[special] Joe's NoFlats voor de CXer

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[special] Joe's NoFlats voor de CXer

Bericht door DeKerfs » di jan 06, 2009 7:49 pm

We concludeerden bij een eerdere beschouwing al dat de tubeless bandsystemen, gebaseerd op de dichtende werking van vloeibare latex, breder inzetbaar zijn dan enkel bij cross country wedstrijden. Joe, de firma bekend van het No-Flats systeem, ontwikkelde een speciaal, smaller velglint, geschikt voor racefietsvelgen waarmee je dus ook op de cyclocrosser zonder binnenband kan rijden.

Tuubs
Zeg je cyclocross, dan zeg je ook tubulars, of gewoon 'tube', of 'tuubs' voor de intimi. Tubes worden door elke zichzelf respecterende cyclocrosser gezien als dé heilige graal op het gebied van banden. Een tube is een buiten- en binnenband in één en worden op een speciale velg zonder opstaande flanken, vastgelijmd. Ze zijn hierdoor uitermate geschikt om met lage bandspanning bereden te worden voor extra grip en dus controle, omdat ze nauwelijks meer gevoelig zijn voor doorstootlekken. Omdat de tubes vastgelijmd worden, is wisselen van band niet echt zomaar mogelijk. Je hebt dus gewoon meerdere wielsets nodig voor verschillende bandtypes. De vaak stoffen zijkanten zijn erg gevoelig voor beschadigingen en nemen water en vuil op, waardoor ze, indien niet goed behandeld, in een seizoen tijd gewoon wegrotten.

Afbeelding

Voor de fietser die in de winter op de crosser stapt als afwisseling op het mountainbiken, zijn tubes daardoor ook niet echt een uitkomst. Bij de gemiddelde toertocht of langs de vaste routes vind je doorgaans geen materiaalzones met daarin goed geoutilleerde 'mechanikers' met talloze reserve wielsets in het geval dat je lek rijdt.

Een tubeless conversiekit kan hierin een perfecte tussenoplossing bieden. Je hebt geen speciale velgen nodig en je kan gebruik maken van een redelijk aanbod aan traditionele buitenbanden die een stuk minder duur zijn dan tubes. Het Joe's No Flats systeem maakt middels het rubberen velglint van je standaard buitenband eigenlijk ook een soort tube. De door ons geprobeerde setup van DT RR 1.1 velgen en Schwalbe Racing Ralph cyclocross banden, in combinatie met het nieuwe, smalle velglint blijft zelfs goed lucht dicht bij een druk van amper 1,8 bar. Zelfs onder extreme zijdelingse beweging van de band bij deze lage druk, bleef het geheel lucht dicht en bleef de band goed in de velg.

Afbeelding
Links de doorsnede van een standaard velg en band in
combinatie met het speciale rubberen velglint (rood
gekleurd). Rechts een tubular velg met een daarop gelijmde
tubular band.


Het succes hangt ook hier sterk af van de hoeveelheid overlap van het rubberen velglint over de buitenband. Bij mijn achterwiel is dit op plaatsen helaas door eigen 'kunde' niet geheel optimaal, waardoor in een extreem geval ('air time' pakken op een rhythm sectie op een mountainbikeparcours....) er toch wat lucht ontsnapte. Op zich niet zo'n probleem, aangezien dit tijdens een DP-toer gebeurde en men best bereid is even te wachten. De vloeibare latex heeft echter nogal de neiging het ventiel te verstoppen. Lucht in je band krijgen middels een klein pompje en met verkleumde vingers is daarom nog niet zo evident. Helemaal niet als je bij het losdraaien van de pomp het volledige binnenwerk van het ventiel los trekt, waardoor de band helemaal leeg loopt... Gouden tip dus voor gebruikers van dit systeem; gebruik nooit een pomp die je op je ventiel schroeft, maar een die er op klemt.... Gelukkig dicht de latex in combinatie met het rubberen velglint voldoende af om zelfs met een kleine pomp de band toch weer op druk te krijgen.

Afbeelding

Compromis
Toegegeven, de vergelijking met een tubular setup gaat niet geheel op. De winst van een tube wordt vooral behaald door de mogelijkheid met extreem lage druk te kunnen rijden. Een druk van 1,5 bar is goed mogelijk, waarbij de band nog steeds voldoende controle geeft. Bij een dergelijk lage druk zal een naar tubeless geconverteerde standaard band in een standaard velg, zijdelings van de velg afrollen. De wangen van een tube zijn soepel en staan dus vrij veel zijdelingse beweging toe. Een gemiddelde standaard buitenband is hier niet zo specifiek voor ontworpen en hangt de duurzaamheid van de gehele setup dus mede sterk af van welk type band gebruikt wordt. Bijkomend nadeel is dat door de lage druk de zijkanten van de velg eerder beschadigd zullen raken bij het hard raken van een obstakel. Een tubular velg is door zijn vorm hier tegen veel beter bestand.

De NoFlats kit voor de cyclocrosser biedt een mooie tussenoplossing voor diegenen waar de nadelen in prijs en gebruiksgemak van een gelijmde tube zwaar wegen ten opzichte van een traditionele setup en waarmee dan toch met relatief lagere druk gereden kan worden, zonder kans op doorstootlekken. De vloeibare latex maakt daarbij dat het geheel ook zelfdichtend is en een doorn je dus niet dwingt af te stappen. Let op; voor balkjes en trappen dien je uiteraard nog wel gewoon af te blijven stappen....

Meer informatie: www.no-flats.com

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh
Laatst gewijzigd door DeKerfs op di jan 06, 2009 8:14 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di jan 06, 2009 8:00 pm

:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » di jan 06, 2009 11:51 pm

Dit sluit helemaal aan met mijn ervaringen.

Ik heb vorig jaar hetzelfde geprobeerd met NoFlats lintjes (de bredere voor 26" rekken prima op 700c) en Michelin Mud CX bandjes, tijdens een veldrijwedstrijd in Harderwijk. Ik kon 'veilig' lage druk rijden, vanwege de door jou genoemde overlap tussen lintje en banddraad. Hierdoor kan de band niet 'burpen', omdat de van de velgrand loskomende banddraad het lint meetrekt.

Dat neemt niet weg dat het weinig stabiel aanvoelde, omdat de band zonder binnenband weinig stabiliteit meer heeft van zijn zijwanden. Het zwalkte nogal in bochten en achteraf had ik meer lucht er in gedaan, vooral op het achterwiel. Het moet gezegd worden dat ook tubes hier in meer of mindere mate 'last' van hebben. Profs zijn hier volgens mij aan gewend en nemen het voor lief in ruil voor meer grip.

Kans op velgen kapot rijden was er niet, vanwege een totaal gebrek aan obstakels in het grassige parcours. Dit geldt voor veel CX wedstrijdparcoursen, wat zo'n tubeless combi voor wedstrijdgebruik nog wat geschikter maakt dan voor toertochtjes.

N.b. Aan de foto's te zien valt in ieder geval ook te concluderen dat de sealant bij extreem lage temperaturen niet bevriest ;).

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » wo jan 07, 2009 11:30 am

Begrijp ik nu goed dat Joe's "gewoon" een smallere velglint gebruikt en verder hetzelfde systeem gebruikt als voor MTB's waar al zoveel over geschreven is, zowel voordelen als nadelen?

Als het antwoord hierop ja is, is het dan niet een beetje zonde van je tijd om hierover zo'n verslag te schrijven? Kan je beter biken.

Als het antwoord hierop: nee eikel, beter lezen is, dan please, help me! Wat heb ik niet gelezen?

Overigens, Notubes heeft ze ook.

Erikje

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » wo jan 07, 2009 12:42 pm

Ze worden vergeleken met tubes op de CX-ert. Dat is volgens mij het verschil.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do jan 08, 2009 12:13 am

Daarnaast werkt het op een cx-er toch wat anders, omdat de band veel smaller/minder volumineuzer is. De kans op burpen is daarom een stuk groter. Bij eerdere experimenten op weightweenies.starbike met blijkbaar niet echt geschikte linten werd daarover geklaagd. Het is winst om hier te lezen dat dat met een goed velglint allemaal wel meevalt.

Ik gebruik zelf meestal latex biba's van Michelin voor de racert voor cx. Die rek je dus eigenlijk te veel op, waardoor ze nog poreuzer worden en de bekende stootlekresistentie ervan ook achteruit gaat. Aangezien ik toch nooit banden wissel (da's niet echt nodig met de bovennoemde Michelins) is het best een idee eens met die lintjes te gaan kliederen.

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » do jan 08, 2009 9:14 am

Erikje schreef:Begrijp ik nu goed dat Joe's "gewoon" een smallere velglint gebruikt en verder hetzelfde systeem gebruikt als voor MTB's waar al zoveel over geschreven is, zowel voordelen als nadelen?

Als het antwoord hierop ja is, is het dan niet een beetje zonde van je tijd om hierover zo'n verslag te schrijven? Kan je beter biken.
Het is alleen al de moeite waard om uit te vinden of je bij zo'n systeem op de crosser tegen andere problemen aan loopt dan op de MTB. Wat heb je er aan om te weten dat 'in theorie' zo'n systeem ook op de crosser werkt?

Bij CX is er de combinatie lage druk en laag volume. Dat zorgt voor groot risico op aflopers en daar is het Noflats lintje (in tegenstelling tot Notubes) erg goed in, doordat het breder is en overlapt met de banddraad. Dat heeft Jeroen volgens mij prima verwoord!

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » do jan 08, 2009 9:29 am

Ik zelf rij met een combinatie van deze :

Afbeelding

Afbeelding

de hutchinson is dus zogezegt UST compatibel

Mijn ervaring : Ook mijn banden ploffen regelmatig en spratsh er wat no tubes uit maar ze rollen niet van de velg, ik verlies enkel wat druk. Wat na een paar keer natuurlijk mooi kut is, dus altijd pomp mee.

de oplossing tegen het ploffen zou kunnen zijn, toch nog een no tubes lint er in te plaatsen door zo meer "druk" te krijgen op de band tegen de velg

ik hou julllie op die ganze hoogte want ik rij er (bijna) elke dag mee
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » do jan 08, 2009 9:33 am

oja, ik heb al met echte tubes gereden van die bucht van 250 euro het stuk

nu snap ik waarom die zo "super" zijn, het is echt toch nog een groot verschil
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Gebruikersavatar
trek
Berichten:253
Lid geworden op:di jan 17, 2006 11:04 am
Locatie:Rijen

Bericht door trek » do jan 08, 2009 1:09 pm

Leuk artikel. Ik snap alleen de meerwaarde van de noflats hier niet. Toen ik nog een mtb had reed ik met crosmax sl en fasttrack banden met no-tubes. Dan kon ik voor tot 1bar gaan. Nu heb ik een crosser en rijd ik met rr bandjes en speci binnenbanden met 1.5 bar zonder problemen en zonder latex dus. en believe me ik kijk met de cx niet op een boomwortel meer of minder.

Kan me voorstellen dat bij zwaardere rijders het misschien nut heeft maar voor jongens van 60-70kg is het imho niet nodig.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do jan 08, 2009 1:15 pm

let wel, veel pompen hebben meters die erg afwijken. True, dat geldt net zo goed voor degene die ik gebruik, als die jij gebruikt hebt en 1.5bar afmeet. 1.5bar met binnenband heb ik destijds ook geprobeerd. Zelfs met zeer behouden rijden was het snel lekstoten en in mijn optiek niet echt reeel benutbaar.

Een dergelijke setup als hierboven beschreven (latex-systeem dus) biedt een mooi compromis en is in mijn optiek wat meer bedrijfszekerder/betrouwbaarder dan een tubeless systeem zonder rubberen lint of een traditionele binnenband op minder dan ±2bar, tegen een fraktie van de kosten van een tubular.

Gebruikersavatar
trek
Berichten:253
Lid geworden op:di jan 17, 2006 11:04 am
Locatie:Rijen

Bericht door trek » do jan 08, 2009 4:27 pm

DeKerf's schreef:let wel, veel pompen hebben meters die erg afwijken. True, dat geldt net zo goed voor degene die ik gebruik, als die jij gebruikt hebt en 1.5bar afmeet. 1.5bar met binnenband heb ik destijds ook geprobeerd. Zelfs met zeer behouden rijden was het snel lekstoten en in mijn optiek niet echt reeel benutbaar.
Ik geloof best dat mijn pompje hier thuis afwijkt. de pomp op de zeak geeft echt wel een reeel beeld en ik rijd zeker met 1.5 bar. Wat bij mij prima gaat (varierend tussen 60-65kg zomer-winter)

Neemt niet weg dat dit best een alternatief is voor de technisch mindere of zwaardere rijders.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do jan 08, 2009 6:19 pm

1,5bar Hou ik echt niet vol, zelfde gewicht. Dat gaat onheroepelijk stuk, terwijl ik echt geen lompe rijder ben. Maar daar heb je natuurlijk nog gradaties in. Afgelopen zaterdag geracet op een hardbevroren knolleveldje met een boswalpassage met wat worteltjes. Ik weet helaas geen druk vanwege minipompgebruik, maar het was aanzienlijk meer dan die genoemde 1,5bar.

Die Hutchinsons met tubeless wielen is een mooie combi. Schijnt een hele behoorlijke band te zijn, klein tikkie lomper dan een normale clincher, maar dat is niet zo erg alssie tubeless is. Kan je em afzetten tegen een Racing Ralph of Mud II ofzo, Plons? En is ie een beetje te monteren of echt superstrak?

Gebruikersavatar
trek
Berichten:253
Lid geworden op:di jan 17, 2006 11:04 am
Locatie:Rijen

Bericht door trek » do jan 08, 2009 8:42 pm

mateis schreef:1,5bar Hou ik echt niet vol, zelfde gewicht. Dat gaat onheroepelijk stuk, terwijl ik echt geen lompe rijder ben. Maar daar heb je natuurlijk nog gradaties in. Afgelopen zaterdag geracet op een hardbevroren knolleveldje met een boswalpassage met wat worteltjes. Ik weet helaas geen druk vanwege minipompgebruik, maar het was aanzienlijk meer dan die genoemde 1,5bar.
Snap ik. Op deze bevroren ondergrond heb je niks aan 1.5 en moet je gewoon met 2.0 rijden. Minder weerstand en grip heb je toch wel.
1.5 rijd ik in de modder net als een paar weken terug.

Plons
Berichten:5447
Lid geworden op:wo jul 11, 2001 8:56 am

Bericht door Plons » vr jan 09, 2009 7:11 am

mateis schreef:
Die Hutchinsons met tubeless wielen is een mooie combi. Schijnt een hele behoorlijke band te zijn, klein tikkie lomper dan een normale clincher, maar dat is niet zo erg alssie tubeless is. Kan je em afzetten tegen een Racing Ralph of Mud II ofzo, Plons? En is ie een beetje te monteren of echt superstrak?
hij is een beetje te soepel de band, ik moest met de hulp van mijn vriendin (aka slaafslutmc) de band erop leggen want hij floepte gewoon heel de tijd van de velg, zo soepel was hij.

mischien is ook dat de reden waarom hij regelmatig ploft.

anyway, hij is echt breed, ik vind hem wel fijn rijden, zelfs in zand (gewoon omdat hij zo dik is natuurlijk)

ik wil ook een setje piranhas bestellen(of hoe heten ze) de droog weer banden en dan ook nog een extra set van die wielen, kwestie van posings gehalte (nog meer) hoog te houden
zo lekker en zo echt
www.plonsracing.com

Plaats reactie