26/29 Can you measure the difference?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:
26/29 Can you measure the difference?

Bericht door Nard » di jun 29, 2010 9:34 pm

After next weekend, I hope I can say 'I have felt it'... 8)
Laatst gewijzigd door Nard op za jul 03, 2010 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
didadunlop
Berichten:4533
Lid geworden op:vr sep 16, 2005 7:27 am

Bericht door didadunlop » di jun 29, 2010 9:37 pm

owwww ik ben benieuwd...:D

Wat ga je proberen of ga je dat ons niet vertellen?
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Gebruikersavatar
sneeuwpop
Berichten:1845
Lid geworden op:di jun 13, 2006 9:24 pm
Locatie:GRUNN

Bericht door sneeuwpop » di jun 29, 2010 9:41 pm

Nieuwe Ventana 29er DP-racing teamfietsen??? :D
Of zelf iets over laten komen uit de USofA?
“Its amazing how the World begins to change through the eyes of a cup of coffee!!â€￾

Erikje
Berichten:2037
Lid geworden op:do jul 31, 2003 8:13 pm

Bericht door Erikje » di jun 29, 2010 10:15 pm

Je loopt achter, ik voelde het 4 jaar geleden al/pas 8)

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Bericht door JJ » di jun 29, 2010 10:48 pm

sneeuwpop schreef:Nieuwe Ventana 29er DP-racing teamfietsen??? :D
Of zelf iets over laten komen uit de USofA?
Goeie. Het is Carbon, niet tapered balhoofd, verder wilde hij niks zeggen...

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Ninko
Berichten:1229
Lid geworden op:za jan 11, 2003 11:34 pm

Bericht door Ninko » wo jun 30, 2010 12:41 am

Beunhaas :lol: I can tell you, you will felt nothing!!!! :) 8)

Bartacus
Berichten:146
Lid geworden op:za dec 05, 2009 8:55 am

Bericht door Bartacus » wo jun 30, 2010 6:13 am

Zow...., dat ga je echt wel merken! Ik zou maar vast meer plek maken in de schuur....
Kan je gelijk vergelijkend warenonderzoek gaan doen. Ze hebben vast nog wel ergens een Ventana in DPR kleuren voor je staan. :D

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » wo jun 30, 2010 6:28 am

Pictures please! :arms:

pieterp
Berichten:291
Lid geworden op:za jan 03, 2004 9:42 pm

Bericht door pieterp » wo jun 30, 2010 10:11 am

Ninko schreef:Beunhaas :lol: I can tell you, you will felt nothing!!!! :) 8)
Ne Felt...?

Bartacus
Berichten:146
Lid geworden op:za dec 05, 2009 8:55 am

Bericht door Bartacus » wo jun 30, 2010 3:15 pm

Nou, het verschil tussen een 15 jaar oude SLX-RC derrailleur en een nieuwe XO, dat vind ík moeilijk te merken onder normale omstandigheden.

Onder normale omstandigheden merk ik wél of ik op een 26 of 29 inch zit:
  • - komt iets moeilijker op gang (lichte wielset dus -iets- belangrijker dan bij 26 inch)
    - iets meer "wieltraagheid" (heet dat zo?) dus je moet iets nadrukkelijke sturen alhoewel dat ook van je geo afhangt
    - zeker meer comfort
    - ik denk dat de snelheid bij rechtuit ook iets langer in de fiets blijft zitten
De laatste 2 punten wegen voor mij zwaarder dan de eerste 2. Ik ben zelf al geen bochtenridder dus kies liever tochten die wat minder "actief" zijn, meer recht uit met af en toe een bocht...

Verder vind ik het bij grote fietsmaten ook mooier/meer in verhouding (is subjectief).

Kortom, een interessante discussie maar erg afhankelijk wat voor een soort rijder je bent...

Swannie
Berichten:31
Lid geworden op:vr jan 05, 2007 10:53 am
Locatie:Herentals

Bericht door Swannie » wo jun 30, 2010 4:43 pm

ik vind m'n 29er juist rapper in de bochten dan m'n 26er.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » wo jun 30, 2010 5:06 pm

Mag ik me alvast aanbevolen houden als je een van je high-zoot 26-ers de deur wijst voor weinig? Er is immers niemand die nog op die ouwe meuk wil rijden. :lol:

Gebruikersavatar
JJ
Forumbeheerder
Berichten:7298
Lid geworden op:di jan 08, 2002 4:43 pm
Locatie:Bunschoten
Contacteer:

Re: 26/29 Can you feel the difference?

Bericht door JJ » do jul 01, 2010 6:27 am

Nard schreef:'I have felt it'... 8)
Pfff, zie het nu pas, duh..

Had je niet hier op moeten wachten Nard?

http://www.bikerumor.com/2010/06/30/201 ... more-19318


JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » do jul 01, 2010 12:43 pm

Wachten, wachten, das geen sterk punt van me. Dit duurde allemaal al veel te lang. O, ik wachtte op een Felt UHM inderdaad. :) Ik wilde een frame met een redelijk snelle geo, licht natuurlijk. Beetje 'speciaal' ben ik ook gevoelig voor.
8)

Alles is nu binnen, behalve de wielen :cry: . Dit weekend dus geen tests, volgende week wel. Ben erg benieuwd naar hoe hij rijdt en vooral naar hoe snel/langzaam hij is tov m'n Simplon. Ik heb in beide fietsen een SRM, dus ga zeker wat back to back tests doen. Iemand een leuke suggestie? Shoot.

Exar
Berichten:2659
Lid geworden op:za okt 05, 2002 3:50 pm

Bericht door Exar » do jul 01, 2010 2:09 pm

Met dezelfde bandendruk en dezelfde banden 5 km langs de vloedlijn rijden? Niet te lang wachten ivm eb en vloed, uiteraard.

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do jul 01, 2010 2:39 pm

Wat Exar zegt, en dan daarna nog een keer met de laagst mogelijke bandendruk bij elke fiets. :lol:

Zoveel mogelijk verschillende soorten rondjes. En alle gegevens hier compleet posten graag, liefst in een net rapport. :coffee:

Gebruikersavatar
Cloxxki
Berichten:1548
Lid geworden op:di feb 04, 2003 3:34 pm
Locatie:Rotterdam

Bericht door Cloxxki » do jul 01, 2010 4:54 pm

mateis schreef:Wat Exar zegt, en dan daarna nog een keer met de laagst mogelijke bandendruk bij elke fiets. :lol:

Zoveel mogelijk verschillende soorten rondjes. En alle gegevens hier compleet posten graag, liefst in een net rapport. :coffee:
Alle banden drukken testen, en de beste resultaten plaatsen.
Let wel dat een 29"er bredere velgen verdient, door de lagere ideale bandendruk, die vraagt om bredere banden :)

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » do jul 01, 2010 5:25 pm

Bandendruk weten we toch wel?

Grove ondergrond: hoe zachter en breder hoe lager de rolweerstand, gelimiteerd door kans op lek en aflopende banden in snelle bachten.
Nadeel breed: zwaar.
Nadeel lage druk: zwabberig in de bochten.
Ik gok erop in 29" iets smallere banden te kunnen rijden, door de langere footprint. Hopelijk helpt dat zwabberen in de bocht tegen te gaan...

Die verschillende rondjes ga ik zeker doen.. De saaie, voor de hand liggende dingen zal ik posten, de rest hou ik nog een jaartje onder de pet. :evil:

JeroenK
Berichten:554
Lid geworden op:ma mar 27, 2006 3:29 pm

Bericht door JeroenK » do jul 01, 2010 5:27 pm

Mwoah, verschillende ondergrond rechtdoor is niet zo interessant, lees makkelijk te testen en dat is al best veel gedaan.

Ben benieuwd hoe je het voor/nadeel op technische passages gaat meten :).

Exar
Berichten:2659
Lid geworden op:za okt 05, 2002 3:50 pm

Bericht door Exar » do jul 01, 2010 7:30 pm

Ik zie gewoon graag verschil in effort gekwantificeerd :)

mateis
Berichten:1354
Lid geworden op:di aug 07, 2001 10:35 am
Locatie:Den Haag

Bericht door mateis » do jul 01, 2010 9:36 pm

Hoe, ga jij ook meerijden bij die testrondjes dan, Exar? Dan graag een rondje met en een rondje zonder placebo-kousen. ;)

Nard
Berichten:671
Lid geworden op:do feb 13, 2003 11:54 am
Contacteer:

Bericht door Nard » vr jul 02, 2010 9:20 am

JeroenK schreef:
Ben benieuwd hoe je het voor/nadeel op technische passages gaat meten :).
Moet ik even héél hard nadenken.... 'tijd' lijkt me een aardige keuze 8)

We zijn racers, als je er niet sneller van wordt, heeft het zeer beperkte waarde. 'Rustiger en zekerder door een technische zone' is leuk en aardig, maar tijd is waar het on draait.

Steelboy
Berichten:8100
Lid geworden op:ma jul 09, 2001 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Steelboy » vr jul 02, 2010 9:51 am

Nard schreef:...als je er niet sneller van wordt...
'Rustiger en zekerder door een technische zone'
Sneller vs rustiger 8)

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » vr jul 02, 2010 9:59 am

Nard schreef:Moet ik even héél hard nadenken.... 'tijd' lijkt me een aardige keuze 8)
Harder nadenken. ;)

Tijd is de enige waarde die relevant lijkt aan het eind van de wedstrijd. Snelste tijd = #1 logica. Achteruit geredeneerd klopt die, de winnaar heeft de snelste tijd maar de snelste rijder is niet altijd de winnaar..... Een middagje F1 kijken geeft al meer inzicht in tijd, overall tijd, tijdswinst op sectoren, belasting rijder tijdens diverse secties.

De echte vraag is m.i.: Leidt de keuze voor ander materiaal op een parcours/sectie tot:
a) een significant snelheidsverschil
b) tot plaatswinst/verlies
en dat leidt dan tot de hamvraag: Kunnen zowel de rijder en het materiaal de veranderde tactiek bestendig omzetten in plaatswinst.

Het heeft alleen nut om sneller te zijn als je de concurentie op dat precieze moment ook kan inhalen en dat je die winst kan bestendigen op de zwakkere secties. Daarom is een Fully ook beter bij marathons. De tijdswinst van een hardtail met vaste vork in de de 1e klim is niet vast te houden, rijder en materiaal gaan naar de knoppen tijdens de laatste afdaling :)

Conclusie: tijd is leuk tussenmeetpunt, podiumplekken zijn enige goede indicator voor geslaagde tacktiek.
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Gebruikersavatar
willem12
Berichten:2118
Lid geworden op:vr mei 28, 2004 2:38 pm
Locatie:Hoogland

Bericht door willem12 » vr jul 02, 2010 10:02 am

Exar schreef:Ik zie gewoon graag verschil in effort gekwantificeerd :)
Ik ook. Dat is wel interessant. Twee keer rondje dorst met min of meer dezelfde eindtijd en dan de power grafieken naast elkaar leggen. Graag binnen 14 dagen aanleveren in excel en ruwe data, dan kan Bas ze nog door statistische software heen trekken. :whistle:
Ik koop mijn fietsen bij JustPedal.nl

Plaats reactie