[nieuws] Ibis Mojo HD

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Ibis Mojo HD

Bericht door DeKerfs » zo jan 10, 2010 8:54 pm

In 2005 herrees Scot Nicol's Ibis uit een gewisse dood en in plaats van een ware revival naar hoogtij dagen waar een Ibis bestond uit titanium of staal, lanceerde hij onder de klassieke Mojo typenaam een exotische fully, geheel passend bij de 'moderne tijd'. Voorzien van Dave Weigle's DW Link veerconcept met 140 millimeter veerwerg en zijn haast organisch gevormde carbon frame, betrad de relatieve kleine speler Ibis zich met de Mojo op het stijdtoneel van lichtgewicht all-mountain full suspension fietsen. Een segment dat tot die tijd voornamelijk gedomineerd werd door de grotere merken.

Afbeelding

Het afgelopen jaar reed fabrieksrijder Brian Lopes al de nodige test- én wedstrijdkilometers, waaronder het WK downhill in Australië, op een nieuwe versie van de Mojo. Niet zo zeer een vervanger maar een grotere broer voor wie aan 140 millimeter veerweg niet genoeg had. Inmiddels is de Mojo HD, zoals deze 'heavy duty' editie van de Mojo heet, productierijp en is de prijs bekend.

"Built like a tank, but it doesn't ride as one..."
Hoewel de nieuwe HD qua vormen erg op zijn broertje lijkt en hij 'slechts' 20 millimeter extra veerweg heeft, heeft hij een compleet nieuw ontworpen voor- en achterframe en wordt er gebruik gemaakt van dezelfde high-modulus carbon fibre als bij de Mojo SL. De HD is geschikt voor 'steviger' gebruik dan de gewone Mojo. Toch weegt de HD versie inclusief demper slechts 2860 gram. Dit is amper 250 gram zwaarder dan de Mojo.

De 20 millimeter extra veerweg lijkt geen grote stap ten opzichte van de Mojo. Door een intensieve samenwerking met de specialisten van Fox is het DW veersysteem verder verfijnt. Er zijn nieuwe veerratio's en dempingscurven toegepast, waardoor naar Ibis' zeggen de 160 millimeter veerweg van de HD als heel veel méér aanvoelt dan de al ruim aanvoelende 140 millimeter van zijn kleinere broertje.

Afbeelding

Vooraan vinden we een 'mixed headset': hierbij zit onder een oversized 1.5" en boven een standaard 1 1/8" balhoofdlager. Dit is tegenwoordig de standaard voor vorken in dit marktsegment. De Mojo HD is geschikt voor vorken met 160 of 180 millimeter veerweg.
De achterbrug is voorzien van een 12x135 millimeter Maxle steekas bevestiging en een magnesium postmount remklauwbevestiging welke geschikt is voor schijven tot 200 millimeter. De bevestiging is uit magnesium om warmte beter af te voeren waardoor het frame thermisch minder zwaar wordt belast. Dit voorkomt delaminatie van het carbon.

Afbeelding

Lopes input
Uiteraard werd er nauw samengewerkt met Lopes tijdens de ontwikkeling. Zo werd op zijn advies de balhoofdshoek op 67º graden gezet bij gebruik van een vork met 160 millimeter veerweg. Bij een vork met 180 millimeter veerweg zal deze een graad flauwer worden. De nauwe samenwerking heeft ook geresulteerd in een verfijning van de kabelloop. De kabels langs de onderbuis kunnen worden beschermd met een extra polycarbonaat beschermplaat.

Afbeelding

De kabelgeleiding voor de voorderailleur loopt over de bovenbuis. De nokken hiervoor zijn ook geschikt voor een alternatieve loop voor de achterrem. Wanneer je geen gebruik wil maken van beide opties zijn de nokken demontabel voor een opgeschoonde 'look'.

Afbeelding

Door de locatie van de scharnierpunten beschikt het frame helaas niet over bevestigingspunten volgens de ISCG standaard. Het ontbreken hiervan maakt het onmogelijk om een standaard kettinggeleider te monteren. Joe, de monteur van Lopes, kwam met een oplossing door de kettinggeleider te bevestigen aan het bovenste scharnierpunt van de onderste link. In samenwerking met MRP zal op basis van dit idee een kettinggeleider specifiek voor de Mojo HD geleverd gaan worden. SRAM's Hammerschmidt systeem is door het ontbreken van de ISCG bevestigingen ook niet te gebruiken op op de Mojo HD. Ibis zegt daarbij ook dat het 22 of 24 tands tandwiel een kettingloop geeft waarbij het veersysteem 'pedal bob' zal krijgen.

Maart 2010...
Standaard zal de Mojo HD geleverd worden met een Fox RP23 demper. Een Fox DHX demper behoort ook tot de mogelijkheden. Deze pas helaas niet in de kleinste maat door de compacte bouw van het frame.
Naast de hier afgebeelde witte versie zal de Mojo HD ook leverbaar zijn in het mat zwart, blank carbon en een nog onbekende extra kleur. De scharnierlinks zijn verkrijgbaar in rood, blauw en zwart.
De Mojo HD is leverbaar vanaf maart 2010. De Europese prijzen zijn nog niet bekend, maar met een gunstige Dollarkoers is de vastgestelde verkoopprijs van $2399,- op zijn minst competitief te noemen!

Afbeelding

Meer informatie: www.ibiscycles.com

Bron: Persbericht Ibis Cycles

Gebruikersavatar
MavErik
Berichten:361
Lid geworden op:za mei 18, 2002 8:38 pm
Locatie:Delft
Contacteer:

Bericht door MavErik » zo jan 10, 2010 9:27 pm

Me like. Voor erbij dan maar? :D
- Een starre vork is nooit een upgrade -

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » ma jan 11, 2010 8:24 am

Doe maar Doen Erik, en bestel gelijk een tranny erbij. Jij ging toch de nieuwe IBIS importeur worden, hoorde ik? :D

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma jan 25, 2010 5:04 pm

tis dat ik geen racer ben en carbon niet vertrouw..

maar jezus wat een mooi bakkie zeg :tongue:

Gebruikersavatar
Hotsnail
Berichten:740
Lid geworden op:ma jan 09, 2006 8:23 pm
Locatie:Jirnsum, Friesland
Contacteer:

Bericht door Hotsnail » za jan 30, 2010 9:18 am

echt een super mooie fiets!

@cyber: hoezo moet je een racer zijn voor zo'n fiets? omdat het carbon is???
Ijzeren paarden eten geen haver....

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma feb 01, 2010 9:02 am

:oops: ehh ik rijd niet echt zo soepel.. meestal.. en ik zou dit ding geen goed toedoen denk ik zo..

alhoewel de prijs 2300$ // 1650 E (frame only ? )
nog te overzien is..voor een jaar of 2-3 lol..

ben ik nog steeds een beetje huiverig voor het feit carbon.. :(
en het dood zonde is dat de (demontabele) cable guides over de bovenbuis heen lopen

maar t blijft nog steeds een plaatje :roll:

Gebruikersavatar
msxx
Berichten:1117
Lid geworden op:do jan 08, 2004 1:28 pm
Locatie:Helchteren
Contacteer:

Bericht door msxx » ma feb 01, 2010 9:44 am

Zéér mooi!

Over de prijs: die mag je zo niet omrekenen. Reken voor import en btw en verzending maar gewoon met een 1:1 koers dan kom je niet bedrogen uit. Ergens tussen de 2300 en 2500 euro ..

De vraag is wel wat nu het werkelijke inzetgebied is. Bikeparks? Daar wil een valpartij weleens bijhoren.. en carbon en valpartijen zijn niet elkaars beste vrienden?

Gebruikersavatar
cyberhawk
Berichten:3917
Lid geworden op:wo jan 03, 2007 9:16 am
Locatie:het leed dat dordrecht heet
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » ma feb 01, 2010 9:48 am

kijk dat dacht mijn linker hersenhelft ook .. :(

terwijl de rechter dacht LAUWWWW :o

Plaats reactie