Help DK aan een te dure SS naaf

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Steelboy
Contacteer:
Help DK aan een te dure SS naaf

Bericht door Steelboy » za jul 26, 2003 7:54 pm

gegroet SS gemeenschap!

Voor ons aller staalmenneke DK moeten we een ss-achternaaf zoeken, moet een bietje licht zijn, duur maar wel compatibel met Shimano kransjes.
Chris is leuk maar vlat dus af (alleen te gebruiken met CK kransjes toch?)

Wut else? DT Swiss 240 singlespeed? Heeft die cassettebody?
White Industies?
Heeft vrind Paul Comp nog iets leuks?

Wie??????

Rigard
Contacteer:

Re:Help DK aan een te dure SS naaf

Bericht door Rigard » za jul 26, 2003 8:23 pm

Custom Tune: is licht en duur, want je moet er gelijk een paar honderd afnemen ;D

Er was iemand op het IBC forum die ns geinformerd had of Tune zoiets kon maken. ja tuurlijk kan....maar wel iets van honderd afnemen dan :( .

ff serieus, wat is compatibel met shimano kransjes, is dat freewheel of met losse kransjes a la King. Ik neem aan dat je losse, DX type, kransjes bedoeld?
CK is volgens mij wel te gebruiken met shimao kransjes maar of je wilt is een tweede. CK heeft een bredere basis dan de shimano DX kransjes en aangezien de body van CK van alu is lijkt me dat niet onverstandig. Dus t kan wel maar is niet aan te raden.

On One full monty, is alleen niet licht. Verder White is heel mooi, en in Duitsland leverbaar rond de 130 euro geloof ik. Spot Brand ook leverbaar in Duitsland wel duur rond 140 euro. Paul heeft ook nog mooi spul, alleen maar verkrijgbaar in US as far as I know. Wel allemaal voor freewheel, dus geen cassette.

White is een hele mooie oplossing, redelijk betaalbaar en ziet er gelikt uit. Is ons staalmenneke ook gelijk van die smerige derailleur of ander soortige spanner af.

Voor cassette zijn maar weinig naven beschikbaar, meeste gebruiken nog steeds een freewheel eigenlijk.

Stzr

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » za jul 26, 2003 8:49 pm

Indeed... Spot had ik nog niet aan gedacht...
Chris is idd zo stoem om geen SS naaf met stalen body aan te bieden... onnozellaar...

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za jul 26, 2003 10:10 pm

moet eigenlijk twee sets naven dan hebben, bedenk ik me nu in eens.. 1tje met idd de mogelijkheid tot het verwisselen van kransjes... En in tegenstelling tot wat vrind Steelboy zegt, hoeft ie niet duur te zijn... sterker nog.. voor het idee wat ik momenteel heb, mag dat zelfs de goedkoopste zijn van de twee setjes ;) Maar goed, mezelf kennende.. kost het altijd te veel... :?

Meneer King heb ik in de voorbije jaren meer dan genoeg gesponsord met de afname van een aantal sets naven en voor de nodige fietsen balhoofdjes.. dus die kan wel ff vooruit dacht ik zow...

En uh.. jah.. waarom zijn die fokking SS naven in de meeste gevallen zo zwaar??

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » zo jul 27, 2003 1:34 pm

Novatec heeft ook een singlespeed naaf..
www.bikeproducts.nl
Rinse

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » zo jul 27, 2003 5:09 pm

Die is nogal heavy.. :?

k@tze

Bericht door k@tze » zo jul 27, 2003 6:39 pm

Profile wellicht? wel duur dacht ik en zeker zo sterk... anders Phil Wood misschien?

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » zo jul 27, 2003 7:05 pm

Plons en Peza hebben (hadden) beide nog een CK non- disc SS naaf ligen, Peza wilde hem iig geval graag kwijt en wilde wel wat met de prijs doen.. Snel bellen dus..

Zet er nu maar gewoon CK in (het moet toch altijd duur bij jou ;) ) anders heb je later weer spijt :"(

En het frame ? wanneer is je definitieve coming out?

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo aug 06, 2003 7:07 pm

Had er iemand nou nog ideeën...?? of uh...? :(

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do aug 07, 2003 8:31 am

Je hebt weinig keus:

CK: kransjes maar duur
PlanetX/Woodman/Novatec: betaalbaar, kransjes maar zwaaaaar

De rest met freewheel, in alle soorten en maten, make your choice..

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 07, 2003 12:23 pm

JJ, wat is er allemaal aan freewheel"s te verkrijgen?? Mijn LBS gaat zich meer en meer ook richten op BMX spul. Heb van de week nog een zooi van die BMX Freewheeltjes in mn handen gehad, maar die zijn totaal niet gedicht en is dus een No-Go.

White Industries is leuk en ben best bereid daar geld aan uit te geven, maar wil het eerst, hoe moelijk ook... op de Steelboy manier, kortom El-Cheapo ;), doen.

Maar... als we dan idd voor schroeffreewheeltjes gaan.. dan word de keuze van naven toch wel wat breder, en maakt het "zelf (laten) maken" wat interessanter...

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do aug 07, 2003 1:39 pm

Bits "n Pieces op singlespeed.nl

Dat setje van On One ziet er leuk uit voor weinig.. Kunt altijd met een goedkope opschroef naaf met Shimano Freewheel beginnen, als het bevalt koop je White Industries. Dan kan het El cheapo. Of een oude Campa opschroefnaaf zoeken in de bak met oude naven, bredere as erin, super retro :)

Kan ook ergens een Shimano DX BMX naaf scoren en een langere as inzetten, heb ik ook gedaan, kun je gewoon kransjes opzetten en niet duur (slechte afdichting, dat dan weer wel). alleen beetje kleine flens afstand..

En waarom niet een tijdje met spacers op een normaal wiel rijden?

Net wat je wilt dus...

Zelf laten maken? Eerst zien dan geloven ;)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 07, 2003 2:19 pm

JJ schreef:
Of een oude Campa opschroefnaaf zoeken in de bak met oude naven, bredere as erin, super retro :)

My idea.. maar wat je zelf al zegt bij de Shimano DX naaf geldt ook hier; door zulke naven uit te vullen naar 135 inbouwbreedte, heb je een flensafstand die erg gering is.. niet echt ideaal. Baannaven zijn geloof ik ook nog eens een stuk smaller, dus dat is ook niet echt een oplossing. Was wel mijn voorkeur geweest; hoge flens baannaven, of iets wat daar op liijkt.. ;)

[
JJ schreef:
En waarom niet een tijdje met spacers op een normaal wiel rijden?

Dat is het nu, en zal waarschijnlijk ook wel ff zo blijven...

[
JJ schreef:
Zelf laten maken? Eerst zien dan geloven ;)

Yep

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » do aug 07, 2003 2:21 pm

Over die baannaven;

met name die hoge flens jongens... die geven grote problemen als je die gaat gebruiken bij een mountainbike. Zeker gezien de hogere spaakspanning, en door de kleinere velg, de scherpere hoek waaronder de spaken komen te staan. De flenzen zijn hier veelal niet op berekent en gevallen van scheurende flenzen zijn mij al bekend.

Zelfs met een setje White Industries kan dat, maar daar zal het meer in een materiaalfout hebben gezeten, aangezien die naven opzich wel ontworpen zijn voor deze taak... :?

SexXxy Boy

Bericht door SexXxy Boy » vr aug 08, 2003 7:27 pm

DK !!

Heb je al bij Paul Coponents gekeken?

Hebben mooie SS naven en nog betaalbaar ook ;D

Ooh ze hebben trouwens ook naven met hoge flens, maar ik weet niet of ie in SS te krijgen is.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » za aug 09, 2003 9:49 am

Yep, Paul reeds bekeken idd.... Is ook voor schroeftandwiel... zou t liefst nu nog eentje hebben waar ik de tandwielen op een soort los freewheelhuis monteer, zoals bij gewoon "geschakelde" fietsen... ;)

Luc

Bericht door Luc » zo aug 10, 2003 11:56 pm

Waarom zou de kleinere flensafstand een probleem zijn? De 130mm. racenaven en 125mm. piste-naven zijn bedoeld voor grotere wielen, dus langere spaken, dus grotere hefboom. En die krijgen bij de betere renners ook wel de nodige krachten te verwerken.
In een 26" wiel gebruik je kortere spaken, hoek naar de velg is dus groter enz. ... dussss ....

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma aug 11, 2003 5:23 pm

Klopt Luc, maar bij een smallere naaf, komt ook het freewheel verder naar het midden toe, aangezien deze nabij de spaakflens zit. De hele as "op spaceren" is mogelijk, maar je freewheel komt dan niet naar buiten. Dat is voor de kettinglijn niet echt ideaal.

Luc

Bericht door Luc » ma aug 11, 2003 7:06 pm

Voor de kettinglijn inderdaad niet. Extra korte trapas een idee? ;D
Of anders enkel aan de linkerkant je as uitspaceren, zodat je freewheel zoveel mogelijk naar rechts komt te staan. Je vult dus a.h.w. slechts aan de linkerkant 10mm. op (in geval van een pistenaaf) i.p.v. 5mm. aan elke kant. Dan kan je je velg naar links overtrekken, met als bijkomend voordeel een wiel dat minder paraplu staat en dus uiteindelijk sterker is dan een "normaal" wiel.

Am I good or what !!!! ;D ;D ;D

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma aug 11, 2003 11:04 pm

Op die manier komen idd de spaken aan de freewheel zijde naar buiten toe; goed
Echter, aan de andere kant komen de spaken dan weer rechter te staan. Dus meer het omgekeerde van een "normaal" wiel...

En uh.. "t oog wil ook wat hé ;)

Pino

Bericht door Pino » di aug 12, 2003 5:59 am

Eigenlijk wil je dus die oude Campa Pista naaf van me met een Campa Olympus MTB as erin.
Shimano as gaat niet i.v.m. de draad op de as.
Aaaargh, zag ik op een maand geledenop vakantie nog een mannetje rondrijden op z"n spatbord 700c fietsen met een complete Campa-MTB groep erop. Had hem meteen 100 euro voor dat barrel moeten bieden.

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di aug 12, 2003 7:33 am

Eigenlijk wil ik twee dingen;

1 setje naven zoals jij (Pino) die hierboven beschrijft.. mooi classiek spul, hoge flenzen, maar wel bruikbaar voor mtb idd. Deze moeten in het frame waarop ik momenteel zit te wachten. (10 jaar oud, erg mooi, nadere details volgen) De achternaaf mag gewoon een schroefnaaf zijn. Ga niet al te vaak wisselen van vertanding bij deze fiets.

Daarnaast nog een setje waarvan ik wél de vertanding nog al eens een keer wil wisselen. Dit voor een 2de SS-er. Immers van alles moeten we meerdere hebben, anders voel ik me geen compleet mens. Daar ben ik overigens nu voor onder behandeling. Vorderingen tot dusver; hopeloos.

Afijn; dat zal voorlopig nog wel een setje "gewone" naven blijven, maar een complete naaf die helemaal voor deze taak gemaakt is, is wel het mooist. Mooi de spaken links en rechts ver naar buiten. Ideaal.

Plons

Bericht door Plons » di aug 12, 2003 7:53 am

Holy Alu-man-ium !

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » di aug 12, 2003 11:05 am

Plons schreef:
Holy Alu-man-ium !

tjah, goei spul eej.

Luc

Bericht door Luc » wo aug 13, 2003 10:22 pm

Je wil hoge flenzen? Al eens aan American Classic gedacht? En dan je tandwiel gewoon spaceren op de body, zo kan je een perfecte kettinglijn krijgen zonder te moeten klooien met verschillende trapaslengtes uitproberen voordat je de goeie te pakken hebt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Worden ook verkocht onder de naam Braxxo, heel betaalbaar. Ask Patman, he knows ...

Plaats reactie