1x9 chainguide vraagje

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
wictor
1x9 chainguide vraagje

Bericht door wictor » wo jun 30, 2010 6:55 am

Wellicht niet het meest voor de hand liggende forum, maar in de tijd van Cloxxki's geëxperimenteer was dit ook het 1x5 / 1x6 / 1xX hoekje hier....

Ik heb sinds van de winter een Paul chainguide, maar die lijkt niet te voldoen voor het ruigste werk. Afgelopen zondag in Oosterbeek heb ik 2x langs de kant gestaan om 'm recht te zetten, omdat bij het ergste gehobbel (alu en 26" he :D ) de ketting naast het kettingblad de chainguide in werd gezogen.

Constatering 1: De guide kan niet lager met m'n 34t blad, omdat ie dan de spider van m'n crank raakt. Denk alleen dat de ruimte niet veel uitmaakt. Enige tijd terug heb ik nl. een 37t gehad, en dit gaf hetzelfde probleem.

Constatering 2: Kettinglengte is al minimaal, dus ik kan weinig doen aan het geklapper. Het gaat ook puur mis op momenten dat ik heel lomp over wortels e.d. knal in een afdaling.

Ergo wat te doen: accepteren dat ik een lompe boer ben en dat dit grapje mij om de zo veel tijd 2-3-4 plekken in een wedstrijd kost? Een MRP bestellen bij onze huisdealer? Of een E13 XCX? Zou de complete kooi daar voorkomen dat die ketting naast het blad terecht komt? Vertel!...........

pieterp

Bericht door pieterp » wo jun 30, 2010 8:48 am

Ik heb zelf de MRP guide (zie 29er gallery) en die functioneert perfect. Er is absoluut geen plaats voor de ketting tussen het blad en de geleider. Ik kan vol vertrouwen overal afknallen.

Gebruik deze nu met een 33T en heb daarmee geen problemen met de spider van de crank af wat dan ook.

partyboj

Bericht door partyboj » wo jun 30, 2010 12:21 pm

Ook ik rijd met een MRP in combinatie met een 33t.
Geen problemen, behalve met die superzachte alu boutjes die erbij zaten... de kop van die schroefjes draai je zo rond.

Qprs

Bericht door Qprs » wo jun 30, 2010 1:18 pm

Een E13 XCX geleider werkt prima :)
Getest in Limburg, op een fiets zonder vering.

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jun 30, 2010 3:35 pm

heb je een foto van die paul guide... ?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jun 30, 2010 4:55 pm

Aj, ik had van Paul gehoord dat zijn guide (als het dezelfde is) goed zou werken voor 1x9 en zelf met een Rotor Q-ring...
Als jij hem niet kunt gebruiken, misschien de moeite dat ik hem eens op mijn Superfly probeer, misschien past dat beter om de 1 of andere reden?

wictor

Bericht door wictor » wo jun 30, 2010 5:49 pm

Cloxxki schreef:Aj, ik had van Paul gehoord dat zijn guide (als het dezelfde is) goed zou werken voor 1x9 en zelf met een Rotor Q-ring...
Als jij hem niet kunt gebruiken, misschien de moeite dat ik hem eens op mijn Superfly probeer, misschien past dat beter om de 1 of andere reden?
Op de Superfly heb je echt een BB mount guide nodig.

Op zich is die Paul prima, maar met lompere afdalingen gaat het gewoon mis, en ik was juist van het lomp afdalen. ;)

Denk dat ik genoeg weet en maar een MRP bestel...

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo jun 30, 2010 8:42 pm

wictor schreef:
Cloxxki schreef:Aj, ik had van Paul gehoord dat zijn guide (als het dezelfde is) goed zou werken voor 1x9 en zelf met een Rotor Q-ring...
Op de Superfly heb je echt een BB mount guide nodig.

Op zich is die Paul prima, maar met lompere afdalingen gaat het gewoon mis, en ik was juist van het lomp afdalen. ;)

Denk dat ik genoeg weet en maar een MRP bestel...
Hmmm, BB mounted zie ik niet zo zitten...
Mijn Flight heeft nieteens een guide, misschien heb ik meer aan de Paul dan jij?

Ninko

Bericht door Ninko » wo jun 30, 2010 9:19 pm

Lastig probleem Wictor. Ik het zelfde. Allleen vanwege BB30 geen optie tot bracket mount. Moet dus ook iets hebben voor aan de zadelbuis en wat werkt... Blijkt nog niet zo makkelijk

pieterp

Bericht door pieterp » do jul 01, 2010 11:48 am

eThirtheen heeft een prototype chainguide die op de zitbuis gemonteerd wordt (getest door Absalon op de Olympische spelen). Ik weet niet of ze deze al in productie genomen hebben.

sneeuwpop

Bericht door sneeuwpop » do jul 01, 2010 12:24 pm

pieterp schreef:eThirtheen heeft een prototype chainguide die op de zitbuis gemonteerd wordt (getest door Absalon op de Olympische spelen). Ik weet niet of ze deze al in productie genomen hebben.
Afbeelding
Zal vast goed werken, maar ik zou toch eerder voor de looks van PAUL gaan (of gewoon een race-voorderailleur ombouwen)
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

JeroenK

Bericht door JeroenK » do jul 01, 2010 6:13 pm

partyboj schreef: Geen problemen, behalve met die superzachte alu boutjes die erbij zaten... de kop van die schroefjes draai je zo rond.
Onderschat dit niet Eric... dit had ik ook. Misschien heeft de E13 hier minder last van.

mateis

Bericht door mateis » do jul 01, 2010 9:44 pm

sneeuwpop schreef:Afbeelding
Die E-13 lijkt alleen nog slechter aan te passen op kettinglijn. Wordt heel kansloos als je smaller moet, en breder is ook geen feest heb ik deze week mogen zien bij een forumlid met de E-13, versie met bb-mount. :D

fucalot

Bericht door fucalot » do jul 01, 2010 10:15 pm

Heb zelf een bb-mount E13 en is ook niet echt perfekt uit te lijnen met m'n 38T. De ketting heeft lang aangelopen tegen de guide, op de kleinste tandwieltjes. Heb nog geen ketting verloren, dus werkt wel degelijk.

pieterp

Bericht door pieterp » vr jul 02, 2010 8:57 am

Ik heb de backplate van mijn MRP ook al serieus moeten verbuigen om minder aanlopen te krijgen, nu enkel nog in de grootste kransjes, maar het stoort echt niet (geruisloos).

fuel

Bericht door fuel » do jul 15, 2010 3:09 pm

Ik gebruik ook de bb-mount E13,

Ik ben er erg tevreden mee en heb over de gehele range geen last van aanlopen.

36T<>11-34T

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » do jul 15, 2010 11:11 pm

Ik heb bij JJ zo'n dingetje gekocht dat rond de zadelbuis zit, en dat in combi met een grootblad, waarvan ik de tanden freesde, gaat dat zelfs in de ruigste Ardennen xc's prima!!! (ketting kan geen kant op, logisch dus)
Ben even de naam kwijt van het spulletje, maar 't koste 10 euro of zo.....en werkt blijkbaar beter dan mijn vrienden hun profesionelere devicen...

Erikje

Bericht door Erikje » vr jul 16, 2010 3:35 am

ik heb datzelfde dingetje gekocht icm met een bash en ook geen problemen. Het is trouwens een N-gear.

Afbeelding

pieterp

Bericht door pieterp » vr jul 16, 2010 8:42 am

pieterp schreef:Ik heb de backplate van mijn MRP ook al serieus moeten verbuigen om minder aanlopen te krijgen, nu enkel nog in de grootste kransjes, maar het stoort echt niet (geruisloos).
Ondertussen loopt ie geruisloos, maar met het doel op de aankomende wedstrijden in de Alpen is de bike terug 2x9.

EL PERRO

Bericht door EL PERRO » vr jul 16, 2010 5:33 pm

Erikje schreef:ik heb datzelfde dingetje gekocht icm met een bash en ook geen problemen. Het is trouwens een N-gear.

Afbeelding
Jah!!! Dat is't!

Plaats reactie