[special] Salsa Beargrease

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am
[special] Salsa Beargrease

Bericht door Ruben » vr jan 10, 2014 8:44 pm

De Salsa Beargrease is wat ze bij Salsa een 'racing fatbike' noemen. Geen nokken voor dragers, spatborden of extra bidons en zelfs geen blinkende laklaag om zo nog wat extra gewicht te besparen. En dat kan nog lichter dachten ze bij Salsa. Was de 2013 Beargrease van aluminium, voor 2014 is deze van carbon. Volgens Salsa nu 'dé racing fatbike'. Het ontbreken van nokken voor dragers betekent niet dat de Beargrease alleen om te racen is. Frametassen er op en je kunt er gewoon mee op expeditie.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Beargrease frame

Het eerste wat opvalt aan het Beargrease frame zijn de vloeiende lijnen en de enorme onderbuis. De onderbuis is onderaan plat en zo breed dat hij gelijk als crud-catcher functioneert. De kabels lopen grotendeels door het frame en de achterrem is aan de binnenkant van de achtervork gemonteerd.
Wat verder opvalt is dat niet alleen de onderbuis breed is maar dat het hele frame breed is gebouwd. De achtervork heeft een inbouwbreedte van 177mm, de voorvork 142mm. Beide zijn voorzien van DT Swiss RWS steekassen. Om een goede kettinglijn te kunnen behouden is de press-fit bottom bracket 100mm breed.

Afbeelding

Afbeelding

Het frame weegt inclusief vork slechts 1970 gram (medium). En dat is licht! Voor een normale carbon hardtail zou dit al een laag gewicht zijn, maar we hebben het hier over een fatbike. Ten opzichte van de aluminium Beargrease is de carbon versie 180 gram lichter. Dat is niet veel maar dankzij de DT Swiss RWS steekassen is de carbon Beargrease erg stijf rondom de wielen maar toch comfortabel genoeg in de rest van het frame. De Beargrease is zelfs nog 20 gram lichter dan de Borealis Yampa in dezelfde maat, niet veel maar toch.
De carbon tapered Salsa Makwa vork weegt 720 gram en is behoorlijk oversized. De vork heeft een tapered stuurbuis, is suspension corrected en heeft een offset van 51mm.

Afbeelding

Afbeelding

Afmontage

Onze Beargrease is voorzien van 2x10 Sram X9 afmontage. De witte Surly Holy Rolling Darryl velgen met gaten in het midden laten de brede 45NRTH Dillinger banden nog meer opvallen. De brede naven zijn gemaakt door Formula Hubs specifiek voor Salsa. De remmen zijn mechanische Avid BB7S schijfremmen. Opvallend was de 140mm remschijf voor de achterrem, zou dat wel genoeg remkracht bieden? Het brede stuur en de grips zijn van Salsa, de zadelpen en stuurpen van Truvativ.
De meegeleverde 26" 4.0 45NRTH Dillinger banden hebben veel weg van de 45NRTH Hüsker Dü. Het profiel is opener met hogere noppen aan de zijkant. Voor extra grip in winterse omstandigheden zijn de banden ook nog te voorzien van aluminium studs.

Afbeelding

Afbeelding

Rijervaring

Onderweg met de Beargrease is het al snel duidelijk: wat een plezier is het om met deze fiets op pad te zijn!
Hij rijdt als een gewone mountainbike, maar dan wel eentje met heel veel grip en comfort. De liggende achtervork is kort en de voorvork is juist wat langer en heeft een offset van 51mm. Mede hierdoor had ik totaal niet het gevoel op een fatbike te rijden. Het grote verschil met een normale mountainbike is vooral te merken door de zwaardere wielen. Het vele rubber en de 80mm brede aluminium velgen moeten meer op gang gehouden worden. Maar dat drukt te pret zeker niet want je krijgt er enorm veel grip voor terug.

Afbeelding

De remmen hadden wat mij betreft krachtiger gemogen. De mechanische schijfremmen hadden moeite om de wielen in het terrein snel af te kunnen remmen, laat staan te kunnen blokkeren. De grip en het gewicht van de banden zullen hier mede voor verantwoordelijk zijn. Gelukkig is dit makkelijk te verbeteren door de 140mm remschijf achter te vervangen door een 160mm exemplaar of door een krachtigere remmenset te monteren. Wacht hier alleen nog wel even mee want het is met de Beargrease vooral zaak om zo min mogelijk te remmen. Dus op dat gebied passen ze misschien wel goed bij de fiets. Je kunt met de Beargrease enorm hard door de bochten zonder dat één van de wielen wegglijdt, alsof er helemaal geen modder is, geweldig!
Het lichte gewicht van de fiets zorgt ervoor dat je met de Beargrease makkelijk los van de grond komt. Springen is geen enkel probleem en ook tijdens klimmen is het gewichtsvoordeel goed merkbaar. In combinatie met de enorme grip van de dikke banden zullen berggeiten nog jaloers zijn.

Afbeelding

Het brede bracket voelde in het begin nog wel wat onwennig. De cranks staan verder uit elkaar dan gebruikelijk en dat is goed te merken. Na wat langer rijden en me er wat minder op te focussen valt het eigenlijk al niet eens zo heel veel meer te merken. Tijdens wat gooi en smijt werk kun je wat sneller met je voet tegen de crank aan zitten.

Conclusie

De Beargrease is een heerlijke lichtgewicht gooi en smijt fiets. De geometrie geeft hem een vertrouwd mountainbike gevoel en de banden voegen daar enorm veel grip en comfort aan toe.
Het gewicht van de wielen zou nog wat lager mogen zijn. Dit kan door tubeless te gaan rijden. Lichtere velgen is ook nog een mogelijkheid. De lichtste optie maar tevens duurste zijn de carbon velgen van Borealis en HED. Alternatief zijn iets smallere banden met grotere velgen want de Beargrease is te rijden met 29+ 3" banden welke normaal in de Surly Krampus worden gebruikt. Lichtere wielen zullen van de Beargrease geen fatbike maken maar een fat raket! Een ding is zeker, laat de sneeuw maar komen deze winter!

Afbeelding

De door ons gereden Beargrease met Sram X9 afmontage kost 3099,-. De XX1 versie is er voor 4699,-. Helaas is de verkrijgbaarheid nog wel een probleem want de meeste maten van beide uitvoeringen zijn bijna overal al uitverkocht. Dit nog voor ze überhaupt in een showroom hebben gestaan. Wil je er nog een bemachtigen dan moet je snel zijn. Anders is het wachten op wat het 2015 model gaat bieden.

salsacycles.com/bikes/2014_beargrease

Tekst en foto's: Ruben Boer

Met dank aan: Cosmic Sports en Just Pedal

Tall Boy Bram
Berichten:1502
Lid geworden op:wo mar 31, 2004 4:36 pm

Bericht door Tall Boy Bram » vr jan 10, 2014 9:55 pm

zohoo, alle foto's met de zelfontspanner gemaakt?

TBB

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » vr jan 10, 2014 11:42 pm

Mooi. Was inderdaad een stuk lichter dan die fatbike van mij.
Zie Ik D600 pica's ? :)
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » vr jan 10, 2014 11:44 pm

Selfies inderdaad :o

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » vr jan 10, 2014 11:45 pm

Deze zijn met een D90 gemaakt en een compact camera.

De Lars Cuevas
Berichten:1023
Lid geworden op:vr okt 18, 2002 10:07 pm

Bericht door De Lars Cuevas » za jan 11, 2014 9:10 pm

die eerste foto, übervet:-)

Mooie bak ook. Of je 180 gram verschil in frameverschil voelt op zo'n tank vraag ik me af.

En mechanische schijven op zo'n dure fiets vind ik eigenlijk gewoon pauper! :-D

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » ma jan 13, 2014 5:06 pm

"De mechanische schijfremmen hadden moeite om de wielen in het terrein snel af te kunnen remmen"
News flash: remmen remmen geen wielen af, maar mensen op fietsen. De wielen zijn slecht de hefboom.
De (geimpliceerd: "zware") wielen zijn waarschijnlijk het punt niet, maar de ratio tussen disk- en wielgrootte. Of de remmen zij gewoon slap natuurlijk.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » ma jan 13, 2014 7:34 pm

Cloxxki schreef:"De mechanische schijfremmen hadden moeite om de wielen in het terrein snel af te kunnen remmen"
News flash: remmen remmen geen wielen af, maar mensen op fietsen. De wielen zijn slecht de hefboom.
De (geimpliceerd: "zware") wielen zijn waarschijnlijk het punt niet, maar de ratio tussen disk- en wielgrootte. Of de remmen zij gewoon slap natuurlijk.
of die banden hebben zoveel tractie dat het normale drama uitblijft als je in de ankers gaat? :D

(trouwens - ik weet dat het niet in de press handout staat- maar wat weegt die fiets nou? )
/Marten

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » ma jan 13, 2014 7:54 pm

marten schreef:
Cloxxki schreef:"De mechanische schijfremmen hadden moeite om de wielen in het terrein snel af te kunnen remmen"
News flash: remmen remmen geen wielen af, maar mensen op fietsen. De wielen zijn slecht de hefboom.
De (geimpliceerd: "zware") wielen zijn waarschijnlijk het punt niet, maar de ratio tussen disk- en wielgrootte. Of de remmen zij gewoon slap natuurlijk.
of die banden hebben zoveel tractie dat het normale drama uitblijft als je in de ankers gaat? :D

(trouwens - ik weet dat het niet in de press handout staat- maar wat weegt die fiets nou? )
Al bij 29" werd gebrek aan drama vaak als "traag'" geinterpreteerd. Dus plausibele gedachte. Geen over de kop gevoel, geen geslip, net alsof je niet goed remt.
Maar serieus, die banden zijn ruim 30", de bewuste schijven is de rijder wellicht gewend van 26" fietsen. Dan verlies je echt 10% remkracht bij gegeven hendeldruk.

Interessant als een achterband ZO veel tractie heeft dat je die amper geblokkeerd krijgt. Dan wordt remmen een heel andere beleving. Zelf gebruik ik de achterrem om een fiets iets ingestuurd te krijgen, minder onderstuur. Maar een fat bike heeft dat welllicht toch al niet nodig.

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » ma jan 13, 2014 10:47 pm

marten schreef:of die banden hebben zoveel tractie dat het normale drama uitblijft als je in de ankers gaat? :D

(trouwens - ik weet dat het niet in de press handout staat- maar wat weegt die fiets nou? )
13,45kg incl wat modder

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » ma jan 13, 2014 10:58 pm

Ik denk dat het een combinatie is van bovenstaande factoren. Wellicht waren de remblokken niet goed ingeremd. De vertraging was in ieder geval niet wat ik gewend ben. Niet met mechanische remmen en ook niet bij grote wielen. Met wat aanpassingen makkelijk te verhelpen iig.

lepluskoen
Berichten:98
Lid geworden op:vr okt 26, 2012 9:23 am
Locatie:Enschede

Bericht door lepluskoen » di jan 14, 2014 9:08 am

is er een reden voor dat op de meeste fatbikes mechanische remmen gemonteerd zijn?
Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » di jan 14, 2014 9:27 am

lepluskoen schreef:is er een reden voor dat op de meeste fatbikes mechanische remmen gemonteerd zijn?
In ruige omstandigheden ver van de bewoonde wereld (daar had je hem toch voor? ) zijn mechanische remmen robuuster en makkelijker te onderhouden dan hydrauliek.
/Marten

lepluskoen
Berichten:98
Lid geworden op:vr okt 26, 2012 9:23 am
Locatie:Enschede

Bericht door lepluskoen » di jan 14, 2014 9:39 am

aha dus 90% van de nederlandse fatbike rijders heeft die mechanische remmen voor jan lul :)
Once you loose your bike halfway during the airphase, you know everything is going downhill really fast

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » di jan 14, 2014 10:08 am

lepluskoen schreef:aha dus 90% van de nederlandse fatbike rijders heeft die mechanische remmen voor jan lul :)
Dat lijkt me nou onzin. Fatbikes zijn op te rijden, als je graag wil sleutelen zijn er wel logischer keuzes. Zeker voor ' nog een fiets erbij' is het handig als die het blijft doen zonder al te veel gezeik met op papier hoogwaardiger techniek.
/Marten

Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am

Bericht door Ruben » di jan 14, 2014 10:25 am

Voor de geprobeerde uitvoering van de Beargrease zijn de remmen waarschijnlijk vooral een keuze om de prijs laag te houden. Mechanische remmen zijn goedkoper en qua montagekosten zal het ook een verschil maken. Het duurdere XX1 model heeft hydraulische remmen.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » di jan 14, 2014 10:38 am

Ruben schreef:Voor de geprobeerde uitvoering van de Beargrease zijn de remmen waarschijnlijk vooral een keuze om de prijs laag te houden. Mechanische remmen zijn goedkoper en qua montagekosten zal het ook een verschil maken. Het duurdere XX1 model heeft hydraulische remmen.

Voor de prijs van wat BB7's, de kabelkit en grepen is er al aardig wat in instap hydrauliek te kiezen. (en als je de leidinglengte goed gespecificeerd hebt monteert dat sneller)
/Marten

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » di jan 14, 2014 11:34 am

Er zijn ook prima el cheapo kabelschijfremmen. 10+ jaar geleden waren die er al.
Als je betaalbaar aan grote schijven en adapters kan komen, een prima manier om toch performance te hebben. Als je vork er stijf genoeg voor is.

In NL heb ik eigenlijk nooit te kort met slecht onderhouden V-brakes. Tijd dat iemand een V-brakes of cantilevers maakt die met fat bikes werkt.

Fast
Berichten:607
Lid geworden op:vr dec 07, 2001 10:22 pm

Bericht door Fast » di jan 14, 2014 5:08 pm

Als Ruben deze Salsa nu koopt, dan mag ik er misschien ook een keertje op rijden ;-)
Trying is the first step towards failure.

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jan 15, 2014 5:41 pm

Cloxxki schreef:Er zijn ook prima el cheapo kabelschijfremmen. 10+ jaar geleden waren die er al.
Ik ken er geen?
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » wo jan 15, 2014 5:42 pm

Het TUIG schreef:
Cloxxki schreef:Er zijn ook prima el cheapo kabelschijfremmen. 10+ jaar geleden waren die er al.
Ik ken er geen?
In mijn tijd had je Tektro en Deore. Zeker met goede kabels en grote schijf prima.

marten
Berichten:973
Lid geworden op:do apr 16, 2009 8:24 pm
Locatie:Kiel Windeweer

Bericht door marten » wo jan 15, 2014 7:59 pm

Cloxxki schreef:Er zijn ook prima el cheapo kabelschijfremmen. 10+ jaar geleden waren die er al..
Slechte "Muchos Dineros" kabelschijfremmen waren er trouwens ook al vroeg:


Afbeelding

;)
/Marten

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » do jan 16, 2014 4:49 pm

Ik heb eerlijk gezegd geen problemen met de BB7, voor mijn MTB heb ik liever hydraulische remmen, maar goed ingereden BB7's doen het erg goed...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » vr jan 17, 2014 4:54 pm

JJ schreef:Ik heb eerlijk gezegd geen problemen met de BB7, voor mijn MTB heb ik liever hydraulische remmen, maar goed ingereden BB7's doen het erg goed...

JJ
Dat is voor mij dus ook de enige mechanische die wel werkt die ik ken.
Maar den wel gewoon met 185/160 schijven.
De andere genoemde remmen waren wel goed als je inderdaad een v-brake als referentie aanhoudt.
Hou je een gemiddeld hydraulisch systeem aan als referentie dan zijn ze wat onder de maat naar mijn mening.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gebruikersavatar
knerbert
Berichten:95
Lid geworden op:wo feb 01, 2006 8:19 pm
Locatie:H'wijk

Bericht door knerbert » di feb 03, 2015 9:27 am

Ik ben ben opzoek naar een xc gerichte fatbike, heb reeds een Surly Ice Cream Truck met Bluto gereden, die is behoorlijk XC, alleen merkbaar zwaar (17kg.)
Beargrease alu van 2015 lijkt me wel wat, voornamelijk door t "lage" gewicht, mogelijkheid fullfat te gaan aanwezig en tamelijk ok prijskaartje.
Hoe verhoudt de Beagrease zich t.o.v. Pugsley en Mukluk?
Iemand ervaring met beide fietsen?

Plaats reactie