Uit welk gesticht zijn Stadsfiets-ontwerpers ontsnapt?

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

Plaats reactie
Pieter!
Uit welk gesticht zijn Stadsfiets-ontwerpers ontsnapt?

Bericht door Pieter! » wo jul 09, 2008 12:10 pm

:evil: Ben net bezig geweest met de fiets van m'n dochter.

Simpele vraag: zet een nieuwe binnenband op het achterwiel. Op een mtb is dat een kwestie van misschien 10 minuten. Maar op een stadsfiets een operatie die enkele uren :o in beslag neemt. Tenminste, op een fiets met kettingkast, versnelling en trommelrem. Aan beide kanten zit er 'rotzooi' op het wiel.

En de heren van Sparta hebben nu iets nieuws ontwikkeld, om het nóg ingewikkelder te maken. Aan één kant zit de as vast in een vastgelaste 'ring' aan het frame. je kunt het wiel dus alleen aan de andere kant van voor naar achteren bewegen. Wiel er uit halen wordt dus nog ingewikkelder, daarvoor moet je:
- moeren van de as loshalen
- kettingspanners loshalen (bij deze fiets waren ze compleet vastgerot, ik moet er één met een betongtang doorknippen en vervangen)
- kabel van de versnellingsnaaf loshalen
- remarm van de trommelrem losmaken (uiteraard zit de bout en moer vastgerot, maar met WD40 kwam hij los)
- kettingkast demonteren (en ook dat gaat 'fijn' bij zo'n fiets ........ NOT......)
- ketting losmaken (moet ik nog zeggen of dat gemakkelijk of moeilijk gaat? Waarom zit er geen powerlink op stadsfietskettingen? )
- as losdraaien en naar de ene kant trekken, zodat de wiel niet meer in die 'ring vast zit'

- u heeft nu uw wiel los! Vervang de band, en ga het rijtje in omgekeerde volgorde terug langs!

Kennelijk is 'onderhoudsvriendelijkheid' GEEN thema bij het ontwerpen van een fiets. is dit een complot tussen fabrikanten en fietsenmakers, die zo langer kunnen sleutelen?

Ik krijg zo langzamerhand de neiging om maar zélf een onderhoudsvriendelijke fiets op de markt te zetten! Een singlespeed met halve kettingkast (alleen bovenste deel, ter bescherming van kleding), V-Brakes en batterijverlichting (en GEEN jasbeschermers)

cyberhawk
Contacteer:

Bericht door cyberhawk » wo jul 09, 2008 12:18 pm

ik zag toevallig je post... Er is daar spec. Gereedschap voor.. 1kant ontdoen van troep.. Rem kant meestal.. En dan dat ding ertussen die trekt de drop outs uit elkaar.. Wel eentje vd naaf af iig en kan je de band wisselen.. T zuigt nog steeds maar zo gaat t al jaren.. Ik heb er een uit de tijd van mn opa.. Maar de nieuwe zijn exact t zelde...

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo jul 09, 2008 12:40 pm

Dank je Cyberhawk,

Ja ik weet dat nog van vroegûh.....je frame uit elkaar buigen. Maar dit is een alu frame, vind ik een beetje link.

En ik blijf vinden dat ze fietsen zo moeten bouwen dat je gewoon een achterbandje kunt verwisselen! (Net zoals je in een auto zelf een koplampje moet kunnen verwisselen, zonder bij wijze van spreken de versnellingsbak te hoeven demonteren :shock: )

dader

Bericht door dader » wo jul 09, 2008 12:44 pm

cyberhawk schreef:ik zag toevallig je post... Er is daar spec. Gereedschap voor.. 1kant ontdoen van troep.. Rem kant meestal.. En dan dat ding ertussen die trekt de drop outs uit elkaar.. Wel eentje vd naaf af iig en kan je de band wisselen.. T zuigt nog steeds maar zo gaat t al jaren.. Ik heb er een uit de tijd van mn opa.. Maar de nieuwe zijn exact t zelde...
Klopt, met een vorkuitzetter ben je binnen tien minuten klaar een fietsenmaker kan niet zonder.

Je kunt het ook met een beter verkrijgbare uitzetter doen, werkt iets anders.

Afbeelding

Steelboy
Contacteer:

Bericht door Steelboy » wo jul 09, 2008 1:48 pm

Ik ben het roerend met Pieter eens; ook een achterwiel moet zonder uitbuigen van vorken te demonteren zijn... terug naar de tekentafel Sparta!

didadunlop

Bericht door didadunlop » wo jul 09, 2008 2:00 pm

de gemiddelde MTB ketting staat veel meer bloot aan de elementen. Dit komt door de afwezigheid van een kettingkast. De gemiddelde stadsfietser woont drie hoog in Adam en zal zelf niet sleutelen. Dus die wil iets wat ie lang niet hoeft te onderhouden. Dan moet je de kettingkast goed afgesloten maken.

hetzelfde voor de derailleur. De gemiddelde fietser wil niet iedere keer dat ding schoonmaken en smeren. Dus een interne naaf met bijbehorend schakelmechanisme en problemen bij losmaken. Nogmaals, dat zal de gemiddelde fietser niet doen. Geen kennis/gereedschap en geen prioriteit. Daarvoor hebben we de fietsenmaker.

Door bovenstaande is een stadsfiets wat "ingewikkelder" dan een open derailleursysteem. Tevens dient de derailleur als kettingspanner. Iets wat de stadsfiets niet heeft. De kettingkast zal dus groot en stevig genoeg zijn om enige speling te kunnen opvangen.

Tevens komt er ook nog een kostenplaatje bij kijken. 1 1/8 kettingen met sluitvisje kosten geen knoop en worden wereldwijd gemaakt/gebruikt. Dus waarom zou je daar een duurdere ketting opleggen? Tevens is de ketting afgesloten van de elementen dus een goede laag olie erop en gaan.

Alhoewel er natuurlijk verbeteringen mogelijk zijn (vergelijk de oude stoffen kettingkasten maar met de modernere plastic exemplaren) maar om e.e.a. voor de gemiddelde gebruiker makkelijk te maken en onderhoudsvrij zijn dit soort constructies bedacht. Niet dat er niks aan verbeterd kan worden, maar dat is moeilijker dan je denkt om een verbetering te maken die ook nog eens gebruiksvriendelijk is voor de daadwerkelijke eindgebruiker (iemand met nul technische kennis die zijn fiets gewoon wegbrengt voor het minste geringste).
Ga verdomme met je crossmotor op een crossbaan rijden en niet op een MTB route! Asociale klojo.

Pieter!

Bericht door Pieter! » wo jul 09, 2008 4:31 pm

Duidelijk. Maar ik denk wél dat er veel dingen beter kunnen. Alleen steken de fabrikanten liever tijd in het verkopen van onzin-dingen, zoals verende voorvorken op stadsfietsen :(

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » wo jul 09, 2008 6:01 pm

Volgens mij overdrijf je een beetje. :lol:
Je genoemde tijd klinkt best frustrerend!
De eerder genoemde sluitvisjes zijn niet nodig om een band te vervangen,ze worden tegenwoordig wel gebruikt bij veel fabrikanten.
Onderhoud scheelt achteraf bergen tijd.
Over welk type fiets heb je het?
Laswerk op een achterpat klinkt als werk van een beunhaas,niet als werk van Sparta.

Succes!
Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

@sph@ltdude
Contacteer:

Bericht door @sph@ltdude » wo jul 09, 2008 8:48 pm

Daarom: een fixie, de ideale stadsfiets :roll:
This ain't no sun tan, we got a mud tan!

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jul 10, 2008 6:51 am

Het TUIG schreef:Volgens mij overdrijf je een beetje. :lol:
Klopt! :oops: :)
Het TUIG schreef:Over welk type fiets heb je het?
Laswerk op een achterpat klinkt als werk van een beunhaas,niet als werk van Sparta.

Een redelijk nieuwe meisjesfiets, 3-versnellingsnaaf. Ziet er allemaal super origineel uit, geen beunwerk. Fiets is ook nieuw gekocht, dus.... ik kijken of ik een posten

yubaba

Bericht door yubaba » do jul 10, 2008 9:50 am

het is niet moeilijk
fietsje ophangen
asmoertjes los
bandagebeugel los
kettingspanners ontspannen
band aan de niet kettingzijde eraf halen
tot de as laten zakken.
wiel naar voren
iets uit het frame laten zakken
bandje wisselen
omgekeerde volgorde
voor een kluns 15 min.

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jul 10, 2008 11:12 am

yubaba schreef:het is niet moeilijk
fietsje ophangen
asmoertjes los
bandagebeugel los
kettingspanners ontspannen
band aan de niet kettingzijde eraf halen
tot de as laten zakken.
wiel naar voren
bandje wisselen
omgekeerde volgorde
voor een kluns 15 min.
Normaal inderdaad, maar deze stap was onmogelijk:
wiel naar voren
Omdat de as aan de ene kant in een vaste ring aan het frame zit. :evil:

B@se

Bericht door B@se » do jul 10, 2008 11:15 am

heb je der misschien een foto van? lijkt me nl. nogal lastig, hoe krijg je dan je ketting strak EN je wiel recht?>

yubaba

Bericht door yubaba » do jul 10, 2008 11:25 am

zien ja, een foto.

Pieter!

Bericht door Pieter! » do jul 10, 2008 11:41 am

Ik zal vanavond even fototje posten

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » do jul 10, 2008 3:50 pm

Je ziet in Amsterdam ook genoeg nieuwe stadsfietsen rondrijden die doodeenvoudig zijn maar gebouwd als een tank. Dus geen versnellingen, simpele kettingkast en dik frame.

Orangebikes verhuurt bijv. dit soort fietsen:
Afbeelding

Eigenlijk een uitvergrote campingfiets...

Pieter!

Bericht door Pieter! » vr jul 11, 2008 2:21 pm

Foto-tjes lukt niet goed, maar bij nader inzien :oops: bleek die vastgelaste ring een soort afstandshouder te zijn, die alleen een beetje was vastgerot.....

Maar het blijkt té lastig op die stadsfietsen!

Plaats reactie