36 inch!
Moderators:JJ, Beheerders
Moet het toch ff delen:
Liep vandaag bij een klant vandaan langs Station Hollands Spoor (Den Haag). Staan er daar in de etalage 3 erg grappige fietsen! 3 rode fietsen (juffermans stond er op het frame) met 36 inch wielen, singlespeed uiteraad. Geen hoogstaande kwaliteit onderdelen maar wel voldoende voor woon-werk verkeer leek me. Waren in de aanbieding voor € 500,-
Toch maar even naar binnen gegaan en een klein stukje op gefietst, best geinig moet ik zeggen. Helaas had ik geen mobiel met camera bij me en heb geen foto's kunnen nemen. Dit zal ik binnenkort wel proberen te gaan bewerkstelligen!
Zit er serieus aan te denken om er binnenkort 1 aan te schaffen voor woon-werk. Mijn huidige woon-werk fiets begint al redelijk te slijten.
Heb op het werk nog even snel gegoogled maar kon er verder zo snel niets over vinden. Zijn er mensen die weten of er meer van dit soort speeltjes te koop zijn in NL?
Liep vandaag bij een klant vandaan langs Station Hollands Spoor (Den Haag). Staan er daar in de etalage 3 erg grappige fietsen! 3 rode fietsen (juffermans stond er op het frame) met 36 inch wielen, singlespeed uiteraad. Geen hoogstaande kwaliteit onderdelen maar wel voldoende voor woon-werk verkeer leek me. Waren in de aanbieding voor € 500,-
Toch maar even naar binnen gegaan en een klein stukje op gefietst, best geinig moet ik zeggen. Helaas had ik geen mobiel met camera bij me en heb geen foto's kunnen nemen. Dit zal ik binnenkort wel proberen te gaan bewerkstelligen!
Zit er serieus aan te denken om er binnenkort 1 aan te schaffen voor woon-werk. Mijn huidige woon-werk fiets begint al redelijk te slijten.
Heb op het werk nog even snel gegoogled maar kon er verder zo snel niets over vinden. Zijn er mensen die weten of er meer van dit soort speeltjes te koop zijn in NL?
Té tof dat soort apparaten.
Maar in de VS zijn ze al veel verder. Alu velgen, hoogwaardigere en bijgesneden banden. MTB-specieke geometrie, dubbele schijfremmen, bredere naven, dubbele chainstays, truss vorken, tandems en tridems, allemaal 36".
Er schijnt op die MTB's zeer goed gereden te kunnen worden. Het rijdt als een fiets, de idele omstandigheden zijn hooguit iets minder krappe singletracks. Hubert en ik waren er ZO dicht bij er ook eentje te bouwen. Iemand bood mij een test-frameset aan toen ik te blut was om er zelf de wielen voor te betalen, dus ging dat niet door toen.
Met een slim ontwerp kan de wielbasis erg binnen de perken blijven. Wheelies blijven trouwens gewoon mogelijk, ik heb foto bewijs gezien. Double jumps idem dito.
Naar verluid rollen 36" wielen nogal smooth en snel.
Op de beursvloer van Eurobike leek er totaal geen sprake van rolweerstand, ondanks de brommerkwaliteit banden.
Er wordt gewerkt aan handgemaakte MTB banden van 800-900g, uit twee 29" banden.
Maar in de VS zijn ze al veel verder. Alu velgen, hoogwaardigere en bijgesneden banden. MTB-specieke geometrie, dubbele schijfremmen, bredere naven, dubbele chainstays, truss vorken, tandems en tridems, allemaal 36".
Er schijnt op die MTB's zeer goed gereden te kunnen worden. Het rijdt als een fiets, de idele omstandigheden zijn hooguit iets minder krappe singletracks. Hubert en ik waren er ZO dicht bij er ook eentje te bouwen. Iemand bood mij een test-frameset aan toen ik te blut was om er zelf de wielen voor te betalen, dus ging dat niet door toen.
Met een slim ontwerp kan de wielbasis erg binnen de perken blijven. Wheelies blijven trouwens gewoon mogelijk, ik heb foto bewijs gezien. Double jumps idem dito.
Naar verluid rollen 36" wielen nogal smooth en snel.
Op de beursvloer van Eurobike leek er totaal geen sprake van rolweerstand, ondanks de brommerkwaliteit banden.
Er wordt gewerkt aan handgemaakte MTB banden van 800-900g, uit twee 29" banden.
In R'dam bij een Turkse fietsenmaker stond er ook eentje. Heb er in het verkeer alleen nog niemand mee zien pimpen.
Iemand van 1m80 kan op een 36"er met 61cm bovenbuis rijden, en de toe overlap is dan net zo zeldzaam als op zijn eigen racefiets.
Ikzelf zou 200mm cranks op een passende bike zette, dus wat lastiger misschien, ook met mijn clownvoeten.
Iemand van 1m80 kan op een 36"er met 61cm bovenbuis rijden, en de toe overlap is dan net zo zeldzaam als op zijn eigen racefiets.
Ikzelf zou 200mm cranks op een passende bike zette, dus wat lastiger misschien, ook met mijn clownvoeten.
-
Hier nog een mooie 36" mountainbike:

Bij MTB's kom je zelden 36" wielen tegen, maar bij afstandseenwielers is dit wel anders.
36" eenwielers komen erg vaak voor (hoef je minder te trappen om een grote afstand af te leggen tov een 26" of 29")
Hier een paar voorbeelden:
Kris Holm 36" 2008 :

Nimbus Pro 36" 2008:

Qu-ax 36":

Bij MTB's kom je zelden 36" wielen tegen, maar bij afstandseenwielers is dit wel anders.
36" eenwielers komen erg vaak voor (hoef je minder te trappen om een grote afstand af te leggen tov een 26" of 29")
Hier een paar voorbeelden:
Kris Holm 36" 2008 :

Nimbus Pro 36" 2008:

Qu-ax 36":

Zijn dit de zelfde wielen / banden als in die van meneer Kiwi?Het TUIG schreef:Nu in de aanbieding voor slechts 169.- euro!
Doubt Kills Dreams
-
Clok, is er al meer bekend over bovenstaand verhaal?Cloxxki schreef:Maar in de VS zijn ze al veel verder. Alu velgen, hoogwaardigere en bijgesneden banden. MTB-specieke geometrie, dubbele schijfremmen, bredere naven, dubbele chainstays, truss vorken, tandems en tridems, allemaal 36".Er wordt gewerkt aan handgemaakte MTB banden van 800-900g, uit twee 29" banden.
banden, naven, velgen, websites? Zoals je weet, wil ik zeker een keer een 36" bouwen. Dit jaar kwam het er niet van ivm Duchenne Heroes maar voor 2009 staat het hoog op de agenda!
Graag hoor ik van je!
Mag ook per pb
TBB
Bedoel je bijvoorbeeld deze velg? unicycle shop.Tall Boy Bram schreef: banden, naven, velgen, websites? Zoals je weet, wil ik zeker een keer een 36" bouwen. Dit jaar kwam het er niet van ivm Duchenne Heroes maar voor 2009 staat het hoog op de agenda! TBB
De prijs is in ponden... laten we toeslaan!
Doubt Kills Dreams
Die velg is de shit.
En, de pond kost nu amper een Euro, dus beter nu alvast "instappen".
Mannig, 38mm, net een kilo, en het past een band groter dan de meesten mensen aan binnenbeen hebben.
Let op, ze bieden nu ook 2.0mm spaken aan in 2 maten. Koopje, tot voorkort moest je echt moeilijk doen om spaken te fitten. Even uitdokteren welke het beste uit komen bij jouw naven natuurlijk.
Algemene info : de meesten gebruiken Schwalbe 28x2.35" binnenbanden, scheelt een pond ofzo per stuk. Soms werkt tubeless zelfs, daar is een 24-uurs unicycle record mee gezet dacht ik.
Ook mooi dat ze 48-gaats velgen aanbieden, misschien aantrekkelijk als je nog Tandem naven hebt liggen, en echt overbuilt no-flex 36" wielen wilt. Idealiter krijgt een 36"er, zoals sommige customs, gewoon veel (ja, veel) bredere naven, en die meer standaard 36 spaken. Op Eurobike stond een hoge bie achtige fiets, 36 gaats, manhoge velg, maar super stijf bij de (houten) velg. Breeeede naven zaten erin, de spaken waren gewoon stukje staaldraad die ongebogen waren door de naaf, staat me bij.
Hoe het rijdt is me nog onbekend, maar de BlackSheep 36"er schijnt zelfs meer dan 100mm vork offset te hebben meegekregen. Erg benieuwd... Voor een XXL'er als Bram is dat overigens niet perse nodig, of het zou echt vele beter moeten sturen. Een gewone X(X)L bovenbuis en 70mm offset geeft al genoeg toe clearance bij lange cranks.
Het je al eens pics en vids gezien van die 36" triple cruiser? Het optimum lijkt me een 36" MTB tandem, 2*XL. 48-gaats wielen dan natuurlijk. Beetje wringen op Dorst singletrack natuurlijk, maar dolle pret op Amerongen-achtige paden of wegritten.
Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).
En, de pond kost nu amper een Euro, dus beter nu alvast "instappen".
Mannig, 38mm, net een kilo, en het past een band groter dan de meesten mensen aan binnenbeen hebben.
Let op, ze bieden nu ook 2.0mm spaken aan in 2 maten. Koopje, tot voorkort moest je echt moeilijk doen om spaken te fitten. Even uitdokteren welke het beste uit komen bij jouw naven natuurlijk.
Algemene info : de meesten gebruiken Schwalbe 28x2.35" binnenbanden, scheelt een pond ofzo per stuk. Soms werkt tubeless zelfs, daar is een 24-uurs unicycle record mee gezet dacht ik.
Ook mooi dat ze 48-gaats velgen aanbieden, misschien aantrekkelijk als je nog Tandem naven hebt liggen, en echt overbuilt no-flex 36" wielen wilt. Idealiter krijgt een 36"er, zoals sommige customs, gewoon veel (ja, veel) bredere naven, en die meer standaard 36 spaken. Op Eurobike stond een hoge bie achtige fiets, 36 gaats, manhoge velg, maar super stijf bij de (houten) velg. Breeeede naven zaten erin, de spaken waren gewoon stukje staaldraad die ongebogen waren door de naaf, staat me bij.
Hoe het rijdt is me nog onbekend, maar de BlackSheep 36"er schijnt zelfs meer dan 100mm vork offset te hebben meegekregen. Erg benieuwd... Voor een XXL'er als Bram is dat overigens niet perse nodig, of het zou echt vele beter moeten sturen. Een gewone X(X)L bovenbuis en 70mm offset geeft al genoeg toe clearance bij lange cranks.
Het je al eens pics en vids gezien van die 36" triple cruiser? Het optimum lijkt me een 36" MTB tandem, 2*XL. 48-gaats wielen dan natuurlijk. Beetje wringen op Dorst singletrack natuurlijk, maar dolle pret op Amerongen-achtige paden of wegritten.
Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).
Naven kun je tocht gewoon laten draaien? Heb ik voor mijn tandem met enkelzijdige ophanging ook wel eens laten doen. Het probleem met de 36-er's is dat je de naven op de afmetingen van de beschikbare spaken zult moeten maken, of zijn deze spaken in alle afmetingen te krijgen tot een bepaalde max?Cloxxki schreef:Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).
Doubt Kills Dreams
Wat was je kwijt voor die naven? Ze tekenen kan ik zo doen, maar betaalbaar 1 stuks laten draaien...Gijsberg schreef:Naven kun je tocht gewoon laten draaien? Heb ik voor mijn tandem met enkelzijdige ophanging ook wel eens laten doen. Het probleem met de 36-er's is dat je de naven op de afmetingen van de beschikbare spaken zult moeten maken, of zijn deze spaken in alle afmetingen te krijgen tot een bepaalde max?Cloxxki schreef:Dubbele schijven voor en achter zijn dan wel weer de moeite (voor is al eens gedaan voor 36", 2 noornaven aan elkaar gelast, erg tof).
Spaken tot 310mm ofzo kun je wel krijgen, erboven zit je aan deze standaard spaken vast, of een moeilijkere/duurdere oplossing.
Als je 48-gaats naven met extreme flensen laat maken, en niet teveel cross gebruikt, lukt het misschien met standaard lichtgewicht Sapims of DT's

Maar nee, als ik dan toch bezig ben met custom draaien, dan laat ik ze gelijk wat alu spaken mee nemen. Beetje a la Industry Nine, en er waren voor hen ook al anderen die dat deden.
-
Ze hebben ook banden:Gijsberg schreef:Bedoel je bijvoorbeeld deze velg? unicycle shop.Tall Boy Bram schreef: banden, naven, velgen, websites? Zoals je weet, wil ik zeker een keer een 36" bouwen. Dit jaar kwam het er niet van ivm Duchenne Heroes maar voor 2009 staat het hoog op de agenda! TBB
De prijs is in ponden... laten we toeslaan!
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... logid=1060
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... alogid=793
http://www.unicycle.uk.com/shop/shopdis ... talogid=60
-
Van MTBR.com:
Let's kick this topic! A small list of 36-ers which are build so far.
I don't know if the list is complete & if it's in the right ranking, excuse me for it.
1. Ben Witt, USA:

2. Keener, USA:

3. Stoiccycles, USA, nr. 1:

4. Stoiccycles, USA, nr. 2:

5. Jeffson, New Zealand:

6. Blonde Fabrications, USA:

7. Black Sheep, USA:

8. Tall Boy, The Netherlands:

Yep! IÂ’m engineering a 36-er. As IÂ’m 2.02 meter high, a 36-er would fit me well. IÂ’m still riding 26-ers & a 29-er but I want to have a 36-er. With a background as a Mechnical Engineer & being one of the founders of the Bombproof Downhill machine (see below), I also build some scooters (see below) and now I'm planning to do this 36" Monster Bike.

Let's kick this topic! A small list of 36-ers which are build so far.
I don't know if the list is complete & if it's in the right ranking, excuse me for it.
1. Ben Witt, USA:

2. Keener, USA:

3. Stoiccycles, USA, nr. 1:

4. Stoiccycles, USA, nr. 2:

5. Jeffson, New Zealand:

6. Blonde Fabrications, USA:

7. Black Sheep, USA:

8. Tall Boy, The Netherlands:

Yep! IÂ’m engineering a 36-er. As IÂ’m 2.02 meter high, a 36-er would fit me well. IÂ’m still riding 26-ers & a 29-er but I want to have a 36-er. With a background as a Mechnical Engineer & being one of the founders of the Bombproof Downhill machine (see below), I also build some scooters (see below) and now I'm planning to do this 36" Monster Bike.