buig en lashulp
Moderators:JJ, Beheerders
Hallo mensen,
Ik heb wat spullen getekend en gekocht voor een 1 wielige fietskar die echt heel gaaf gaat worden. Alleen zoek ik nog een goed metaalbewerkingsbedrijf dat me kan helpen bij het buigen en lassen van het aluminium voor de draagconstructie (a la bob yak, maar dan alleen de bevestiging en het draaisysteem bij je achterwiel), en een armpje voor een enkel achterwiel.
Wie weet er, of werkt er bij een bedrijf dat dit kan?
Ik heb wat spullen getekend en gekocht voor een 1 wielige fietskar die echt heel gaaf gaat worden. Alleen zoek ik nog een goed metaalbewerkingsbedrijf dat me kan helpen bij het buigen en lassen van het aluminium voor de draagconstructie (a la bob yak, maar dan alleen de bevestiging en het draaisysteem bij je achterwiel), en een armpje voor een enkel achterwiel.
Re: buig en lashulp
Ik heb de laatste tijd veel mee gekeken met een wa extremer buig-project.sedatif schreef:Hallo mensen,
Veel toffer dan hulp zoeken lijkt me het uit hout zelf maken van mallen. Ingewikkeld hoeft het niet te zijn. Buigen lijkt me dan wel met een bankschroef en de blote hand te kunnen. Met een potlood, een stuk tafelblad, een boor zo dik als je buis, en een figuurzaagje, kom je denk ik een heel eind...
Dat is inderdaad heel leuk als ik al die spullen heb. Ik heb basis gereedschap hier, en ik heb geen lasapparaat, laat staan het kunnen lassen van aluminium.
Ik dacht eerst het hele systeem van hout te maken, want dat kan ik allemaal wel, alleen is dat niet stevig genoeg...
Ik heb ondertussen al wel de snelspanner van Bob besteld, zodat ik gewoon van die bevestiging uit kan gaan.
Ik dacht eerst het hele systeem van hout te maken, want dat kan ik allemaal wel, alleen is dat niet stevig genoeg...
Ik heb ondertussen al wel de snelspanner van Bob besteld, zodat ik gewoon van die bevestiging uit kan gaan.
Als je buizen op verstek wilt zagen: de Tube Coping Calculator
http://metalgeek.com/static/cope.pcgi
Mijn neef is met een rolkooi bezig voor zijn auto en had de site weer ff opgezocht, wellicht dat jij er ook iets aan hebt.
http://metalgeek.com/static/cope.pcgi
Mijn neef is met een rolkooi bezig voor zijn auto en had de site weer ff opgezocht, wellicht dat jij er ook iets aan hebt.
Doubt Kills Dreams
Ik heb er ook een zelf gebouwd, maar hier zit geen aluminium laswerk in, de bevestiging aan de fiets is gemaakt van stalen staaf/buis
Ik vind de mijne ook heel gaaf, succes met je bouwproject.

Geinspireerd door BOB, gebouwd door Rob
specs:
- zelfdragende carroserie uit 0,8mm aluminium
- 24" wiel
- inhoud 90-100 liter
- eigen gewicht 6,5 kg
- laadvermogen een kilootje of 25 ?
ontwerp eisen:
- laag zwaartepunt
- lage luchtweerstand
- stijve constructie
- waterdichte bagage ruimte
- lichter dan BOB Yak met drysak
- groot wiel

Geinspireerd door BOB, gebouwd door Rob
specs:
- 24" wiel
- inhoud 90-100 liter
- eigen gewicht 6,5 kg
ontwerp eisen:
- laag zwaartepunt
- lage luchtweerstand
- stijve constructie
- groot wiel
Laatst gewijzigd door nishiki op ma okt 19, 2009 7:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Tha coffin 
Super strak man!!
Heb je ook een closeup van de bevestiging aan de fiets??
JJ

Super strak man!!
Heb je ook een closeup van de bevestiging aan de fiets??
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
Gaaf ding wel! Ik ben inderdaad vooral benieuwd naar de bevestiging aan je fiets. Ik heb namelijk de uitvalas van BOB besteld, zodat ie daar in elk geval al zn draaipunt heeft. Maar ben nieuwsgierig hoe bij jou de bevestiging aan de as vooraan je kar is. Wat weegt jouw bak los? zonder wiel en bevestiging aan je frame?nishiki schreef:Ik heb er ook een zelf gebouwd, maar hier zit geen aluminium laswerk in, de bevestiging aan de fiets is gemaakt van stalen staaf/buis
specs:
- 24" wiel
- inhoud 90-100 liter
- eigen gewicht 6,5 kg
ontwerp eisen:
- laag zwaartepunt
- lage luchtweerstand
- stijve constructie
- groot wiel
[/color]
- cyberhawk
- Contacteer:
dat ding ziet er zeker vet uit..is dat volledig alu zeker ?
ik kan dat ook allemaal redelijk op me werk doen alleen RVS geen alu..
dan wordt ie 16.5 kilo ipv 6.5 das weer minder
maar ik krijg wel zo een rete goed idee voor t probleem honde kar wat ik had..
zit er siliconen tussen de klinknagels ? (waterdicht)
ik kan dat ook allemaal redelijk op me werk doen alleen RVS geen alu..
dan wordt ie 16.5 kilo ipv 6.5 das weer minder

maar ik krijg wel zo een rete goed idee voor t probleem honde kar wat ik had..
zit er siliconen tussen de klinknagels ? (waterdicht)
De bak is inderdaad helemaal van aluminium plaat, behalve de verstevigde bevestigingspunten voor het wiel en de "dissel".
De naden in de bak zijn achteraf van binnen afgedicht met carosserie kit, dit spul hecht veel beter dan die siliconen drek.
Gewicht van de bak zonder wiel en "dissel" is nog geen 4 kg.
De kar kan heel gemakkelijk (zonder gereedschap) van de fiets losgekoppeld worden.
De naden in de bak zijn achteraf van binnen afgedicht met carosserie kit, dit spul hecht veel beter dan die siliconen drek.
Gewicht van de bak zonder wiel en "dissel" is nog geen 4 kg.
De kar kan heel gemakkelijk (zonder gereedschap) van de fiets losgekoppeld worden.
Laatst gewijzigd door nishiki op ma okt 19, 2009 7:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.