Singlespeed 29er naast geared 29er

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

rolf
Singlespeed 29er naast geared 29er

Bericht door rolf » wo okt 13, 2010 10:17 am

Beste Bikers,

Ik zit te denken om naast mijn 29er geared fiets een 29er singlespeed (winter) bike te bouwen. Al eens een ooit singlespeed gereden en dat dat was heel relaxed.

Nu vraag ik me af of dit wel naast erlkaar kan werken of valt dan toch uiteindelijk de voorkeur voor de het singlespeed of voor het geared?

Hebben jullie hier ervaring in?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg Rolf

dader

Bericht door dader » wo okt 13, 2010 10:19 am

Tuurlijk kan dat! Maar vaak hoor je wel dat de geared bike uiteindelijk stof staat te happen in de schuur :)

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo okt 13, 2010 10:26 am

Ik heb zowel een geared als een singlespeed.

Meestal ga ik weg op de singlespeed. Sinds mijn vakantie in Wales is de geared maar 1 keer buiten geweest. Dat was vorige zondag.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

stef j.

Bericht door stef j. » wo okt 13, 2010 11:00 am

Ik rijd al een aantal winters singlespeed, eerst met een voodoo daarna met de Niner. In de zomer rijd ik nog altijd 26 met een turner flux (man, wat een fiets!!!)

Omdat het 29er rijden zo leuk is stap ik over naar een frame waarmee ik zowel geared als singlespeed kan rijden. De Niner gaat eruit. In de bergen heb ik graag nog wat versnellingskes.

rolf

Buddies

Bericht door rolf » wo okt 13, 2010 11:13 am

Dank voor jullie reacties :)

Betekent dit dat jullie dan ook nog voornamelijk met andere singlespeeders rijden of toch nog aanluiting bij de bikers met gears?

Mvg Rolf

dader

Bericht door dader » wo okt 13, 2010 11:46 am

De meeste rijden harder dan de gearies :evil:

ochikiro

Bericht door ochikiro » wo okt 13, 2010 11:49 am

Of je met fietsen aansluiting vindt bij een groepje ligt niet aan je fiets maar voor de meesten aan dat groepje en voor een enkeling aan zichzelf.

rolf

Bericht door rolf » wo okt 13, 2010 11:54 am

dader schreef:De meeste rijden harder dan de gearies :evil:
No offense, licht meer aan mijn beperking ;)

willem12

Re: Buddies

Bericht door willem12 » wo okt 13, 2010 12:10 pm

rolf schreef:Betekent dit dat jullie dan ook nog voornamelijk met andere singlespeeders rijden of toch nog aanluiting bij de bikers met gears?
Ligt aan de route. Ik heb eens heel stoer E-P-E gedaan op de singlespeed en was in rekordtijd bij de pier. Terug was er geen houden aan, 45km/h spinnen...nee. Oftewel: hoe steiler en hoe meer modder, des te meer ben je in het voordeel.

Als je wat fanatieker singlespeed rijdt, dan merk je dat je steeds in moeilijker in één groepje kan rijden met gearies. Zij schakelen terug onderaan de helling (verdedigen), jij gaat op de pedalen staan (aanvallen). Jij wil zo hard mogelijk naar beneden om zoveel mogelijk snelheid mee te nemen naar de volgende klim en geeft dus gas aan het begin van de afdaling. Jij gaat volle bak op de hellingen en rust uit op het vlakke, de gearies rijden gelijkmatiger, daar zijn versnellingen immeers voor uitgevonden....Je rijdt soms net even "out of sync".
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

rolf

aansluiting

Bericht door rolf » wo okt 13, 2010 12:18 pm

Ik vind het wel belangrijk om aanlsuiting te houden met de groep. Dit is namelijk echt gezellig en voor mij nog steeds een uitdaging. Daarvoor zal ik de singlespeed dan ook niet gaan gebruiken (en is ook niet handig zo te lezen).

Wat dan te denken om eens in de zoveel tijd de singlespeed te pakken om wat te trainen? Of solo een vaste ronde te rijden? gebruikt iemand hem of die manier?

Of is het toch meer van het één of het ander? Waar de reacties wel naar neigen :|

DeKerfs

Re: aansluiting

Bericht door DeKerfs » wo okt 13, 2010 1:38 pm

rolf schreef:Ik vind het wel belangrijk om aanlsuiting te houden met de groep. Dit is namelijk echt gezellig en voor mij nog steeds een uitdaging. Daarvoor zal ik de singlespeed dan ook niet gaan gebruiken (en is ook niet handig zo te lezen).

Wat dan te denken om eens in de zoveel tijd de singlespeed te pakken om wat te trainen? Of solo een vaste ronde te rijden? gebruikt iemand hem of die manier?
Ik rij veelal alleen als ik op de singlespeeder op pad ben. Afgelopen zondag de Posbankroute nog gedaan, kwam een drietal tegen dat in de afdaling hard ging, maar ik elke keer opraapte voor het einde van de klim. Typisch geval ook van hard beginnen en steeds verder terugschakelen wegens tikkie overschatting? Op de SSer rijdt je vaak wat meer behouden/constanter over de hele klim... en dus raapte ik ze telkens op.

SSen met mn vaste geared kornuiten werkt niet, rij met hen dus enkel geared. Je rijdt elkaar zo vaak in de weg dat het niet leuk is voor beide partijen. SSen is leuk en kan uitdagend zijn, maar is erg (meer) afhankelijk van het terrein. Hier in t Brabantse rijdt ik eigenlijk nooit SS. Mijn SS staat met een 2:1 verzet en de 26 duims wielen paraat voor de ritjes op de Veluwe, Nijmegen, etc. Op t vlakke rijdt ik nooit SS. Zou ik dat doen, stak ik een groter verzet, 2:1 is not much fun hier.

Voor mij is SSen dus ook niet een alternatief voor de winter om geared materiaal te besparen, maar gewoon een andere fiets voor een ander type rit. Zomer, of winter, daar zit bij mij de afweging niet in. Ieder zijn meug... :)

rolf

Re: aansluiting

Bericht door rolf » wo okt 13, 2010 1:53 pm

DeKerfs schreef: Voor mij is SSen dus ook niet een alternatief voor de winter om geared materiaal te besparen, maar gewoon een andere fiets voor een ander type rit. Zomer, of winter, daar zit bij mij de afweging niet in. Ieder zijn meug... :)
Klnkt inderdaad logische. Ik hoopte 2 vliegen in één klap te hebben, geared fiets sparen en meteen een singlespeed hebben. Tja, moet het toch naar mezelf kunnen verantwoorden, na mijn laatste aanschaf.

Een tweede vrijwel gelijke stalen geared winterfiets bouwen, weegt niet op tegen het eerder vervangen van de slijtage onderdelen. Vandaar dan maar Singlespeed...

En ja blijft toch jeuken om iets van gelakt staal in elkaar te schroeven. :roll:

Zal er nog eens goed over nadenken ;-)

mateis

Bericht door mateis » wo okt 13, 2010 2:22 pm

Ik rij wel vaak en groupe singlespeed. Geen punt. Kwestie van je wat aanpassen zo nu en dan en mensen om je heen hebben rijden die het niet erg/wel leuk vinden als je vlak voor een klim/in een klim iets lomp voorbij komt. Zij willen dan wel eens pesten in de lange bijtrapafdalingen en het gas open draaien. All good fun.

Het werkt al met al denk ik het beste als je zelf een van de snellere van je groepje bent en iedereen in principe relaxed is (wel hard rijden, maar niet te beroerd om af en toe te wachten of even wat rustiger aan te doen). :)

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 13, 2010 3:10 pm

mateis schreef:Ik rij wel vaak en groupe singlespeed. Geen punt. Kwestie van je wat aanpassen zo nu en dan en mensen om je heen hebben rijden die het niet erg/wel leuk vinden als je vlak voor een klim/in een klim iets lomp voorbij komt. Zij willen dan wel eens pesten in de lange bijtrapafdalingen en het gas open draaien. All good fun.

Het werkt al met al denk ik het beste als je zelf een van de snellere van je groepje bent en iedereen in principe relaxed is (wel hard rijden, maar niet te beroerd om af en toe te wachten of even wat rustiger aan te doen). :)
'That's a rare breed' hier in Brabant... ;-) Trappen of de gladiolen! Wachten doen we wel weer als we terug zijn na de finish van de toertocht. :angelnot:

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » wo okt 13, 2010 3:13 pm

Rolf;

naast je stalen SSert voor de variatie zie ik een oplossing in het sparen van geared spul voor de winter in een tita Rohloff fiets, doe maar direct een met Belt Drive.

Ja. Dat moet 't worden denk ik... :)

ochikiro

Bericht door ochikiro » wo okt 13, 2010 3:46 pm

Wat Mateis zegt.

Singlespeed tussen Multispeed is voor mij trainen buiten de gebruikelijke comfort-zones. Idem voor solo op de singlespeed: bij korte training volle bak op singletrack of heuvel, dikke recuperatie op alles wat maar vlak rechtdoor gaat. Of bij lange training verplicht lichtjes spinnen. Met name die interval en variatie bij korte training was voor mij ueberhaupt de reden om van de weg in het bos te gaan fietsen.

Een tita Rohloff met belt drive erbij valt bij mij niet onder sparen maar eerder bij het voortijdig aflossen van slijtageonderdelen. Voor mijzelf is maintenance geen cost issue maar een non-issue (broertje dood aan), vandaar mijn keuze voor alleen maar een singlespeed mtb.

stef j.

Bericht door stef j. » wo okt 13, 2010 4:22 pm

Ik merk dat ik meer kracht heb na een wintertje singlespeeden. Je rijd inderdaad anders, meer op reserve. (Ik toch)

Ninko

Bericht door Ninko » wo okt 13, 2010 6:21 pm

Rijden hier juist met een aantal man de laatste jaren altijd SS in de winter. Heb hem zelf ook weer omgebouwd en rij dan oktober/november/december eigenlijk altijd SS, om wat extra kracht op te doen en ook om weer wat meer op souplesse te trainen anderzijds. Denk dat het dus ook in Brabant goed te doen is! :)

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » wo okt 13, 2010 8:08 pm

SS/Brabant/wel/niet: tijd voor een Brabants Singlespeed toertochtje!?

O ja, alleen SS is erg beperkt vind ik. Door SS te rijden ben ik wel veel beter gaan fietsen. Vaart houden, makkelijker gaan staan, hoge en lage cadans afwisselen, dat soort dingen. Ik rij m'n SS star, dat geeft nog extra training.

Een SS maakt je trouwens gewoon langzamer hoor, precies wat je zou denken...

knuppel, beesten die eitjes leggen, gooien

Rinse Appelstroop
Contacteer:

Bericht door Rinse Appelstroop » wo okt 13, 2010 8:59 pm

Nard schreef:SS/Brabant/wel/niet: tijd voor een Brabants Singlespeed toertochtje!?

O ja, alleen SS is erg beperkt vind ik. Door SS te rijden ben ik wel veel beter gaan fietsen. Vaart houden, makkelijker gaan staan, hoge en lage cadans afwisselen, dat soort dingen. Ik rij m'n SS star, dat geeft nog extra training.

Een SS maakt je trouwens gewoon langzamer hoor, precies wat je zou denken...

knuppel, beesten die eitjes leggen, gooien
Ik ben hier eens met Nard, de afwisseling is goed. Geef ook de voorkeur aan SS in de winter, qua echt snelheid verschil merk ik niet veel. Wel meer training met vaste vork en het is voor mij ook een schoonmaak ding. Woon op kamers, singlespeed = afspuiten, afdrogen, ketting olien en in de kast (letterlijk) 32-14/15 werkt goed in Brabant. Het gaat alleen niet kneiterhard op de rechte stukken. Voor de rest is het vaak iets harder werken.

In de zomer wissel ik meer tussen geared en singlespeed, kwestie van ook marathons e.d. willen rijden. Gewoon beide, of een frame nemen dat beide kan.

Rinse
Whoop Whoop!

Xircuit
Contacteer:

Bericht door Xircuit » do okt 14, 2010 2:28 pm

Nard schreef: knuppel, beesten die eitjes leggen, gooien
Voor de gemiddelde DP'er is het een goede training..... voor de gemiddelde Brabander, tja....
Ich Heisse Super Fantastisch!

Akwa
Contacteer:

Bericht door Akwa » do okt 14, 2010 3:50 pm

Heb sinds de aanschaf 5 jaar geleden van mijn singlespeed, de oude multispeed niet meer aangeraakt. Je bent veelbewuster bezig met biken. Ook het hebben van een starre vork werkt hier aan mee. Je leert veel beter je bike te beheersen, het enige is dat in technische afdalingen (veel rotsen ed.) de beperkingen van de starre bike naar voren komen. Maar ja, waar hebben we die in Nederland?

Ik heb deze zomer een aantal routes in zuidlimburg gereden.
Deze heb ik 7 jaar geleden ook gereden op mijn multispeed.
Voor mijn gevoelging ging het nu makkelijker, dan 7 jaar geleden.
(ondanks mijn leeftijd en mijn reuma)

Ook voor mijn reuma verlang ik nog steeds niet naar een multispeed en/of fully.
Op een starre singlespeed zijn mijn grenzen duidelijk zichtbaar, maar ik weet redelijk hoe mijn lichaam reageerd.

zonoskar

Bericht door zonoskar » vr okt 15, 2010 9:54 am

Zal ik maar even tegengas leveren dan? Ik vind SS helemaal niks. Zeker niet in Brabant waar alles vlak is. Ik kan me dan ook helemaal niet vinden in de 'voordelen' die hier verkondigd worden. Bewuster op de fiets? Hoe dan? Alles wat je op een SSer kan, kun je ook op een geared fiets.

Er is maar 1 voordeel aan een SS (tijdens het fietsen dan) en dat is minder wrijving van de aandrijving en daardoor meer power op het achterwiel. Maar of dat 5 of 10% is kan ik niet zeggen, ik merkte er iig niks van. Het mindere gewicht is leuk, maar ook die (gokje) 700 gram die je spaart is peanuts.

Ik snap wel dat mensen SS rijden, het slijt minder snel en is minder gevoelig voor modder. Maar het gemis om op moeilijke stukken een tandje of 2 kleiner te schakelen en op makkelijke stukken een tandje erbij weegt IMHO niet op tegen de voordelen.

Nard
Contacteer:

Bericht door Nard » vr okt 15, 2010 10:34 am

Ik denk dat SS rijden voor iedereen een goede training is. Het gooit je routine flink in de war, zeker als je ook nog naar star gaat. Hierdoor krijg je de beschikking over een breder repertoire aan mogelijkheden, die je kan gebruiken op welke fiets dan ook.

Ikzelf heb het idee dat ik sneller heb leren fietsen, op elke fiets, door op de SS te trainen.

Dat neemt niet weg dat een SS langzaam is natuurlijk. 8)

pieterp

Bericht door pieterp » vr okt 15, 2010 10:37 am

Ik heb sinds vorige winter een SS (Niner One 9) en dit is sindsdien ook de fiets waar ik het meest op rijd.
Ik heb er verschillende marathons op gedaan (ook in de Franse vooralpen) en dat was zalig.

Voordelen:
- makkelijker onderhoud (zeker in de winter)
- lagere onderhoudskosten (geen dure cassettes, kabels, derailleurs etc. die verslijten)
- er kan gewoon minder kapot, kans op mechanische pech veel kleiner
- je leert met afwisseling fietsen, ook in de vlakke kempen/brabant, baggeren door de drek aan lage toeren, spinnen op de vlotte stukken
- je bouwt kracht en souplesse op
- het is gewoon cool, zeker als je er een Ardennen marathon of ander extreem ritje mee uitdoet
- je leert diep gaan en daarvan dan weer te herstellen op de fiets.

Nadelen:
- het verzet dat je kiest is in 99,9% niet het juiste verzet (daar moet je mee leren leven)
- soms sta je te voet bergop
- soms spin je je rot bergaf
- op het vlakke is het vaak ook harken om te volgen

Voor mij is het zeker een goede aanvulling op een geared fiets. Zeker een singlespeed, starre 29er voor de winter vanwege het onderhoudsgemak.

Plaats reactie