3spd versnellingsnaven

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

baron062
3spd versnellingsnaven

Bericht door baron062 » di jan 25, 2011 3:31 pm

Wie rijd ermee?
Hoe lang blijft het heel?
Welke zijn onder de streep (levensduur/gewicht/overbrengingsverhoudingen) de beste keus?

Ik rij nu SS, en merk dat door mijn gewicht de kniegewrichten te zwaar belast worden. Heb ik liever niet ; ). Daarom kijk ik naar een sumiere uitbreiding in versnellingen op mijn Inbred 29er.

Waar moet het een en ander aan voldoen?
-Schijfrem aansluiting
-32H liefst.
-bij voorkeur aansturing binnen de vork.

Eigenlijk hou je alleen de I-motion 3 en de Stumey-Archer S-RK3 naaf over, waarbij de I-motion door Sram niet bepaald wordt aanbevolen. Wie heeft er ervaring met deze naven? Over de SA naaf kan ik erg weinig vinden op het www.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di jan 25, 2011 3:44 pm

De afgelopen jaren alleen maar slechte ervaringen met de I-Motion 3 bij dagelijks gebruik fietsen. De SA gelukkig al even niet meer in handen gehad, de laatste, een paar jaar terug net na de overname door Sunrace waren bedroevend. Slechte lagers en onderdelen leken niet goed op elkaar afgestemd.

De Shimano Nexus 3 lijkt het enige alternatief. Goed en relatief goedkoop.
Met een beetje zoeken ook leverbaar met CL aansluiting.
Maar hoe lang deze het volhoud met mountainbiken?
Het is er natuurlijk allemaal niet voor gemaakt.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Michielvanosch

Bericht door Michielvanosch » di jan 25, 2011 7:12 pm

Ik denk eerlijk gezegd dat een 3spd versnellingsnaaf niet veel helpt.
Je zal veel in de 2de versnelling zitten, 1 is te ligt en 3 is meestal te zwaar.

Je kan beter kijken naar een 8spd naaf, zoals een nex8 of alfine.
Die zijn er in ieder geval in cl uitvoering. Maar hoe lang ze meegaan op een mountainbike weet ik niet.
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!

marten

Bericht door marten » di jan 25, 2011 8:02 pm

Michielvanosch schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een 3spd versnellingsnaaf niet veel helpt.
Je zal veel in de 2de versnelling zitten, 1 is te ligt en 3 is meestal te zwaar.
De verhoudingen in een 3-speed naaf zijn gelijk aan een 15-20- 27 cassette.

Waarom hang je er geen derailleur aan met een paar kransjes, kon wel eens beter heel blijven.

Als het niet mag opvallen is er ook nog de Schlumpf Speeddrive ;)
/Marten

baron062

Bericht door baron062 » di jan 25, 2011 8:06 pm

Ik wil juist een 3spd naaf om het SS gevoel te houden: vooral rijden op de direct-drive 17T, en als het nodig is even schakelen. Een Alfine 8spd is dan wat veel van het goede, zowel kwa gewicht als kwa euro's. Daarbij is een 8/9spd naaf ook een fors ding om te zien. Zo'n 3 spd naaf lijkt me dan ook voldoende.

baron062

Bericht door baron062 » di jan 25, 2011 9:17 pm

marten schreef:
Michielvanosch schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een 3spd versnellingsnaaf niet veel helpt.
De verhoudingen in een 3-speed naaf zijn gelijk aan een 15-20- 27 cassette.

Waarom hang je er geen derailleur aan met een paar kransjes, kon wel eens beter heel blijven.

Als het niet mag opvallen is er ook nog de Schlumpf Speeddrive ;)
Jaaa, een Schlumpf! Had ik al gemeld dat ook ik een budget heb ? ; )
2 of 3spd derraileur heb ik ook aan gedacht, of 2/3 bladen alleen voor, maar zou graag de sterkte en slijtvastheid van een 3/32 ketting willen behouden. Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...

marten

Bericht door marten » di jan 25, 2011 9:43 pm

baron062 schreef: Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...
In mijn schooltijd was ik al gauw heel goed in het vervangen van de tandeloze planetenwieltjes de gebroken as of het doorgescheurde zonnewiel van een SA 3naaf. Sinds die tijd is het materiaal er niet meer op vooruitgegaan, hoewel de nieuwe ontwerpen niet meer doortrappen als je te veel omwentelingen achter elkaar gas geeft.

Ik denk dat alle 3v naven het niet leuk gaan vinden als jij met je 29-er technische dingen gaat doen en er even explosief kracht opzet
/Marten

baron062

Bericht door baron062 » di jan 25, 2011 10:13 pm

marten schreef:
baron062 schreef: Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...
In mijn schooltijd was ik al gauw heel goed in het vervangen van de tandeloze planetenwieltjes de gebroken as of het doorgescheurde zonnewiel van een SA 3naaf. Sinds die tijd is het materiaal er niet meer op vooruitgegaan, hoewel de nieuwe ontwerpen niet meer doortrappen als je te veel omwentelingen achter elkaar gas geeft.

Ik denk dat alle 3v naven het niet leuk gaan vinden als jij met je 29-er technische dingen gaat doen en er even explosief kracht opzet
Mmm,

Dus elke versnellingsnaaf gebaseerd op oude techniek is bij voorbaat een nogo?

Wat blijft er dan over? Rohloff, maar ook Alfine? Beide zwaar of onbetaalbaar....

Sturmey-Archer lijkt ook geen goede keus.

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di jan 25, 2011 10:20 pm

baron062 schreef:Dus elke versnellingsnaaf gebaseerd op oude techniek is bij voorbaat een nogo?.
SA en SRAM, maar het huidige systeem van SRAM is geen verbetering te noemen.
Beide zijn voor terrein omstandigheden niet voldoende afgedicht.
De Shimano Nexus 3 is dat ook niet, maar voor mijn gevoel wel beter dan de 2.
Naar mijn idee zou deze het langst mee gaan of of ze een heel winter seizoen overleefd?
Ik vermoed van niet.

Een derailleur lijkt inderdaad de beste oplossing.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » di jan 25, 2011 10:23 pm

“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » di jan 25, 2011 10:38 pm

3x1 zou ook nog kunnen, maar dan blijft er weinig van je minimalistische SS look over.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

marten

Bericht door marten » wo jan 26, 2011 9:13 am

baron062 schreef:
marten schreef:

Mmm,

Dus elke versnellingsnaaf gebaseerd op oude techniek is bij voorbaat een nogo?

Wat blijft er dan over? Rohloff, maar ook Alfine? Beide zwaar of onbetaalbaar....

Sturmey-Archer lijkt ook geen goede keus.
Misschien dat iemand ergens van zijn Hammerschmidt afwil?
/Marten

baron062

Bericht door baron062 » wo jan 26, 2011 9:28 am

marten schreef:
Misschien dat iemand ergens van zijn Hammerschmidt afwil?
Ook een idee, heb nog wel toegang tot een TIG-lasapparaat en lasersnijder, en de lak van die On-One's heeft niet het eeuwige leven.

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo jan 26, 2011 10:49 am

Ik sluit me aan bij de Dinglespeed-suggestie.

Laten we even de alternatieven op een rijtje zetten:

- 3-speed naven: te grote stappen van 1 naar 2 naar 3. En: gaat stuk.
- 8 speed Alfine: goede stappen, gaat minder snel stuk. Wel duurder en zwaarder.
- Rohloff. Goede stappen, gaat NIET stuk, wel erg duur. Zwaar.
- 1 x 3/4/5/6/7/8/9. Prima oplossing: licht, schakelstappen naar wens te maken. Maar: ziet er niet SS uit.
- 2 x 1 dan wel 3 x 1. Heb je toch weer twee derailleurs nodig (of één derailleur en een Singulator). Voor schakelt minder fijn dan achter. Voordeel is wel dat je een puur singlespeed wiel kunt gebruiken.
- Schlumpf. Mooi onzichtbaar. Maar hoe sterk is het? Duur! En de schakelstappen was ik (op papier) niet wild van, vergelijkbaar met 3-speed naaf.
- Hammerschmidt. Mooi concept. Ik heb geen idee hoe het zit met schakelstappen, gewicht, duurzaamheid en prijs.
- Dinglespeed. Licht, simpel, idiot-proof, ziet er strak uit. Maar je kunt niet tijdens het fietsen schakelen en ik weet ook niet hoeveel gedoe het in de praktijk is.

- trainen / wennen aan singelspeed anders maar? :D

marten

Bericht door marten » wo jan 26, 2011 11:31 am

Pieter! schreef:Ik sluit me aan bij de Dinglespeed-suggestie.
Afbeelding

Je zou er ook een retrodirect van kunnen maken (dit is trouwens een 4sp) maar nu dwalen we wel heeeeeel ver af ;)
/Marten

baron062

Bericht door baron062 » wo jan 26, 2011 12:09 pm

Laten we even de alternatieven op een rijtje zetten:

- 3-speed naven: te grote stappen van 1 naar 2 naar 3. En: gaat stuk.
- 8 speed Alfine: goede stappen, gaat minder snel stuk. Wel duurder en zwaarder.
- Rohloff. Goede stappen, gaat NIET stuk, wel erg duur. Zwaar.
- 1 x 3/4/5/6/7/8/9. Prima oplossing: licht, schakelstappen naar wens te maken. Maar: ziet er niet SS uit.
- 2 x 1 dan wel 3 x 1. Heb je toch weer twee derailleurs nodig (of één derailleur en een Singulator). Voor schakelt minder fijn dan achter. Voordeel is wel dat je een puur singlespeed wiel kunt gebruiken.
- Schlumpf. Mooi onzichtbaar. Maar hoe sterk is het? Duur! En de schakelstappen was ik (op papier) niet wild van, vergelijkbaar met 3-speed naaf.
- Hammerschmidt. Mooi concept. Ik heb geen idee hoe het zit met schakelstappen, gewicht, duurzaamheid en prijs.
- Dinglespeed. Licht, simpel, idiot-proof, ziet er strak uit. Maar je kunt niet tijdens het fietsen schakelen en ik weet ook niet hoeveel gedoe het in de praktijk is.

- trainen / wennen aan singelspeed anders maar? :D
Dat laatste is natuurlijk altijd goed. Ik zal even de topictitel wijzigen in: hoe 25kg af te vallen in 4 weken tijd ; ))

Maar ergens wel raar dat hier nog niet in is voorzien. Desnoods in een 2spd uitvoering. en dan nog zo, dat de overbrengingsverhouding in te stellen is....

De nieuwe Sturmey-Archer fixed 3spd zou wel sterkere internals hebben, heb ik ergens gelezen.

TIthomas

Bericht door TIthomas » wo jan 26, 2011 12:57 pm

eventueel kan ik wel een schlumpf speed drive voor een leuk prijsje voor je regelen...
Lijkt me de beste en meest cleane oplossing voor je probleem!

http://www.schlumpf.ch/hp/sd/sd_engl.htm

baron062

Bericht door baron062 » wo jan 26, 2011 1:23 pm

TIthomas schreef:eventueel kan ik wel een schlumpf speed drive voor een leuk prijsje voor je regelen...
Lijkt me de beste en meest cleane oplossing voor je probleem!

http://www.schlumpf.ch/hp/sd/sd_engl.htm
Je hebt PB!

baron062

Bericht door baron062 » wo jan 26, 2011 3:16 pm

marten schreef:
Afbeelding

Je zou er ook een retrodirect van kunnen maken (dit is trouwens een 4sp) maar nu dwalen we wel heeeeeel ver af ;)
Ik heb wel eens gehoord dat biomechanisch gezien achteruittrappen efficienter is!

Maar de daardoor bespaarde tijd ben je weer kwijt doordat je steeds je pedalen op moet rapen! :D

mateis

Bericht door mateis » wo jan 26, 2011 5:24 pm

baron062 schreef:Maar ergens wel raar dat hier nog niet in is voorzien.
Wowwowwow, tijd om even een klein stapje terug te doen en je perspectief aan te passen? ;)

Ergens in de jaren 1940 bedacht Tullio Campagnolo een oplossing die niet in de laatste plaats door de bemoeienis van een paar Japanners redelijk ver doorontwikkeld is: de derailleur en het derailleursysteem. Doet precies wat je wilt, is betrouwbaar en degelijk en bovendien redelijk budgetvriendelijk. Ideaal voor sportieve fietsen met meer dan 1 versnelling! :)

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » wo jan 26, 2011 5:38 pm

Bedenk me net nog een alternatief: Sachs Duomatic, of eventueel zelfs automatic ;)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

baron062

Bericht door baron062 » wo jan 26, 2011 5:39 pm

Ok, ik breng het te breed:

Mijn perspectief is: onderhoudsvrij door de bagger. En hierbinnen past uitstekend een close-range naafversnelling (en uiteraard SS), en dan weer minder zo'n design uit het jaar kruik ; ), nl. de derailleur.

Als Rohloff nu 150 euro zou kosten had ik het gelijk gemonteerd, maar ja, het budget!

baron062

Bericht door baron062 » wo jan 26, 2011 5:40 pm

sneeuwpop schreef:Bedenk me net nog een alternatief: Sachs Duomatic, of eventueel zelfs automatic ;)
Ik heb er een jaar geleden 1 verkocht, NOS. Maar geen schijfremaansluiting, en net zo kwetsbaar als de rest.....

marten

Bericht door marten » wo jan 26, 2011 8:04 pm

Afbeelding

nog een twospeed cq velo a deux vitesses ;)
/Marten

MavErik
Contacteer:

Bericht door MavErik » wo jan 26, 2011 8:23 pm

Edit: dubbel post
Laatst gewijzigd door MavErik op wo jan 26, 2011 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Een starre vork is nooit een upgrade -

Plaats reactie