Ombouw Alan naar een singlespeed

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Fred
Ombouw Alan naar een singlespeed

Bericht door Fred » ma okt 27, 2008 11:41 pm

Nadat de Koga klaar was, gaf m'n vriendin aan dat ze graag wou dat ik ook een fiets voor haar bouwde.
Dus rustig opzoek gegaan naar een frame, bleek nogal lastig te zijn want ze is 1.54 en moest daardoor een maatje 48 cm hebben en die zijn dun gezaaid.
Al bij een paar mensen wezen kijken maar blijkbaar is het wat lastig om de maat van een frame te meten.... en kon ik weer zonder fiets naar huis terug. Wel een hele mooie Koga gekocht die zgan was, afgemonteerd met shimano 600, altijd makkelijk voor onderdelen.
Maar goed eindelijk stond er een fiets te koop in de juiste maat dus gelijk vanavond wezen kijken en de fiets gekocht.

Afbeelding

Volgens de verkoopster is ze jaren geleden met haar spaargeld naar een fietswinkel gegaan, die vervolgens voor haar budget een fiets heeft opgebouwd. Blijkt ook wel want het is een beetje van alles wat, maar maakt niet uit het gaat mij toch om het frame.
De stickers zeggen Olmo maar op het frame zelf staat Alan, na wat googlen blijkt dat dit frame een van de eerste aluminium frame te zijn waarbij de frame delen geschroefd en gelijmd zijn.
Heb de fiets helemaal uit elkaar gehaald en alles lijkt nog in prima staat :D
Alleen de BB is in een vreemde maat, het schroefdraad is groter dan normaal, dus dat moet nog verder uitgezocht worden.

Afbeelding

Afbeelding

Nu nog bepalen hoe de fiets op te bouwen, zal waarschijnlijk voor een groot deel shimano 600 worden. En welke kleur de fiets wordt. (lugs blijven alu 8) )
In eerste instantie zal de fiets singlespeed worden, fixed lijkt haar nog niet zo fantastisch. Maar wat niet is kan nog komen. :D

Afbeelding

Afbeelding

De fiets los opgebouwd met wat onderdelen die ik heb liggen.

Afbeelding

Afbeelding

DeKerfs

Bericht door DeKerfs » ma okt 27, 2008 11:52 pm

Leuk project.

Loop het frame eens goed na op de verbindingen tussen lugs en buizen... neem daarnaast een helder moment om op haarscheuren te controleren in dezelfde lugs. Helaas zijn dat de iets té vaak terugkomende problemen geweest bij dit type frame (naast haar/zijn karakter 'niet echt stijf te zijn' ;) )

Fred

Bericht door Fred » di okt 28, 2008 12:35 am

DeKerf's schreef:Leuk project.

Loop het frame eens goed na op de verbindingen tussen lugs en buizen... neem daarnaast een helder moment om op haarscheuren te controleren in dezelfde lugs. Helaas zijn dat de iets té vaak terugkomende problemen geweest bij dit type frame (naast haar/zijn karakter 'niet echt stijf te zijn' ;) )
Zal de fiets idd ff helemaal nalopen ivm de verbindingen. Nog tips hoe dat het makkelijkst te controleren is, voelen of er speling in zit of tikken oid?
Heb je trouwens wat meer info over de zwakke plekken of een linkje?
Dat het frame niet al te stijf is zal niet een probleem worden, de fiets zal toch vooral gebruikt worden voor rustige zondagmiddag tochtjes. :D Na de fietsen die ze heeft gehad zal dit waarschijnlijk toch een heerlijke fiets worden.

Shame

Bericht door Shame » di okt 28, 2008 12:52 am

Super mooie fietsen, die Alans.. Check ook eens het merk Vitus, een Frans merk dat onder andere voor Jan Janssen frames heeft gemaakt. Ik heb echt een zwak voor die gegoten koppelstukken maar ik zou er geen Fixer o.i.d van durven maken, lijkt me toch eng..

benz

Bericht door benz » di okt 28, 2008 7:24 am

Heerlijke frames van Alan. Ik heb er drie: één cyclocrosser, éen strada en één fixie (rotafissa). Ze zijn natuurlijk niet erg stijf. Deze fietsen leven en werken met je mee en volgen je "flow" tijdens het rijden en dat compenseert een hoop stijfheid.
De waarschuwing om de lugs te controleren zou ik zeker opvolgen.
Veel plezier met de opbouw (met italiaanse componenten!)

JJ
Forumbeheerder
Contacteer:

Bericht door JJ » di okt 28, 2008 8:07 am

Wat een mega drop heeft dat stuur!!

De bottom bracket zal italiaans zijn, die is iets groter dan BSA.

http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!

W0uter

Bericht door W0uter » di okt 28, 2008 10:44 am

Zeer fijn frame! Ik hoop dat JJ gelijk heeft, want als het BB Franse draad heeft ben je aan de beurt. Is het trouwens niet mooier om de buizen gewoon zo te laten en de koppelstukken te polijsten?

koekie

Bericht door koekie » di okt 28, 2008 12:45 pm

mooie fiets idd.
Vind W0uter's idee ook wel goed klinken

RS

Bericht door RS » di okt 28, 2008 2:29 pm

Het geheel silver later! te mooi zo.

Fred

Bericht door Fred » di okt 28, 2008 10:53 pm

Bedankt voor de reacties en tips.
Heb vanavond het frame nagekeken en kan gelukkig niks bijzonders ontdekken aan de lugs. :D
Alle verbindingen zitten vast en er waren ook geen haarscheurtjes te vinden, hopen dat dat na het polijsten ook zo blijft.
De fiets gaat eerst opgebouwd worden als single speed, als m'n vriendin later alsnog graag fixed wil is dat dan makkelijk aan te passen.
Het frame gaat opgebouwd worden met eind jaren 70 of begin jaren 80 shimano spul, Italiaans spul zou mooi zijn maar heb daar niks van liggen en zo ruimt het ook weer een beetje op en blijven de kosten wat beperkt.
Het stuur zit er nog los op, vandaar dat het waarschijnlijk een beetje vreemd lijkt, hieronder een paar foto's nu alles wat beter in elkaar zit. In de vorkbuis zitten wat verdikkingen zodat de stuurpen niet lager wil, maar waarschijnlijk is dat wel op te lossen door de stuurpen bij te vijlen.
De BB was idd Italiaans en waarschijnlijk heb ik al een kortere gevonden. :D
M'n vriendin wil zelf graag de kleur bepalen, maar heb al wel aangegeven dat de lugs gepolijst gaan worden, ben heel benieuwd wat het gaat worden. Het frame moet wel gespoten worden want er zitten nu teveel beschadigingen op om de fiets mooi te laten zijn. Maar idd zilver zou mij wel mooi lijken.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

mateis

Bericht door mateis » wo okt 29, 2008 11:14 am

Alan, altijd mooi. :D

Heb nog een ss-crosser op zolder staan, beetje een haat-liefde verhouding met die fiets. 't Rijdt lekker comfortabel enzo, maar kan ook wel echt vaag aanvoelen door het totale gebrek aan stijfheid (en ik ben niet de zwaarste, soms heb ik echter wel haast). En met oude xtr canti's met veel speling heb ik de vork met een cx-band nooit minder dan 10cm heen en weer kunnen laten chatteren, no matter hoeveel toe-in op de remblokken. :roll: Over stevigheid nog geen klachten, maar het blijft wel een beetje eng allemaal. :huh:

Maar wel een geinig stukje fietsgeschiedenis, waar niet zo veel over te vinden is op internet:
http://www.classicrendezvous.com/Italy/alan.htm
http://www.43bikes.com/alan.html (mooie crosser!)
http://www.alanaustralia.com/pages/index.html:
'A special succes has been obtained in the cyclocross world championships, where the ALAN frame is always identified like "the best" for its lightness and comfort, with riders like Liboton, Zweifel, Stamsnjider, Simunek, Kluge, Camrda, Pascal Richard, Di Tano, Paccagnella, Bono, Pontoni, Dijer nis' [die laatste is neem ik aan Henrik Djernis, die ook nog wel eens een trucje op de mtb gedaan heeft.]
Iemand nog mooie aanvullingen?

Ohja, sorry voor de inbraak op het topic: mooie basis hoor, ben heel benieuwd wat het wordt! Als ik het zo hoor, vast erg mooi, want je bent bereid er echt werk van te maken... Super! :thumbsup:

Shame

Bericht door Shame » wo okt 29, 2008 1:50 pm

Geen kleur!! silver surfer op en top!!

tram24

alan

Bericht door tram24 » wo okt 29, 2008 7:48 pm

wat de framemaat betreft, eigenlijk is dat bij niemand zo makkelijk als bij alan: staat gewoon onderaan in de bracktelug gestampt, bvb 48X50 waarbij het eerste getal cc de zitbuis is, en het 2° cc de lengte van de bovenbuis.

als je naar singlespeed gaat, let dan toch maar op dat je achternaaf 130 is en geen 135. Bij een stalen frame is wat uitéénduwen meestal geen probleem, maar bij de fijne lugs van alan wel.
ik vind dit zonder twijfel de meest comfortabele kader ooit gemaakt.
veel succes.

Fred

Bericht door Fred » wo okt 29, 2008 10:47 pm

mateis schreef:Alan, altijd mooi. :D

Heb nog een ss-crosser op zolder staan, beetje een haat-liefde verhouding met die fiets. 't Rijdt lekker comfortabel enzo, maar kan ook wel echt vaag aanvoelen door het totale gebrek aan stijfheid (en ik ben niet de zwaarste, soms heb ik echter wel haast). En met oude xtr canti's met veel speling heb ik de vork met een cx-band nooit minder dan 10cm heen en weer kunnen laten chatteren, no matter hoeveel toe-in op de remblokken. :roll: Over stevigheid nog geen klachten, maar het blijft wel een beetje eng allemaal. :huh:

Maar wel een geinig stukje fietsgeschiedenis, waar niet zo veel over te vinden is op internet:
http://www.classicrendezvous.com/Italy/alan.htm
http://www.43bikes.com/alan.html (mooie crosser!)
http://www.alanaustralia.com/pages/index.html:
'A special succes has been obtained in the cyclocross world championships, where the ALAN frame is always identified like "the best" for its lightness and comfort, with riders like Liboton, Zweifel, Stamsnjider, Simunek, Kluge, Camrda, Pascal Richard, Di Tano, Paccagnella, Bono, Pontoni, Dijer nis' [die laatste is neem ik aan Henrik Djernis, die ook nog wel eens een trucje op de mtb gedaan heeft.]
Iemand nog mooie aanvullingen?

Ohja, sorry voor de inbraak op het topic: mooie basis hoor, ben heel benieuwd wat het wordt! Als ik het zo hoor, vast erg mooi, want je bent bereid er echt werk van te maken... Super! :thumbsup:
Bedankt voor de linkjes, had zelf al wat gezocht maar kon er vrij weinig over vinden.

Fred

Re: alan

Bericht door Fred » wo okt 29, 2008 10:52 pm

tram24 schreef:wat de framemaat betreft, eigenlijk is dat bij niemand zo makkelijk als bij alan: staat gewoon onderaan in de bracktelug gestampt, bvb 48X50 waarbij het eerste getal cc de zitbuis is, en het 2° cc de lengte van de bovenbuis.

als je naar singlespeed gaat, let dan toch maar op dat je achternaaf 130 is en geen 135. Bij een stalen frame is wat uitéénduwen meestal geen probleem, maar bij de fijne lugs van alan wel.
ik vind dit zonder twijfel de meest comfortabele kader ooit gemaakt.
veel succes.
Klopt helemaal, staat idd 48x50 onder op de bracket. Zal er met de achternaaf omdenken, mocht er ooit een bredere inkomen.
Weet je toevallig ook waar N180 opslaat, staat op de zadelbuis ingeslagen.

Fred

Bericht door Fred » wo okt 29, 2008 10:53 pm

Shame schreef:Geen kleur!! silver surfer op en top!!
De kleur gaat niet door mij bepaald worden, ben zelf wel heel benieuwd wat het gaat worden. :D

Fred

Bericht door Fred » wo okt 29, 2008 11:12 pm

En weer een kleine update, het gaat nu nog hard. ;)

Iemand bood op MP een nieuwe bottom bracket aan voor €10,- :D in de maat die ik nodig was en italiaans, dus gelijk vanavond opgehaald. Tja soms zit het tegen en soms zit het mee. :D

Afbeelding

Thuis gelijk geïnstalleerd en het past perfect, de crank komt een stuk dichter bij het frame en ook de kettinglijn gaat nu helemaal goed komen.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens nog ff gepoetst en de lugs willen wel glimmen. Helpt me ook weer om m'n vriendin te overtuigen dat de lugs echt niet gespoten moeten worden. ;)
Afbeelding
Afbeelding

Binnenkort verder met het uitlijnen van de achternaaf en velg. De lugs polijsten, inkorten bladboutjes, een stuurpen passen maken. En dan maar afwachten in welke kleuren er onderdelen besteld moeten gaan worden.

Perik

Bericht door Perik » wo okt 29, 2008 11:20 pm

Mooi! Ik zou hem ook niet gaan spuiten. Eventueel kun je nog overwegen een setje Alan decals te plakken:

http://www.defietsenmaker.nl/E_frame.ht ... _1443.html

Fred

Bericht door Fred » wo okt 29, 2008 11:37 pm

Perik schreef:Mooi! Ik zou hem ook niet gaan spuiten. Eventueel kun je nog overwegen een setje Alan decals te plakken:

http://www.defietsenmaker.nl/E_frame.ht ... _1443.html
Helaas zijn de uitverkocht, maar bedankt voor het meedenken. Op Ebay zijn ze trouwens ook te vinden, maar dan koste ze ergens tussen de 45 en 70 dollar. :cry:

TF

Bericht door TF » wo okt 29, 2008 11:57 pm

Gaaf project Fred! Erg mooi frame en ook nog met Shimano 600.

Wat ik vooral erg kicken vind aan dit frame, naast dat het heel mooi is natuurlijk, is dat je er een belt drive van kan maken door de boutjes van de seatstays en het mannetje los te draaien om zo de belt ertussen te hangen..

Bling :)
If you're a gangster... what are you doing in show business?

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » do okt 30, 2008 12:01 am

YBOT schreef:...... is dat je er een belt drive van kan maken......

Bling :)
Haha,dat was het eerste wat er in mijn hoofd opkwam toen ik de foto's zag! :lol:
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

^oZ

Bericht door ^oZ » do okt 30, 2008 12:22 am

Als je het graag wil, ik heb nog wel een set Alan decals liggen

edit: en dan niet tegen achtelijke Ebay tarieven

edit2:

Ik heb 9 staande en 6 liggende grote decals (onderbuis en zitbuis?). 6 kleine liggende, en 2 ronde balhoofdbuis decals. NOS en ze plakken ook nog goed.

Hier is dus een markt voor op ebay? Moet ik maar eens m'n verzameling uitzoeken, ik heb nog super veel decal sets van vooral oude italianen

didadunlop

Bericht door didadunlop » do okt 30, 2008 9:55 am

Ik zou alleen niet je frame klemmen aan je zadelbuis in je montagestandaard. Voor je het weet klem je er per ongeluk een deuk in (Alu is niet zo sterk). Dat zou balen zijn.

Gewoon je zadelpen pakken. Die is vervangbaar.
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

mateis

Bericht door mateis » do okt 30, 2008 11:38 am

Het is niet zo heel dunwandig, gelukkig. Maar zadelpen is altijd beter, als die lang genoeg is.

Over die naven en het niet stijve/sterke frame: bij mij gaan de achterassen tot nu toe altijd door of krom (2x), vanwege het gebrek aan stijfheid in het frame. De as kan zoveel elastische vervorming blijkbaar niet aan, het frame wel. :evil:

dré

Bericht door dré » do okt 30, 2008 12:09 pm

Wat een leuk project!

Misschien ook de nokjes van de crank-spider een beetje afvijlen. Met zo'n spagetti-flex-frame raak je bij de 1e aanzet de chainstay.

Wat een lief fietsje trouwens in zo'n klein maatje. Ik zie het al helemaal voor me, rose buizen met glanzende lugjes en een bos bloem op het stuur en een bloemetjes zadel....

Plaats reactie