[nieuws] Standaarisatie; carbon belt-drives

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm
[nieuws] Standaarisatie; carbon belt-drives

Bericht door DeKerfs » ma jan 28, 2008 8:13 pm

Eerder deze maand berichtte we over de jongste standaard op het gebied van trapassystemen. Een andere recente ontwikkeling welke inmiddels gestandariseerd is, is de tandriemoverbrenging voor toepassing op de fiets. De internationale industrie gigant op het gebied van aandrijftechniek Gates is in samenwerking met Orange Bikes uit Engeland en het uit Spot Bikes voortgekomen bedrijf Carbon Drive Systems eens geworden over een eenduidige standaard maatvoering voor dit nieuwe principe dat de ketting moet vervangen.

Gedurende een drie dagen durende bijeenkomst bij Gates in Engeland, is in samenspraak met vertegenwoordigers van Orange, Carbon Drive Systems en de drijvende kracht achter de G-boxx gear-box Karl Nicolai is de omkadering van deze standaard vastgelegd.

De tandriem die voor de belt-drive wordt toegepast, bestaat uit eindloze composiet vezels, beschermd door een rubberen laag. Juist het feit dat de tandriem eindloos is, maakt dat dit concept niet direct toepasbaar is op bestaande frames. Het vergt in deze dus ook weer aanpassingen in de ontwerpen die we vandaag de dag kennen. Toch menen de samenwerkende partijen een 'heilige graal' in handen te hebben. Zo wordt beweerd dat de efficiëntie van 98% van een ketting overbrenging wordt evenaard en zijn er een aantal belangrijke voordelen. Zo behoeft dit systeem geen smering, is stiller en zou het stukken minder gevoelig zijn voor slijtage.

Afbeelding Afbeelding

Uiteraard is een tandriem niet toepasbaar op een standaard cassette. Wil je niet gelimiteerd zijn tot het moeten rijden op een singlespeed, bestaat er de optie om versnellingsnaven toe te passen. Met name deze laatste maken dat dit systeem zeer toepasbaar is op onder andere stadsfietsen, waar versnellingsnaven al redelijk gemeengoed zijn.

Zowel Spot als Orange hebben inmiddels frames in het programma opgenomen welke voorzieningen hebben om een eindloze tandriem als aandrijving toe te kunnen passen. Nicolai zal met zijn G-Boxx creaties ook méér mogelijkheden gaan aanbieden. Carbon Drive Systems biedt onder andere speciale dropouts aan voor andere framebouwers, om gebruik te kunnen maken van de tandriem overbrenging.

Afbeelding

Bron: Bikebiz.com

Meer informatie: Carbon Drive Systems
Foto's: Spot Bikes, Great Northern Cycles
Laatst gewijzigd door DeKerfs op vr feb 01, 2008 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jurriaan
Berichten:5742
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 8:44 pm

Bericht door Jurriaan » ma jan 28, 2008 8:26 pm

Ben benieuwd hoe een dergelijke riem zich houdt in een natte modderige winter zoals hier.
minder onderhoud ben ik absoluut een voorstander van. :D

Als de rubberen band versleten is, is het tevens tijd voor een nieuw frame begrijp ik..
goed idee 8)

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » ma jan 28, 2008 8:31 pm

Neen hoor, vandaar de speciale DOs ;)

Gebruikersavatar
Segunda3
Berichten:227
Lid geworden op:do mar 29, 2007 8:29 pm

Bericht door Segunda3 » di jan 29, 2008 8:01 am

Mooi, kan dan iemand de navendraaiers ff wakkerschoppen ? Ik zeg 8 speed, normale disc nokken, industrielagertje, 165x12 steekas... O ja, en een powerlink voor dat ding, een orange wil ik er best voor doorzagen maar verder is de on-deelbaarheid imo een dom idee !

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 29, 2008 8:23 am

orange is toch single pivot, tenminste de 224. Die hoef je niet door te zagen.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di jan 29, 2008 8:37 am

Ondeelbaarheid een dom idee? Ik denk dat het de enige manier is om de riem sterk genoeg te maken met een gering gewicht. Het geheel weegt nu iets van de helft van een goede singlespeed setup. Dat is dus echt veel winst. Dat combineren met een rohloff en je bent klaar.

Het enige wat ik eng vindt is de voorspanning die je op de riem moet zetten. Vraag me of of je lagers daar zo blij mee gaan zijn.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » di jan 29, 2008 8:43 am

het is een tandriem, die hebben al een stuk minder voorspanning nodig dan een v-riem. Maar voorspanning is een makkelijk in te calculeren kracht die altijd aanwezig is dus dat zal niet het grootste probleem zijn.

voodoo
Berichten:73
Lid geworden op:do dec 06, 2007 12:29 pm
Locatie:Swalmen

Bericht door voodoo » di jan 29, 2008 10:57 am

Mooi idee,nu nog een paar costum frames met afschroefbare patten en opbouwen die bikes :bicycle:
Gr.VooDoo :evil:

BLRacing
Berichten:2754
Lid geworden op:zo nov 04, 2001 4:35 pm
Locatie:Ergens in Utrecht

Bericht door BLRacing » di jan 29, 2008 9:08 pm

Het zal echt een technische uitdaging worden om zoiets op een derailleur-systeem toe te passen. Het zal wellicht mogelijk zijn maar je zit natuurlijk met de breedte van de snaar en de karakteristiek dat de snaar opzij zou kunnen bewegen en al snel van de pulley draait/valt. Iets waar je bij een ketting geen last van hebt. Tevens heb je met inwendige wrijving te maken bij het buigen van de snaar, zeker als je derailleur wieltjes blijft gebruiken gaat dit meetellen in de efficiency. Dit moet dus anders maar hoe.

Ik support dit systeem en de hele ontwikkeling. Tijd om echt eens vooruitgang te boeken in de aandrijftechniek samen met naafversnellingen, en wellicht de derailleursystemen.

Overigens voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn. In de BIKE van februari staat een artikel over project Hammerschmitt van de beste jongens van SRAM. Ze komen met een Crankset met geintegreerde planeetaandrijving. Het systeem moet drie kettingbladen vervangen door twee versnellingen. Idee is ook dat je hierdoor een ideaal draaipunt voor de achterbrug kan maken.

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » di jan 29, 2008 9:21 pm

BLRacing schreef:
Overigens voor de mensen die nog niet op de hoogte zijn. In de BIKE van februari staat een artikel over project Hammerschmitt van de beste jongens van SRAM. Ze komen met een Crankset met geintegreerde planeetaandrijving. Het systeem moet drie kettingbladen vervangen door twee versnellingen. Idee is ook dat je hierdoor een ideaal draaipunt voor de achterbrug kan maken.
Ik kan me vaag herinneren dat SRAM al eerder een crankstel met interne versnellingen had. Je bediende het geheel door met je hiel/hak op een knop in het hart van de trapas te drukken. Dit moet rond 97 zijn geweest als ik me niet vergis.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di jan 29, 2008 9:48 pm

Ik kan me vaag herinneren dat SRAM al eerder een crankstel met interne versnellingen had. Je bediende het geheel door met je hiel/hak op een knop in het hart van de trapas te drukken. Dit moet rond 97 zijn geweest als ik me niet vergis.
Dat crankstel staat nu toch bekend onder de naam Schlumpf Mountaindrive?

Het zal echt een technische uitdaging worden om zoiets op een derailleur-systeem toe te passen. Het zal wellicht mogelijk zijn maar je zit natuurlijk met de breedte van de snaar en de karakteristiek dat de snaar opzij zou kunnen bewegen en al snel van de pulley draait/valt. Iets waar je bij een ketting geen last van hebt. Tevens heb je met inwendige wrijving te maken bij het buigen van de snaar, zeker als je derailleur wieltjes blijft gebruiken gaat dit meetellen in de efficiency. Dit moet dus anders maar hoe.
Uit de OP blijkt toch wel dat e.e.a. niet geschikt is voor derailleurs maar bedoeld is voor interne naven en singlespeed?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
TommyGun
Berichten:57
Lid geworden op:di dec 11, 2007 10:32 pm
Locatie:Weert

Bericht door TommyGun » di jan 29, 2008 10:22 pm

Geniaal idee, simpel en doeltreffend. Waarom is er niemand eerder op gekomen:)
No pain, no gain

Don't feed the Trolls

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » di jan 29, 2008 10:28 pm

didadunlop schreef:
Ik kan me vaag herinneren dat SRAM al eerder een crankstel met interne versnellingen had. Je bediende het geheel door met je hiel/hak op een knop in het hart van de trapas te drukken. Dit moet rond 97 zijn geweest als ik me niet vergis.
Dat crankstel staat nu toch bekend onder de naam Schlumpf Mountaindrive?
Schlumpf Innovations is de zwitserse firma, en ze maken naast de mountain/speed/high-speed drive ook nog eens gears voor éénwielers!!! :idea:
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Gebruikersavatar
cHoc
Berichten:1079
Lid geworden op:do nov 07, 2002 5:23 pm
Locatie:Portes du Soleil (in my dreams...)

Bericht door cHoc » di jan 29, 2008 11:05 pm

TommyGun schreef:Geniaal idee, simpel en doeltreffend. Waarom is er niemand eerder op gekomen:)
Er zijn genoeg mensen/bedrijven op gekomen, en is vaak opnieuw voorgesteld als het systeem.
Probleem was in elk geval de voorgaande keren dat de belt was te slap en dus de efficientie te laag ten opzichte van "gewone" kettingen.
shoot me again, I ain't dead yet

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » do jan 31, 2008 12:53 am

TommyGun schreef:Geniaal idee, simpel en doeltreffend. Waarom is er niemand eerder op gekomen:)
ik rij er al jaren mee op mijn Mk1 Strida (1992) vouwfiets. en altijd dezelfde vraag
van iedereen:
is het wel sterk genoeg? slijt dat niet hard? :| Mijn antwoord is dan ook altijd maar
Als het sterk genoeg is voor automotoren en harleys dan kan het mijn kracht ook wel
aan!
Mercedes heeft ook fietsen met riem aandrijving gehad. En die versnellingen in de
cranks zoiets heeft koga toch ook gehad? of was dat in de trapas?

Mijn commuter krijgt ook een riemaandrijving, de riem zit al in het frame, alleen
de tandwielen moet ik nog frezen. Als je geen kettingkast wilt en de fiets staat
altijd buiten is het ideaal. :arms:

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do jan 31, 2008 7:13 am

Wytze schreef: Mijn commuter krijgt ook een riemaandrijving, de riem zit al in het frame, alleen
de tandwielen moet ik nog frezen. Als je geen kettingkast wilt en de fiets staat
altijd buiten is het ideaal. :arms:

we verwachten natuurlijk wél een uitgebreide picturial van dit verhaal ter ondersteuning.... :)

Wytze
Berichten:1309
Lid geworden op:do jan 10, 2002 2:05 pm

Bericht door Wytze » do jan 31, 2008 10:39 am

wat slechte fotootjes. Alles zit zeg maar 'in' de fiets; schakelkabel, verlichting, slot.
Grappige is dat ie er straks (in een fris kleurtje gespoten) van buiten zo simpel
uitziet, wat je dus in de uiteindelijke fiets niet zult zien is dat er dingen als een
stuurlock in zit om de kabels te beschermen, het gedoe om een versn. kabel van
stuur tot achternaaf binnendoor te freumelen en dat het frame op plekken is
opengezaagd geweest voor het slot en riem.
Het is echt een low budget knutsel projectje , als ik het echt voor mijn studie had
ontworpen had ik het wel wat netter gedaan. De wielen zijn btw gebouwd van oude
spinergy velgen ;)

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoop em af krijg voordat ik met mijn afstudeerproject begin, want anders gaat het
nog weer een half jaar duren :(

ik open nog wel eens een topic als ie richting het eindstadium gaat :arms:

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do jan 31, 2008 11:08 am

Wytze schreef:ik open nog wel eens een topic als ie richting het eindstadium gaat :arms:

Graag! Ziet er impressive uit :)

blizzard
Berichten:61
Lid geworden op:vr jan 06, 2006 9:54 pm
Locatie:Amsterdam

Bericht door blizzard » do jan 31, 2008 4:47 pm

Het wordt dus weer tijd voor frames met Elevated Chainstay. :D
Steel is Real

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » do jan 31, 2008 5:59 pm

Het enige wat ik eng vindt is de voorspanning die je op de riem moet zetten. Vraag me of of je lagers daar zo blij mee gaan zijn.
Lijkt me zo dat trapbewegingen aardig vervelendere krachten op lagers teweegbrengen door hun wisselend karakter.


En Wow, die zelfbouwprul is leuk!

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr feb 01, 2008 9:47 am

das idd wel zo. Alleen nu zit er een constante kracht op die erger wordt als je er aan gaat hangen. Tevens is de kracht van kettingen 1 kant op (traprichting), deze kracht zal bij stilstand boven en onder evenveel zijn. En daar kunnen de lagers van je freehub misschien niet zo goed tegen. Het is idd zo dat deze krachten bij een tandriem minder zijn dan bij een vlakke riem, maar voorspanning heb je nodig en bij kettingen slechts minimaal.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Ninkoo
Berichten:141
Lid geworden op:do dec 07, 2006 9:35 pm

Bericht door Ninkoo » wo feb 06, 2008 10:55 pm

Dat beetje voorspanning wat er op zo'n riem staat moet nou niet echt een probleem zijn voor lagers... Als ze er uberhaubt al meer slijtage door hebben? Ik denk dat het niet eens zal schelen in de duurzaamheid. De kracht die je opwekt met het rammen op een pedaal geeft een nogal hogere kracht! Je freewheel zelf (De pallen of ratchet etc), krijgen nog het grootste gedeelte van de kracht voor zijn kiezen, de lagers dragen vrijwel alleen je gewicht incl fiets...

De kracht die erop staat is tijdens het fietsen natuurlijk net zo groot als met een ketting.
Overigens staat er op een lager altijd maar 1 radiale kracht. Dat die band boven en onder een beetje aan je freehub trekt vanwege die voorspanning doet er natuurlijk niet toe. Het lager wordt belast vanuit het middelpunt richting trapas...

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » vr feb 08, 2008 9:17 am

de lagers dragen vrijwel alleen je gewicht incl fiets...
Er zitten twee sets lagers in je achterwiel. 1 set als dragend voor je frame etc (die rond je as) en 1 set in je freehub waar je kransjes en pallen om draaien.

Het gaat mij om die laatste. Als je ziet hoeveel speling er komt op de gemiddelde shimano freehub na 1 jaar normaal gebruik (ik kan er bijna een pinpas tussen steken bij mij) vraag ik me af of de constante voorspanning van een rubberen riem (die mijns inziens echt strak moet staan ondanks de tanden) daar wel zo positief is.

Maar goed de toekomst zal het leren..:D
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
Cubeman
Berichten:1645
Lid geworden op:ma jul 15, 2002 1:36 pm

Bericht door Cubeman » za feb 09, 2008 3:33 pm

Ik kwam op MTBR deze foto tegen:

Afbeelding

Toch wel een erg nette oplossing zo, met die mini S&S koppeling in de liggende achtervork.
En natuurlijk een beltdrive compatible Rohloff, yummie!
Put the fun between your legs!

hubertje
Berichten:1262
Lid geworden op:di mar 22, 2005 10:09 am

Bericht door hubertje » za feb 09, 2008 6:11 pm

Vraag me af of 't niet beter is in de staande achtervork.. Maar aangezien ze't op deze manier doen... allicht niet dus :lol:

Plaats reactie