Re:Shimano XT cranks en trapas
Moderator:Beheerders
-
Octalink uitvoeirn.amper 1 jaar oud en amper 1300 km mee gereden.
Tandwielen totaal versleten en trapas kapot (speeling)
Vervangen kost zo veel als nieuw, LX, deore, XT, XTR is onderling niet compactibel.
Shimano wordt als maar slechter als je het mij vraagt...
Iemand betere ervaringen met andere merken?
Race face, Sram, ....
Vervangen kost zo veel als nieuw, LX, deore, XT, XTR is onderling niet compactibel.
Race face, Sram, ....
-
Black Tragic schreef:
Race face, Sram, ....
Sram cranks en trapassen zijn echt top!
Ik ben trouwens ook zeer te spreken over sram.
het werkt echt soepel en het rijd ook nog lekker fijn.
het werkt echt soepel en het rijd ook nog lekker fijn.

Sram x.7 is nog beter dan shimanno xtr :-X
Sram cranks en trapassen zijn echt top!
ROFLOL ;D ;D ;D :-*
-
- Contacteer:
Sram SISI aansluiting is idd. top
!

shimano wordt inderdaad slechter. hebben hier een saint die tikt, en is niet weg te krijgen....
Zeker dat het van de Saint zelf komt?
Black Tragic schreef:
Dat lijkt mij sowieso niet normaal en zegt bijlange niet noodzakelijk iets over de algemene kwaliteit. Al eens geïnformeerd of dit toevallig niet onder garantie valt? Je bent absoluut zeker dat alles correct gemonteerd werd?
En daarbij, aan de Octalink zelf is voor zover ik weet in de huidige cranks nauwelijks iets veranderd, buiten de bevestiging van crank op trapas. De splines zelf zijn hetzelfde gebleven dacht ik.
Slijtage van tandwielen (en ketting) kan ook versneld worden als je met rare kettinglijnen rijdt (42-34 of 22-12 bvb.) en veel met een vuile ketting.
ja , het is de saint zelf , ik heb de cups extra ingevet, en de crank links ook , dacht dat het daarvan was , maar het blijft tikken. ik heb het aan bruno gevraagt wat ik moest doen , invetten dus, maar hij vertelde me dat het verder geen kwaad kon. maar het is irritant

Al eens getest met een ander crankstel?
Da"s natuurlijk wel een beetje laat. "t Is absoluut niet zeker dat je hetzelfde gaat hebben in een ander frame.
ik hoop het , het is wel niet mijn fiets maar ik word er al gek van om ernaast te rijden
luc is fietsemaker ? je kent er namelijk enorm veel van

bansheebeest schreef:
luc is fietsemaker ?
Net niet, maar zoals ik al in een reply op een ander topic van jou heb gezegd: ik ben er al zo"n 20 jaar mee bezig ... Vraag maar eens naar mij bij Patman ...

Mijn XT crank en tandbladen en XTR trapas van 1999 gaan al vanaf 2001 mee (overjarig model gekocht), en nog nooit een tandblad vervangen of onderhoud aan de as gehad. Top spul als je het mij vraagt.
-
- Contacteer:
Vraag maar eens naar mij bij Patman ...
Breek me de bek niet open hé, amateur ...

Breek me de bek niet open hé, amateur ...

Caramba schreef:
Mijn XT crank en tandbladen en XTR trapas van 1999 gaan al vanaf 2001 mee (overjarig model gekocht), en nog nooit een tandblad vervangen of onderhoud aan de as gehad. Top spul als je het mij vraagt.
Dit zou ik wel heel strak vinden... omdat een xtr trapas en een xt trapstel nie passen :-X ik denk dat je een xt trapas aan xtr prijs hebt gekocht ::)
greetz
bettes
Kan het niet zo zijn dat Shimano in 1999 nog een XTR as maakte met gewone vierkante uiteinden? In de folder van American Eagle staat toch namelijk echt dat er een XTR trapas inzit, en aangezien ik die er nog nooit uit heb gehad....
bansheebeest schreef:
ja , het is de saint zelf , ik heb de cups extra ingevet, en de crank links ook , dacht dat het daarvan was , maar het blijft tikken. ik heb het aan bruno gevraagt wat ik moest doen , invetten dus, maar hij vertelde me dat het verder geen kwaad kon. maar het is irritant![]()
Probeer het pedaal eens.......
Afgelopen week 3 keer mijn XT"04 crank losgehaald incl cups, ik kreeg de tik er niet uit.... Blijkt het mijn pedaal te zijn in het schroefdraad in de crankarm. Het was aan de linkerkant, misschien dat dat overeenkomt?
Erikje
Caramba schreef:
Kan het niet zo zijn dat Shimano in 1999 nog een XTR as maakte met gewone vierkante uiteinden? In de folder van American Eagle staat toch namelijk echt dat er een XTR trapas inzit, en aangezien ik die er nog nooit uit heb gehad....
Als ik de foto van je bike bijk dan is je crank een octalink... en nee die is er nooit geweest zodat xt op een xtr as past. De folder zit er dus langs, meestal is het namelijk ook zo dat men in bikes de trapas een versie lager neemt dan de traparmen. in het licht van: "Dat ziet een koper toch niet"
greetz
bettes
-
bEttEs schreef:
[Caramba schreef:
Dit zou ik wel heel strak vinden... omdat een xtr trapas en een xt trapstel nie passen :-X ik denk dat je een xt trapas aan xtr prijs hebt gekocht ::)
Ik rij momenteel met een LX naaf (SISI) XT cranks en XTR tandwielen. Het hele spul is model 2000, de cranks zien er niet meer uit maar de rest werkt nog steeds goed.
Koop oud spul zou ik zeggen!
grts
BT
LX trapas (naaf is wat anders) en een ISIS (SISI ;D ) crank. Maar mooi dat het zo goed heel blijft. En Bettes, ik heb een Shimano FC-M750 crankset met vierkante as. Maar ik weet al wat er aan de hand is. Toen ik mijn fiets net had is er een crank gebroken (scheen vaker voor te komen met die cranks) en toen heb ik dus onder garantie m"n huidige Shimano XT crank gekregen en waarschijnlijk ook de daarbij behorende XT trapas. De crankset die dus gebroken is was een soort van Roox uit 1 stuk alu gefreesd, kan het zijn dat die toen wel op een XTR trapas paste?
idd die roow trapstellen zijn er geweest voor de eerste octalink. Net zoals sommige storck powerarms en cannondale trapstellen. Weer wat opgehelderd. ;D
Maar BT zijn prob is blijkbaar ook opgelost met een hoop oude spullen... BT, heb je nu van die enorme (48-36-26) xtr tandwielen?
greetz
bettes
Maar BT zijn prob is blijkbaar ook opgelost met een hoop oude spullen... BT, heb je nu van die enorme (48-36-26) xtr tandwielen?
greetz
bettes
-
- Contacteer:
BT zijn aandrijflijn heeft nu geweldig last van kettingzuig. dat krijgt ge als ge zo ne cocktail maakt van verschillend gerief....