[special] Test: Intense Socom: light-weight downhilling...

Reacties op nieuwsberichten van Dirty Pages.

Moderator:JJ

Plaats reactie
Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:
[special] Test: Intense Socom: light-weight downhilling...

Bericht door Steelboy » wo jun 06, 2007 11:32 pm

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 647956.jpg[/imgr]Cross-country rijders hadden het al langer door: lichter is sneller! Deze trend zet zich inmiddels ook door in de downhill wereld: luchtgeveerde 200 mm voorvorken, titanium veren en andere gewichtsbesparing waar mogelijk. Jeff Steber van Intense Cycles heeft de kunst van het weglaten op een hoger niveau in de downhill sport gebracht. Niet langer maakt gewicht niet meer uit, maar wordt lichter zelfs de nieuwe trend. Sterker dan nodig is overbodig, al helemaal voor gesponsorde wedstrijdrijders, die na een seizoen het frame weer inleveren!
Maar wat heeft de gemiddelde consument aan deze ontwikkeling? Hoeveel lichter kan het nog worden voordat race-frames niet meer voor consumentengebruik bedoelt zijn en fietsfabrikanten er geen garantie meer op durven geven?! Dirty Pages trok een Intense Socom uit het magazijn en ging rijden...


Special Operations Command

Socom is een US Military afkorting van Special Operations Command: de speciale militaire eenheden in de afzonderlijke divisies (Marine, Luchtmacht, Landmacht) te vergelijken met de commando's in Nederland. Het is niet verwonderlijk dat Intense juist deze pakkende naam gaf aan hun lichtgewicht downhill frame, wat een speciaal doel heeft: zo hard mogelijk een berg af! De Socom is feitelijk het eerste frame uit de FRO (For Racing Only) reeks die Intense nu door aan het voeren is in de rest van het gamma.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het frame heeft een zogenaamde 'Works finish', ontstaan doordat de testrijders van Intense voortdurend modificaties aan de frames maakten en daardoor de frames niet gecoat werden. Het lijkt in eerste instantie wat goedkoop, maar Intense heeft de frames een oppervlakte behandeling gegeven, waarbij de finish als het ware veroudert naarmate het aluminium verder oxideert. Het resultaat is heel erg mooi!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 648003.jpg[/imgr]De Socom is voorzien van een degelijke afmontage met bewezen kwaliteit. Zo zien we vooraan een Manitou Travis Single Intrinsic 203 vork, en wordt het Virtual Pivot Point-veersysteem voorzien van een Fox DHX 5.0 met een 450x3.25” spiraalveer. De cockpit is opgebouwd uit een Tange Seiki Tornado CB balhoofd, FSA FR 200 1.5" stuurpen en een FSA Gravity carbon riser. Het Gap crankstel, de FR270 zadelpen en het Gravity Chain Device komen eveneens van de firma FSA. De wielset bestaat uit Ringle Abbah naven en Sun Singletrack camouflage velgen met daar omheen de 2.5" Weirwolf banden van WTB. Remmen gebeurt met Hayes El Camino schijfremmen met 203 mm schijven en het schakelen door de vertrouwde Deore XT shifter en achterderailleur van Shimano. Dit alles resulteert in een totaalgewicht van 17,2 kilogram (zonder pedalen) en is voor een dergelijke, vrij standaard opgebouwde fiets, erg netjes te noemen. Nu nog uitvinden wat dit lage gewicht voor effect heeft op het rijgedrag...


Part 1: Chaudfontaine - Kat in, euh op het bakkie

[imgr]http://www.dirty-pages.net/images/nieuw ... 648509.jpg[/imgr]Op een ietwat mistige zaterdagochtend rijden we met een witte Dodge Ram Van naar het zuiden van het land. Een mooie dag voor een test van de Socom, maar niet voordat we onze eigen 'Stig' hebben opgepikt. Dirty Pages' eigen tamme downhiller die berucht is om zijn katachtige gedrag op en naast de fiets...! Op het moment dat we de parkeerplaats bij de MacDonalds in Maastricht opdraaien, werd het direct duidelijk: onze testpiloot had er zin in. Vermomd in een Duitse stationwagen met schijnbaar winterbanden (herkenbaar aan de ontbrekende wieldoppen) zat hij al te wachten... het meest deed hij me denken aan Giel Beelen, maar die had rond dit tijdstip vast een of ander radioprogramma... Er werden een paar snelle blikken uitgewisseld samen met een bescheiden knikje: verder ging het de donkere Ardennen in. Na een uitgebreide toeristische rondrit door het centrum van Luik, bereikten we bovenop een heuvelrug en na een behoorlijk steile weg het eindpunt: een verlaten parkeerplaats, met slechts een mini-roadgap als hint, dat hier vaker gefiets werd...

De fietsen werden uitgeladen, de camera's in de rugzak gestopt, bodyprotectie aangetrokken en de bouten van de gloednieuwe Socom werden voor de zekerheid nog even gecheckt: all ready to go... Nog geen twintig seconden later stonden we al bovenaan een steile afdaling. Met een geleende XC fiets en een cameratas op je rug zo'n steile afdaling rijden, leek voorbestemd om glasscherven op te leveren... Voor onze testpiloot op de Socom echter geen enkel probleem!

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Na een aantal runs op het DH parcours worden de eigenschappen van de Socom duidelijk. De achterbrug van het frame voelt op de parkeerplaats al direct stijver aan dan die van een Intense Uzzi VPX, maar lastig om aan te geven waarin het verschil moet zitten. Zoals alle Intense frames, is ook de Socom voorzien van een Virtual Pivot Point systeem, dat al direct bij de eerste pedaalslag een zeer direct gevoel geeft. Een gevoel dat je eigenlijk niet verwacht bij een fiets met zoveel veerweg. De Manitou Travis voelt zeer licht aan, danst over obstakels waardoor je het gevoel hebt dat er te weinig bodemcontact is en de controle minder is. Dit is ook deels te wijten aan de hoog bouwende voorkant van de fiets. De stuurpen is zo laag mogelijk gezet, maar de voorkant bleef naar ons idee gevoelsmatig te hoog. Wellicht was een 180 mm Travis in deze fiets beter tot zijn recht gekomen.

De Fox type DHX 5.0 bleek voor de 75 kilo zware testrijder net iets te stug. Gevoelsmatig zak je daardoor bij het op de fiets zitten minder ver in de 'sag' dan normaal. Na een drop heb je het gevoel dat je een 'kontenwipper' krijgt, hoewel de fiets toch aan de grond vastgenageld blijft. Met de Pro-pedal setting van de achterdemper volledig dicht, was er tijdens de afdalingen geen last van overmatige demping in de begin slag. Tijdens klimmen was het effect van de Pro-pedal wel duidelijk aanwezig en dit zal zeer zeker ook bij het accelereren tijdens de afdaling positief uitpakken. Katze: “Niets schokkend echter, ik wil er geen kilometers mee klimmen...!”

De WTB Weirwolf banden voelden wat nerveus aan op dit parcours. De te harde zijnoppen gaven je het gevoel telkens weg te schieten. De Hayes El Camino remmen voelden erg doseerbaar aan en hebben voldoende capaciteit om de Socom onder controle te houden.


Part 2: Willingen

Afbeelding

Terwijl half Nederland zich voorbereidt op het vieren van Konninginnedag en een deel van de Nederlandse MTB community nog bekaf is de van eerste 4X wedstrijd in Groningen, zit ik ditmaal in een groene Dodge Ram Van, die naar het oosten rijdt, Willingen om precies te zijn. De Socom uitlaten op de grootste man-made World Cup downhill track, met de hoop dat de stormschade eerder dit jaar niet al teveel van invloed zou zijn op de berijdbaarheid van het parcours.
Dat blijkt enorm mee te vallen, net als het weer wat ons erg goed gezind is! De knop gaat om en nog wat onzeker beginnen de eerste meters over het DH parcours. Vanaf de zijlijnen lijken de jumps en drops niet zo groot, maar als je erop af rijdt, valt het vies tegen. Hoe zou de Socom zich hieronder houden? Op wat kleine drops en sprongetjes wordt de eerste airtime gemaakt en blijkt dat de fiets stabiel in de lucht hangt... Tijd voor wat groters en dus meer airtime. Na de eerste keer met de billen dichtgeknepen de sprong gewaagd te hebben, komt het gevoel snel terug en stijgt het vertrouwen in de Socom zienderogen! De fiets voelt inderdaad licht aan, niet als een downhill fiets, maar meer als een lichte freerider... maar dan met veel meer veerweg! De vering slikt echt alles. De Manitou Travis singlecrown vork, eet elke oneffenheid alsof het niks is, nergens heb je daarbij de indruk dat de vork minder sterk of minder stijf is dan een dubbelkroons model. De grotere bewegingsvrijheid is echt een grote plus, je hebt met de Socom het gevoel op een lichte freerider te rijden met de voordelen van een downhill fiets (sterk en veel veerweg). De achterdemper laat de fiets aan de grond plakken. Ook voor mijzelf was de veer wellicht net te stug, maar echt nadeel heb ik er niet van ondervonden. Op een wortelsectie danst de fiets van wortel naar wortel en lijkt alleen de toppen net aan te raken. 'In control - out of control' is de juiste betiteling voor het gedrag van de Socom. Nergens geeft ie je het idee dat je hem kwijt bent, terwijl het er misschien wel zo uitziet.
Willingen is niet direct een van de meest ruwe parcoursen, maar juist hier komt de Socom erg tot zijn recht!

Afbeelding Afbeelding

For Racing Only?

De Intense Socom is een pure racemachine, met hardrijders als doelgroep. De gemiddelde zondagsrijder die niet al te ruw met zijn fiets omgaat, zal ook het nodige plezier aan deze fiets beleven, maar lompe rijders die hard voor hun materiaal zijn, kunnen beter verder kijken. Aan de singlecrown vork raak je snel gewend, je hebt nu meer vrijheid, maar kijk uit voor luiheid en later sturen. Je kunt nu weliswaar agressiever en scherper sturen, maar je moet nu beter uitkijken voor uitbreken of vastbijten van het voorwiel.

Door het lagere gewicht en de betere wendbaarheid, is de Socom haast de optimale kruising tussen een freerider en een downhill race fiets. Door zijn lichte gewicht in combinatie met het VPP systeem klimt hij namelijk best aardig, niet dat je er 5 kilometer bergop mee wilt rijden, maar enigzins bergop is geen probleem! Nadeel is dan wel dat de zadelpen niet zo heel veel verschuivingsruimte heeft en je daardoor niet op volledige hoogte kunt komen. De kabelgeleiding is voorzien van fragiele ‘clips’. Deze laten echter vrij gemakkelijk los. Tie-wraps zouden hier beter op hun plaats zijn. Schuurplekken door de kabels is iets waar Intense al langer problemen mee heeft, ze hebben het bij de Socom zo goed mogelijk opgelost door de kabelloop goed te bekijken. Liever zien we helemaal geen contactpunten met het frame, maar een sticker doet hier wonderen.

Om te beoordelen of deze Socom beter is dan zijn concurrenten op DH race vlak (Intense M3, Turner DHR, Iron Horse Sunday, Yeti 303) is moeilijk in te schatten. Wel is er heel sterk de indruk dat het niet heel veel lichter zal worden op downhill gebied, tenzij Sunn komend jaar hun trukendoos opentrekt. Deze Intense opent een nieuwe dimensie voor rijders die controle gewend zijn. Hij danst over de obstakels met het gevoel te vliegen. De controle over de fiets moet opnieuw aangeleerd worden en is daarmee ook direct uitdagend. Het is een race downhill fiets voor ver gevorderde rijders!

Afbeelding


Tekst: Coen de Jongh
Foto's: Coen de Jongh, Jeroen van den Brand

www.intensecycles.com
www.bikeright.nl

Met dank aan: Katze

Afbeelding Afbeelding
Laatst gewijzigd door Steelboy op wo nov 14, 2007 8:35 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Bericht door Hydraulic_Pimp » do jun 07, 2007 10:12 am

Yeeehaaaa

Socom baby, soon to be build up....

Afbeelding

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Bericht door M@lphy » do jun 07, 2007 10:39 am

Allay Katze zet ne andere keer die TLD butsmuts snel op...

Hennig DIKKE VLEESPET op de laatste Crash 'n Burn fotoo! ! !

Gieleuh
Berichten:835
Lid geworden op:zo jun 05, 2005 9:34 pm
Locatie:Leuven
Contacteer:

Bericht door Gieleuh » do jun 07, 2007 10:44 am

Vette bike!

Gebruikersavatar
=Pashley=
Berichten:1091
Lid geworden op:zo mar 16, 2003 1:25 pm
Locatie:West-Vlaanderen (België)

Bericht door =Pashley= » do jun 07, 2007 10:45 am

Nog lekkerder EN lichter in het echt dan op foto ;)

Je zou het eerste moment denken dat je een xc frame in je handen hebt :D
Heeft ronde wielen

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Bericht door Hydraulic_Pimp » do jun 07, 2007 11:23 am

=Pashley= schreef:Nog lekkerder EN lichter in het echt dan op foto ;)

Je zou het eerste moment denken dat je een xc frame in je handen hebt :D
Hmz, weeral aant surfen ipv te werken :roll:

Gebruikersavatar
Sven
Berichten:7658
Lid geworden op:wo mei 15, 2002 7:57 pm
Locatie:Sittard

Bericht door Sven » do jun 07, 2007 11:31 am

Waanzinnig...

Sowieso prachtig testverslag, maar die bike is echt drooling...

Hydraulic, Opbouwen die bak!!!

Gebruikersavatar
simon-ffc
Berichten:448
Lid geworden op:ma jun 27, 2005 7:10 pm

Bericht door simon-ffc » do jun 07, 2007 11:48 am

Afbeelding
das serieus tekort komen op de miniroadgap :D dat klein dingske daar heeft al veel slachtoffers op zijn/haar naam staan

Gebruikersavatar
Plip
Berichten:986
Lid geworden op:ma dec 11, 2006 10:35 am
Locatie:Malden

Bericht door Plip » do jun 07, 2007 12:02 pm

Dat ding is echt úberkoel! :food: Hebben!

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Bericht door M@lphy » do jun 07, 2007 1:08 pm

Werken of surfen?

Je moet prioriteiten stellen in het leven!

Maare is deze Intense is dat ene kopie van een Transition bike? :evil:

Gebruikersavatar
k@tze
Berichten:2688
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:00 pm

Bericht door k@tze » do jun 07, 2007 1:55 pm

Mooi verslagje Steely,

@simon-ffc Ik heb er nog lang plezier van gehad, auw!
@ Malphy, daarom dat ik mijn TLD snel afzette, omdat ik anders een zaag nodig zou hebben, zonde van de TLD toch?

Enne voor de lezers, de beweging in de foto's is voornamelijk veroorzaakt door het wegspringen van de cameraman. ;) de foto's in W'berg zijn daarom ook geschoten door een klein, kort en wat stabieler type.

k.

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Bericht door Hydraulic_Pimp » do jun 07, 2007 2:03 pm

Sven schreef:Waanzinnig...

Sowieso prachtig testverslag, maar die bike is echt drooling...

Hydraulic, Opbouwen die bak!!!
Jah Sven, alle onderdelen liggen thuis te wachten, binnen 3 en halve week ben ik terug uit afghanistan en het ist het eerste dat ik doe ;)

Gebruikersavatar
bettes
Berichten:2947
Lid geworden op:za feb 02, 2002 1:45 pm

Bericht door bettes » do jun 07, 2007 2:12 pm

Hydraulic_Pimp schreef:
...het ist het eerste dat ik doe
Ik zet in op iets anders! 8)

greetz
bettes

@katze, was dat geVALletje ook nog eens zonder armor?
Life is so much easier when you roll up with your pimp ride and people already know you can't ride... No need to prove yourself and chill!

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Bericht door Hydraulic_Pimp » do jun 07, 2007 2:16 pm

Ik denk het niet bertie, al te zien hoelaat ik thuis kom...

is het savonds zou het wel iets anders kunnen worden, is het overdag zullen mijn grijpgraage handjes wel aan de fietsonderdelen zitten.... 8)

Gebruikersavatar
DeKerfs
Berichten:7014
Lid geworden op:ma okt 29, 2001 3:13 pm

Bericht door DeKerfs » do jun 07, 2007 2:23 pm

k@tze schreef: Enne voor de lezers, de beweging in de foto's is voornamelijk veroorzaakt door het wegspringen van de cameraman. ;) de foto's in W'berg zijn daarom ook geschoten door een klein, kort en wat stabieler type.

k.

:)
---www.cjmedia.nl---

Djamgils
Berichten:1244
Lid geworden op:wo apr 06, 2005 9:55 pm
Locatie:Breda
Contacteer:

Bericht door Djamgils » do jun 07, 2007 2:27 pm

echt een hele gaave fiets, vraag me wel af wat de levensduur is van zoiets.

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » do jun 07, 2007 2:36 pm

nu net dat ik aant het kwijlen was op de socom doen jullie nog eens testje ervan. Ik word er gek. Superbak! :o

Gebruikersavatar
k@tze
Berichten:2688
Lid geworden op:zo jul 08, 2001 6:00 pm

Bericht door k@tze » do jun 07, 2007 2:46 pm

bettes schreef: @katze, was dat geVALletje ook nog eens zonder armor?
deze keer fully protected, zelfs mijn durex sloeg lek. (Ik herinner me een foto van je Bett, ik zag net zo uit... ;) )

Christiaan
Berichten:6303
Lid geworden op:wo jul 18, 2001 9:27 pm

Bericht door Christiaan » do jun 07, 2007 4:08 pm

Mooi frame, jammer van de afmontage.

M@lphy
Berichten:3388
Lid geworden op:wo dec 19, 2001 8:52 pm
Locatie:076

Bericht door M@lphy » do jun 07, 2007 4:29 pm

DeKerf's schreef:
k@tze schreef: Enne voor de lezers, de beweging in de foto's is voornamelijk veroorzaakt door het wegspringen van de cameraman. ;) de foto's in W'berg zijn daarom ook geschoten door een klein, kort en wat stabieler type.

k.

:)
Oh d'n diejûh! ! !

Mijn inziens heeft die 'kleine en korte figuur' wel eerst ff voor Steely die rots-jump voorgesprongen op z'n XC gebakje...

DK 4 President.

De Jean
Berichten:463
Lid geworden op:za mei 13, 2006 7:06 pm
Contacteer:

Bericht door De Jean » do jun 07, 2007 9:10 pm

Hydraulic_Pimp schreef:Ik denk het niet bertie, al te zien hoelaat ik thuis kom...

is het savonds zou het wel iets anders kunnen worden, is het overdag zullen mijn grijpgraage handjes wel aan de fietsonderdelen zitten.... 8)
ge gaat me nu nie vertellen dat je ni eerst een 6pak juup achterover gaat slaan. Zelfs al is t 11 uur en staat er ne velo te wachten. Prioriteiten!
you don't stop playing because you get old, you get old because you stop playing

Gebruikersavatar
Hydraulic_Pimp
Berichten:1132
Lid geworden op:zo okt 14, 2001 11:09 am
Locatie:ieper; België

Bericht door Hydraulic_Pimp » do jun 07, 2007 9:36 pm

De Jean schreef:
Hydraulic_Pimp schreef:Ik denk het niet bertie, al te zien hoelaat ik thuis kom...

is het savonds zou het wel iets anders kunnen worden, is het overdag zullen mijn grijpgraage handjes wel aan de fietsonderdelen zitten.... 8)
ge gaat me nu nie vertellen dat je ni eerst een 6pak juup achterover gaat slaan. Zelfs al is t 11 uur en staat er ne velo te wachten. Prioriteiten!
Hahaha, Jean, reading my mind you are young padawan...

Als ik de zondagmiddag zou thuis zijn zoals voorzien, dan loopet de zondagnamiddag al fataal af: klinisch dood zuipen tot ze me mogen wegdragen. De madam heeft nu al gezegd dak ma kan maken dak nie pertotal ben. Maja prioriteiten stellen :drunk: ...

Gebruikersavatar
=Pashley=
Berichten:1091
Lid geworden op:zo mar 16, 2003 1:25 pm
Locatie:West-Vlaanderen (België)

Bericht door =Pashley= » vr jun 08, 2007 7:25 am

Hydraulic_Pimp schreef:
De Jean schreef:
Hydraulic_Pimp schreef:Ik denk het niet bertie, al te zien hoelaat ik thuis kom...

is het savonds zou het wel iets anders kunnen worden, is het overdag zullen mijn grijpgraage handjes wel aan de fietsonderdelen zitten.... 8)
ge gaat me nu nie vertellen dat je ni eerst een 6pak juup achterover gaat slaan. Zelfs al is t 11 uur en staat er ne velo te wachten. Prioriteiten!
Hahaha, Jean, reading my mind you are young padawan...

Als ik de zondagmiddag zou thuis zijn zoals voorzien, dan loopet de zondagnamiddag al fataal af: klinisch dood zuipen tot ze me mogen wegdragen. De madam heeft nu al gezegd dak ma kan maken dak nie pertotal ben. Maja prioriteiten stellen :drunk: ...

Oei oei, kzal maar al het 'rust'bankje buiten reserveren zekers :roll:
Heeft ronde wielen

Gebruikersavatar
Chmod
Berichten:3763
Lid geworden op:ma sep 08, 2003 6:10 pm
Locatie:Hoegaarden

Bericht door Chmod » vr jun 08, 2007 6:24 pm

laatst was er nog een mooie test op descent world:

http://www.descent-world.co.uk/index.ph ... &Itemid=82

Afbeelding

Plaats reactie