Framemaat Niner air

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Atbspeedy
Framemaat Niner air

Bericht door Atbspeedy » do mar 03, 2011 9:24 pm

Ga een Niner Air 9 scandium frame bestellen, alleen twijfel over de framemaat.

Ben 1,79m, binnenbeenlengte 84.5 cm.
Op dit moment rij ik op een Specialized epic maat L.

Bij de aankoop van de epic heb ik een bikemeting laten doen, maar kan ik dit zo overnemen voor een 29er, of zit hier nog verschil in?

Zit te twijfelen tussen een M of een L aangezien de bovenbuislengte van een L vrij lang is, 8 mm langer dan mijn epic.

Graag jullie mening.

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » do mar 03, 2011 11:50 pm

Ik zou de bovenbuis lengte van de meting aanhouden. die 8mm is met een andere stuurpen of een stuur met net iets meer back sweep (ook nog fijner voor de polsen) goed te compenseren. Je lengte is wat betreft frame hoogte weer een twijfelgeval..

Voorkant van een 29-er komt meestal wel iets hoger, dus vorkkeuze en balhoofd buis lengte speelt ook mee.

Vraag je dealer of hij een fiets heeft staan, 1 van de twee is goed, je voelt snel genoeg of hij te groot of juist te klein is.

Succes!

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

JeroenK

Bericht door JeroenK » vr mar 04, 2011 11:06 am

Ah, een lotgenoot...

Met 1:80m val ik ook precies tussen de M en L maten van erg veel merken in. Salsa, Gary Fisher, Niner.. noem maar op.

Beide passen met de juiste stuurpenlengte, dus het gaat er om te weten wat je wil:

A) Een kortere fiets met lange stuurpen. Risico's: Een van nature nerveuze fiets kan wel eens te nerveus worden... Dat gebeurt niet snel bij een 29er, maar toch. Verder heb je een zeer korte zitbuis en dat vindt je misschien niet mooi. Praktisch is het ook niet, als je een 3/4L bidon op je zitbuis kwijt wil. Mijn M superfly (17,5" zitbuis) gaat nog net, maar Niner - M (16,5") vind ik niet meer mooi bij mijn zithoogte. Het stuurgevoel van een lange stuurpen moet je ook bevallen.

B) Een lange fiets met korte stuurpen. In de VS denken ze er niet over na: Daar doen ze het altijd zo. MTB's aan de kleine kant kopen is typisch Europees en misschien wel typisch de Nederlandse bikeshop eigenaar die de klok heeft horen luiden... Risico: Je fiets is iets minder wendbaar, vanwege iets langere wielbasis, maar het voordeel is ontzettend veel stabiliteit in lompe afdalingen. Veel mensen vinden het directe stuurgevoel van een kortere stuurpen erg prettig. Een Niner L ziet er met 18,5" zitbuis nog steeds lekker compact uit en niet als een dranghek. Bij jouw zithoogte zal de hoeveelheid zadelpen in verhouding zijn, itt bij de M...

Ik doe nu A (Superfly met 120mm stuurpen...), maar ik zit lang en racey. Als jij altijd erg rechtop zit, dan kan een M best OK zijn. Ik weet bijna zeker dat mijn volgende fiets meer 'B' is en dan zoek ik een type dat bekend staat om de wendbaarheid.

Verder sluit ik me aan bij JJ: Proefrijden en je weet het!

Qprs

Bericht door Qprs » vr mar 04, 2011 1:43 pm

Ah, een Niner framemaat twijfelgeval. Ik heb een Niner One9 gehad (qua geometrie bijna hetzelfde als de Air 9), en bij de verkoop daarvan reageerde er ontzettend veel twijfelaars. Voordat ik het frame kocht heb ik zelf ook erg lang getwijfeld over de maat ;)

Ik ben 1m80 ongeveer (1m78-1m82, afhankelijk van mijn vage rug), met een binnenbeenlengte van ~81cm.
Ik reed op een Niner One9, maatje M, met een 400mm zadelpen die ver uit stak:
http://www.pinkbike.com/photo/5009991/
http://www.pinkbike.com/photo/4294817/

Ik had het gevoel horizontaal erg gestrekt te zitten, maar qua zithoogte voelde het laag aan (dat laatste komt doordat het een 29er is denk ik).
Ik heb getwijfeld om een grotere maat te pakken, en dan met een kortere stuurpen eea. te compenseren. Ik had echter het idee dat een kortere bovenbuis met langere stuurpen beter zou zijn, omdat de fiets dankzij de grote wielen toch wel stabiel aan zou voelen. Ik ben blij dat ik die keuze heb gemaakt, want ik stond er van te kijken hoe lang en stabiel de fiets aanvoelde.
Ik wist na het eerste testritje zeker dat een M voor mij de goede maat is, en ben het daarom eens met het advies van JJ en JeroenK: testrijden!

Disclaimer: dit was mijn eerste 29er, ik hou van zowel nerveuze als stabiele fietsen, ik fietste meer staand dan zittend op de One9, en volgens mijn LBS heb ik bij al m'n fietsen een aparte houding.

Atbspeedy

Bericht door Atbspeedy » vr mar 04, 2011 7:03 pm

Zit nu op de epic vrij gestrekt, 110mm stuurpen en setback zadelpen.

Met een normale zadelpen en iets kortere stuurpen is met de langere bovenbuis van een maat L wel dezelfde lengte als de epic te krijgen.

Waar bied men de mogelijkheid om een Niner te kunnen testrijden?

Lars TB

Bericht door Lars TB » zo mar 06, 2011 2:02 pm

Gezien dat de achtervork van de Niner langer is dan van de Epic, zou ik in dit geval voor de langere bovenbuis kiezen met kortere stuurpen, zodat de gewichtsverdeling over de wielen min of meer gelijk blijft.

Plaats reactie