36 inch!

Fietsen zonder versnellingen. In samenwerking met singlespeed.nl

Moderators:JJ, Beheerders

menno916
36 inch!

Bericht door menno916 » do jun 19, 2008 8:25 pm

Moet het toch ff delen:
Liep vandaag bij een klant vandaan langs Station Hollands Spoor (Den Haag). Staan er daar in de etalage 3 erg grappige fietsen! 3 rode fietsen (juffermans stond er op het frame) met 36 inch wielen, singlespeed uiteraad. Geen hoogstaande kwaliteit onderdelen maar wel voldoende voor woon-werk verkeer leek me. Waren in de aanbieding voor € 500,-
Toch maar even naar binnen gegaan en een klein stukje op gefietst, best geinig moet ik zeggen. Helaas had ik geen mobiel met camera bij me en heb geen foto's kunnen nemen. Dit zal ik binnenkort wel proberen te gaan bewerkstelligen!
Zit er serieus aan te denken om er binnenkort 1 aan te schaffen voor woon-werk. Mijn huidige woon-werk fiets begint al redelijk te slijten.

Heb op het werk nog even snel gegoogled maar kon er verder zo snel niets over vinden. Zijn er mensen die weten of er meer van dit soort speeltjes te koop zijn in NL?

Tjeu81

Bericht door Tjeu81 » vr jun 20, 2008 8:29 am

Deze jongens?

Afbeelding

Mijn broertje en ik waren er ook al door verbaasd...

Chmod

Bericht door Chmod » vr jun 20, 2008 9:28 am

komen je tenen dan niet tegen de band bij het draaien? In ieder geval toch akelig dicht.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » vr jun 20, 2008 9:44 am

Té tof dat soort apparaten.

Maar in de VS zijn ze al veel verder. Alu velgen, hoogwaardigere en bijgesneden banden. MTB-specieke geometrie, dubbele schijfremmen, bredere naven, dubbele chainstays, truss vorken, tandems en tridems, allemaal 36".

Er schijnt op die MTB's zeer goed gereden te kunnen worden. Het rijdt als een fiets, de idele omstandigheden zijn hooguit iets minder krappe singletracks. Hubert en ik waren er ZO dicht bij er ook eentje te bouwen. Iemand bood mij een test-frameset aan toen ik te blut was om er zelf de wielen voor te betalen, dus ging dat niet door toen.
Met een slim ontwerp kan de wielbasis erg binnen de perken blijven. Wheelies blijven trouwens gewoon mogelijk, ik heb foto bewijs gezien. Double jumps idem dito.

Naar verluid rollen 36" wielen nogal smooth en snel.

Op de beursvloer van Eurobike leek er totaal geen sprake van rolweerstand, ondanks de brommerkwaliteit banden.

Er wordt gewerkt aan handgemaakte MTB banden van 800-900g, uit twee 29" banden.

menno916

Bericht door menno916 » za jun 21, 2008 6:59 am

Tjeu81 schreef:Deze jongens?

Afbeelding

Mijn broertje en ik waren er ook al door verbaasd...

Jaaah!!!
Die zijn het, zie dat deze foto ook bij betreffende rijwielshop is gemaakt.
Er blijkt er trouwens ook een te staan in de etalage van Selexys (jaja de boekhandel!) in Rotterdam.

menno916

Bericht door menno916 » za jun 21, 2008 7:02 am

Chmod schreef:komen je tenen dan niet tegen de band bij het draaien? In ieder geval toch akelig dicht.
Heb er op gefietst en daar totaal geen last van gehad. Moet wel zeggen dat er wel een crank met erg korte armpjes op zit.

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » za jun 21, 2008 9:06 am

In R'dam bij een Turkse fietsenmaker stond er ook eentje. Heb er in het verkeer alleen nog niemand mee zien pimpen.

Iemand van 1m80 kan op een 36"er met 61cm bovenbuis rijden, en de toe overlap is dan net zo zeldzaam als op zijn eigen racefiets.
Ikzelf zou 200mm cranks op een passende bike zette, dus wat lastiger misschien, ook met mijn clownvoeten.

Trekrules

Bericht door Trekrules » ma jun 23, 2008 10:24 pm

voor single speed liefhebbers die graag off road gaan :o :shock:
Afbeelding
Afbeelding
Downhill is where it’s at – real proper scrambling on tracks rougher than Ryan Gigg’s home life

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di jun 24, 2008 9:42 am

Trekrules schreef:voor single speed liefhebbers die graag off road gaan :o :shock:
Wil je die uitspraak eens uitleggen ajb?

Zie hoe de verhoedingen tussen een S 26"er en een L 36"er weinig verschillen.

Alfa

Bericht door Alfa » do jun 26, 2008 9:03 pm

Cloxxki schreef:Zie hoe de verhoedingen tussen een S 26"er en een L 36"er weinig verschillen.
???????????????????? :?

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » do jun 26, 2008 9:09 pm

Alfa schreef:
Cloxxki schreef:Zie hoe de verhoedingen tussen een S 26"er en een L 36"er weinig verschillen.
???????????????????? :?
ZIthoogte versus wielhoogte bijvoorbeeld.
De 36"er is groot, maar bijna proportioneel voor de grotere rijder waarvoor hij afgesteld is.

Alfa

Bericht door Alfa » vr jun 27, 2008 9:23 am

O.K. helemaal duidelijk, thanks

mateis

Bericht door mateis » vr jun 27, 2008 9:57 am

Wel een lagge ding. Leuke kleurcoordinatie. In een ander recent topic gaat het over strandraces, dit geval moet daar ook wel goed lopen (en elders misschien ook wel).

Met dat stuur komt het idd ook nog goed qua zit...

Probailer2

Bericht door Probailer2 » di dec 30, 2008 1:49 pm

Hier nog een mooie 36" mountainbike:

Afbeelding

Bij MTB's kom je zelden 36" wielen tegen, maar bij afstandseenwielers is dit wel anders.
36" eenwielers komen erg vaak voor (hoef je minder te trappen om een grote afstand af te leggen tov een 26" of 29")
Hier een paar voorbeelden:

Kris Holm 36" 2008 :
Afbeelding

Nimbus Pro 36" 2008:
Afbeelding

Qu-ax 36":
Afbeelding

Het TUIG
Contacteer:

Bericht door Het TUIG » di dec 30, 2008 4:23 pm

Love singlespeed? Hate singlespeed? Who cares, just ride it!

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » di dec 30, 2008 6:15 pm

Zijn dit de zelfde wielen / banden als in die van meneer Kiwi?
Doubt Kills Dreams

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » di dec 30, 2008 6:23 pm

Jammer dat ik er ECHT geen ruimte voor heb, en hij met geen mogelijkheid mn trap af te tillen is...zou hem anders gelijk gekocht hebben.

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » di dec 30, 2008 10:49 pm

Cloxxki schreef:Maar in de VS zijn ze al veel verder. Alu velgen, hoogwaardigere en bijgesneden banden. MTB-specieke geometrie, dubbele schijfremmen, bredere naven, dubbele chainstays, truss vorken, tandems en tridems, allemaal 36".Er wordt gewerkt aan handgemaakte MTB banden van 800-900g, uit twee 29" banden.
Clok, is er al meer bekend over bovenstaand verhaal?

banden, naven, velgen, websites? Zoals je weet, wil ik zeker een keer een 36" bouwen. Dit jaar kwam het er niet van ivm Duchenne Heroes maar voor 2009 staat het hoog op de agenda!

Graag hoor ik van je!

Mag ook per pb

TBB

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo dec 31, 2008 12:13 am

Er is nu een Black Sheep Ti 36"er ook.
Zelfmaak banden hangen af van de vrije tijd van 1 hardwerkende LBS eigenaar met gezin, dus...gewoon zelf een keer doen.

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo dec 31, 2008 10:22 am

Tall Boy Bram schreef: banden, naven, velgen, websites? Zoals je weet, wil ik zeker een keer een 36" bouwen. Dit jaar kwam het er niet van ivm Duchenne Heroes maar voor 2009 staat het hoog op de agenda! TBB
Bedoel je bijvoorbeeld deze velg? unicycle shop.

De prijs is in ponden... laten we toeslaan!
Doubt Kills Dreams

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo dec 31, 2008 10:35 am

Die velg is de shit.

En, de pond kost nu amper een Euro, dus beter nu alvast "instappen".

Mannig, 38mm, net een kilo, en het past een band groter dan de meesten mensen aan binnenbeen hebben.

Let op, ze bieden nu ook 2.0mm spaken aan in 2 maten. Koopje, tot voorkort moest je echt moeilijk doen om spaken te fitten. Even uitdokteren welke het beste uit komen bij jouw naven natuurlijk.
Algemene info : de meesten gebruiken Schwalbe 28x2.35" binnenbanden, scheelt een pond ofzo per stuk. Soms werkt tubeless zelfs, daar is een 24-uurs unicycle record mee gezet dacht ik.

Ook mooi dat ze 48-gaats velgen aanbieden, misschien aantrekkelijk als je nog Tandem naven hebt liggen, en echt overbuilt no-flex 36" wielen wilt. Idealiter krijgt een 36"er, zoals sommige customs, gewoon veel (ja, veel) bredere naven, en die meer standaard 36 spaken. Op Eurobike stond een hoge bie achtige fiets, 36 gaats, manhoge velg, maar super stijf bij de (houten) velg. Breeeede naven zaten erin, de spaken waren gewoon stukje staaldraad die ongebogen waren door de naaf, staat me bij.

Hoe het rijdt is me nog onbekend, maar de BlackSheep 36"er schijnt zelfs meer dan 100mm vork offset te hebben meegekregen. Erg benieuwd... Voor een XXL'er als Bram is dat overigens niet perse nodig, of het zou echt vele beter moeten sturen. Een gewone X(X)L bovenbuis en 70mm offset geeft al genoeg toe clearance bij lange cranks.

Het je al eens pics en vids gezien van die 36" triple cruiser? Het optimum lijkt me een 36" MTB tandem, 2*XL. 48-gaats wielen dan natuurlijk. Beetje wringen op Dorst singletrack natuurlijk, maar dolle pret op Amerongen-achtige paden of wegritten.
Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).

Gijsberg

Bericht door Gijsberg » wo dec 31, 2008 12:47 pm

Cloxxki schreef:Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).
Naven kun je tocht gewoon laten draaien? Heb ik voor mijn tandem met enkelzijdige ophanging ook wel eens laten doen. Het probleem met de 36-er's is dat je de naven op de afmetingen van de beschikbare spaken zult moeten maken, of zijn deze spaken in alle afmetingen te krijgen tot een bepaalde max?
Doubt Kills Dreams

Cloxxki

Bericht door Cloxxki » wo dec 31, 2008 1:08 pm

Gijsberg schreef:
Cloxxki schreef:Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).
Naven kun je tocht gewoon laten draaien? Heb ik voor mijn tandem met enkelzijdige ophanging ook wel eens laten doen. Het probleem met de 36-er's is dat je de naven op de afmetingen van de beschikbare spaken zult moeten maken, of zijn deze spaken in alle afmetingen te krijgen tot een bepaalde max?
Wat was je kwijt voor die naven? Ze tekenen kan ik zo doen, maar betaalbaar 1 stuks laten draaien...

Spaken tot 310mm ofzo kun je wel krijgen, erboven zit je aan deze standaard spaken vast, of een moeilijkere/duurdere oplossing.

Als je 48-gaats naven met extreme flensen laat maken, en niet teveel cross gebruikt, lukt het misschien met standaard lichtgewicht Sapims of DT's :-)

Maar nee, als ik dan toch bezig ben met custom draaien, dan laat ik ze gelijk wat alu spaken mee nemen. Beetje a la Industry Nine, en er waren voor hen ook al anderen die dat deden.

Probailer2

Bericht door Probailer2 » wo dec 31, 2008 1:51 pm

Gijsberg schreef:
Tall Boy Bram schreef: banden, naven, velgen, websites? Zoals je weet, wil ik zeker een keer een 36" bouwen. Dit jaar kwam het er niet van ivm Duchenne Heroes maar voor 2009 staat het hoog op de agenda! TBB
Bedoel je bijvoorbeeld deze velg? unicycle shop.

De prijs is in ponden... laten we toeslaan!
Ze hebben ook banden:
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... logid=1060
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... alogid=793
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... talogid=60

Tall Boy Bram

Bericht door Tall Boy Bram » ma jan 26, 2009 10:15 pm

Van MTBR.com:

Let's kick this topic! A small list of 36-ers which are build so far.

I don't know if the list is complete & if it's in the right ranking, excuse me for it.

1. Ben Witt, USA:

Afbeelding

2. Keener, USA:

Afbeelding

3. Stoiccycles, USA, nr. 1:

Afbeelding

4. Stoiccycles, USA, nr. 2:

Afbeelding

5. Jeffson, New Zealand:

Afbeelding

6. Blonde Fabrications, USA:

Afbeelding

7. Black Sheep, USA:

Afbeelding

8. Tall Boy, The Netherlands:

Afbeelding

Yep! IÂ’m engineering a 36-er. As IÂ’m 2.02 meter high, a 36-er would fit me well. IÂ’m still riding 26-ers & a 29-er but I want to have a 36-er. With a background as a Mechnical Engineer & being one of the founders of the Bombproof Downhill machine (see below), I also build some scooters (see below) and now I'm planning to do this 36" Monster Bike.

Afbeelding

Afbeelding

Plaats reactie