[nieuws] Motorcrosshelm vs. downhillhelm
Moderator:JJ
- dleidelmeijer
- Contacteer:
Beide komen we tegen op de tracks, de motorcross- en de downhillhelm... maar welke is nou beter en veiliger. Vaak word er gezegd dat de motorcrosshelm veiliger is gezien hij ontwikkeld is voor crashes met een hogere snelheid... Pinkbike heeft het uitgezocht en geeft duidelijkheid:
www.pinkbike.com/news/DH-Helmets-vs-Mot ... Safer.html
Ook zijn wij benieuwd naar jullie meningen en ervaring! Je kan je reactie geven op ons forum: [iurl]www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?p=617168[/iurl]
www.pinkbike.com/news/DH-Helmets-vs-Mot ... Safer.html
Ook zijn wij benieuwd naar jullie meningen en ervaring! Je kan je reactie geven op ons forum: [iurl]www.dirty-pages.net/forum/viewtopic.php?p=617168[/iurl]
- cyberhawk
- Contacteer:
nee das niet helemaal waar..
ik heb dat stuk op pinkbike gisteren al gelezen .
en voor mtb onder de 100Km p/u is een moto helm niet veiliger,..
maar uit eigen ervaring is het natuurlijk al beter als je er iig een draagt.. ongeacht wat voor soort..
wat merendeel niet snap sinds de komst van de neck brace.. dat armour is komen te vervallen voor de meeste rijders.. ?
knietjes brace en helm en gaan ..
ik heb dat stuk op pinkbike gisteren al gelezen .
en voor mtb onder de 100Km p/u is een moto helm niet veiliger,..
maar uit eigen ervaring is het natuurlijk al beter als je er iig een draagt.. ongeacht wat voor soort..
wat merendeel niet snap sinds de komst van de neck brace.. dat armour is komen te vervallen voor de meeste rijders.. ?
knietjes brace en helm en gaan ..

- de lachende derde
- Contacteer:
Tegenwoordig maakt gewicht niks meer uit tussen MX en DH helmpjes imo,dat gat is nu zo klein geworden dat een zware 1500g-1800g MX helm zowat verleden tijd is geworden nu is het vanaf 900g-1300g de normale norm voor een MX helm
(zullen altijd een paar zijn die boven die 1300g zitten).
DH helmpje blijft nog altijd licht maar is niet zoveel lichter dan een MX helm tegenwoordig,qua ventilatie zal een DH helm nog iets beter zijn bij DH snelheden dan een MX helm.

DH helmpje blijft nog altijd licht maar is niet zoveel lichter dan een MX helm tegenwoordig,qua ventilatie zal een DH helm nog iets beter zijn bij DH snelheden dan een MX helm.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
- de lachende derde
- Contacteer:
Waarom zou je dan voor een MX helm kiezen als een mtb helm beter beschermt, even zwaar is en beter ventileert?Trekrules schreef:Tegenwoordig maakt gewicht niks meer uit tussen MX en DH helmpjes imo,dat gat is nu zo klein geworden dat een zware 1500g-1800g MX helm zowat verleden tijd is geworden nu is het vanaf 900g-1300g de normale norm (que?) voor een MX helm(zullen altijd een paar zijn die boven die 1300g zitten).
Meeste MX helmen moet je op bepaalde snelheden rijden dat ie goed ventileerd want een mtb helm heeft meer ventilatie poorten dan een MX helm.Punt is een MX helm is qua constructie veel stijver dan een mtb helm die meer flex heeft daarom beschermt een mtb helm beter op sommige snelheden.de lachende derde schreef:Waarom zou je dan voor een MX helm kiezen als een mtb helm beter beschermt, even zwaar is en beter ventileert?Trekrules schreef:Tegenwoordig maakt gewicht niks meer uit tussen MX en DH helmpjes imo,dat gat is nu zo klein geworden dat een zware 1500g-1800g MX helm zowat verleden tijd is geworden nu is het vanaf 900g-1300g de normale norm (que?) voor een MX helm(zullen altijd een paar zijn die boven die 1300g zitten).
Mijn Shoei helm bijv is voor een MX helm vrij flexy,dus die kan bepaalde crashes beter verwerken dan een andere MX helm die veel stijver is qua helm constructie.Mijn oude Arai is ontzettend stijf en die vondt ik minder goed beschermen dan de MX helm die ik nu heb.
Algemeen is een mtb helm beter geventileerd dan een MX helm,altans de MX helmen die worden ook steeds beter qua ventilatie de laaste jaren.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life
Fietshelmen zijn beste en veiligste voor biken!
Matti Lehikoinen, die crash waar hij zijn nek brak, heb ik soort gelijk gehad in 2002 met een Giro Switchblade, Fox deflector en Fox kidney belt. Wervel kolom flink beschadigt, maar geen gebroken nek. Lichtje ging wél uit natuurlijk......om wakker gezwaaid te worden door Sinter, Bas de Bever en Anneke Beerten
Oja, heb ook nog American footbal gespeeld, check die helmen dan!
Matti Lehikoinen, die crash waar hij zijn nek brak, heb ik soort gelijk gehad in 2002 met een Giro Switchblade, Fox deflector en Fox kidney belt. Wervel kolom flink beschadigt, maar geen gebroken nek. Lichtje ging wél uit natuurlijk......om wakker gezwaaid te worden door Sinter, Bas de Bever en Anneke Beerten

Oja, heb ook nog American footbal gespeeld, check die helmen dan!

En waar baseer je dat dan op; de hoeveelheid koppijn die je overhoudt na een crash en crash je dan iedere keer op dezelfde plek, met de zelfde snelheid?Trekrules schreef: Mijn oude Arai is ontzettend stijf en die vond(t) ik minder goed beschermen dan de MX helm die ik nu heb.
Zoja dan kun je vergelijken.(Wel knap overigens om iedere keer op de zelfde manier te crashen)
Groeten
Sinter