Vast rottende spaken
Moderators:JJ, Beheerders
De spaken in het wiel van mijn zoon z'n stadsfiets zijn behoorlijk vastgerot. Volgens de fietsenmaker een bekend probleem met Aluminium spaken.
Hoe voorkom ik vastroesten van de spaken? Eerst wat vet op de schroefdraad doen? Of is dit niet te vermijden met aluminium en zou je voor stadsfietsen maar met RVS moeten werken?
Hoe voorkom ik vastroesten van de spaken? Eerst wat vet op de schroefdraad doen? Of is dit niet te vermijden met aluminium en zou je voor stadsfietsen maar met RVS moeten werken?
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
haha, ik dacht precies hetzelfde.Pino schreef:Aluminium spaken op een stadsfiets?
Die wil ik zien!
Mss rijdt ie met CrossMaxen??
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Re: Vast rottende spaken
99% van de wielen heeft stalen (ev roestvast stalen) spaken en messing nippels. De resterende 1% heeft zoveel extra betaald dat die wel weet wat voor exotische combinatie gebruikt is.Pieter! schreef:De spaken in het wiel van mijn zoon z'n stadsfiets zijn behoorlijk vastgerot. Volgens de fietsenmaker een bekend probleem met Aluminium spaken.
Het is altijd een goed idee de spaken en nippels voor montage te smeren, maar daar heb je nu niets aan. Nippels heet stoken met de propaanbrander(200C) drup motorolie er op en vervolgens proberen los te draaien wil nog wel eens helpen
/Marten
Ha ha, het was geeneens tot me doorgedrongen, natuurlijk is het geen alu maar van die verzinkte stalen spaken.
Dat ze vastzitten is lastig want ik krijg de slag er niet helemaal uit. Knippen en opnieuw spaken, zit niks anders op..... Die truuk van heetstoken en olie kan ik ook proberen!
bedankt iedereen!
Dat ze vastzitten is lastig want ik krijg de slag er niet helemaal uit. Knippen en opnieuw spaken, zit niks anders op..... Die truuk van heetstoken en olie kan ik ook proberen!
bedankt iedereen!