[nieuws] SRAM XX; unrated

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] SRAM XX; unrated

Bericht door DeKerfs » ma mei 04, 2009 5:46 pm

Sinds het nieuws eind vorig jaar uitlekte dat SRAM werkt aan een high-end groep die boven de huidige X.O derailleurs in de hiërarchie geplaatst zal worden, doen ze zelf veel moeite om de details tot de geplande introductie de komende zomer voor het publiek geheim te houden. Dat dat niet altijd lukt werd in februari duidelijk toen reeds foto's opdoken met daarop bijna de voltallige groep in volle glorie. Je maakt het je dan zelf nog moeilijker als je enkele World Cup rijders voorziet van onderdelen uit de nieuwe groep en ze er wedstrijden mee laat rijden. Ook al laat je logo's weg of plak je ze af, bij een evenement als de World Cup in Houffalize is het vrij logisch dat vroeg of laat een fotograaf het spul vast weet te leggen.

Zo viel onze ogen al snel op de Scott van de Zwitser Florian Vogel, welke behangen was met 'unlabbeled' onderdelen. De spy-shots die eerder online verschenen zijn hiermee definitief als 'waarheid' bewezen, aangezien de onderdelen op zijn fiets onmiskenbaar overeenkomen.

De XX groepset is de eerste complete groepset die SRAM onder één typenaam op de markt zal zetten. De delen worden echter, in afgeslankte vorm, betrokken en zijn gebaseerd op bestaande technieken en producten uit de ondernemingen die onder het SRAM firmament vallen. Zo zijn de remgrepen 'gewoon' doorontwikkelde Elixer remgrepen uit de Avid stal, ditmaal voorzien van carbon grepen. Een met deze remgreep semi-geïntegreerde lock-out voor de voorvork troffen we aan op de fiets van de Amerikaanse Mary McConneloug. Het gerucht dat de groep wellicht zou worden uitgevoerd met de DoubleTab shifters is nog steeds niet de kop in gedrukt, de geziene prototype groepen waren echter allen voorzien van de bekende Trigger shifters. Deze nog steeds voorzien van een separate montagebeugel.

Afbeelding

Afbeelding

Vooraan zien we inderdaad 'slechts' twee tandwielen. De XX groep wordt een groepset voor racers en de trend naar het gebruik van slechts twee bladen wordt door SRAM als leidraad genomen in de gehele groep. De carbon cranks bezitten twee aluminium tandwielen, welke naar alle waarschijnlijkheid met een eigen montagesteek uitgevoerd zijn. De voorderailleur op Vogel's Scott is voorzien van een dunne metalen klemband. Denk aan een slangenklem, maar dan wat subtieler. Het is bekend dat SRAM het BB30 trapaslageringsconcept volledig omarmt. De XX cranks zullen dan ook geschikt zijn voor BB30 frames. Of Vogel's Scott echter voorzien was van een BB30 bracket pot is onduidelijk, aangezien Scott nog geen carbon frames heeft volgens dit concept. Mary McConneloug's Seven heeft een traditionele bracket pot en haar fiets was dan ook voorzien van standaard outboard bearings.

Afbeelding

De cassette bestaat uit tien zeer opengewerkte tandwielen, waarbij de grootste geheel uit aluminium is vervaardigd. Naar verluidt zou het grootste tandwiel 34 tanden tellen, maar wellicht dat SRAM voor deze dedicated 10 speed groep zelfs nog twee tanden extra toepast op het grootste tandwiel. De cassette's bouwen, net als bij de wegracegroepen, even breed als de huidige 9 speed cassette's.

De achterderailleur toont, zoals de spy-shots reeds verhulde, gelijkenissen met de Red derailleurs voor op de weg. Bijzonder detail is echter de iet wat gewijzigde kabelmontage. De arm waarmee de kabel de derailleur versteld, is vast gezet met een relatief grote Torx bout vanuit de achterzijde. Dit zou er op kunnen duiden dat dit een vervang- of wisselbaar onderdeel is. Misschien dat SRAM hiermee de deur open houdt om de derailleur ook als 9 speed te kunnen inzetten.

Afbeelding

Mocht je het komende seizoen een wereldbeker bezoeken; hou je ogen open! Enkele rijders zijn door SRAM geselecteerd om de nieuwe delen flink op de proef te stellen en dus zullen we ongetwijfeld de komende tijd meer details te zien krijgen van SRAM's nieuwe top racegroep!

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh

kajhpc
Berichten:51
Lid geworden op:wo aug 13, 2008 7:14 pm

Bericht door kajhpc » ma mei 04, 2009 6:36 pm

Nice work DP!

Ik ben benieuwd wanneer we dit in de winkel zien.
Iemand al nieuws daarover?

Fast
Berichten:607
Lid geworden op:vr dec 07, 2001 10:22 pm

Bericht door Fast » ma mei 04, 2009 6:36 pm

Het 'per ongeluk' bekend worden van de eerste kenmerken van een nieuwe topgroep is denk ik niet meer dan gewoon marketing. Het creeren van 'buzz' door af en toe bewust iets te lekken.

Ziet er wel mooi uit overigens.
Trying is the first step towards failure.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma mei 04, 2009 7:23 pm

Fast schreef:Het 'per ongeluk' bekend worden van de eerste kenmerken van een nieuwe topgroep is denk ik niet meer dan gewoon marketing. Het creeren van 'buzz' door af en toe bewust iets te lekken.

Tuurlijk; ga immers niet een high-profile evenement als een wereld beker opzoeken als je het 'onder het laken wilt houden'...

Mechanics van het Scott team verzochten ons vriendelijk niets te fotograferen (in hun tent). Wij zijn braaf :angelnot: ... maar ooit komen de fietsen naar buiten om gebruikt te worden. Bij het opstellen is er dan nog wel wat 'tijd' om e.e.a. vast te leggen. :D

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » ma mei 04, 2009 7:24 pm

Fast schreef:
Ziet er wel mooi uit overigens.
Zeker! Ik vermoed echter dat dat vreselijk mooie crankset wat belettering à la Noir gaat krijgen. Zo lust ik 'em ook wel.

De cassette is een bizar ding als je hem in het echt ziet... Lijkt wel een custom freesjob.

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » ma mei 04, 2009 7:30 pm

Aan de kleur te oordelen (I know, 't zegt niet alles) is het grootste tandwiel op de cassette ook uit alu. Het is iig niet vernikkeld of ti, zo te zien, en wijkt af van de andere kranjes.

Wat betreft de crank: die is idd echt bruut!

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » ma mei 04, 2009 8:48 pm

wictor schreef:Aan de kleur te oordelen (I know, 't zegt niet alles) is het grootste tandwiel op de cassette ook uit alu. Het is iig niet vernikkeld of ti, zo te zien, en wijkt af van de andere kranjes.
Ikzelf schreef:De cassette bestaat uit tien zeer opengewerkte tandwielen, waarbij de grootste geheel uit aluminium is vervaardigd.
;)


Wat de afwerking betreft; kijk eens naar de spy-shots in het gelinkte artikel uit februari. Daar zijn de graphics te zien die het zeer waarschijnlijk zal gaan krijgen. Eerlijk gezegd zie ik liever deze protogroep qua uitstraling, dan het flashy-Red-achtige gebeuren....

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » ma mei 04, 2009 9:33 pm

Ah, die lockout lever was ik al erg benieuwd naar. Het halve peloton reed daar volgens mij mee...

Gebruikersavatar
wictor
Berichten:1066
Lid geworden op:vr jun 18, 2004 7:40 am
Locatie:langs de Rijn....

Bericht door wictor » di mei 05, 2009 8:48 am

DeKerfs schreef:
wictor schreef:Aan de kleur te oordelen (I know, 't zegt niet alles) is het grootste tandwiel op de cassette ook uit alu. Het is iig niet vernikkeld of ti, zo te zien, en wijkt af van de andere kranjes.
Ikzelf schreef:De cassette bestaat uit tien zeer opengewerkte tandwielen, waarbij de grootste geheel uit aluminium is vervaardigd.
Oja, aandachtig lezen. Verbeterpuntje van me.............

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » di mei 05, 2009 12:17 pm

Nice work heren.
Nog meer spy foto's van andere onderdelen, fietsen e.d.?

Gebruikersavatar
zonoskar
Berichten:2600
Lid geworden op:za nov 24, 2001 12:29 am

Bericht door zonoskar » di mei 05, 2009 12:56 pm

Ik zag bij Sram een 9spd cassette met een roze spider :)

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » di mei 05, 2009 7:49 pm

Met dank aan onze zuiderburen :D
http://www.mountainbike.be/algemeen/act ... m=&ucat=14&.

Een paar highlights.
Het klemmechanisme van de voorderailleur is wel een beetje apart te noemen.
Afbeelding

En inderdaad, 36t cassette.
Afbeelding

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di mei 05, 2009 7:59 pm

Ze spreken daar over floating schijven. Dat is echter niet het geval. De gefotografeerde schijven zijn Sram's versie met CenterLock passing. De schijf zit volledig vast genageld aan de alu spider en is dus niet floating.

Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » di mei 05, 2009 9:57 pm

DeKerfs schreef:Ze spreken daar over floating schijven. Dat is echter niet het geval. De gefotografeerde schijven zijn Sram's versie met CenterLock passing. De schijf zit volledig vast genageld aan de alu spider en is dus niet floating.
Het zelfde idee als de shimano XTR schijven,de alu spider zit daar ook namelijk vast genageld aan de schijf.
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » wo mei 06, 2009 6:08 am

Trekrules schreef:
DeKerfs schreef:Ze spreken daar over floating schijven. Dat is echter niet het geval. De gefotografeerde schijven zijn Sram's versie met CenterLock passing. De schijf zit volledig vast genageld aan de alu spider en is dus niet floating.
Het zelfde idee als de shimano XTR schijven,de alu spider zit daar ook namelijk vast genageld aan de schijf.
Jep. En vanwege patent-issue's kan/mag SRAM ze niet gaan leveren mét de bijbehorende lock-nut :shock:

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » wo mei 06, 2009 4:54 pm

Ja, ik las het. :D

Dan kun je binnenkort dus losse alu Sram 'cassette'lockrings kopen. Mooi voor alle Shimanorijdende wedstrijdrijders: makkelijke grammen besparen, met een beetje mazzel op drie plaatsen tegelijk. :evil:

Plaats reactie