3spd versnellingsnaven
Moderators:JJ, Beheerders
Wie rijd ermee?
Hoe lang blijft het heel?
Welke zijn onder de streep (levensduur/gewicht/overbrengingsverhoudingen) de beste keus?
Ik rij nu SS, en merk dat door mijn gewicht de kniegewrichten te zwaar belast worden. Heb ik liever niet ; ). Daarom kijk ik naar een sumiere uitbreiding in versnellingen op mijn Inbred 29er.
Waar moet het een en ander aan voldoen?
-Schijfrem aansluiting
-32H liefst.
-bij voorkeur aansturing binnen de vork.
Eigenlijk hou je alleen de I-motion 3 en de Stumey-Archer S-RK3 naaf over, waarbij de I-motion door Sram niet bepaald wordt aanbevolen. Wie heeft er ervaring met deze naven? Over de SA naaf kan ik erg weinig vinden op het www.
Hoe lang blijft het heel?
Welke zijn onder de streep (levensduur/gewicht/overbrengingsverhoudingen) de beste keus?
Ik rij nu SS, en merk dat door mijn gewicht de kniegewrichten te zwaar belast worden. Heb ik liever niet ; ). Daarom kijk ik naar een sumiere uitbreiding in versnellingen op mijn Inbred 29er.
Waar moet het een en ander aan voldoen?
-Schijfrem aansluiting
-32H liefst.
-bij voorkeur aansturing binnen de vork.
Eigenlijk hou je alleen de I-motion 3 en de Stumey-Archer S-RK3 naaf over, waarbij de I-motion door Sram niet bepaald wordt aanbevolen. Wie heeft er ervaring met deze naven? Over de SA naaf kan ik erg weinig vinden op het www.
De afgelopen jaren alleen maar slechte ervaringen met de I-Motion 3 bij dagelijks gebruik fietsen. De SA gelukkig al even niet meer in handen gehad, de laatste, een paar jaar terug net na de overname door Sunrace waren bedroevend. Slechte lagers en onderdelen leken niet goed op elkaar afgestemd.
De Shimano Nexus 3 lijkt het enige alternatief. Goed en relatief goedkoop.
Met een beetje zoeken ook leverbaar met CL aansluiting.
Maar hoe lang deze het volhoud met mountainbiken?
Het is er natuurlijk allemaal niet voor gemaakt.
De Shimano Nexus 3 lijkt het enige alternatief. Goed en relatief goedkoop.
Met een beetje zoeken ook leverbaar met CL aansluiting.
Maar hoe lang deze het volhoud met mountainbiken?
Het is er natuurlijk allemaal niet voor gemaakt.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
-
Ik denk eerlijk gezegd dat een 3spd versnellingsnaaf niet veel helpt.
Je zal veel in de 2de versnelling zitten, 1 is te ligt en 3 is meestal te zwaar.
Je kan beter kijken naar een 8spd naaf, zoals een nex8 of alfine.
Die zijn er in ieder geval in cl uitvoering. Maar hoe lang ze meegaan op een mountainbike weet ik niet.
Je zal veel in de 2de versnelling zitten, 1 is te ligt en 3 is meestal te zwaar.
Je kan beter kijken naar een 8spd naaf, zoals een nex8 of alfine.
Die zijn er in ieder geval in cl uitvoering. Maar hoe lang ze meegaan op een mountainbike weet ik niet.
Giant Glory 00, Giant STP, NS Bitch, Ghost SE Mid Season, ONE Pro XXL, Giant Aero RS2...My Pinkbike album!
De verhoudingen in een 3-speed naaf zijn gelijk aan een 15-20- 27 cassette.Michielvanosch schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een 3spd versnellingsnaaf niet veel helpt.
Waarom hang je er geen derailleur aan met een paar kransjes, kon wel eens beter heel blijven.
Als het niet mag opvallen is er ook nog de Schlumpf Speeddrive

/Marten
Ik wil juist een 3spd naaf om het SS gevoel te houden: vooral rijden op de direct-drive 17T, en als het nodig is even schakelen. Een Alfine 8spd is dan wat veel van het goede, zowel kwa gewicht als kwa euro's. Daarbij is een 8/9spd naaf ook een fors ding om te zien. Zo'n 3 spd naaf lijkt me dan ook voldoende.
Jaaa, een Schlumpf! Had ik al gemeld dat ook ik een budget heb ? ; )marten schreef:De verhoudingen in een 3-speed naaf zijn gelijk aan een 15-20- 27 cassette.Michielvanosch schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat een 3spd versnellingsnaaf niet veel helpt.
Waarom hang je er geen derailleur aan met een paar kransjes, kon wel eens beter heel blijven.
Als het niet mag opvallen is er ook nog de Schlumpf Speeddrive
2 of 3spd derraileur heb ik ook aan gedacht, of 2/3 bladen alleen voor, maar zou graag de sterkte en slijtvastheid van een 3/32 ketting willen behouden. Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...
In mijn schooltijd was ik al gauw heel goed in het vervangen van de tandeloze planetenwieltjes de gebroken as of het doorgescheurde zonnewiel van een SA 3naaf. Sinds die tijd is het materiaal er niet meer op vooruitgegaan, hoewel de nieuwe ontwerpen niet meer doortrappen als je te veel omwentelingen achter elkaar gas geeft.baron062 schreef: Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...
Ik denk dat alle 3v naven het niet leuk gaan vinden als jij met je 29-er technische dingen gaat doen en er even explosief kracht opzet
/Marten
Mmm,marten schreef:In mijn schooltijd was ik al gauw heel goed in het vervangen van de tandeloze planetenwieltjes de gebroken as of het doorgescheurde zonnewiel van een SA 3naaf. Sinds die tijd is het materiaal er niet meer op vooruitgegaan, hoewel de nieuwe ontwerpen niet meer doortrappen als je te veel omwentelingen achter elkaar gas geeft.baron062 schreef: Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...
Ik denk dat alle 3v naven het niet leuk gaan vinden als jij met je 29-er technische dingen gaat doen en er even explosief kracht opzet
Dus elke versnellingsnaaf gebaseerd op oude techniek is bij voorbaat een nogo?
Wat blijft er dan over? Rohloff, maar ook Alfine? Beide zwaar of onbetaalbaar....
Sturmey-Archer lijkt ook geen goede keus.
SA en SRAM, maar het huidige systeem van SRAM is geen verbetering te noemen.baron062 schreef:Dus elke versnellingsnaaf gebaseerd op oude techniek is bij voorbaat een nogo?.
Beide zijn voor terrein omstandigheden niet voldoende afgedicht.
De Shimano Nexus 3 is dat ook niet, maar voor mijn gevoel wel beter dan de 2.
Naar mijn idee zou deze het langst mee gaan of of ze een heel winter seizoen overleefd?
Ik vermoed van niet.
Een derailleur lijkt inderdaad de beste oplossing.
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!
- @sph@ltdude
- Contacteer:
3x1 zou ook nog kunnen, maar dan blijft er weinig van je minimalistische SS look over.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Misschien dat iemand ergens van zijn Hammerschmidt afwil?baron062 schreef:Mmm,marten schreef:In mijn schooltijd was ik al gauw heel goed in het vervangen van de tandeloze planetenwieltjes de gebroken as of het doorgescheurde zonnewiel van een SA 3naaf. Sinds die tijd is het materiaal er niet meer op vooruitgegaan, hoewel de nieuwe ontwerpen niet meer doortrappen als je te veel omwentelingen achter elkaar gas geeft.baron062 schreef: Vandaar de naafversnelling, wat natuurlijk totaal niet orgineel is, maar wat, indien het heel blijft, voor mij wel zou kunnen werken...
Dus elke versnellingsnaaf gebaseerd op oude techniek is bij voorbaat een nogo?
Wat blijft er dan over? Rohloff, maar ook Alfine? Beide zwaar of onbetaalbaar....
Sturmey-Archer lijkt ook geen goede keus.
/Marten
Ik sluit me aan bij de Dinglespeed-suggestie.
Laten we even de alternatieven op een rijtje zetten:
- 3-speed naven: te grote stappen van 1 naar 2 naar 3. En: gaat stuk.
- 8 speed Alfine: goede stappen, gaat minder snel stuk. Wel duurder en zwaarder.
- Rohloff. Goede stappen, gaat NIET stuk, wel erg duur. Zwaar.
- 1 x 3/4/5/6/7/8/9. Prima oplossing: licht, schakelstappen naar wens te maken. Maar: ziet er niet SS uit.
- 2 x 1 dan wel 3 x 1. Heb je toch weer twee derailleurs nodig (of één derailleur en een Singulator). Voor schakelt minder fijn dan achter. Voordeel is wel dat je een puur singlespeed wiel kunt gebruiken.
- Schlumpf. Mooi onzichtbaar. Maar hoe sterk is het? Duur! En de schakelstappen was ik (op papier) niet wild van, vergelijkbaar met 3-speed naaf.
- Hammerschmidt. Mooi concept. Ik heb geen idee hoe het zit met schakelstappen, gewicht, duurzaamheid en prijs.
- Dinglespeed. Licht, simpel, idiot-proof, ziet er strak uit. Maar je kunt niet tijdens het fietsen schakelen en ik weet ook niet hoeveel gedoe het in de praktijk is.
- trainen / wennen aan singelspeed anders maar?
- 8 speed Alfine: goede stappen, gaat minder snel stuk. Wel duurder en zwaarder.
- 1 x 3/4/5/6/7/8/9. Prima oplossing: licht, schakelstappen naar wens te maken. Maar: ziet er niet SS uit.
- 2 x 1 dan wel 3 x 1. Heb je toch weer twee derailleurs nodig (of één derailleur en een Singulator). Voor schakelt minder fijn dan achter. Voordeel is wel dat je een puur singlespeed wiel kunt gebruiken.
- Schlumpf. Mooi onzichtbaar. Maar hoe sterk is het? Duur! En de schakelstappen was ik (op papier) niet wild van, vergelijkbaar met 3-speed naaf.
- Hammerschmidt. Mooi concept. Ik heb geen idee hoe het zit met schakelstappen, gewicht, duurzaamheid en prijs.
- Dinglespeed. Licht, simpel, idiot-proof, ziet er strak uit. Maar je kunt niet tijdens het fietsen schakelen en ik weet ook niet hoeveel gedoe het in de praktijk is.

Dat laatste is natuurlijk altijd goed. Ik zal even de topictitel wijzigen in: hoe 25kg af te vallen in 4 weken tijd ; ))Pieter! schreef:Ik sluit me aan bij de Dinglespeed-suggestie.
Maar ergens wel raar dat hier nog niet in is voorzien. Desnoods in een 2spd uitvoering. en dan nog zo, dat de overbrengingsverhouding in te stellen is....
De nieuwe Sturmey-Archer fixed 3spd zou wel sterkere internals hebben, heb ik ergens gelezen.
eventueel kan ik wel een schlumpf speed drive voor een leuk prijsje voor je regelen...
Lijkt me de beste en meest cleane oplossing voor je probleem!
http://www.schlumpf.ch/hp/sd/sd_engl.htm
Je hebt PB!TIthomas schreef:eventueel kan ik wel een schlumpf speed drive voor een leuk prijsje voor je regelen...
Ik heb wel eens gehoord dat biomechanisch gezien achteruittrappen efficienter is!marten schreef:Pieter! schreef:Ik sluit me aan bij de Dinglespeed-suggestie.
Je zou er ook een retrodirect van kunnen maken (dit is trouwens een 4sp) maar nu dwalen we wel heeeeeel ver af
Maar de daardoor bespaarde tijd ben je weer kwijt doordat je steeds je pedalen op moet rapen!

Wowwowwow, tijd om even een klein stapje terug te doen en je perspectief aan te passen?baron062 schreef:Maar ergens wel raar dat hier nog niet in is voorzien.

Ergens in de jaren 1940 bedacht Tullio Campagnolo een oplossing die niet in de laatste plaats door de bemoeienis van een paar Japanners redelijk ver doorontwikkeld is: de derailleur en het derailleursysteem. Doet precies wat je wilt, is betrouwbaar en degelijk en bovendien redelijk budgetvriendelijk. Ideaal voor sportieve fietsen met meer dan 1 versnelling!

Ok, ik breng het te breed:
Mijn perspectief is: onderhoudsvrij door de bagger. En hierbinnen past uitstekend een close-range naafversnelling (en uiteraard SS), en dan weer minder zo'n design uit het jaar kruik ; ), nl. de derailleur.
Als Rohloff nu 150 euro zou kosten had ik het gelijk gemonteerd, maar ja, het budget!
Mijn perspectief is: onderhoudsvrij door de bagger. En hierbinnen past uitstekend een close-range naafversnelling (en uiteraard SS), en dan weer minder zo'n design uit het jaar kruik ; ), nl. de derailleur.
Als Rohloff nu 150 euro zou kosten had ik het gelijk gemonteerd, maar ja, het budget!
Edit: dubbel post
Laatst gewijzigd door MavErik op wo jan 26, 2011 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- Een starre vork is nooit een upgrade -