Haha, vorige zomer echt precies dezelfde verwonding gehad als op die Sheldon pic... was bijna klaar met mijn ketting schoonmaak job (beetje haast want ik had daarna een afspraak). Nog effe die overtollige olie met een ouwe doek van de ketting halen... opeens kwam de doek dus in de draaiende drivetrain en *KLUNK* wijsvinger ertussen!
Precies door het midden van m'n nagel een tandje van de cog geponsd... brrrr. Bloeden als een rund, vloek, tier, aaarghh... ik leek wel Homer Simpson
Daarna flink dizzy en lijkbleek, naar de EHBO en daar bleek dus dat m'n nagel eraf moest met die olie en evt. smeer wat in de vinger gekomen was.
Twee spuiten in me vinger, maar die nagel trekken deed nog steeds fakking zeer! Tien dagen lang lopen klooien met nieuw verband en badedas badjes, maar nu zie je er niks meer van en mijn gevoel is bijna weer normaal. Nog steeds zo'n raar gevoel alsof je of op je vinger gemept hebt, maar niks ernstigs.
Goeie les!!
Oja, en die Pedros Ice wax gebruik ik ook of een dry lube van me LBS, fijn spul.
Belangrijk is dat je de boel gewoon zo schoon en droog mogelijk houdt, en je hebt maar 'n mini drupje per kettingschakel nodig. Daarna goed afnemen met een droge doek (let op die vingertjes), dan blijft er ook geen zand en troep aan kleven.
Schoonmaken in benzine of diesel schijnt ook goed te werken.
Je kunt natuurlijk ook je ketting even demonteren, schoonmaken, smeren, droogmaken en op t eind pas weer monteren. Wel zo veilig en makkelijk, en je tandwielen kun je zo ook beter schoonkrijgen.