
26/29 Can you measure the difference?
Moderators:JJ, Beheerders
After next weekend, I hope I can say 'I have felt it'... 

Laatst gewijzigd door Nard op za jul 03, 2010 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- didadunlop
- Berichten:4533
- Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Goeie. Het is Carbon, niet tapered balhoofd, verder wilde hij niks zeggen...sneeuwpop schreef:Nieuwe Ventana 29er DP-racing teamfietsen???![]()
Of zelf iets over laten komen uit de USofA?
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Nou, het verschil tussen een 15 jaar oude SLX-RC derrailleur en een nieuwe XO, dat vind Ãk moeilijk te merken onder normale omstandigheden.
Onder normale omstandigheden merk ik wél of ik op een 26 of 29 inch zit:
Verder vind ik het bij grote fietsmaten ook mooier/meer in verhouding (is subjectief).
Kortom, een interessante discussie maar erg afhankelijk wat voor een soort rijder je bent...
Onder normale omstandigheden merk ik wél of ik op een 26 of 29 inch zit:
- - komt iets moeilijker op gang (lichte wielset dus -iets- belangrijker dan bij 26 inch)
- iets meer "wieltraagheid" (heet dat zo?) dus je moet iets nadrukkelijke sturen alhoewel dat ook van je geo afhangt
- zeker meer comfort
- ik denk dat de snelheid bij rechtuit ook iets langer in de fiets blijft zitten
Verder vind ik het bij grote fietsmaten ook mooier/meer in verhouding (is subjectief).
Kortom, een interessante discussie maar erg afhankelijk wat voor een soort rijder je bent...
- JJ
- Forumbeheerder
- Berichten:7298
- Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
- Locatie:Bunschoten
- Contacteer:
Re: 26/29 Can you feel the difference?
Pfff, zie het nu pas, duh..Nard schreef:'I have felt it'...
Had je niet hier op moeten wachten Nard?
http://www.bikerumor.com/2010/06/30/201 ... more-19318
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Wachten, wachten, das geen sterk punt van me. Dit duurde allemaal al veel te lang. O, ik wachtte op een Felt UHM inderdaad.
Ik wilde een frame met een redelijk snelle geo, licht natuurlijk. Beetje 'speciaal' ben ik ook gevoelig voor.
Alles is nu binnen, behalve de wielen
. Dit weekend dus geen tests, volgende week wel. Ben erg benieuwd naar hoe hij rijdt en vooral naar hoe snel/langzaam hij is tov m'n Simplon. Ik heb in beide fietsen een SRM, dus ga zeker wat back to back tests doen. Iemand een leuke suggestie? Shoot.


Alles is nu binnen, behalve de wielen

Alle banden drukken testen, en de beste resultaten plaatsen.mateis schreef:Wat Exar zegt, en dan daarna nog een keer met de laagst mogelijke bandendruk bij elke fiets.![]()
Zoveel mogelijk verschillende soorten rondjes. En alle gegevens hier compleet posten graag, liefst in een net rapport.
Let wel dat een 29"er bredere velgen verdient, door de lagere ideale bandendruk, die vraagt om bredere banden

Bandendruk weten we toch wel?
Grove ondergrond: hoe zachter en breder hoe lager de rolweerstand, gelimiteerd door kans op lek en aflopende banden in snelle bachten.
Nadeel breed: zwaar.
Nadeel lage druk: zwabberig in de bochten.
Ik gok erop in 29" iets smallere banden te kunnen rijden, door de langere footprint. Hopelijk helpt dat zwabberen in de bocht tegen te gaan...
Die verschillende rondjes ga ik zeker doen.. De saaie, voor de hand liggende dingen zal ik posten, de rest hou ik nog een jaartje onder de pet.
Grove ondergrond: hoe zachter en breder hoe lager de rolweerstand, gelimiteerd door kans op lek en aflopende banden in snelle bachten.
Nadeel breed: zwaar.
Nadeel lage druk: zwabberig in de bochten.
Ik gok erop in 29" iets smallere banden te kunnen rijden, door de langere footprint. Hopelijk helpt dat zwabberen in de bocht tegen te gaan...
Die verschillende rondjes ga ik zeker doen.. De saaie, voor de hand liggende dingen zal ik posten, de rest hou ik nog een jaartje onder de pet.

Moet ik even héél hard nadenken.... 'tijd' lijkt me een aardige keuzeJeroenK schreef:
Ben benieuwd hoe je het voor/nadeel op technische passages gaat meten.

We zijn racers, als je er niet sneller van wordt, heeft het zeer beperkte waarde. 'Rustiger en zekerder door een technische zone' is leuk en aardig, maar tijd is waar het on draait.
Harder nadenken.Nard schreef:Moet ik even héél hard nadenken.... 'tijd' lijkt me een aardige keuze![]()

Tijd is de enige waarde die relevant lijkt aan het eind van de wedstrijd. Snelste tijd = #1 logica. Achteruit geredeneerd klopt die, de winnaar heeft de snelste tijd maar de snelste rijder is niet altijd de winnaar..... Een middagje F1 kijken geeft al meer inzicht in tijd, overall tijd, tijdswinst op sectoren, belasting rijder tijdens diverse secties.
De echte vraag is m.i.: Leidt de keuze voor ander materiaal op een parcours/sectie tot:
a) een significant snelheidsverschil
b) tot plaatswinst/verlies
en dat leidt dan tot de hamvraag: Kunnen zowel de rijder en het materiaal de veranderde tactiek bestendig omzetten in plaatswinst.
Het heeft alleen nut om sneller te zijn als je de concurentie op dat precieze moment ook kan inhalen en dat je die winst kan bestendigen op de zwakkere secties. Daarom is een Fully ook beter bij marathons. De tijdswinst van een hardtail met vaste vork in de de 1e klim is niet vast te houden, rijder en materiaal gaan naar de knoppen tijdens de laatste afdaling

Conclusie: tijd is leuk tussenmeetpunt, podiumplekken zijn enige goede indicator voor geslaagde tacktiek.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl
Ik ook. Dat is wel interessant. Twee keer rondje dorst met min of meer dezelfde eindtijd en dan de power grafieken naast elkaar leggen. Graag binnen 14 dagen aanleveren in excel en ruwe data, dan kan Bas ze nog door statistische software heen trekken.Exar schreef:Ik zie gewoon graag verschil in effort gekwantificeerd

Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl