
De basis voor het systeem is een four-bar linkage wat we kennen de Meta V3. De achterdemper is nu niet meer laag geplaatst maar juist hoog. Deze zit nu direct onder de bovenbuis deels verwerkt in een tunnel. Dit maakt het geheel niet alleen eenvoudiger, ook is de demper hiermee beter toegankelijk. Bijkomend voordeel is dat een remote op het stuur dan niet perse nodig is.
Qua veereigenschappen is Meta V4 volgens Commençal progressiever en rond het SAG punt stijver geveerd wat moet zorgen voor meer levendigheid en nog meer grip. In het begin van de veerweg is het systeem gevoeliger geworden. De liggende achtervork is minder stijf geworden dan de vorige versie om ook hiermee voor nog wat extra grip te zorgen.

Het frame is ontworpen rondom de 650b wielmaat en biedt 150mm veerweg. Voor all-mountain kan het frame het beste worden voorzien van een 150mm vork. Voor een wat meer enduro stijl kan ook een 160mm vork worden gebruikt. De zithoek is stijl om beter en lang te kunnen klimmen. De bovenbuis is ontworpen met een 50/60mm stuurpen in gedachten voor ene mix tussen wendbaarheid en een downhill positie. De balhoofdhoek is 66 graden en de lengte van de liggende achtervork is 438mm.
Commençal blijft overigens toegewijd aan aluminium. Ze gebruiken voor de Meta V4 een 6066 legering. Alle buizen zijn tripple butted en de montagepunten voor de vering zijn gefreesd na het lassen van het frame om deze perfect uitgelijnd te krijgen.
Naast de achterdemper geven de in de achtervork verwerkte achterrem-montage, interne kabelgeleiding en de te verwijderen klem voor de voorderailleur de Meta AM een strak uiterlijk.
Naast de Meta AM komt er ook een Meta Trail met 120mm veerweg. De Meta AM is leverbaar vanaf oktober 2014.
Meer info:
www.commencal-store.co.uk/PBCPPlayer.asp?ID=1481782