[special] EuroBike 2008: Demodag

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[special] EuroBike 2008: Demodag

Bericht door DeKerfs » do sep 04, 2008 8:39 am

Vorig jaar werd de EuroBike voor het eerst vooraf gegaan door een demodag waar men de nieuwtjes voor het nieuwe seizoen zelf kon uitproberen. Helaas liet het slechte weer die de dag voor een groot deel in het water vallen. Ondanks de iet wat tot deceptie verworden eerste editie van vorig jaar, weerhield dat de organisatie en een groot aantal fabrikanten niet om dit jaar weer alles uit de kast te halen om in het 40 kilometer van Friedrichshafen afgelegen plaatsje Ratzenried een tweede editie op poten te zetten. Dit jaar waren de weergoden duidelijk beter gestemd en kon men in een met zon overgoten setting zowel op de weg als op enkele off-road parcoursen de 2009 producten aan de tand voelen. Het is lastig een product in de korte tijd die beschikbaar is volledig te testen, eerste indrukken zijn echter erg belangrijk.

Op uitnodiging van SRAM en Giant begaven wij ons naar het lokale schoolgebouw, waar zij ons hun laatste ontwikkelingen uit de doeken deden.

Afbeelding

Giant
Hoewel de focus, volgens Giant's eigen zeggen, voornamelijk op de doorontwikkeling van de racefietsen lag, zijn er ook enkele wijzingen doorgevoerd in de bestaande lijn mountainbikes. De eerder geteste Anthem heeft voor 2009 meer veerweg gekregen. Met 100 millimeter veerweg vóór en achter en een met 1 graden meer afgevlakte stuurhoek wilt Giant het inzetgebied van de voorheen nogal 'racey' Anthem bij de Anthem X, zoals hij in 2009 zal heten, wat meer verbreden. De demperpostie is voor 2009 eveneens gewijzigd, waarbij de demperophanging aan het frame nu samenvalt met het scharnierpunt van de onderste linkage van het veersysteem. De gebrekkige ruimte voor de bidon, wat met name bij de kleinere frames in 2008 een punt bleek te zijn, is hiermee sterk verbetert. Ondanks de toename van de veerweg en stijfheid, is het gewicht van het frame met een respectabele 185 gram gedaald! Hoewel de vernieuwde Anthem X méér all-round is geworden, merkte we op dat in de scherpe handling en zijn klimvermogen zijn cross-country achtergrond nadrukkelijk aanwezig is gebleven.

Afbeelding Afbeelding

De Reign met 6" en de Reign X met 6,7" zijn voor 2009 meer toegespitst op hun gebruik. Ook hier is de stuurhoek wat afgevlakt en is de afmontage minder cross-country geworden, om het verschil met de Trance X wat duidelijker te maken. Alle Reign modellen zijn uitgerust met de nieuwe Fox vorken voorzien van de QR15 steekas en een Giant-eigen Tracker voornaaf.

Waar het bij de Reign, Trance en Anthem modellen veelal detailveranderingen betrof, is de XTC serie volledig met een leeg stuk papier als basis opnieuw ontworpen. Met opgedane kennis bij de ontwikkeling van de nieuwe lichtgewicht racefiets modellen, is ook de XTC met een grote sprong geupgrade. Vrij vertaald komt dit neer op een verhoogde stijfheid bij een gewichtsbesparing van maar liefst 300 gram bij een medium framemaat ten opzichte van de vorige XTC carbon hardtails.

SRAM
Vorig jaar was het SRAM die met de nieuwe SID toch wel hét nieuws voor 2008 wist te presenteren. Dit jaar lijkt SRAM dit kunstje te herhalen met de uit Truvativ-stal afkomstige Hammerschmidt systeem. Alle technische details van dit systeem zijn inmiddels al eens aan bod gekomen. De aanwezige prototypes bevestigden de door SRAM omschreven eenvoud van dit in eerste opzicht toch wel technisch iet wat complex ogende systeem. Sowieso lijkt alles vrij eenvoudig te zijn, als Greg Herbold het uitlegt....

Afbeelding
Afbeelding Afbeelding

Op 'traditioneel' schakelgebied is er weinig verandert aan de SRAM line-up. De Double-Tap technologie die we van de 10 speed racegrepen kennen, werd al toegepast op 'flatbar' specifieke schakelaars in combinatie met de racefiets derailleurs en vind nu ook zijn weg naar schakelaars met een 1:1 ratio, zodat deze met de mountainbike derailleurs kunnen gebruiken.

Scott
Een merk dat op handen gedragen wordt door met name onze Ooster-buren, pakte ook flink uit op de demodag. Voor ons een uitgelezen kans om eens zelf te ondervinden waar dit uit voort zou moeten komen. Hét nieuws bij Scott is de nieuwe Genius. Zo'n naam vraagt natuurlijk om een kritische blik, die met name uit gaat naar het veerconcept met de van de traditie afwijkende pull shock setup. De achterdermper is met een hendel op het stuur (traction-control) in 3 standen af te stemmen op de rijomstandigheden. De open stand geeft 150 millimeter plushe veerweg, de middelste stand (traction-setting) beperkt de veerweg tot 90 millimeter met enigszins meer ingaande demping en de derde stand is een volledige lock-out. In theorie een veel belovend concept, de praktijk viel ons tijdens de 'eerste indruk' toch wel wat tegen. De traction-setting met beperkte veerweg deinde onder trapinvloeden gewoonweg veel te veel en de volledige lock-out is eigenlijk alleen bruikbaar en effectief op verharde wegen. De fiets voelde daarbij in zijdelinkse richting niet bijster strak en direct aan.

Afbeelding

Bekend vs. onbemind
Deze demodag werd met name gekenmerkt door een afwisseling in aanwezigheid van diverse grote merken en daar tegenover juist kleinere merken. Juist de kleinere, onbekende merken, zagen hun kans schoon om op deze manier direct een goede indruk achter te laten bij de pers. Immers, de eerste indruk is nog steeds het belangrijkst, en kan die indruk beter gevormd worden tijdens het fietsen, dan tijdens een uitstalling op een kleine stand. En alhoewel deze kleinere merken de nodige aandacht kregen, waren het toch weer de grote, bekende merken waar men in de rij stond voor een testrit. Zo vlogen de nieuwe Epic full suspensions bij Specialized met rasse schreden vanuit de tent het parcours op en was het de gehele dag in de rij staan voor een Scott of Lapierre.

Afbeelding
Formula's nieuwe R1

Afbeelding
Pronghorn; nieuw eigenwijs merk uit Scandinavië

Afbeelding
Carbon Drive, tandriemaandrijving; bij Nicolai optioneel leverbaar

Afbeelding
Buitenkansje; Een Lefty, titanium én 29er. Een zeldzame IF TiDeluxe... om op te rijden....

Afbeelding
Helaas nog steeds niet leverbaar in Nederland. Daardoor niet minder mooi; Lapierre

Afbeelding
Onder het moto: 'zak us effe door', Kindshock verstelbare zadelpen

Afbeelding
Flexibele 'ghostring'

Afbeelding
Eigenwijs carbon; Yeti

Afbeelding
Pimp your ride?

Afbeelding
Fisher adopteert nu ook het ABP systeem van Trek

Afbeelding
Katz; Rohloff naaf en volledig afgeschermde ketting; mudproof

Afbeelding
Specialized leek niet zo geamusseerd te zijn van de aanwezigheid van Trek....

Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh, Dennis Jöris, Pieter d'Haens
Laatst gewijzigd door DeKerfs op za sep 06, 2008 9:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do sep 04, 2008 10:51 am

Afbeelding

Meer foto's van deze "tandem" en flexibele ghostring?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Bericht door Pino » do sep 04, 2008 1:46 pm

didadunlop schreef:Afbeelding

Meer foto's van deze "tandem" en flexibele ghostring?
Als het een tandem is zou ik er niet graag op rijden.
(waar staat hij?, ga ik zaterdag kijken)

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » do sep 04, 2008 2:43 pm

Ja gezien de dubbele ketting denk ik dat het een tandem is. Maar gezien die boutverbinding vraag ik me af wat voor een.

Flexibele ghostring klinkt wel leuk.

pff eurobike. Zou graag een keer willen kijken. Teveel leuke spullekes.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » do sep 04, 2008 6:21 pm

Maakt alles zo overzichtelijk; Quoten van een plaatje als reactie op een voorgaande post die ook het plaatje bevat :?

Ik vind de Gary Fisher ABP link toch wel veel eleganter dan de uitvoering van Trek 8)

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » do sep 04, 2008 7:35 pm


Gebruikersavatar
Trekrules
Berichten:3705
Lid geworden op:za mar 03, 2007 9:44 pm
Locatie:Sleen

Bericht door Trekrules » do sep 04, 2008 7:51 pm

wat een gave foto's :D
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » do sep 04, 2008 8:09 pm

Afbeelding

Ik heb die demperopstelling al eens eerder gezien, maar er waren er hier toen enkelen bang vr hun ballen... :lol:

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Re: [special] EuroBike 2008: Demodag

Bericht door sneeuwpop » za sep 06, 2008 8:12 pm

DeKerf's schreef: Afbeelding
Onder het moto: 'zak us effe door', Kindshock verstelbare zadelpen
Is er trouwens nog meer nieuws omtrend verstelbare zadelpennen?
(kindshox/crankbrothers/gravity/allmountainpost/....)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
Het TUIG
Berichten:2812
Lid geworden op:zo okt 12, 2003 10:12 pm
Locatie:Almere
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » za sep 06, 2008 8:20 pm

Afbeelding
Mensen,hoe noemen ze die veer op de zadelpen?
Ik heb er nog een liggen maar zou niet weten hoe het eigenlijk heet.

@ Sneeuwpop:Het is de simpelste manier van ''kindshox/crankbrothers/gravity/allmountainpost/....''

;)
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za sep 06, 2008 8:57 pm

Het TUIG schreef:Mensen,hoe noemen ze die veer op de zadelpen?
(Breezer) Hite-rite

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » za sep 06, 2008 9:53 pm

Het TUIG schreef:Afbeelding
Mensen,hoe noemen ze die veer op de zadelpen?
Ik heb er nog een liggen maar zou niet weten hoe het eigenlijk heet.

@ Sneeuwpop:Het is de simpelste manier van ''kindshox/crankbrothers/gravity/allmountainpost/....''

;)
Ik kende de hite-rite al lang, is alleen nergens meer te krijgen! (of bij jou toevallig :roll: )
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » zo sep 07, 2008 11:45 am

Trouwens net nog eentje gevonden, de Q-shifter uit Nieuw-Zeeland:
Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
Sin Nombre
Berichten:811
Lid geworden op:di mar 26, 2002 4:44 pm
Contacteer:

Bericht door Sin Nombre » ma sep 08, 2008 7:28 pm

leuk dat Ibis weer wat met titanium doet
mooie verslagen DK ;)

Pino
Berichten:2472
Lid geworden op:wo aug 08, 2001 7:40 am

Re: [special] EuroBike 2008: Demodag

Bericht door Pino » ma sep 08, 2008 10:38 pm

sneeuwpop schreef:
Is er trouwens nog meer nieuws omtrend verstelbare zadelpennen?
(kindshox/crankbrothers/gravity/allmountainpost/....)
Bij Syntace hadden ze een prototype van een 20 cm ( als in "twintig") ! traploos verstelbare pen.
Liep ontzettend (ja, ontzettend) soepel. Gruendlich mooie knop op het stuur.
Zou zo'n 27cm zitbuis nodig hebben, diameters 31.6, 30.9 en nog iets (groter dan 30.9). Prijs en tijdstip van beschikbaarheid onbekend.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » ma sep 08, 2008 10:51 pm

Thanx pierre, ff zoeken:
Afbeelding
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

illuminatastigmata
Berichten:2836
Lid geworden op:za jul 02, 2005 12:36 am
Locatie:limburg
Contacteer:

Bericht door illuminatastigmata » wo sep 10, 2008 9:39 am

Specialized komt ook met zo'n geval.Zou traploos tussen de 1 en 10 cm.verzet kunnen worden en met luchtdruk de snelheid/kracht van uitveren te regelen.
Nog geen plaatsjes van gezien op het net(ook niet echt gezocht....).
THIS ONE GOES TO ELEVEN!!!

Plaats reactie