[nieuws] Cube 2012

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruben
Forumbeheerder
Berichten:2128
Lid geworden op:do jan 01, 1970 1:00 am
[nieuws] Cube 2012

Bericht door Ruben » vr aug 12, 2011 9:22 pm

Met in één klap maar liefst 10 modellen voor 2012 stapt ook Cube in de 29-ers. De belangrijkste reden voor de latere introductie van 29-ers dan andere fabrikanten is dat voorvorkfabrikanten nu in staat zijn om vorken te leveren passende bij de „Agile Ride Geometryâ€￾ van Cube.

Met deze geometrie zorgt Cube ervoor dat hun modellen met grote wielen qua geometrie meer vergelijkbaar zijn aan een 26-inch model dan de gebruikelijke 29-er. De verschillen met name in de volgende eigenschappen:[list]
  • [*]Het zwaartepunt ligt lager door gebruik te maken van een brackethoogte gelijk aan een 26-inch model.

  • [*]De liggende achtervork is korter. Dit zorgt voor een hogere wendbaarheid. Cube heeft dit bereikt door een speciale positie en montage van de voorderailleur. Bijkomende voordeel van deze positie is dat het niet nodig is om een knik te maken in de zitbuis. De hoek van de zadelbuis is hierdoor gelijk aan een 26-inch Cube.

  • [*]De voorvork heeft een aangepaste offset waardoor de balhoofdhoek gelijk is aan een 26-inch model. Dit zorgt voor een betere wendbaarheid van de fiets. Tussen het voorwiel en de voeten van de rijder is er ook meer ruimte.

  • [/list]
    Zeer interessant is de Cube AMS 120 29. Een 29-er model met zowel voor en achter 120mm veerweg. Dit moet wel een echte alleskunner zijn.

    De 29-inch modellen voor 2012: Analog 29, Acid 29, LTD PRO 29, LTD SL 29, Reaction GTC Pro 29, Reaction GTC SL 29, AMS 29, AMS 29 Race en de Elite 29 Super HPC. Het elektrische EPO model krijgt ook een 29 uitvoering, de EPO 29.



    [img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/1_1313180082.jpg[/img]



    [img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/1_1313180113.jpg[/img]



    [img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/1_1313180133.jpg[/img]



    [img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/1_1313180044.jpg[/img]



    [img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/1_1313180177.jpg[/img]



    [b]Two15 downhill[/b]



    In nauwe samenwerking met Fox Race Shox en teamrijder Andre Wagenknecht heeft Cube de Two15 downhill bike ontwikkeld. Wagenknecht gaf input voor de geometrie en handeling van de fiets terwijl de engineers van Fox er voor zorgden dat de DHX-RC4 achterdemper perfect werd afgestemd op het veersysteem van de Two15.

    Dit kenmerkt zich doordat de compressie en rebound (zowel high-als low-speed) een lineare werking vertonen over de gehele veerweg.



    [img]http://www.dirty-pages.net/images/nieuws/1_1313180157.jpg[/img]
    Laatst gewijzigd door Ruben op vr aug 12, 2011 10:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

    Gebruikersavatar
    Het TUIG
    Berichten:2812
    Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
    Locatie:Almere
    Contacteer:

    Bericht door Het TUIG » vr aug 12, 2011 9:55 pm

    Gebruken ze de zelfde bovenbuislengte als bij de 26''?
    Ik zou dan een 20'' frame moeten hebben om lekker te zitten. :?
    Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

    Gebruikersavatar
    Jean-Pierre
    Berichten:3138
    Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
    Locatie:Cuijk

    Bericht door Jean-Pierre » za aug 13, 2011 6:17 pm

    De EPO heeft nog aardig wat kinderziektes, dus ik benieuwd hoe dit model uitpakt.

    En wat betreft de 29'er... about damn time!

    Gebruikersavatar
    JJ
    Forumbeheerder
    Berichten:7298
    Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
    Locatie:Bunschoten
    Contacteer:

    Bericht door JJ » zo aug 14, 2011 2:45 pm

    Stillridingbmx schreef:De EPO heeft nog aardig wat kinderziektes, dus ik benieuwd hoe dit model uitpakt.

    En wat betreft de 29'er... about damn time!
    en weer tien modellen erbij!

    Wat voor problemen hadden die epo's? Ik weet het in ieder geval zeker nu, elektronische fietsen hebben toekomst.
    Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

    Gebruikersavatar
    Jean-Pierre
    Berichten:3138
    Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
    Locatie:Cuijk

    Bericht door Jean-Pierre » zo aug 14, 2011 3:51 pm

    JJ schreef:
    Stillridingbmx schreef:De EPO heeft nog aardig wat kinderziektes, dus ik benieuwd hoe dit model uitpakt.

    En wat betreft de 29'er... about damn time!
    en weer tien modellen erbij!

    Wat voor problemen hadden die epo's? Ik weet het in ieder geval zeker nu, elektronische fietsen hebben toekomst.
    De zadelpen is tevens de accu, die zakt naar beneden zodra je door een gat rijdt oid.
    Hij kwam uit de doos, en toen zat zelfs de accu/zadelpen vast. Eenmaal er uit gekregen is gewoon de buitenkant al beschadigt omdat je hem er moet lomp geweld uit moest trekken. Dit was ook de enigste oplossing van Cube. De zadelpen klem is gewoon niet sterk genoeg.
    Op de motor is de schijf bevestigt en daar zit de rem-caliper zo dicht op, dat ie gewoon aanloopt op de motor. Beschadiging nummer 2!

    Kwa looks is de EPO briljant, zo clean en ligt. Tegen over staat, zijn looks werken niet helemaal mee met de actieradius. Ongeveer 70/80km (eco) en dan is ie leeg. De fiets is net een raket, zodra je hem in de power stand zet ben je weg. Maar met 25km houdt het op, terwijl een Trek T500+ tot 27,5 gaat en dan praat je over een zwaardere fiets. Zou mooier zijn als de EPO net wat harder ging... Maar dit zijn persoonlijke dingen.
    Ik denk dat het belangrijker is dat de accu vast blijft zitten en de rem-caliper niet aanloopt.

    Gebruikersavatar
    joke
    Berichten:72
    Lid geworden op:za dec 09, 2006 6:54 pm
    Locatie:Geel

    Bericht door joke » zo aug 14, 2011 5:11 pm

    Ik ben eens benieuwd wat die Cube AMS 120 29 gaat kosten, als het wat meevalt staat die bovenaan op de lijst! Juist wat Cube AMS pro reviews gelezen en daar is blijkbaar toch veel volk heel tevreden over het veermechanisme. Hoewel ik wat nerveus word van al de aanpassingen die ze gemaakt hebben om van 26 naar 29 te gaan, hopelijk zijn hier dan niet zoveel kinderziektes als bij de EPO.

    En vorige week heb ik nog gedacht dat ik nooit geen cube zou kopen.. Wat is het toch met vooroordelen!
    fear not, it makes us men

    Gebruikersavatar
    JJ
    Forumbeheerder
    Berichten:7298
    Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
    Locatie:Bunschoten
    Contacteer:

    Bericht door JJ » zo aug 14, 2011 5:47 pm

    Stillridingbmx schreef:
    JJ schreef:
    Stillridingbmx schreef:De EPO heeft nog aardig wat kinderziektes, dus ik benieuwd hoe dit model uitpakt.

    En wat betreft de 29'er... about damn time!
    en weer tien modellen erbij!

    Wat voor problemen hadden die epo's? Ik weet het in ieder geval zeker nu, elektronische fietsen hebben toekomst.
    De zadelpen is tevens de accu, die zakt naar beneden zodra je door een gat rijdt oid.
    Hij kwam uit de doos, en toen zat zelfs de accu/zadelpen vast. Eenmaal er uit gekregen is gewoon de buitenkant al beschadigt omdat je hem er moet lomp geweld uit moest trekken. Dit was ook de enigste oplossing van Cube. De zadelpen klem is gewoon niet sterk genoeg.
    Op de motor is de schijf bevestigt en daar zit de rem-caliper zo dicht op, dat ie gewoon aanloopt op de motor. Beschadiging nummer 2!

    Kwa looks is de EPO briljant, zo clean en ligt. Tegen over staat, zijn looks werken niet helemaal mee met de actieradius. Ongeveer 70/80km (eco) en dan is ie leeg. De fiets is net een raket, zodra je hem in de power stand zet ben je weg. Maar met 25km houdt het op, terwijl een Trek T500+ tot 27,5 gaat en dan praat je over een zwaardere fiets. Zou mooier zijn als de EPO net wat harder ging... Maar dit zijn persoonlijke dingen.
    Ik denk dat het belangrijker is dat de accu vast blijft zitten en de rem-caliper niet aanloopt.
    OK, thanks. Tja dat zijn van die dingen bij eerste versies. Toevallig ook iemand aan het helpen met de opbouw van een elektro MTB, die caliper was ook daar een probleem. Maar ik denk dat versie 2 van die Epo gerust beter zal zijn, dit zijn makkelijk aanpasbare zaken lijkt me. Alleen een batterij als zadelpen? :)

    JJ
    Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

    Gebruikersavatar
    Jean-Pierre
    Berichten:3138
    Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
    Locatie:Cuijk

    Bericht door Jean-Pierre » zo aug 14, 2011 6:33 pm

    JJ schreef:
    Stillridingbmx schreef:
    JJ schreef: en weer tien modellen erbij!

    Wat voor problemen hadden die epo's? Ik weet het in ieder geval zeker nu, elektronische fietsen hebben toekomst.
    De zadelpen is tevens de accu, die zakt naar beneden zodra je door een gat rijdt oid.
    Hij kwam uit de doos, en toen zat zelfs de accu/zadelpen vast. Eenmaal er uit gekregen is gewoon de buitenkant al beschadigt omdat je hem er moet lomp geweld uit moest trekken. Dit was ook de enigste oplossing van Cube. De zadelpen klem is gewoon niet sterk genoeg.
    Op de motor is de schijf bevestigt en daar zit de rem-caliper zo dicht op, dat ie gewoon aanloopt op de motor. Beschadiging nummer 2!

    Kwa looks is de EPO briljant, zo clean en ligt. Tegen over staat, zijn looks werken niet helemaal mee met de actieradius. Ongeveer 70/80km (eco) en dan is ie leeg. De fiets is net een raket, zodra je hem in de power stand zet ben je weg. Maar met 25km houdt het op, terwijl een Trek T500+ tot 27,5 gaat en dan praat je over een zwaardere fiets. Zou mooier zijn als de EPO net wat harder ging... Maar dit zijn persoonlijke dingen.
    Ik denk dat het belangrijker is dat de accu vast blijft zitten en de rem-caliper niet aanloopt.
    OK, thanks. Tja dat zijn van die dingen bij eerste versies. Toevallig ook iemand aan het helpen met de opbouw van een elektro MTB, die caliper was ook daar een probleem. Maar ik denk dat versie 2 van die Epo gerust beter zal zijn, dit zijn makkelijk aanpasbare zaken lijkt me. Alleen een batterij als zadelpen? :)

    JJ
    Persoonlijk vind ik het wel iets hebben, weer is wat anders als een accu achter op of in het frame. Maar als je dan iets ontwerpt, hou je toch rekening met het gewicht van de rijder en de accu? Dan weet je dat de klemband toch iets sterker moet zijn dan de gemiddelde klem.

    Achteraf gelul... Nou ben ik bij Cube er niet zo bang voor dat dit blijft, maar juist verbeterd wordt!

    Gebruikersavatar
    Loeky
    Berichten:1509
    Lid geworden op:zo mei 23, 2004 12:29 pm

    Bericht door Loeky » zo aug 14, 2011 6:41 pm

    Stillridingbmx schreef: Maar met 25km houdt het op, terwijl een Trek T500+ tot 27,5 gaat en dan praat je over een zwaardere fiets. Zou mooier zijn als de EPO net wat harder ging... Maar dit zijn persoonlijke dingen.
    Ergens wel logisch dat de fiets op 25 km/h begrensd wordt, anders zal de fiets voorzien moeten worden van een kenteken en andere gekke fratsen volgens de EU-regelgeving. Nu valt de fiets onder de zogenaamde pedelecs, dus ondersteuning t/m 25 km/h. Er kan natuurlijk wel harder mee gereden worden, maar dit wordt niet ondersteund.

    Gebruikersavatar
    Jean-Pierre
    Berichten:3138
    Lid geworden op:vr sep 21, 2007 3:29 pm
    Locatie:Cuijk

    Bericht door Jean-Pierre » zo aug 14, 2011 6:51 pm

    Loeky schreef:
    Stillridingbmx schreef: Maar met 25km houdt het op, terwijl een Trek T500+ tot 27,5 gaat en dan praat je over een zwaardere fiets. Zou mooier zijn als de EPO net wat harder ging... Maar dit zijn persoonlijke dingen.
    Ergens wel logisch dat de fiets op 25 km/h begrensd wordt, anders zal de fiets voorzien moeten worden van een kenteken en andere gekke fratsen volgens de EU-regelgeving. Nu valt de fiets onder de zogenaamde pedelecs, dus ondersteuning t/m 25 km/h. Er kan natuurlijk wel harder mee gereden worden, maar dit wordt niet ondersteund.
    Yes, i know. De eerste Trek T500+ elektrische fietsen waren niet begrensd en reden makkelijk 40km/h. Dat was niet de bedoeling of er zou een bromfietsplaatje opmoeten en was het niet echt meer een fiets.
    27,5km/h is bij mijn weten max. Bulls en Cube zitten op 25km/h max mede door een zelfde systeem maar ook dus die maximum ivm regels. En wil je het toch, dat kan... Vervalt de garantie!

    Diabolik
    Berichten:126
    Lid geworden op:do aug 11, 2011 11:42 pm
    Locatie:Tilburg

    Bericht door Diabolik » vr dec 02, 2011 10:16 am

    cube two15 staat er gruwelijk vet bij :o
    "Mocht je vallen in 't leven,laat het in ieder geval van een berg zijn."
    8)



    Specialized Big Hit Expert

    illuminatastigmata
    Berichten:2836
    Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
    Locatie:limburg
    Contacteer:

    Bericht door illuminatastigmata » vr dec 02, 2011 9:35 pm

    Die TWO15 heeft zo te zijn wel een gru-we-lijk slack balhoofdhoekje...
    (en toch HOOG aan de voorkant..... :( )
    THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

    Plaats reactie