Mijn XL frame-only was 2.8kg op de badkamerschaal, dus zeg 2850g. De XL Surly die ik heb is 7cm hoger (dus minder zitcomfort), en weegt 2720g.
Het vele staal maakt het frame stijf, acceleratie voelt aan als bij een veel lichtere alu fiets. Ook lijkt de kracht anders overgracht te worden, een heel prettige manier van "aanspreken".
De goede torsiestijfheid zal wel de reden zijn waarom de fiets zo naadloos de kant op gaat waar je hem heen stuurt.
Ik geloof dat ik echt liever een dergelijk cheap-ass stalen frame van 2.8kg heb, dan een duurdere sjieke alu van 1.8kg. Moeilijk de vinger op te leggen, maar het rijden geeft meer plezier. Ik heb de staal-mania nooit echt begrepen tot ik Huberts Inbred eens probeerde. Heel anders weer dan mijn Surly, al zijn ze best vergelijkbaar qua maat en geometrie. De Redline slaat een soort brug tussen beiden, maar de complete fiets kost hetzelfde als een Surly frameset...
Grote wielen + "laag" frame + lange zadelpen = mega couch.
Redline gaat nu elk moment de Monocog Flight 29" uitleveren. Ik heb de eer gehad me met het ontwerp te hebben mogen bemoeien. De shoeken zijn 71/73 zoals bij 90%+ van de 26" hardtails, maar een sloot meer vork offset (sprong), voor een combinatie van stuur-vlugheid en stabiliteit. Stabiliteit had een 29"er toch al extra, maar voor de prijs van minder levendig stuurgedrag.
Omdat die (ten opzichte van de bestaande Monocog 29") 1º vlakkere stuurhoek en 8mm extra offset het voorwiel 20mm naar voren plaatsen, heeft de Flight "ouderwets" ~20mm kortere bovenbuizen.
De frameset wordt ipv in China, in Japan gelast, en afgebouwd met luxere onderdelen : Paragon style sliding dropouts (geared ready) Avid kabelschijfremmen, Maxxis Ignotor, gewoon erg fijn spul allemaal. als hij het ooit naar Europa haalt, rond de €1000 net als de huidige On-One Inbred die V-brakes heeft.
http://twentynineinches.com/2006/09/05/ ... ight-29er/
http://www.goclipless.com/2006/09/2007_monocog_fl.html