[special] Over nieuw beleid...

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

mateis

Bericht door mateis » zo okt 24, 2010 5:04 pm

bert l. schreef:
JeroenK schreef:... Aan de andere kant wordt sport daar meer gewaardeerd, dus wat jij met zure toon 'niet gelapt' noemt, hebben ze daar wél respect voor.
Je verwacht dus toch liefde. De besluiten van de bond worden niet ingegeven om liefde te delen. De bond heeft andere motieven: zichzelf in standhouden
Je gaat hier wel voorbij aan de vraag van het geïntendeerde liefdesverlener: breder publiek (Jeroen) of bond (Bert). Ik kan me goed vinden in Jeroens betoog over de meerwaarde van teams. Iets wat hij ook nog had kunnen noemen: de positieve, sportieve uitstraling die hen omringt en die afstraalt op de wielersport in totaliteit. Die vind je bij verengingen natuurlijk ook ruimschoots, maar bij een team, wat natuurlijk veel meer singlefocus is, nog meer. En DP vervult daar al helemaal een glansrol. Alweer zoiets dat je niet in geld uit kunt drukken.

bert
Contacteer:

Bericht door bert » ma okt 25, 2010 12:47 pm

Ik vind het wel een boeiende discussie, maar ik mis een richting waarin hij zich ontwikkelt. Lijkt me goed eens binnen of buiten forum na te denken over fundamenten: wat zijn je doelen, wat is je bestaansrecht.

Als je weet waar je staat, kun je ook makkelijker inspelen op de veranderingen bij anderen.
Humps are for camels

M@lphy

Bericht door M@lphy » ma okt 25, 2010 10:37 pm

Coen ben jij naar het KNWU Congres geweest 12 oktober?

Heb je bij je 'afdelings' bestuur nog info opgevraagd of vragen gesteld?

Niet dat het najaars congres (12 oktober) nou wat had uitgemaakt want uit het verslag van het congres op 27 april 1010:

De voorgestelde statuten- en reglementswijzigingen, inclusief de voorgestelde aanpassingen, worden aangenomen.

geertjes

Bericht door geertjes » di okt 26, 2010 7:12 am

Coen,

Dan richt je toch gewoon een nieuwe vereniging op: Dirty Pages

Iedereeen kan lid worden en een cluboutfitje kopen.
Bas, Klara etc zitten in de clubselectie en krijgen een gesponserde fiets.

idee?

Gr geert

[HEAD]MarxNL
Contacteer:

Bericht door [HEAD]MarxNL » di okt 26, 2010 9:37 pm

geertjes schreef:Coen,

Dan richt je toch gewoon een nieuwe vereniging op: Dirty Pages

Iedereeen kan lid worden en een cluboutfitje kopen.
Bas, Klara etc zitten in de clubselectie en krijgen een gesponserde fiets.

idee?

Gr geert
Dan wil je zeker zelf ook wel in het bestuur? Leuk verantwoording afleggen, tijdens de algemene leden vergadering, naar je ruim 8500 spammende leden die allemaal een andere mening hebben. :D

Markk

Bericht door Markk » wo okt 27, 2010 7:32 am

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus misschien zijn sommige zaken die ik nu noem al aan de orde geweest.

Naast de ellende omtrent de kleding wordt ook de daglicentie afgeschaft. Daarvoor komt het basis lidmaatschap knwu in de plaats. Kost 5 euro en daarmee ben je dan een heel jaar verzekerd, ook bij niet nationale wedstrijden. Klinkt positief, maar helaas, dit basislidmaatschap kun je alleen via een vereniging krijgen. Dat betekent dus wellicht het einde van de funklasse? Ik organiseer bijv. een wedstrijd voor de Rabotop Noord Holland (a.s. 14-11 in Het Twiske, kom allen!) en in 2009 had ik 218 deelnemers waarvan meer dan 100 op een daglicentie. Als die in 2011 wegvallen houd ik 100 deelnemers over, te weinig om alle moeite van het organiseren nog te doen.

Ander prbleem wat wellicht voor velen herkenbaar is, is dat ik nu voor mijn licentie lid ben van een traditionele wielervereniging. Dat kost een paar duiten en dan heb ik ook niets, ik betaal vrolijk mee aan de kosten van de kantine en wielercircuit terwijl ik hier nooit gebruik van maak en zal maken. En, als ik voorstel om iets op poten te zetten wordt dat omwille van allerlei redenen eigenlijk niet gewaardeerd.

Conclusie: we zijn nu met een aantal personen bezig om een nieuwe mtb-vereniging op te richten. Geen duur clubhuis of wat dan ook, ons clubhuis wordt een virtuele (website). Lidmaatschap gaat zo'n 10 euro kosten, hiervoor krijg je dan het basislidmaatschap van de knwu. Verder kun je natuurlijk al je licenties aanvragen via deze nieuwe vereniging. De vereniging heeft geen clubkleding, dus zijn in ieder geval de categorieen Amateurs, Masters en de nieuwe cat. Sportklasse vrij om zelf hun kleding te kiezen. Voor de cat. elite heren en dames en junioren (en nog wat jeugdcat.) wordt het verhaal anders, hoe weten wij nog niet precies (en volgens mij weet de knwu het zelf ook nog niet helemaal).
Het lidmaatschap van 10 euro kun je uitbreiden met lidmaatschap van een specifieke trainings- of vriendengroep.

Voor alle duidelijkheid, het zijn nog maar plannen, a.s. maandag komen we voor het eerst bij elkaar en hoop ik dat de plannen een meer definitieve vorm krijgen.
Steun is belangrijk, de lage contributie "verplicht" ons om snel te groeien tot wellicht meer dan 150 leden (en wat mij betreft is de sky the limit), dit ivm de vaste kosten van lidmaatschap knwu, bankrekening, webhosting, kvk, etc.
We hebben overigens ook wilde plannen (en ook nog eens ervaring!) mbt het organiseren van wedstrijden, evenementen, trainingen, het aanleggen van nieuwe mtb-routes, onderhouden bestaande routes, etc. De initiatiefnemers komen uit noord en zuid holland.

Marc

Pino

Bericht door Pino » wo okt 27, 2010 7:53 am

Markk schreef: De vereniging heeft geen clubkleding, dus zijn in ieder geval de categorieen Amateurs, Masters en de nieuwe cat. Sportklasse vrij om zelf hun kleding te kiezen.
Denk niet dat het zo eenvoudig is. De KNWU vraagt waarschijnlijk naar een ontwerp/tekening van de clubkleding bij aanmelding.

Markk

Bericht door Markk » wo okt 27, 2010 8:18 am

Pino, daar hebben we al navraag naar gedaan. In principe kunnen we een heel eenvoudige clubtenue inleveren, rood shirt met zwarte broek. Belangrijker is dat de eerder genoemde categorieën bij ons zonder extra kosten vrijstelling krijgen om de kleding te dragen die ze willen. Dus zo'n oude master als jij mag wat ons betreft aantrekken wat ie wilt.
Verder is het een optie om samen te werken met een mtb-team waarbij de teamkleding dan de clubkleding wordt, maar ik loop vooruit op onze eerste besprekingen.
Vooralsnog: veel plannen en ideeën en ook een ambitie maar nog niets concreets.

Overigens: vreemd dat iedereen het over de regel mbt de clubkleding heeft, het afschaffen van de daglicentie is m.i. een grotere bedreiging voor de mtb-wedstrijdsport, of zie ik dat nou verkeerd?

Pino

Bericht door Pino » wo okt 27, 2010 8:33 am

Markk schreef:Overigens: vreemd dat iedereen het over de regel mbt de clubkleding heeft, het afschaffen van de daglicentie is m.i. een grotere bedreiging voor de mtb-wedstrijdsport, of zie ik dat nou verkeerd?
Valt mee. Beginnend rijder schaft voor 10 euro een aspirantlidmaatschap van de vereniging aan. En is daarmee een aantal maanden (inieder geval in het district) verzekerd. Club heeft een aspirantlid met persoonsgegevens.
Een mooie kans om ienmand aan de club te binden.

Markk

Bericht door Markk » wo okt 27, 2010 8:57 am

Pino heeft hart voor zijn vereniging, en dat is natuurlijk mooi!
Maar jouw vereniging is een uitzondering (als je al namens een vereniging spreekt), hier in de randstad denken de verenigingen er zeker anders over. Verder: hoe leg je het goedkope aspirant lidmaatschap uit aan je overige leden die geen licentie nemen? Let wel: het goedkope aspirantlidmaatschap is gekoppeld aan het knwu basislidmaatschap en dus gewoon een heel jaar geldig in heel Nederland bij alle clubwedstrijden, de bergraces, de rabotop Noord Holland en noem maar op. De meeste mtb-ers, en wellicht ook veel leden van jouw vereniging, hebben daar genoeg aan en zullen dan misschien wel kiezen voor het aspirantlidmaatschap. Bespaar je weer mooi wat euro's....
Het idee van de knwu dat de (traditionele) verenigingen wel voor een aspirant lidmaatschap gaan zorgen is echt veel te simpel gedacht.

Pino

Bericht door Pino » wo okt 27, 2010 9:17 am

Wie zijn die leden van de huidige vereniging die geen licentie hebben?

(enne, ik ben lid van 2 verenigingen, maar mijn diepere beweegreden is dat MTB-en leuk is en dat te vertellen aan zoveel mogelijk mensen. En als dat buiten de vereniging is, prima)

steelhead

Bericht door steelhead » wo okt 27, 2010 2:55 pm

Ik was helemaal in the mood om weer wedstrijden te gaan rijden. Dat hebben ze nu wel verpest.

Ik zeg: op de baricades en een wilde (DP) bond oprichten. Ik moet geen KNWU stempel op mijn handje op plezier te hebben.

Ik heb in het (verre) verleden fanatiek wedstrijden gereden en zeer zure herinneringen aan de KNWU. Ik ga mijn geld niet meer in een bond steken die niets voor mij doet!!

Wie een alternatief bedenkt heeft mijn steun!
Le Cadre bicycles
bicycles made to measure
Le Cadre site
http://www.flickr.com/photos/lecadre/

JeroenK

Bericht door JeroenK » wo okt 27, 2010 6:29 pm

steelhead schreef:Ik was helemaal in the mood om weer wedstrijden te gaan rijden. Dat hebben ze nu wel verpest.
Als regelingen om het wedstrijdrijden heen je zin in wedstrijden wegnemen, dan had je er niet genoeg zin in.

Ik vind het spelletje tof. Geen KNWU besluit gaat me er van weerhouden om mee te doen.

(OK, kop 'em maar in: Een KNWU schorsing gaat me weerhouden, maar daar solliciteer ik op geen enkele manier naar, OK? ;) )

bert
Contacteer:

Bericht door bert » do okt 28, 2010 1:48 pm

Markk schreef:Conclusie: we zijn nu met een aantal personen bezig om een nieuwe mtb-vereniging op te richten.
EEn stichting geeft minder bestuurlijke rompslomp en kan ook lid worden van de KNWU.
Ik voel wel wat voor dit initiatief. Is er al een vertegenwoordiger voor de Prov. Ut? Anders bij deze.
Humps are for camels

vinay

Bericht door vinay » zo okt 31, 2010 7:17 pm

Uiteraard hebben jullie, voordat jullie je ongenoegen over deze nieuwe regeling de ether in bliezen, wel contact gehad met de KNWU hierover. Los van alle reacties van derden hier ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar wat jullie ze gezegd/gevraagd hebben en de reactie van de KNWU daarop.

Muppet

Bericht door Muppet » wo nov 03, 2010 2:12 pm

Wat mij trouwens opvalt is dat al dit commentaar niet resulteert in een gemeenschappelijk initiatief. Tijdens het Bergrace symposium over de toekomst van het mountainbiken,waar ook bert l. aanwezig was, als ik me niet vergis, kwamen 3 schapen en een kip. Daar hebben wij het al gehad om een landelijk MTB overleg in te stellen. Dat zou op initiatief van de commissie Off Road van de KNWU gebeuren, hebben zij toegezegd.

Dat is er nu niet van gekomen, maar dit lijkt me toch wel een reden om de krachten te bundelen namens alle MTB gerelateerde verenigingen en clubs.

-Zo kan er wellicht een stichting opgezet worden vanuit MTB Nederland voor mensen die niet gebonden kunnen/willen zijn aan een mtb vereniging. En die ook voor hun belangen op kunnen komen.
-Het aanmelden van deze basisleden bij uitsluitend MTB verenigingen levert en een groter platforum op en de KNWU kan niet meer om mountainbikend Nederland heen.
- zo kan er eens een gedegen plan komen met uitzicht op de toekomst
- organisatie tips e.d. uitgewisseld worden

Ik kan er nog een hele rij aan vastplakken. Maar tot nu toe is het veel geschreeuw, weinig actie.

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo nov 03, 2010 7:24 pm

Muppet schreef:Ik kan er nog een hele rij aan vastplakken. Maar tot nu toe is het veel geschreeuw, weinig actie.
...weinig wol.

Anyhow, de discussie heeft 2 aspecten: het teamaspect en het individu aspect.

Voor dat eerste zijn we van plan om binnen korte tijd met de KNWU om tafel te gaan en kijken wat de oplossingen zijn. Mocht je wel team zijn, maar nog niet benaderd via de mail (door mij), stuur dan even een PB!

M@lphy

Bericht door M@lphy » do nov 04, 2010 1:15 am

Muppet schreef:Wat mij trouwens opvalt is dat al dit commentaar niet resulteert in een gemeenschappelijk initiatief.
-KNIP-
Ik kan er nog een hele rij aan vastplakken. Maar tot nu toe is het veel geschreeuw, weinig actie.
Wat denk jezelf?
Mosterd na de maaltijd jongen...

In het voorjaars congres is alles al doorgedrukt!

Discipline Fietscross/BMX heeft 2 jaar uistel omtrent de verplichte clubshirts ivm. afgesloten sponsor contracten die al of nog lopen!

Gemeenschappelijk? Op DP zit dus heel MTB-ed Nederland?

Actie voeren doe je via je afdeling bestuur uit jouw regio!
(vandaar mijn vraag aan Coen!)

Muppet

Bericht door Muppet » do nov 04, 2010 12:28 pm

Sowieso is alles nu mosterd na de maaltijd. Maar dat betekent wel dat je sterker staat als je als alle MTB verenigingen gemeenschappelijk optreedt. Met name omdat je in een district geen zak te zeggen hebt, omdat het 1 mtb vereniging vaak versus de rest is.

Dit is niet alleen aan DP gericht, hier zitten mensen van diverse verenigingen. Aangezien de verenigingen nog altijd de wedstrijden organiseren en mede dankzij verenigingen er ook een aantal teams in het rond rijden sta je toch redelijk sterk. Het goede initiatief van Steelboy om met teams om de tafel te gaan zitten kun je makkelijk meer draagvlak geven. Want uiteindelijk draait het om hetzelfde, de regelingen lijken een bedreiging voor de mtb sport.

Metatron

Bericht door Metatron » zo nov 07, 2010 12:08 am

Een bedreiging voor de sport ? Mwoah... ik denk het niet. We zijn nu zo'n 20 jaar in Nederland bezig met de mountainbikesport en tot op heden is deze sport nog geen grote sport geworden. Mijn conclusie is dat er wel wat moet gebeuren wil deze sport meer status krijgen.

We hebben zo'n 15 jaar op Bart Brentjens gedreven, nu komen er bij toeval een paar talenten boven drijven. "Toeval" omdat er geen structuur in onze sport zit, dat is de échte bedreiging voor de sport.

De tariefherziening zal er niet voor zorgen dat er een betere structuur komt in selectie, opleiding en promotie van de sport. Maar dat het een bedreiging is ? Daar geloof ik niet in.

Waar ik ook niet in geloof is dat de lokale fietsenmaker en ondernemende ouders die een team sponsoren een werkelijke bijdrage leveren aan de sport. Ik geloof veel meer in een goede structuur binnen verenigingen en dat kan alleen als daar financiën voor zijn.

Eén van de dingen die ik niet begrijp is dat lokale fietsenmakers geld én energie steken in een team. Aangezien zij een groter bereik en daarmee een groter commercieel belang hebben in hun lokale marktgebied met een vereniging dan met een team bestaande uit 5 rijders. Ik begrijp het wel voor grotere bedrijven die een groter marktgebied hebben dan de gemeentegrenzen.

Wat ik wel belangrijk vind, is dat de communicatie en samenwerking tussen KNWU enerzijds en teams, vereniging en renners anderzijds veel beter moet worden. Dan kom je tot veranderingen die draagvlak en een bijdrage leveren aan de versterking van de sport.

Na een lang en uitgebreid gesprek met Coen, steun ik zeker zijn initiatief om met de KNWU om de tafel te zitten met als uitgangspunt om in de toekomst beter te kunnen communiceren met elkaar.

Jurriaan

Bericht door Jurriaan » zo nov 07, 2010 11:49 am

De KNWU is ook zeker bereid tot betere communicatie. Er is immers sinds kort een verenigingsondersteuner aangesteld. Een eerste stap op betere communicatie tussen KNWU en verenigingen.

Infloto

Bericht door Infloto » zo nov 07, 2010 10:50 pm

bert l. schreef:
Markk schreef:Conclusie: we zijn nu met een aantal personen bezig om een nieuwe mtb-vereniging op te richten.
EEn stichting geeft minder bestuurlijke rompslomp en kan ook lid worden van de KNWU.
Ik voel wel wat voor dit initiatief. Is er al een vertegenwoordiger voor de Prov. Ut? Anders bij deze.
Met een stichting ben je er ook niet in deze nieuwe plannen, want wat als je een stichting bent die wedstrijden organiseert en het merendeel van de deelnemers heeft geen licentie en is geen lid van een vereniging? De daglicenties verdwijnen, dat is dan dat maar rijders kunnen geen aspirant-lid worden van een stichting omdat, heel simpel, een stichting geen leden hebben kan! Daarnaast kost een aspirant-lidmaatschap een tientje en een daglicentie 2 euro.. Dat is volgens mij geen breedtesportvriendelijk initiatief en alleen daarom al zou de KNWU geen geld meer moeten ontvangen van NOC/NSF en overheid.

Heb als organisator de KNWU gemaild, krijg wel reactie op m'n mail maar antwoorden op vragen? Neen, en het is lang wachten op reacties. Ze zullen het wel druk hebben....

Metatron

Bericht door Metatron » ma nov 15, 2010 10:52 am

Jurriaan schreef:De KNWU is ook zeker bereid tot betere communicatie. Er is immers sinds kort een verenigingsondersteuner aangesteld. Een eerste stap op betere communicatie tussen KNWU en verenigingen.
Dit klopt, ook vanuit de districten worden er contacten gezocht met verenigingen. Vorige week zijn wij door district Oost uitgenodigd om wederzijdse verwachtingen uit te spreken.

Dit is m.i. een goed initiatief, dan is het weer jammer dat er slechts 5 verenigingen en 1 stichting aanwezig waren. (Adelaar, Bar End, WV IJsselstreek, Stichting IJsselstreek, 't Verzetje en nog een vereniging waarvan ik de naam even niet meer weet)

Dit overleg moet nog wel volwassen worden, het was nu weinig constructief. Zowel vanuit de zijde van de KNWU als vanuit de verenigingen.

bert
Contacteer:

Re: [special] Over nieuw beleid...

Bericht door bert » wo dec 08, 2010 12:58 pm

Humps are for camels

Plaats reactie