De markt lijkt om een of andere manier maar al te graag in te gaan op nieuwe trends op technologisch vlak. Fabrikanten lijken een verlangen naar innovativiteit te hebben, in een tijd dat er niet veel nieuws is te behalen op gebieden van bijvoorbeeld vering, schijfremmen en carbon technologie. Zoals we gisteren ook al zeiden wordt de opkomst van de BB30 standaard voor cranks en trapaslagers door vele partijen al vrij snel omarmd en zo zien we in iets mindere maten hetzelfde gebeuren met het Carbon Belt Drive systeem. Misschien wel wat limiterend waar het op het aantal versnellingen aan komt, maar veel framebouwers en fietsfabrikanten laten maar wat graag zien dat ze iets zien in deze ontwikkeling en grijpen dit systeem aan om zich te differentiëren ten opzichte van anderen.
Voor de merken die de carbonhype al beu zijn, of dié boot gemist lijken te hebben, is er nog altijd het materiaal uit de erts rutiel; titanium. Met ups en downs blijft titanium aanwezig op elke beurs, en het lijkt dit jaar duidelijk in een 'up' te zitten. Wat daarbij opvalt is dat veel merken hun titanium frames bij de gerenomeerde Amerikaanse familie Lynskey laten maken. Dé naam die synoniem staat voor strakke (vrouwelijke!) lasnaden en een perfecte afwerking.

David Turner slaat een geheel nieuwe weg in met de omschakeling naar het DW-Link veerconcept


Misschien wel de meest unieke, niet-opvallende, fiets van de beurs; Independent Fabrications uit Reynolds 953 roestvaststaal

Cube's nieuwe full-carbon Sting

Kettingen zijn gewoon zó 2008....

Magura deelt graag de recente medaillesuccessen met een gelimiteerde uitvoering van de Marta SL Magnesium en Durin vork

Liteville's nieuwe freerider; de 901

Complexiteit ten top; het blijven immers Duitsers....

Sunn bezig met een comeback op Europees niveau, hier hun titanium creatie

Ghost is één van de eersten met een met Hammerschmidt afgemonteerde freerider

20 millimeter steekas bij Fulcrum

Intense's nieuwe Tracer, als All-Mountain of Enduro-DHer

Acros, net als Tune afkomstig uit Duitsland en fabrikant van gekleurde, lichtgewicht en onder andere ceramisch gelagerde producten

Endorfin prototype met asymetrische scharnierarm/zitbuisconstructie

Rohloff's 14 versnellingsnaaf; inmiddels al een flink aantal fietsers wisselde de traditionele aandrijflijn in tegen die ene naaf....

Na vervangingslagers nu ook een volledige set 'outboard bearings' van PhilWood

Na jaren komt Orange met linkage-full suspensions

Niner's line-up uitgebreid met een freerider met alle specifieke details, gebouwd rond 29" wielen

Ibis Tranny met demontabel en verstelbaar achterframe. Bruikbaar als kettingspanner in singlespeed-setup
Tekst: Jeroen van den Brand
Foto's: Coen de Jongh, Dennis Jöris, Pieter d'Haens