de lucht te vliegen en eens wat anders te doen dan gewoon standaard fietsen.
Nu voel ik niets meer voor 20 inch BMX fietsen en ging ik opzoek naar een alternatief, zoals jullie wel snappen kom je dan uit bij een MTB (24''). Na lang rondkijken op internet ben ik wel wat wijzer geworden maar het heeft ook veel vragen opgeroepen. Ik zoek dus een fiets voor Dirt/Ramp en Street. Lekker all-round dus, In eerste instantie kwam ik op het merk Inspired uit, bekend van de Danny Macaskill filmpjes.
Andere merken die ik tegen ben gekomen zijn NSbikes en Dartmoor, maar deze moeten verplicht verende voorvork als ik het goed lees. Merken voor andere onderdelen die ik tegen ben gekomen zijn Truvativ, Avid, Trailtech en Hope.
Nu zijn er wat specifieke vragen waar ik hoop antwoord op te kunnen krijgen van forum:

1.Inspired frames hebben een headtube angle van 73graden, en de NS en Dartmoor van 69graden, Houd dit in dat Inspired frame niet gemaakt is voor vorkvering, of kan dat later altijd erin?
2.Bottombrackets zijn vind ik toch wat tricky, ik was aan het kijken naar een Truvativ Howitzer, 68mm is een standaard maat die ik wel kon uitvogelen, maar nu kun je aslengte kiezen van 136mm of 148mm. Welke as lengte is nodig? (schijnt aan de cranks te liggen maar ik kan maar weinig info vinden over de Hussefelt en Holzfeller cranks.)
3.Nogmaals over bottembracket, wat betekend kettinglijn precies? bovenstaande brackets hebben respectievelijk een kettinglijn van 51mm en 56mm.
4.Wat is een goed sprocket combinatie voor dirt/slopestyle?
Ik hoop dat jullie mij wat op weg kunnen helpen, zal komende tijd vast nog meer topics openen over eventuele samenstellingen en andere vragen.
Alvast bedankt
Groeten Maarten