Verplichte vergunning Montferland+Veluwe
Moderator:Beheerders
Heb er geen enkel probleem mee om een bedrag te betalen om het mtb-en haalbaar te houden op lange termijn. Het liefst een sticker voor heel het land, heb ik wel 50 euro voor over.
Vergis je niet, als we met zijn allen niet oppassen is het binnen tien jaar wel gebeurd met het mountainbiken.
Vergis je niet, als we met zijn allen niet oppassen is het binnen tien jaar wel gebeurd met het mountainbiken.
Re:Verplichte vergunning Montferland+Veluwe
El Florio schreef:
Boss je geeft daar zwaar af op Rigid. Blijkbaar (volkomen terecht trouwens) frustreert het jou dat er steeds mensen zullen zijn die niet betalen. Helaas kan je dit bij een stickersysteem niet tegenhouden.
Rigid heeft een punt wanneer hij stelt dat het systeem in praktijk zeer moeilijk te controleren valt. De vraag is dan nog maar hoeveel mtb"ers van goede wil er nog zijn de tijd van heden. Zelfs op toertochten heb je al zwartrijders, dus op vaste routes ga je die zeker hebben.
Wat trouwens met de vele dagjesmensen? Gaan die allemaal betalen voor 1 keer? Vergeet niet dat er daar vaak bij zijn die ook al een fiets gehuurd hebben.
dus als iets moeilijk te controleren valt, lap je de regels maar aan je laars????????
Dan kun je bij 99 van de 100 rode stoplichten die je tegenkomt ook wel doorrijden............
Want daar staat geen flitspaal naast NEE.
Het heeft absoluut niet met goede wil te maken. Het zijn regels, vastgesteld door de eigenaar daar heb je je dus aan te houden.
Je moet niet vergeten dat je over prive terrein rijd en NM ook niets voor de MTBer had kunnen doen. De situatie is wezenlijk anders dan bij SBB bijv. Deze maatregel vloeit voort uit het stijgen van de kosten voor odnderhoud. Als je dus geen sticker koopt omdat je vantevoren al denkt dat dat onderhoud toch niet word uitgevoerd en de controle niet uit voeren is..........ben je dus dom bezig en daar gaan we weer:
VERPEST EEN KLEINE GROEP A-SOCIALEN HET DUS VOOR DE GROTE GROEP NORMALE MTBERS!!!!!!!!!
Als NM dus constateerd dat er veel mensen zwart rijden gooit men het parcours dus dicht en terecht.
BEN JE DAN BLIJ??????
zie het als een soort wegenbelasting, die betaal je toch ook gewoon???
En denk nou niet dat het mij frusteert dat er mensen zijn die niet betalen, ik begrijp ook wel dat je liever niets betaald. Maar dat is niet reeel meer, je moet ook vooruit kijken.(moraalridder ;D)
Als je betaald word je route er beter van en kun je zelfs aangeven waar je onderhoud wenst op je lokale parcours. Hier bij SBB in Schoorl geven wij aan waar wij onderhoud wensen......en wij betalen (nog) niets.
dussssss©
- Xircuit
- Contacteer:
Daar krijg je mooi onderhouden wegen voor terug, bovendien weten ze je toch wel te vinden als je niet betaald.BOSS schreef:
dussssss©
Ik wil best betalen, maar ik heb nog geen concrete plannen gehoor of gezien over ondehoud. Ik rij vaak rond op de Posbank en heb nog nooit gezien dat er iets is gebeurt. Enkel in Montferland is er ooit een deel van de route met grind bewerkt: Bedankt ::).
Maar goed, vandaag 2-januari, op de posbankroute gereden, zonder sticker. Nergens een bordje waar op staat dat stickers verplicht zijn of wat dan ook. Ook op informatie borden niks te vinden. Als de route word gewijzigd dan staan er wel 10 borden, nu niets.
Ik wacht "t af en koop verlopig nog geen sticker.
precies!www.Xircuit.tk schreef: [Daar krijg je mooi onderhouden wegen voor terug,BOSS schreef:
dussssss©
En tsja als er geen bordjes staan dat en waar je een sticker kan kopen, houdt het hele verhaal op natuurlijk.
Beheerders hebben wel vaker communicatieproblemen met hun bezoekers helaas.
dusssss©
van www.mtbroutes.nl;
Vergunning MTBroutes Natuurmonumenten per 01-01-2005.
Vanaf 1 januari 2005 heeft iedereen die zich met de fiets op een ATB-route van de
vereniging Natuurrmonementen bevindt een vergunning nodig.Â
Natuurmonumenten heeft hiertoe besloten omdat de verschillende beheereenheden meer
en meer te maken krijgen met extra voorzieningen. Het gaat hierbij om met name
ruiter/koetsroutes en ATB-routes. De toenemende drukte op deze routes heeft als
consequentie dat er steeds meer kosten moeten worden gemaakt voor het onderhoud
ervan.
Ook Natuurmonumenten heeft te maken met toenemende kosten en daarom wordt ook het
principe "de gebruiker betaald" gehanteerd. Omdat de ruiter/koetsroute 100 kilometer
langer is gaan gebruikers hiervan ook meer betalen. De inkomsten hieruit komen ten
goede aan de infrastructuur: het onderhoud van de route wordt hiervan betaald (het
huren van een kraantje e.d.). Deze vergunning is tevens geldig op de routes
Montferland en Loonse- en Drunense Duinen. Wanneer in de toekomst andere gebieden
van Natuurmonumenten ook een vergunning invoeren is het de bedoeling dat je met
dezelfde vergunning in alle gebieden van Natuurmonumenten terecht kan. Wanneer na
verloop van tijd blijkt dat er veel zonder vergunning gefietst wordt zal er gekeken
worden naar sanctiemogelijkheden (sluiting van de gehele route is dan niet
uitgesloten)
dusssss©
Vergunning MTBroutes Natuurmonumenten per 01-01-2005.
Vanaf 1 januari 2005 heeft iedereen die zich met de fiets op een ATB-route van de
vereniging Natuurrmonementen bevindt een vergunning nodig.Â
Natuurmonumenten heeft hiertoe besloten omdat de verschillende beheereenheden meer
en meer te maken krijgen met extra voorzieningen. Het gaat hierbij om met name
ruiter/koetsroutes en ATB-routes. De toenemende drukte op deze routes heeft als
consequentie dat er steeds meer kosten moeten worden gemaakt voor het onderhoud
ervan.
Ook Natuurmonumenten heeft te maken met toenemende kosten en daarom wordt ook het
principe "de gebruiker betaald" gehanteerd. Omdat de ruiter/koetsroute 100 kilometer
langer is gaan gebruikers hiervan ook meer betalen. De inkomsten hieruit komen ten
goede aan de infrastructuur: het onderhoud van de route wordt hiervan betaald (het
huren van een kraantje e.d.). Deze vergunning is tevens geldig op de routes
Montferland en Loonse- en Drunense Duinen. Wanneer in de toekomst andere gebieden
van Natuurmonumenten ook een vergunning invoeren is het de bedoeling dat je met
dezelfde vergunning in alle gebieden van Natuurmonumenten terecht kan. Wanneer na
verloop van tijd blijkt dat er veel zonder vergunning gefietst wordt zal er gekeken
worden naar sanctiemogelijkheden (sluiting van de gehele route is dan niet
uitgesloten)
dusssss©
Als je LBS een beetje meedenkt maakt ie je er attent op en via het forum weet je het ookprecies!
En tsja als er geen bordjes staan dat en waar je een sticker kan kopen, houdt het hele verhaal op natuurlijk.
Beheerders hebben wel vaker communicatieproblemen met hun bezoekers helaas.
dusssss©

- Xircuit
- Contacteer:
Onzin, daar is de LBS niet voor. De beheerder moet fatsoenlijk communiceren met de gebruiker, en er zijn ook mensen zonder internet.
Ik hoop binnenkort toch wel iets tegen te komen in het bos.
Ik deel de mening van Xircuit...
Zolang niet duidelijk gecommuniceerd wordt dat er een verplichte vergunning is voor bikers in bepaalde bossen, heeft een controlerende instantie geen poot om op te staan. Dat is net zoiets als op een snelweg geen bord zetten "max snelheid 100 kmh" en vervolgens degenen die 120 rijden gaan beboeten.
Ik ben echter wel voor een bijdrage, maar dan vind ik dat daar ook concreet wat tegenover moet staan. In de vorm van padverharding, aanleg van meer / uitdagendere / steilere trails.
Het probleem ligt echter ergens heel anders: mountainbikers zijn bang om straks nergens meer te mogen fietsen. Sommigen reageren daarom met "wat een onzin, betalen voor iets wat altijd gratis was" anderen reageren met "laten we maar 5 euro betalen in de hoop dat Natuurmonumenten (en staatsbosbeheer en...) ons niet zal weren.
Ik denk echter dat met name natuurmonumenten zeker niet de beroertste is, als ik hun ledenblad bekijk staan er ook altijd reportages in hoe mooi de natuur ergens is en daarmee de recreatie op die plaats indirect stimulerend, maar zij realiseren zich dat er zonder duurzame oplossing over een aantal jaren niks overblijft. Zoals ik al eerder heb gezegd maken zij zich sterk voor het behoud van de natuur en niet voor het weren van mensen uit die natuur...
Al bij al blijf ik van mening dat er een IMBA achtige of gelinkte organisatie in Nederland (/Benelux) moet komen om ook hier de mountainbike recreatie op een duurzame manier in stand te kunnen houden.
Overigens ken ik maar 1 locatie die echt structureel aan pad verharding en onderhoud doet en dat zit nota bene op een vuilnisbelt...
Zolang niet duidelijk gecommuniceerd wordt dat er een verplichte vergunning is voor bikers in bepaalde bossen, heeft een controlerende instantie geen poot om op te staan. Dat is net zoiets als op een snelweg geen bord zetten "max snelheid 100 kmh" en vervolgens degenen die 120 rijden gaan beboeten.
Ik ben echter wel voor een bijdrage, maar dan vind ik dat daar ook concreet wat tegenover moet staan. In de vorm van padverharding, aanleg van meer / uitdagendere / steilere trails.
Het probleem ligt echter ergens heel anders: mountainbikers zijn bang om straks nergens meer te mogen fietsen. Sommigen reageren daarom met "wat een onzin, betalen voor iets wat altijd gratis was" anderen reageren met "laten we maar 5 euro betalen in de hoop dat Natuurmonumenten (en staatsbosbeheer en...) ons niet zal weren.
Ik denk echter dat met name natuurmonumenten zeker niet de beroertste is, als ik hun ledenblad bekijk staan er ook altijd reportages in hoe mooi de natuur ergens is en daarmee de recreatie op die plaats indirect stimulerend, maar zij realiseren zich dat er zonder duurzame oplossing over een aantal jaren niks overblijft. Zoals ik al eerder heb gezegd maken zij zich sterk voor het behoud van de natuur en niet voor het weren van mensen uit die natuur...
Al bij al blijf ik van mening dat er een IMBA achtige of gelinkte organisatie in Nederland (/Benelux) moet komen om ook hier de mountainbike recreatie op een duurzame manier in stand te kunnen houden.
Overigens ken ik maar 1 locatie die echt structureel aan pad verharding en onderhoud doet en dat zit nota bene op een vuilnisbelt...
- Xircuit
- Contacteer:
Steelboy schreef:
Ik ook!
www.Xircuit.tk schreef:
Onzin, daar is de LBS niet voor. De beheerder moet fatsoenlijk communiceren met de gebruiker, en er zijn ook mensen zonder internet.
Geen onzin... Ik drukte me misschien ongelukkig uit maar via een LBS kan een beheerder een hoop mensen bereiken (zo bedoel ik het) en veel mensen hebben internet. Op deze manier heb je zeker 75% al te pakken.
Daarnaast is het wel makkelijk afschuiven, neem zelf eens de moeite borden te lezen aan de ingang van veel parcours en probeer op de hoogte te blijven van je omgeving!
Bovenstaand is niemand op jou persoonlijk gericht, Xircuit!
Tuurlijk zullen er een hoop problemen naar boven komen drijven maar met zo"n negatieve kijk zal er zeker geen verbetering komen...
Er wordt weer flink van gedachten en informatie gewisseld en daar gaat het om!
Boss stelt dat een systeem van meer betalen bij de ruiters in de Drunense al jaren goed gaat. Vraag; weet jij hoe dit geregeld is?
Hoeveel % vd ruiters betaald? Loopt dit via aan vereniging en is er (sociale)controle?
Als er dan toch een sticker moet komen ben ik het gedeeltelijk met Fast eens (landelijk geldig). Ik stel een keuze mogelijkheid voor;
Regionaal (5 eurie) en Landelijk geldig (bv 25 eurie).
Zo houd je de startkosten laag, beginnen met mountainbiken is al duur genoeg.
Houders van een sticker zouden natuurlijk wel korting moeten krijgen bij toertochten zodat je het aantrekkelijk maakt om sticker aan te schaffen. Hierbij ga ik er vanuit dat een organisatie van een toertocht normaal gesproken de "wegenbelasting" door berekend in de prijs. (of je gewoon een sticker verkoopt)
Tevens zou het handig zijn als je tijdens de toertocht ook de landelijke sticker kunt kopen; over je publiek bereiken gesproken.
Boss stelt dat een systeem van meer betalen bij de ruiters in de Drunense al jaren goed gaat. Vraag; weet jij hoe dit geregeld is?
Hoeveel % vd ruiters betaald? Loopt dit via aan vereniging en is er (sociale)controle?
Als er dan toch een sticker moet komen ben ik het gedeeltelijk met Fast eens (landelijk geldig). Ik stel een keuze mogelijkheid voor;
Regionaal (5 eurie) en Landelijk geldig (bv 25 eurie).
Zo houd je de startkosten laag, beginnen met mountainbiken is al duur genoeg.
Houders van een sticker zouden natuurlijk wel korting moeten krijgen bij toertochten zodat je het aantrekkelijk maakt om sticker aan te schaffen. Hierbij ga ik er vanuit dat een organisatie van een toertocht normaal gesproken de "wegenbelasting" door berekend in de prijs. (of je gewoon een sticker verkoopt)
Tevens zou het handig zijn als je tijdens de toertocht ook de landelijke sticker kunt kopen; over je publiek bereiken gesproken.
Schiet me nog wat te binnen;
Ik zat nog even na te denken over controle (ga ik weer).
Als je alles goed wilt controleren zou iedere sticker uniek moeten zijn (kenteken) om iedere biker persoonlijk te kunnen aanspreken.
Dit is echter niet meer nodig aangezien de identificatieplicht (opnieuw) is ingevoerd.
Dus als je wilt controleren en eventueel sanctioneren hebben we die hobbel alvast genomen en volstaat een eenvoudige sticker.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik tot nu toe geen identiteitsbewijs bij me heb tijdens het fietsen. Toch nog maar even naar het gemeentehuis om zo"n plastic ding te halen want papier en modder/zweet gaat niet samen
Ik zat nog even na te denken over controle (ga ik weer).
Als je alles goed wilt controleren zou iedere sticker uniek moeten zijn (kenteken) om iedere biker persoonlijk te kunnen aanspreken.
Dit is echter niet meer nodig aangezien de identificatieplicht (opnieuw) is ingevoerd.
Dus als je wilt controleren en eventueel sanctioneren hebben we die hobbel alvast genomen en volstaat een eenvoudige sticker.
Moet ik wel eerlijk zeggen dat ik tot nu toe geen identiteitsbewijs bij me heb tijdens het fietsen. Toch nog maar even naar het gemeentehuis om zo"n plastic ding te halen want papier en modder/zweet gaat niet samen

Rigid,
#Ruiters HIER in de duinen betalen meer. Hier is Noord Holland.
Personen betalen voor een jaar € 6,- , paarden+ruiter € 46,20
#De sticker van NM is landelijk.
#De sticker van NM is genummerd volgens mij, naam & postcode worden bij aanschaf genoteerd.
dusssss©
#Ruiters HIER in de duinen betalen meer. Hier is Noord Holland.
Personen betalen voor een jaar € 6,- , paarden+ruiter € 46,20
#De sticker van NM is landelijk.
#De sticker van NM is genummerd volgens mij, naam & postcode worden bij aanschaf genoteerd.
dusssss©
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
BOSS: Wie is bezig met dat onderzoek naar een Nederlandse IMBA?
Volgens mij is er in Nederland voldoende draagvlak voor zo"n instantie, alleen moeten er trekkers zijn.
Doet de NTFU/KNWU hier ook iets mee?
Volgens mij is er in Nederland voldoende draagvlak voor zo"n instantie, alleen moeten er trekkers zijn.
Doet de NTFU/KNWU hier ook iets mee?
JJ schreef:
BOSS: Wie is bezig met dat onderzoek naar een Nederlandse IMBA?
NTFU/KNWU/Probos & Duinberaad hebben hier over gebabbeld en gekeken of het haalbaar is om een NL tak van de IMBA op te richten.
We wachten nog steeds op het rapport

dusssss©
Dat beloofd veel goeds...We wachten nog steeds op het rapport dat NTFU & KNWU zouden opstellen

Is er contact (geweest) met de IMBA? Of weten zij nog van niks? En zoals JJ al aangeeft zijn er een aantal trekkers nodig die een dergelijke organisatie van de grond tillen.
Steelboy schreef:
Is er contact (geweest) met de IMBA? Of weten zij nog van niks? En zoals JJ al aangeeft zijn er een aantal trekkers nodig die een dergelijke organisatie van de grond tillen.
Ik weet er het fijne niet van, een andere afdeling van Duinberaad heeft zich hiermee bezig gehouden. Ik zal wel eens navraag doen.
Dusssss©
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
BOSS schreef:
[Steelboy schreef:
Ik weet er het fijne niet van, een andere afdeling van Duinberaad heeft zich hiermee bezig gehouden. Ik zal wel eens navraag doen.
Dusssss©
Lijkt me interessant.
Maar NTFU/KNWU zat er er dus bij en zorgen voor het rapport.
Tijd voor een mailtje richting NTFU (waar ik als lid aan verbonden ben), ben wel heel erg benieuwd..
JJ
Deze club staat bij de IMBA vermeld:
http://www.imba.com/contacts/near_you/clubs.html
NETHERLANDS
MOUNTAIN BIKE CLUB DISCOVERY; web:http://www.mtbclub-discovery.com/ ; email: info@mtbclub-discovery.com , POSTBUS 31008, LANDGRAAF, AA 6370; phone: 31-06-41488581, fax: 31-45-315591
Alleen de website is wel oud / verkeerd.
http://www.imba.com/contacts/near_you/clubs.html
NETHERLANDS
MOUNTAIN BIKE CLUB DISCOVERY; web:http://www.mtbclub-discovery.com/ ; email: info@mtbclub-discovery.com , POSTBUS 31008, LANDGRAAF, AA 6370; phone: 31-06-41488581, fax: 31-45-315591
Alleen de website is wel oud / verkeerd.
Vandaag rondje Rheden geduwd samen met Loet.
Netjes een sticker gekocht (no. 1212) bij de fietsen verhuurschuur naast Prinsheerlijk.
Lekker gereden maar van enig onderhoud was geen sprake
................
Kom ik net thuis zet ik Editie NL aan op RTL 4 aan zie ik een reportage met als titel: "BOSBELASTING"
Gaat over de route in Rheden, en ik zie allemaal bikers die wij tegen zijn gekomen, grappig.
Verder zie ik een boswachter doodleuk uitleggen dat het onderhoud aan de route 15000 tot 20000 per jaar kost. En dat sommige plekken na een half jaar uitsluiten tot geulen van een halve meter diep............overdrijven is ook een vak zeg.
Volgens mij werd er toch nooit onderhoud gepleegd daar????
Er is iig bar bitter weinig van te merken, wat een bagger
O jah om half elf wordt het herhaald.......
dussssss©
Netjes een sticker gekocht (no. 1212) bij de fietsen verhuurschuur naast Prinsheerlijk.
Lekker gereden maar van enig onderhoud was geen sprake

Kom ik net thuis zet ik Editie NL aan op RTL 4 aan zie ik een reportage met als titel: "BOSBELASTING"
Gaat over de route in Rheden, en ik zie allemaal bikers die wij tegen zijn gekomen, grappig.
Verder zie ik een boswachter doodleuk uitleggen dat het onderhoud aan de route 15000 tot 20000 per jaar kost. En dat sommige plekken na een half jaar uitsluiten tot geulen van een halve meter diep............overdrijven is ook een vak zeg.
Er is iig bar bitter weinig van te merken, wat een bagger

O jah om half elf wordt het herhaald.......
dussssss©
Die boswachter liet wel zien wat er tegen dat uitslijten van paden gedaan word. Dwarsbalken in de grond leggen... Dure palen voor 15000 euro.
Giedo schreef:
Die boswachter liet wel zien wat er tegen dat uitslijten van paden gedaan word. Dwarsbalken in de grond leggen... Dure palen voor 15000 euro.
Die palen zijn niet voor het uitslijten van de paden door MTBers, maar door regen..........
Deze liggen hier in Schoorl ook op de hellingen, maar dan alleen op de voetpaden.......
Dat een NL IMBA noodzakelijk is blijkt ook hier maar weer eens, qua onderhoud doen sommige beheerders maar wat.
Terwijl daar toch een heel mooi boek over bestaat.
dussssss©
- Xircuit
- Contacteer:
BOSS schreef:
dussssss©
Daarom! Daarom koop ik geen sticker!
Stel ouwehoeren dat "t er zijn!
-
Ben ik het helemaal mee eens!!!
Er zijn ondertussen al diverse rapporten gemaakt door mensen die er verstand hebben en daar blijkt toch uit dat biken nagenoeg geen schade toebrengt aan de natuur. Uiteraard de slopers en aso bikers even buiten beschouwing gelaten. Begrijp me niet verkeerd ik ben uiteraard bereid te betalen als dat
a --> nodig is.
b --> ook echt gebruikt wordt voor onderhoud en herstel.
c --> het geld ook echt effectief gebruikt wordt en niet
wordt verkwanseld.
Er zijn ondertussen al diverse rapporten gemaakt door mensen die er verstand hebben en daar blijkt toch uit dat biken nagenoeg geen schade toebrengt aan de natuur. Uiteraard de slopers en aso bikers even buiten beschouwing gelaten. Begrijp me niet verkeerd ik ben uiteraard bereid te betalen als dat
a --> nodig is.
b --> ook echt gebruikt wordt voor onderhoud en herstel.
c --> het geld ook echt effectief gebruikt wordt en niet
wordt verkwanseld.