Scrap Heap Challenge Rig
Moderators:JJ, Beheerders
A bit of old, a bit of new.
Afgelopen week na m'n Rig maar weer eens in elkaar gezet.
Nadat het frame gescheurd was heb ik het laten lassen en er daarna eigenlijk maar één keer op gereden, beetje jammer van het geld wat ik er in had gestoken om hem te laten fixen en de nieuwe Surly KM vork die ik er voor gekocht had.
De keer dat ik er op heb gereden na het fixen was net voor m'n zomervakantie van september 2007 en na die vakantie was m'n Waltworks frame inmiddels binnen.
Bedacht me laatst dat ik op een haar na een complete bike had liggen en niet zo heel veel miste om hem weer op te kunnen bouwen.
Na aankoop van een Surly 36t voorblad, SS bladboutjes, een Surly 16t kransje en een FSA Pig DH balhoofd aan het schroeven gegaan en zie hier het resultaat.
http://p1.pinkbike.com/photo/2495/pbpic2495289.jpg
http://p1.pinkbike.com/photo/2495/pbpic2495274.jpg
http://p1.pinkbike.com/photo/2495/pbpic2495350.jpg
Een bike voor rond het huis zullen we maar zeggen, voorzien van 42mm Schwalbe Marathon XR banden en 36x16t verzet.
Vandaag proef gereden en waar ik op m'n Waltworks met 36x20t verzet op de weg ongeveer 22.5km/uur doe gaat deze rond de 27km/uur meteen voor mij natuurlijke traptempo.
Rolt heerlijk soepel en het verzet valt me nog erg mee.
Brug op ging nog best aardig en tussensprintjes gaan ook lekker.
Opbouw van de bike is lekker hufterproof en niet te bling.
Kon ik meteen m'n good old Race Face I-beam cranks weer eens gebruiken.
Lagen ook maar weg te kwijnen in de kast, zonden van die oude beestjes die nog niet rijp zijn voor het bejaardenhuis:)
Hebben we dus een bike om wat op de weg te pielen, beetje poten kweken en de komende winter doorkomen.
Beetje door de polder toeren en zo:)
Afgelopen week na m'n Rig maar weer eens in elkaar gezet.
Nadat het frame gescheurd was heb ik het laten lassen en er daarna eigenlijk maar één keer op gereden, beetje jammer van het geld wat ik er in had gestoken om hem te laten fixen en de nieuwe Surly KM vork die ik er voor gekocht had.
De keer dat ik er op heb gereden na het fixen was net voor m'n zomervakantie van september 2007 en na die vakantie was m'n Waltworks frame inmiddels binnen.
Bedacht me laatst dat ik op een haar na een complete bike had liggen en niet zo heel veel miste om hem weer op te kunnen bouwen.
Na aankoop van een Surly 36t voorblad, SS bladboutjes, een Surly 16t kransje en een FSA Pig DH balhoofd aan het schroeven gegaan en zie hier het resultaat.
http://p1.pinkbike.com/photo/2495/pbpic2495289.jpg
http://p1.pinkbike.com/photo/2495/pbpic2495274.jpg
http://p1.pinkbike.com/photo/2495/pbpic2495350.jpg
Een bike voor rond het huis zullen we maar zeggen, voorzien van 42mm Schwalbe Marathon XR banden en 36x16t verzet.
Vandaag proef gereden en waar ik op m'n Waltworks met 36x20t verzet op de weg ongeveer 22.5km/uur doe gaat deze rond de 27km/uur meteen voor mij natuurlijke traptempo.
Rolt heerlijk soepel en het verzet valt me nog erg mee.
Brug op ging nog best aardig en tussensprintjes gaan ook lekker.
Opbouw van de bike is lekker hufterproof en niet te bling.
Kon ik meteen m'n good old Race Face I-beam cranks weer eens gebruiken.
Lagen ook maar weg te kwijnen in de kast, zonden van die oude beestjes die nog niet rijp zijn voor het bejaardenhuis:)
Hebben we dus een bike om wat op de weg te pielen, beetje poten kweken en de komende winter doorkomen.
Beetje door de polder toeren en zo:)
Put the fun between your legs!
Scrapheap in idd overdreven maar hij blijft gemaakt van bij elkaar geraapte onderdelen die her en der door schuur en huis verspreid lagen:)^oZ schreef:Scrapheap heeft bij mij toch een andere betekenis, mooi ding man!
Vind je die banden echt goed rijden? Ik vond ze superr stug en langzaam
In vergelijking met noppen rollen ze best aardig.
Stond afgelopen week bij de fietsenboer nog met Schwalbe Marathon Supreme in m'n handen maar heb ze toch laten liggen.
Misschien eens proberen om te zien hoe dat rolt want XR's rollen inderdaad niet super soepel.
Zijn wel weer erg lekbestendig en sterk.
Ik heb ze nu op ongeveer 4 bar staan en ze rolde nog best soepel had ik het idee, en ik ben al door glas gereden zonder lekke banden.
Snap niet wat er zo leuk is aan bierflesjes kapot gooien op een fietspad....
Zat net naar het stukkie wat Clox heeft geschreven te kijken, als er idd een lichtere versie aan gaat komen zou die ook best eens een optie kunnen zijn.dré schreef:tijd voor big-apples!
Het gewicht van de oude versie was geloof ik zo'n beetje het enge wat me niet aanstond.
- didadunlop
Gisteren de Rig voorzien van een fixed gear cog.
Een 16t VeloSolo EN36 cog met is2000 interface geworden.

Vanmorgen een stuk mee gereden als eerste fixed gear try-out en moet zeggen dat hoewel het wennen is het gevoel me wel aanstaat.
wel even wennen om de Erasmusbrug af te rijden en verplicht te zijn mee te blljven trappen:)
Heb de cog op m'n originele Bontrager Race Singlespeed achterwiel zitten met aan de overkant nog gewoon een 16t cog op een freewheel.
Toch nog geen neiging gehad het wiel weer om te draaien en te gaan freewheelen.
Mocht het nu bevallen dan heb ik nog een 19t model liggen die in het terrein toe te passen zou zijn, maar laat ik maar niet op de zaken vooruit lopen.
Zondag maar weer een tripje maken, verder uitproberen, en misschien het skidden eens uitproberen:)
Een 16t VeloSolo EN36 cog met is2000 interface geworden.

Vanmorgen een stuk mee gereden als eerste fixed gear try-out en moet zeggen dat hoewel het wennen is het gevoel me wel aanstaat.
wel even wennen om de Erasmusbrug af te rijden en verplicht te zijn mee te blljven trappen:)
Heb de cog op m'n originele Bontrager Race Singlespeed achterwiel zitten met aan de overkant nog gewoon een 16t cog op een freewheel.
Toch nog geen neiging gehad het wiel weer om te draaien en te gaan freewheelen.
Mocht het nu bevallen dan heb ik nog een 19t model liggen die in het terrein toe te passen zou zijn, maar laat ik maar niet op de zaken vooruit lopen.
Zondag maar weer een tripje maken, verder uitproberen, en misschien het skidden eens uitproberen:)
Precies, daarom eerst op de weg oefenen en kijken hoe het daar gaat.
Daarna kunnen we altijd nog even kijken en eventueel met een kleiner blad voor een beetje in het terrein gaan pielen.
Maar ervaring doe je niet op door het niet te doen maar juist door het wel te doen en te zien waar je komt
36x16t voelt op de weg wel ok, maar dat was met m'n freewheel setup ook al zo.
Daarna kunnen we altijd nog even kijken en eventueel met een kleiner blad voor een beetje in het terrein gaan pielen.
Maar ervaring doe je niet op door het niet te doen maar juist door het wel te doen en te zien waar je komt

36x16t voelt op de weg wel ok, maar dat was met m'n freewheel setup ook al zo.
36x16? Dat had ik op het NK SS in Dorst 
Heb inderdaad niet gespind op de rechte stukken. Maar dat zei die dag meer over mijn rechte eind snelheden dan over het verzet
Parcours van Dorst is sindsdien van 7.0 tot 7.7km uitgebreid, en recent naar 9km, heb ik gehoord. Toch weer eens gaan kijken daar, maar niet met 36x16...
Voor een bike die niet heel extreem makkelijk hoeft te rollen is de Halo Twin Rail 2.2 misschien ook wel tof. Rond het gewicht van de BA, maar ietsjes nop erop en iets smaller. Een soort Schwalbe Marathon met ballen?

Heb inderdaad niet gespind op de rechte stukken. Maar dat zei die dag meer over mijn rechte eind snelheden dan over het verzet

Parcours van Dorst is sindsdien van 7.0 tot 7.7km uitgebreid, en recent naar 9km, heb ik gehoord. Toch weer eens gaan kijken daar, maar niet met 36x16...
Voor een bike die niet heel extreem makkelijk hoeft te rollen is de Halo Twin Rail 2.2 misschien ook wel tof. Rond het gewicht van de BA, maar ietsjes nop erop en iets smaller. Een soort Schwalbe Marathon met ballen?
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Ach, monsterverzetten.... Nard ownt iedereen op zijn 26'er met 34/18. 

This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Lijkt me zelfs aan lichte kant. Vergeet niet dat je ook berg af mee moet trappen. Ik heb het nog niet gedaan. Stoeprandjes omzeilen is soms al een hele opgave laat staat obstakels in het terrein. Ik zou dan ook liever een achterremmetje hebben (op de mtb) om te blokkeren als het nodig is. Dat skidden is zo vermoeiend........ott schreef:36 voor? dan is 19 XC nog wel een beetje zwaar voor fixed.
Voor fixie XC moet je wel wat ervaring hebben (boomwordtels en stammen) freewheelen zit er niet bij
- @sph@ltdude
- Contacteer:
Maar doordat je fixed rijdt (en risico op pedal strike) kun je bergaf je fiets nooit echt hard laten lopen om een aanloopje te nemen voor de volgende klim.
Ik vond 36/19 fixed op de 29'er zeker niet te licht in het terrein.
Fixed offroad moet je sowieso niet doen om hard te gaan.
Ik vond 36/19 fixed op de 29'er zeker niet te licht in het terrein.
Fixed offroad moet je sowieso niet doen om hard te gaan.
This ain't no sun tan, we got a mud tan!
Ik ben helemaal van fixed rijden af.
Was een leuk experiment maar het is duidelijk niet mijn ding.
Was de laatste keer in een groep onderweg en had een zeer onveilig gevoel eigenlijk.
Als er iemand vooraan op de rem was gaan staan had ik het niet gered om op tijd stil te staan.
Heb het wiel dus al vrij snel weer omgedraaid om te kunnen freewheelen en toen enkel nog even het gemis van de achterrem had wat inmiddels ook weer opgelost is.
Misschien dat het solo rijdend wel OK is maar voor mij is het een uitgemaakte zaak dat ik toch liever in ieder geval een achterrem heb.
Misschien was dat wel een oplossing geweest al is dat met die setup met IS2000 cog geen mogelijkheid.
Heb de cogs dus maar te koop gezet aangezien ik er toch niks meer mee ga doen.
Was een leuk experiment maar het is duidelijk niet mijn ding.
Was de laatste keer in een groep onderweg en had een zeer onveilig gevoel eigenlijk.
Als er iemand vooraan op de rem was gaan staan had ik het niet gered om op tijd stil te staan.
Heb het wiel dus al vrij snel weer omgedraaid om te kunnen freewheelen en toen enkel nog even het gemis van de achterrem had wat inmiddels ook weer opgelost is.
Misschien dat het solo rijdend wel OK is maar voor mij is het een uitgemaakte zaak dat ik toch liever in ieder geval een achterrem heb.
Misschien was dat wel een oplossing geweest al is dat met die setup met IS2000 cog geen mogelijkheid.
Heb de cogs dus maar te koop gezet aangezien ik er toch niks meer mee ga doen.