[nieuws] Magura Mission Performance - onthuld!

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Magura Mission Performance - onthuld!

Bericht door DeKerfs » ma dec 06, 2010 9:08 pm

Duitse bedrijven lopen graag voorop in de techniek. Remmen en vorken fabrikant Magura is zeker geen uitzondering waar het deze stelling aangaat. Vandaag trokken ze het doek af van de uitkomst van een ontwikkeltraject van maar liefst 2 jaar.

Onder de slogan 'Mission Performance' lanceerde Magura een campagne op onder meer hun eigen YouTube kanaal waar met diverse filmpjes uiteen werd gezet waar het Magura om te doen was. "The aim of this ambitious mission is to enter uncharted technological territory" - aldus het persbericht, aangevuld met doelstelling de beste rem te willen ontwikkelen. Feedback uit de markt via onder meer de Crash Test en het uitgebreid onderzoeken van de concurrerende schijfremmen op de markt vormde de wetenschappelijke basis voor de zoektocht naar een compromisloze schijfrem.

Performance Factor
Magura is een Duits bedrijf... en Duitsers drukken alles graag uit in getallen. Zo ook in het geval van Magura. Elke concurrerende rem werd getest en beoordeeld op gewicht, balans tussen absolute remkracht en modulatie, stabiliteit en ergonomie om er vervolgens een 'Performance Factor' aan te hangen. Hoe hoger deze factor, hoe beter de rem in Magura's optiek is. Uitslagen van deze test zijn ons echter niet medegedeeld.... maar voor Magura is de absolute top in deze ranking het doel. Zij stellen ook dat alle remmen op de markt een compromis zijn de eerder genoemde punten afgestemd op het beoogt inzetgebied van de remmen.

Afbeelding

Het streven van Magura naar een compromisloos ontwerp houdt dan ook in dat de nieuwe rem op alle gebieden het beste is. Lichtgewicht, sterk, ergonomisch en inzetbaar voor zowel de professionele downhiller tot de recreatieve cross country mountainbiker.

Carbotecture
Magura ondervond in het onderzoekstraject dat geen van de bekende materialen en productietechnieken toereikend waren om in aanmerking te komen voor de nieuwe compromisloze schijfrem. Magnesium, aluminium en carbon hebben allemaal hun specifieke sterke punten, maar zijn vaak limiterend voor de constructeur wanneer het aan komt op een efficiënte balans tussen vormvrijheid, gewicht en sterkte enerzijds en productiekosten anderzijds.

De ervaringen met carbon heeft Magura gebruikt om een nieuwe manier te bedenken om carbon toe te passen en noemt dit Carbotecture. Dit is in feite een thermoplastische composiet met een hoge concentratie carbon vezels die middels een aangepast spuitgietproces kan worden gevormd. Dit proces kan volgens Magura echter niet vergeleken worden met de reeds bekende manier van het vormen van vezelversterkte kunststoffen middels spuitgieten en heeft het daarom ook een eigen naam gegeven; Carboflow.

Carbotecture weegt de helft van aluminium, maar bezit een sterkte die tussen aluminium en staal in zit. Door het lage gewicht is de gewicht/sterkte verhouding tweemaal zo hoog als dat van aluminium en magnesium en zelfs zesmaal zo hoog als dat van staal.

Door het spuitgietproces is de vormvrijheid van het ontwerp groots en het productieproces geeft veel meer zekerheid van maatvaste producten die geen nabehandelingen nodig hebben. Spuitgegoten aluminium en magnesium hebben bijvoorbeeld vaak last van gasinsluitingen, waardoor een proreuze constructie ontstaat en bij bijvoorbeeld een cilinderboring niet dicht is. Een extra impregneerproces is vervolgens nodig om dit probleem op te lossen. Het nieuwe Carboflow proces garandeert dat complexe nabehandelingen niet meer nodig zijn.

Carboflow wordt toegepast op de remgreepbody, en zoals het er nu uit ziet - we hebben nog geen confirmatie van Magura - ook voor de remklauw. De carbon remgreep wordt vervaardigd via een nieuwe manier van lamineren dat Carbolay wordt genoemd, waarbij een meer homogene structuur wordt gecreëerd in tegenstelling tot conventionele lamineerprocessen.

Afbeelding

Afbeelding

Lichtste schijfrem
De innovatie van Magura's nieuwe schijfrem zit hem dus vooral in het gebruikte materiaal, het productieproces en in het ergonomische ontwerp. Voor dit laatste werd overigens in het onderzoeksstadium veel samengewerkt met de universiteit van Dresden, Duitsland. Dit alles resulteert in een geheel nieuwe rem waar tot op heden nog niet heel veel details bekend zijn gemaakt behalve zijn lage gewicht dat rond de 230 gram per rem zal liggen. Magura beloofd echter nog voor het einde van dit jaar alle details te delen, waarna de rem in het tweede kwartaal van 2011 op de markt verkrijgbaar zal zijn.

Het prototype beloofd weinig.... gewicht...
Afbeelding

Teaser van de binnenkort te onthullen rem
Afbeelding

Bron: www.mission-performance.com en [url=http:///www.magura.com]www.magura.com[/url]

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » ma dec 06, 2010 9:43 pm

simpelweg wauw.

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » ma dec 06, 2010 9:45 pm

Speechless...

Wat voor een godsvermogen zou voor dit stukje fantastische P-techniek moeten worden neergelegd?

Gebruikersavatar
[HEAD]MarxNL
Berichten:210
Lid geworden op:za dec 26, 2009 7:33 am
Locatie:gouda
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » ma dec 06, 2010 10:19 pm

Mooi!...............of toch niet?

Ja, de hendel ziet er mooi uit, maar ik begrijp even niet wat magura nu onthuld heeft.
We weten welke schijven er gebruikt gaan worden. En we weten nu hoe de remhendel eruit ziet.Voor de rest moet we afwachten wat magura komende dagen aan info/foto's vrij geeft. Naar mijn inziens is de misson-performance dus nog niet com.pl.et.ed !!

Wellicht kom het wat negatief over, maar het lijkt tegenwoordig een trend om potentiële klanten lang aan het lijntje te houden d.m.v nieuws berichtjes/voer. Er wordt netjes naar een hoogtepunt toe gewerkt...wordt de sluier een klein stukje...jammer, momentum weg. Daar kan ik zo van balen omdat ik zo nieuwsgierig ben naar het eindproduct.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di dec 07, 2010 8:29 am

[HEAD]MarxNL schreef: Wellicht kom het wat negatief over, maar het lijkt tegenwoordig een trend om potentiële klanten lang aan het lijntje te houden d.m.v nieuws berichtjes/voer. Er wordt netjes naar een hoogtepunt toe gewerkt...wordt de sluier een klein stukje...jammer, momentum weg. Daar kan ik zo van balen omdat ik zo nieuwsgierig ben naar het eindproduct.
... dus het werkt ;-)

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di dec 07, 2010 9:21 am

Wat denk ik het belangrijkst is is dat de rem houdbaar is en dat hij werkt. Voor mijzelf is gewicht minder belangrijk, wat voor mij echt het belangrijkst is is dat hij goed aanvoelt, maar ook dat is een persoonlijk iets toch? Als hij goed aanvoelt, lang goed aan blijft voelen en makkelijk te ontluchten is dan is ie goed. Die greep ziet er iig sexy uit, maar lijkt in niks op dat hompje plastic op die weegschaal..

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di dec 07, 2010 2:48 pm

de klauw:
Afbeelding

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » di dec 07, 2010 7:25 pm

fucalot schreef:de klauw:
Afbeelding
Die is fugly

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » di dec 07, 2010 8:36 pm

mooi dat smaken verschillen, ik vind hem juist erg mooi
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
[HEAD]MarxNL
Berichten:210
Lid geworden op:za dec 26, 2009 7:33 am
Locatie:gouda
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » di dec 07, 2010 8:40 pm

DeKerfs schreef:
... dus het werkt ;-)
Precies. Tegen mijn gevoel in.

@ fucalot: Ik neem aan dat het een foto van een test exemplaar is?
Laatst gewijzigd door [HEAD]MarxNL op di dec 07, 2010 9:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

fucalot
Berichten:1159
Lid geworden op:za aug 19, 2006 11:41 pm
Locatie:Turnhout (België)

Bericht door fucalot » di dec 07, 2010 8:44 pm

Foto komt van sicklines en ik " hoop " dat het een testexemplaar is. Zou anders redelijk vloeken met de hendel.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » di dec 07, 2010 9:52 pm

Trekrules schreef:Die is fugly
BOEIE! :D

Die jongens proberen (weer) eens iets echt nieuws, krijgen we meteen gezeur over hoe het er uit ziet. Laten eerst even de randvoorwaarden checken: hoe werkt het, wat gaat het kosten, etc. Dan zien we daarna wel hoe het eruit ziet. :arms: Magura heeft wat de praktische toepasbaarheid betreft imo een wat wisselende trackrecord, maar origineel is het altijd.

Gebruikersavatar
Infloto
Berichten:670
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 9:20 pm

Bericht door Infloto » vr dec 10, 2010 10:01 am

klein schijfje op die weegschaal, lijkt kleiner te zijn dan 140mm..

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » vr dec 17, 2010 11:42 am

Sven schreef:Speechless...

Wat voor een godsvermogen zou voor dit stukje fantastische P-techniek moeten worden neergelegd?
350e of meer p/r

tis een veredelde marta SL imo

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » za jan 15, 2011 8:22 pm

Heb gisteren gehoord van de lbs die met Magura had gesproken,de prijs van de Magura MTN-8 is bekendt maak je borst maar nat.Verkoop prijs gaat rond de 1000 euro kosten!.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » za jan 15, 2011 9:04 pm

Trekrules schreef:Heb gisteren gehoord van de lbs die met Magura had gesproken,de prijs van de Magura MTN-8 is bekendt maak je borst maar nat.Verkoop prijs gaat rond de 1000 euro kosten!.
Vrijdag hield Magura het nog op:
Product: nieuwe generatie schijfremmen met topmodel MT 8
Materiaal: carbotecture SL (Carbon + Architecture: carbonvezel wordt in een nieuw high-tech-proces perfect in de rem verwerkt)
Mening profi´s: enthousiast!
Prijs: MT 8 zal op het niveau van de Marta Magnesium liggen
Productie: loopt
Levering: zomer 2011
Meer info: in het internet onder http://www.mission-performance.com
/Marten

Plaats reactie