Canyon... een keer en nooit meer!

Deel hier je goede en slechte ervaringen met betrekking tot service of garantie van een product, merk of dealer.

Moderator:Beheerders

stunior
Berichten:233
Lid geworden op:do jan 29, 2009 3:41 pm
Locatie:Ransdaal
Canyon... een keer en nooit meer!

Bericht door stunior » ma nov 19, 2012 8:40 pm

Mijn verhaal over canyon tot nu toe:

Vandaag 3 maanden geleden heb ik een canyon torque frx 9.0 flashzone gekocht. Binnen een week had ik de fiets al in huis. Goed stevig ingepakt en zo ver als mogelijk al gemonteerd. Na de rest in elkaar gezet te hebben ben ik natuurlijk even een stukje door het dorp gaan fietsen. Al snel merkte ik dat er speling op het achterwiel zat. Na alles nagelopen te hebben moest het toch uit de naaf komen. Natuurlijk direct contact opgenomen met het service center in Nederland en het probleem voorgelegd. Zij boden 2 opties aan, zelf langs een fietsenwinkel gaan en het daar laten maken waar zij een x bedrag van deden vergoeden of het wiel opsturen naar mavic. Beide geen ideale optie want bij een defect aan een nieuwe fiets verwacht je dat dit onderdeel direct vervangen wordt. Ik ben dan toch maar naar Angelo van South side mountainbiking gegaan en met hem samen het wiel bekeken. We kwamen tot de conclusie dat er ergens in de naaf een fabricage fout moest zitten. Het leek ons toch verstandig om het wiel naar mavic op te sturen. Dit door gegeven aan canyon zorgden zij dat het wiel thuis opgehaald en naar canyon gebracht werd.
Na 3 weken wachten heb ik toch eens een mail gestuurd naar canyon met de vraag wanneer het wiel weer terug zou komen. Het antwoord was dat dit altijd 4 tot 5 weken duurde en ik geduld moest hebben. Na 5 weken nog steeds geen wiel en weer een mail sturen. Hierop kreeg ik de reactie dat het druk was bij mavic. Dan maar weer 2 weken wachten en nog steeds geen wiel. Toen heb ik een boze mail gestuurd dat dit slechte service was en ik zo snel mogelijk mijn wiel wou hebben. Dan uiteindelijk na 2 maanden wachten kwam mijn wiel eindelijk. Nadat ik het in ontvangst had genomen zag ik al vrij snel dat het wiel beschadigd was. Het zag er naar uit dat het wiel ergens langs geschuurd was. Direct wat foto's genomen.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals te zien is op de foto's is het uiteinde van de naaf ook nogal beschadigd is. Hierdoor past de bus die aan deze kant er op moet om het wiel in het frame te laten passen niet meer er op. De foto's met de nodige informatie over het defect naar canyon gestuurd met de vraag wat ze hieraan gingen doen. De reactie was dat ze contact met mavic zouden opnemen hierover. Ik had gehoopt dat ze mij direct een nieuw wiel zouden opsturen, maar helaas ik mocht weer wachten. Een aantal dagen later kreeg ik de reactie dat mavic hier niks aan deed omdat bij ontvangst van het wiel dit niet aangegeven was. Waarop canyon er aan toe voegde dat ik hier niet de dupe van mocht zijn en dat ze mij daarom een set nieuwe bussen zouden toesturen en het daar dan mee moest doen. Het wiel is nog steeds onbruikbaar en flink beschadgd.

Hier leg ik mij natuurlijk niet bij neer, vanavond gaat een boze email naar de Duitse klantenservice. Hopelijk weten die iets meer van service af en krijg ik snel een nieuw wiel.

Thomas_mtb
Berichten:319
Lid geworden op:di aug 30, 2011 2:15 pm

Bericht door Thomas_mtb » ma nov 19, 2012 8:58 pm

Garantie-gezeik = zeer frustrerend...maar ik zie niet wat dit nu te maken heeft met de Canyon...ik ben zeer tevreden tot nu toe (ook met de service in heerlen). Heb een XC-hardtail van ze...ook dik mee in de alpen gereden, perfecte bike :)

"Wees blij" dat het je wiel is zou ik bijna zeggen...wat je hoort over andere merken (scheurende frames etc) en de "bijbehorende" nazorg is ook niet altijd alles....het is jammer dat een fiets ZO veel geld moet kosten en je dan wordt behandeld als een lastpak als je service eist. Het lijkt mij inderdaad wel zo redelijk als je een nieuw wiel krijgt...en niet enkel busjes. Succes ermee!

GW
Berichten:101
Lid geworden op:do jun 21, 2012 11:15 pm

Bericht door GW » ma nov 19, 2012 9:00 pm

Lijkt me meer een probleem met mavic zelf dan met canyon. Denk je dat canyon het wiel nog eens uitpakt en controleert als ze het terug krijgen van mavic? Ik betwijfel het... Dus de fabricage fout en beschadiging ligt volgens mij aan mavic en niet aan canyon

Maar natuurlijk zou de betere reactie van canyon geweest zijn dat ze jou een nieuw wiel op sturen en het probleem met mavic zelf oplossen. Je verwacht immers dat een nieuwe bike tip top in orde is. Jammer dat je dit overkomt. :(

Misschien moet je zoals je zegt eens een (deftige) mail sturen naar canyon zelf en het probleem netjes uitleggen,desnoods met een link naar deze topic. Zou me verbazen als ze het niet oplossen want dit is geen goede reclame.

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » ma nov 19, 2012 9:27 pm

Eerste reacties van beide reageerders ergeren mij enorm. Je krijgt een nieuwe fiets van Canyon en daar zit een kapot wiel in. Heeft 100% niets met Mavic te doen (ook al is de service daar ook matig, maar dat ligt eerder aan Frankrijk...), Canyon moet het probleem oplossen. Dit is wel heel makkelijk afgeschoven. Een nieuwe fiets!!! Daar wil je toch meteen op fietsen? Hoeveel slechter kan je service zijn? En vijf weken wachten?? Had je die fiets bij een dealer om de hoek gekocht, dan had je de fiets waarschijnlijk na drie dagen door de winkelruit gesmeten! Ik vind dat je nog relaxed bent gebleven... .

Ik zou naar Koblenz rijden rijden en dat ding alsnog door de ruit dreigen te gooien als je niet meteen een nieuw wiel krijgt + één of andere tegoed bon vanwege de superslechte service... . Dit is gewoon om te huilen.

(vriend van mij heeft dezelfde ervaring met Canyon, had stukken minder geduld en is na twee weken wachten naar de fabriek gereden en heeft daar een hele hoop heisa gemaakt. Heeft daar alsnog 4 uur zitten wachten tot hij een nieuw frame kreeg (waar hij recht op had), zonder verder ook nog maar enige excuses. Schijnt dus de normale gang van zaken te zijn die jij mee maakt...)

(en nee, op zich niets tegen Canyon producten, meestal prima spul, beetje gehypt, maar zeker niet slecht. NL service-center doet ook zijn best. Maar die Duitsers...)
Laatst gewijzigd door Lars TB op ma nov 19, 2012 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Tinus96
Berichten:409
Lid geworden op:di jul 05, 2011 8:18 pm
Locatie:Den Haag
Contacteer:

Bericht door Tinus96 » ma nov 19, 2012 9:42 pm

Lang verhaal kort: Je hebt een fiets bij Canyon gekocht en die moeten het probleem oplossen....ze mogen zich nooit en te nimmer achter een "onderleverancier" verschuilen.

Helaas is de praktijk weerbarstig, maar je zou van een toko als Canyon toch wel anders verwachten...

Kan me wel voorstellen dat het lastig is als je een fiets per post opgestuurd krijgt..BALEN!

Rinuz
Berichten:141
Lid geworden op:do aug 07, 2003 5:07 pm
Locatie:Eindhoven

Bericht door Rinuz » ma nov 19, 2012 9:49 pm

Das redelijk ruk zou ik zeggen. Heb zelf ook aantal Canyon fietsen. De laatste trok ik uit de doos met een kromme derailleur. Belletje, wat foto;s mailen en weekje later had ik een nieuwe thuis. Andere veer voor mijn demper duurde wat langer. Mijn sag-o-tron was ook direct verrot en vrat zich in het frame. Deze heb ik er zelf maar uit gesloopt. Canyon boys vroegen om wat foto;s maar ik ben tot nu toe wat te lui om de boel weer uit elkaar te halen.

Tja, redelijk wat shit met een nieuwe fiets. Als jij het wiel beschadigd aan treft na verzenden dan is dat het probleem van Canyon. Binnen 24 uur melden en dan moeten ze dat oplossen als zijnde transport schade. Bellen heeft volgens mij het beste resultaat. Gewoon druk zetten en Duitsland bellen als ze in NL niet snel genoeg zijn. Nieuwe bussen met zo veel schade is een beetje laf.

Heb overigens recent soort gelijk wiel drama;s gehoord bij Specialized. Lijkt dat de klanten service in het algemeen ver te zoeken is tegenwoordig.

Wasmachineman NL

Bericht door Wasmachineman NL » ma nov 19, 2012 10:15 pm

Rinuz schreef:
Heb overigens recent soort gelijk wiel drama;s gehoord bij Specialized. Lijkt dat de klanten service in het algemeen ver te zoeken is tegenwoordig.
Magura heeft een zeer goede klantenservice volgens Mtbr.

Thomas_mtb
Berichten:319
Lid geworden op:di aug 30, 2011 2:15 pm

Bericht door Thomas_mtb » ma nov 19, 2012 11:01 pm

@Tinus: ja inderdaad, er moet wat aan worden gedaan. Wat er in Heerlen wordt gezegd staat niet gelijk aan wat Canyon hiermee gaat doen. M.a.w: eindresultaat nog niet bekend. En wat ook wordt opgemerkt...het gebeurt ook bij andere merken..heb bijvoorbeeld ook leuke verhalen over Santa Cruz gehoord, daar betaal je alleen wel het vierdubbele en daar fiets je ook niet even langs de fabriek ;)

@Lars: Waar ik me aan erger is al die internet-horror-berichten waardoor je geen enkele fiets meer kan kopen zonder ervan wakker te liggen. Elk merk levert gare service, brekende frames, scheurende achterbruggen en weet ik niet wat. Ik begrijp de frustratie volkomen (en het is ook BELACHELIJK zuur als je weken lang moet wachten op garantie gedoe als je net een nieuwe bike hebt), maar er is nog helemaal geen eind-uitkomst. Wel wordt er alweer een merk door het slijk gehaald...en eentje waar ik nog wel vertrouwen in had (heb). Regel eerst je zaakjes met de verkoper, en pas als dat niets oplevert spuien op internet...dat is ook onderdeel van netjes zaken doen.

Gebruikersavatar
frykt
Berichten:198
Lid geworden op:ma apr 21, 2008 7:18 am
Locatie:GENT

Bericht door frykt » di nov 20, 2012 8:25 am

Je kan niet alle merken over dezelfde kam scheren.

Ikzelf had vroeger een GHOST 4X DUAL. 2dehands gekocht van Sasha Meyenborg (Duits 4X kampioen). Na 1.5 jaar zat er een scheur langs de lasnaad. Dit gemeld, foto's naar Ghost gestuurd, gezegd dat ik die fiets van Sasha had overgekocht, zonder bewijs.

Donderdag het frame opgestuurd naar Ghost en maandag stonden ze met een gloednieuw frame voor de deur!! En dan nog het nieuwere model!!

Fantastisch.
+ speed never kills, suddenly becoming stationary is what gets you +

Huubonator
Berichten:193
Lid geworden op:di nov 08, 2011 4:13 pm
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Bericht door Huubonator » di nov 20, 2012 12:03 pm

Het kan ook anders.

Destijds een nieuwe Kona Stinky gekocht waar ik binnen 3 maanden twee FSA cranks heb krom gebaggerd. Daarop heb ik van Kona nieuwe Race Face cranks gekregen waar ik tot op de dag van vandaag mee rij. ;)

Bovenstaand verhaal van Canyon slaat echt nergens op. Je koopt een nieuwe bike met mavic wielen en dan moeten zij regelen dat alles netjes in orde komt.
Als ze dit beter hadden opgelost was hier geen negatieve reclame gemaakt maar misschien wel positieve.....

stunior
Berichten:233
Lid geworden op:do jan 29, 2009 3:41 pm
Locatie:Ransdaal

Bericht door stunior » di nov 20, 2012 3:04 pm

Na nog eens het probleem uitgelegd te hebben dat die busjes mij niet verder helpen moet ik nu de hele fiets opsturen. Ik heb verzocht dat ze dit zo snel als mogelijk gaan regelen en dat als ik hem terug krijg nergens een beschadiging en of een defect aanwezig is. Hopelijk gaat het deze keer goed en een beetje snel.

Michielvanosch
Berichten:486
Lid geworden op:di nov 02, 2010 11:12 am
Locatie:Waalre

Bericht door Michielvanosch » di nov 20, 2012 3:36 pm

De hele fiets opsturen alleen voor een defect achterwiel? Dat is inderdaad wel heel slecht. Als je een nieuwe fiets koopt wil je kunnen fietsen en niet te maken krijgen met dit gezeur.
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » di nov 20, 2012 6:32 pm

Internetbedrijven, altijd fijn!

Een ding is zeker, per direct een nieuw wiel opsturen doen ze nooit. Dat kun je uit je hoofd zetten en tevens ook niet verwachten. Mits het wiel dubbel gevouwen in de doos zit. Ik heb redelijk wat ervaring met dit soort gevallen, en ze zoeken altijd naar de goedkoopste oplossing. Ze draaien het altijd zo dat zij niet fout zijn, logisch. Plus het feit dat je een fiets via internet koopt zorgt er gewoon voor dat het altijd 5 á 6 weken kan duren voor dat je iets terug hebt. Zeker als zij afhankelijk zijn van andere leveranciers.

Misschien was het toch slimmer geweest om naar een gespecialiseerde Mavic dealer te gaan en daar de naaf te laten maken. Even buiten gesloten dat het een productie fout is oid. Had je een hoop tijd gescheelt!

Anyway, ik snap je frustratie volkomen maar het is ook belangrijk om te weten hoe het aan de andere kant van de lijn werkt.

Succes!
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

stunior
Berichten:233
Lid geworden op:do jan 29, 2009 3:41 pm
Locatie:Ransdaal

Bericht door stunior » di nov 20, 2012 7:06 pm

Als de fiets al een jaar in gebruik geweest was en dan iets met de naaf aan de hand was geweest kan ik me erin vinden dat een bedrijf gaat zoeken naar een mogelijkheid om dit niet te hoeven vergoeden. Bij een nieuwe ongebruikte fiets verwacht ik toch wel dat er zo snel als mogelijk gezorgd wordt voor een vervangend product. Wat ik al helemaal uit den boze vind is dat ze vervolgens met een slappe oplossing komen waarmee ik niks geholpen ben.

Voordat ik de canyon kocht reed ik op een giant faith die tweedehands gekocht was. Na 2 maanden vond ik een scheur in dit frame. Om niet te lang zonder fiets te zitten en ik er zeker van wou zijn dat zoiets niet meer kon gebeuren heb ik gekozen om een nieuwe fiets te kopen, de canyon. Natuurlijk ben ik met het giant frame naar de lbs gegaan om toch proberen iets met garantie te regelen terwijl ik niet in het bezit was van de factuur. Na wat vage antwoorden op mijn verzoek ben ik het bij een andere fietsenmaker gaan proberen op aanraden van een vriend. Vorige week donderdag ben ik daar langs gegaan met het frame. Vandaag kreeg ik telefoon dat hij iets had kunnen regelen. Ik kon zelfs uit een aantal kleuren kiezen.

Ik weet ook dat ik dit niet kan verwachten van een internetbedrijf maar dat het zo erg is was ik niet vanuit gegaan. Ik heb in ieder geval mijn lesje geleerd, voortaan alleen nog maar fietsen en dure onderdelen kopen bij de lbs.

Lars TB
Berichten:347
Lid geworden op:di sep 21, 2010 12:02 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door Lars TB » di nov 20, 2012 8:01 pm

Thomas_mtb schreef: @Lars: Waar ik me aan erger is al die internet-horror-berichten waardoor je geen enkele fiets meer kan kopen zonder ervan wakker te liggen. Elk merk levert gare service, brekende frames, scheurende achterbruggen en weet ik niet wat. Ik begrijp de frustratie volkomen (en het is ook BELACHELIJK zuur als je weken lang moet wachten op garantie gedoe als je net een nieuwe bike hebt), maar er is nog helemaal geen eind-uitkomst. Wel wordt er alweer een merk door het slijk gehaald...en eentje waar ik nog wel vertrouwen in had (heb). Regel eerst je zaakjes met de verkoper, en pas als dat niets oplevert spuien op internet...dat is ook onderdeel van netjes zaken doen.
10 weken wachten om iets te regelen met de verkoper? Zelfs als er toen een nieuw wiel had gestaan is dat zo ongeveer de slechtste service die je kunt krijgen. Dit heeft niets met netjes zaken doen te maken, dit is een wanprestatie van de bovenste plank! Nog super netjes dat hij ruim 10 weken gewacht heeft om dit verhaal openbaar te maken.

En natuurlijk gaat overal wel eens wat fout, maar dit lijkt gewoon op doelbewust traineren...

En zoals gezegd, ik heb niets tegen hun producten. En ook niet tegen internet bedrijven: Rose Versand krijgt al jaren op rij van de lezers van diverse Duitse fietsbladen de prijs voor beste service. En ik zeg ook niet dat je maar bij iedere dealer moet kopen. Maar Canyon heeft de pretentie het beste fietsmerk te worden. Dan mogen ze in mijn ogen wel een stapje harder lopen (en zich gewoon aan Europees consumentenrecht houden...)

baron062
Berichten:279
Lid geworden op:di aug 15, 2006 9:12 pm

Bericht door baron062 » di nov 20, 2012 8:34 pm

De TS had overigens ook de bestelling kunnen annuleren.... iets met kopen op afstand en garantie dacht ik.

stunior
Berichten:233
Lid geworden op:do jan 29, 2009 3:41 pm
Locatie:Ransdaal

Bericht door stunior » di nov 27, 2012 7:10 pm

Update:

Nadat vorige week de hele fiets terug gestuurd is, kreeg ik vandaag al reactie. Ze hebben de zijkant van de naaf afgevlakt zodat de bus er weer overheen past. De extra bussen die ze me al toegestuurd hadden als eerste oplossing mocht ik houden en ik krijg een voucher t.w.v. €50,- die ik in hun webshop kan gebruiken.
Nu zit ik als nog met een beschadigd wiel en proberen ze mij weer op een goedkope manier af te wimpelen. Daarnaast moet ik dan maar hopen dat ze het op een juiste manier afgevlakt hebben en er geen ijzervijlsel in de naaf terecht gekomen is wat nog meer defecten kan veroorzaken.

Mijn geduld is nu wel heel ver op. Er gaat zo meteen een boze mail terug waarin ik een nieuw wiel eis. Als ze hier niet op in gaan zal ik toch genoodzaakt zijn om het juridisch op te lossen.

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » di nov 27, 2012 7:26 pm

Beetje monteur zal geen ijzervijlsel in jou naaf laten vallen ; )


Oh, en juridisch? Kost je meer geld dan dat het wiel ooit gekost heeft.
Als ik jou was zou ik een nette brief schrijven, daar in vermelden hoe alles gelopen is en dat je een nieuw wiel verwacht. Boze woorden zit niemand op te wachten, en de kans dat ze voor je gaan lopen wordt kleiner...
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Gebruikersavatar
baconstrips
Berichten:65
Lid geworden op:do jan 05, 2012 6:39 pm
Locatie:Vlaams-Brabant/Limburg

Bericht door baconstrips » di nov 27, 2012 7:29 pm

that sucks, veel succes ermee

stunior
Berichten:233
Lid geworden op:do jan 29, 2009 3:41 pm
Locatie:Ransdaal

Bericht door stunior » wo nov 28, 2012 8:03 pm

Na het advies van Jean-Pierre heb ik besloten eerst de fiets in ontvangst te nemen en het wiel nog eens te bekijken en dan een degelijke mail terug te sturen.
Vandaag heb ik de fiets ontvangen en weer terug in elkaar gestoken. Nu blijkt dat er nog steeds speling op het achterwiel zit :cry:

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » wo nov 28, 2012 9:56 pm

Ook als het wiel in het frame zit, vast gezet?

Zo niet, reden genoeg om te mailen! subtiel laten weten dat een nieuw wiel op prijs gesteld wordt...
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

stunior
Berichten:233
Lid geworden op:do jan 29, 2009 3:41 pm
Locatie:Ransdaal

Bericht door stunior » do nov 29, 2012 2:21 pm

Ook als het gemonteerd voel ik duidelijk speling.
Gister avond dan ook een mail gestuurd dat het probleem nog steeds niet opgelost en ik op een nieuw wiel hoop. Aangezien ze het al 2 keer hebben proberen te repararen en nu in een nog slechtere staat is dan als in eerste instantie al was nu toch tijd wordt voor een nieuw wiel.

De reactie daarop wat ik deze morgen ontving was dat er volgens hun geen speling op zat en dat de schade zichtschade is en geen defect dus dat is hun probleem niet. Ik kon wel langskomen om het probleem samen te bekijken. Ik denk dat ik dit dan ook maar doe ondanks dat het een flink stuk rijden is en aardig wat benzine kost.

Ik heb in ieder geval geen goed woord meer over voor canyon!

Gebruikersavatar
Jean-Pierre
Berichten:3138
Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
Locatie:Cuijk

Bericht door Jean-Pierre » do nov 29, 2012 7:23 pm

Mmh, bijzonder dat ze zo stug bij hen mening blijven.
Inderdaad, er naar toe rijden. Schroom niet om je benzine kosten terug te vragen als zij ook constateren dat het wiel/naaf wel degelijk een defect heeft.

Ik ben heel benieuwd, wanneer ga je?
Keep us posted.
Loose Riders
Maloja Clothing
Bastards of Gravity
Berg-Ab.de

Wasmachineman NL

Bericht door Wasmachineman NL » vr dec 07, 2012 10:22 am

Protip TS: Geen mavic velgen kopen.

mongoosepro
Berichten:229
Lid geworden op:zo jan 24, 2010 10:08 am
Locatie:Elsloo

Bericht door mongoosepro » vr dec 07, 2012 11:00 am

wat is dat nou weer voor onzin?
een vriend van mij rijd al 2jaar met een mavic dee trax met 2 spaken uit de as gebroken
en heeft er winterberg plons malmedy en alles mee gereden en de velg houd het nog steeds uit dus top klasse spul
alleen jammer van de service

Plaats reactie