
Het systeem van Schwalbe en Syntace maakt gebruik van een extra luchtkamer in de band zodat er twee gescheiden delen ontstaan waarin met een verschillende druk kan worden gereden. Volgens de fabrikanten is het vergelijkbaar met een binnenband maar dan met een geheel andere constructie. Kijk voor een voorbeeld van een dergelijk systeem eens naar het Tubliss systeem van Nuetech voor motoren of InnerAirLock voor 4x4 gebruik. Het systeem zal zoals het er nu uit ziet te gebruiken zijn met conventionele banden en velgen en minder dan 200 gram gaan wegen.
De binnenste luchtkamer wordt gevuld met een hoge druk (rond de 4 bar) en zorgt er voor dat de band tegen de velg kan stoten en zo lek kan raken. Tevens zorgt deze kamer ervoor dat band goed op de velg blijft liggen wat "burping" tegen gaat. Het verlies van lucht bij tubeless systemen bij een lage luchtdruk. Afhankelijk van de situatie kan de druk in de buitenste luchtkamer verlaagd worden tot 1 bar zonder enig risico.
"All test cyclists to date have been thrilled with the new possibilities", zegt Markus Hachmeyer, Senior Product Manager bij Schwalbe, en vat de feedback samen:
- With one bar (14psi), the tire grip is incredible. The contact surface is very large and the tires seldom, if ever, slide on loose ground. Even on the roughest terrain, the tires literally stick to the ground.
- The tire is the most sensitive cushioning element on the bike. The extra cushioning and traction because of the low air pressure leads to much better control over the bike and allow distinctly higher speeds.
- All this without the risk of snake-bite punctures. Dented rims become a thing of the past. Significantly lighter tires can be used in even the toughest conditions. What is more, the additional air chamber has excellent emergency running characteristics.
Update: First ride door Pinkbike: pinkbike.com/news/Schwalbe-Double-Chamber-System-first-ride.html