Eerste trip Kona Kula De Luxe 2-9
Moderators:JJ, Beheerders
-
Nou, hij staat er: in blaartrekkend groen met wit. Ik moet er maar aan wennen, denk ik. De eerste trip als people-carrier heb ik van de week al gedaan en dat gaat goed. Alhoewel ik de Follow-me-tandem er nog niet achter heb gehad.
Primair is de Kula aangeschaft om er met de famiilie op/achter mee te kunnen rijden (vrouw op aparte fiets).
Blijft natuurlijk: secundair!
Vanmorgen ben ik er mee wezen mountainbiken. En dat viel tegen.
De fiets is comfortabel, spoort goed, loopt prima door mul zand, zit lekker, remt goed maar is niet vooruit te schoppen! Mijn route loopt via Amerongen en daar kan je op de weg richting Ovreberg een aardige snelheid opbouwen als je via de berg op het asfalt naar beneden rijdt.
In dit geval kwam ik niet boven de 40 km/h. Op een gegeven moment ben ik afgestapt en heb ik gekeken of de wielen wel vrijliepen. Dat was wel het geval op een iets aanlopende schijf in het achterwiel. Overigens waren alle familie-aanhangsels van de fiets afgelhaald.
Toch maar even naar de dealer gegaan. Met de fiets was alles in orde.
Het frame en de afmontage zijn niet super licht maar ook niet heel zwaar. Een compleet voorwiel met banden en spanners weegt ongeveer 1100 gram. De Maxxis Ignitor is wel aan de zware kant (ca 750 gram)
Heeft iemand ervaring met deze band? Het is de 2.1 versie in vouwbare uitvoering.
De nippels van de wielen zijn messing, de spaken rvs DT (rechtoe rechtaan uitvoering) en de naven Shimano LX-achtig, velg is van Sun.
Ik denk dat het gewicht van de wielen en het profiel van de banden roet in het eten gooit. Plan is nu om Schwalbes er om te leggen van 550 gram (Racing Ralph 2.25), messing nippels te vervangen voor alu en om misschien andere spaken te vlechten.
Zou de looigheid hier mee uit de wielen gehaald worden?
Primair is de Kula aangeschaft om er met de famiilie op/achter mee te kunnen rijden (vrouw op aparte fiets).
Blijft natuurlijk: secundair!
Vanmorgen ben ik er mee wezen mountainbiken. En dat viel tegen.
De fiets is comfortabel, spoort goed, loopt prima door mul zand, zit lekker, remt goed maar is niet vooruit te schoppen! Mijn route loopt via Amerongen en daar kan je op de weg richting Ovreberg een aardige snelheid opbouwen als je via de berg op het asfalt naar beneden rijdt.
In dit geval kwam ik niet boven de 40 km/h. Op een gegeven moment ben ik afgestapt en heb ik gekeken of de wielen wel vrijliepen. Dat was wel het geval op een iets aanlopende schijf in het achterwiel. Overigens waren alle familie-aanhangsels van de fiets afgelhaald.
Toch maar even naar de dealer gegaan. Met de fiets was alles in orde.
Het frame en de afmontage zijn niet super licht maar ook niet heel zwaar. Een compleet voorwiel met banden en spanners weegt ongeveer 1100 gram. De Maxxis Ignitor is wel aan de zware kant (ca 750 gram)
Heeft iemand ervaring met deze band? Het is de 2.1 versie in vouwbare uitvoering.
De nippels van de wielen zijn messing, de spaken rvs DT (rechtoe rechtaan uitvoering) en de naven Shimano LX-achtig, velg is van Sun.
Ik denk dat het gewicht van de wielen en het profiel van de banden roet in het eten gooit. Plan is nu om Schwalbes er om te leggen van 550 gram (Racing Ralph 2.25), messing nippels te vervangen voor alu en om misschien andere spaken te vlechten.
Zou de looigheid hier mee uit de wielen gehaald worden?
Re: Eerste trip Kona Kula De Luxe 2-9
Dat lijkt me stug met een band van 750 gr.Bartacus0001 schreef:Een compleet voorwiel met banden en spanners weegt ongeveer 1100 gram.

Ik denk dat lichtere banden (en eventueel ook biba's want daar zit ook veel verschil in) al veel zullen helpen. Dat zou ik iig. als eerste proberen. Als de fiets als familie trekker moet gaan dienen zou ik wegbandjes nemen, dan kan het allemaal nog een stuk lichter worden dan met mtb banden. Spaken en nippels vervangen zou ik niet doen, dan zou ik eerder een nieuwe wielset kopen...
Wielen zijn het zwakke punt van deze voor de rest uitstekende fiets. Ben heel erg te spreken over het frame
Ik had binnen twee kilometer het wiel al dubbel, Tom kende het probleem.
Slechte dichting van de deore naaf, zware en niet erg solide velgen
Latex BiBa en een gladde BuBa kan dan helpen

Ik had binnen twee kilometer het wiel al dubbel, Tom kende het probleem.
Slechte dichting van de deore naaf, zware en niet erg solide velgen

Latex BiBa en een gladde BuBa kan dan helpen
'genoten, mens, genoten dat heb ik! Seks is het niet, maar het lijkt er verdorie toch goed op'
Sport als levenskunst
Sport als levenskunst
-
Bedakt voor de reacties!
De gladde buba is op dit moment nog geen optie om dat ik op vakantie niet al te veel wil wisselen van banden en dus maar liever voor een atb band ga. Daarmee kan ik in ieder geval het bos in en de straat op. Met een gladde band kan ik wel de straat op maan niet het bos in.
Het is wel belangrijk dat de wielen stevig zijn en een wiel wat dubbel is na 2 km, dat is geen goed vooruitzicht.
Wat zou een goede, stevige maar toch lichte velg kunnen zijn? Voor de naven denk ik aan een paar Hope's. die gebruik ik ook in een andere fiets en die doen het goed.
De gladde buba is op dit moment nog geen optie om dat ik op vakantie niet al te veel wil wisselen van banden en dus maar liever voor een atb band ga. Daarmee kan ik in ieder geval het bos in en de straat op. Met een gladde band kan ik wel de straat op maan niet het bos in.
Het is wel belangrijk dat de wielen stevig zijn en een wiel wat dubbel is na 2 km, dat is geen goed vooruitzicht.
Wat zou een goede, stevige maar toch lichte velg kunnen zijn? Voor de naven denk ik aan een paar Hope's. die gebruik ik ook in een andere fiets en die doen het goed.
Re: Eerste trip Kona Kula De Luxe 2-9
In dit geval kwam ik niet boven de 40 km/h.
Misschien een paar mavic race carbon sl wielen nemen icm ultralichte 23mm vouwbanden en een een Calimero tijdrithelm opzetten. Dikke kans dat je dan wel 43 haalt.
Misschien een paar mavic race carbon sl wielen nemen icm ultralichte 23mm vouwbanden en een een Calimero tijdrithelm opzetten. Dikke kans dat je dan wel 43 haalt.

- JJ
- Forumbeheerder
- Contacteer:
Ga voor een 36 gaats velg achter en eventueel een 32 voor (of beide 36, die paar gram..)
Sterke en relatief lichte disc velgen..
De Flow van NoTubes is mijn favoriet op dit moment, De Blunt van Velocity zou een optie kunnen zijn. Binnenkort komen de nieuwe Salsa velgen, breed, gelast en niet TE zwaar, nog meer opties.
Als je een velgrem-rand niet erg vind zou je 1 van de trekkingvelgen van Mavic kunnen overwegen, over het algemeen erg stabiel, echter niet heel erg licht.
Er zijn zat opties, maar ik zou vooral niet voor een race gerichte velg gaan.
JJ
Sterke en relatief lichte disc velgen..
De Flow van NoTubes is mijn favoriet op dit moment, De Blunt van Velocity zou een optie kunnen zijn. Binnenkort komen de nieuwe Salsa velgen, breed, gelast en niet TE zwaar, nog meer opties.
Als je een velgrem-rand niet erg vind zou je 1 van de trekkingvelgen van Mavic kunnen overwegen, over het algemeen erg stabiel, echter niet heel erg licht.
Er zijn zat opties, maar ik zou vooral niet voor een race gerichte velg gaan.
JJ
Justpedal Bikeshop: Your alternative bikeshop!
-
Gewicht van de rijder heeft ten dele invloed op snelheid. Holletje af, zonder bijtrappen, is Cloxxki vandaag (90kg) iets sneller dan Cloxxki in vorm (82kg). BIjna dezelfde luchtweerstand, maar meer vermogen door omzetting zwaarteenergie in kinetische energie.biermagnaat schreef:Mischien zeg ik nou wel iets heel erg doms, maar heeft het gewicht en de conditie van een rijder niet heel veel meer invloed dan het gewicht van een fiets?
Het lijkt mij eerder dat het aan het verzet ligt dan aan de velgen.
Wel werkt rijder+fietsgewicht ook op de rolweerstand. Die is nagenoeg porpoertioneel. Dus als ik bij 40km/u op asfalt bijvoorbeeld 150W rolweersand heb bij 82kg, kan dat bij 90kg weleens rond de 170W zijn. Echter, als de luchtweerstand die daar bovenop komt (zeg 300W) niet veel verandert door mijn uit-vorm-zijn (mooiere rondingen zijn misschien zelfs sneller, minder wapperende jersey) niet verandert, ga je alsnog harder als je zwaarder bent.
Op het vlakke echter, kost die 8kg die ik teveel weeg dus wel zo'n 20W aan weerstand die de benen moeten overkomen.
Met snellere banden kun je een rolweerstand van rond de 150W wél terugbrengen tot een (relatief gepsroken) 110w of 120W. Daar is veel verschil te halen. Rond de 30W op een totaal van ~200W bij 25km/u, en dán merk je het verschil helemaal.
Luchtweerstand loopt sneller op dan rolstand, dus op hoge snelheid ben je vooral in gevecht tegen de luchtweerstand. 25km/u is eacy rolluing, maar 50km/u is voor de meeste stervelingen op het vlakke bij windstilte niet te halen. Er is dan ook zomaar 4x of 6x zoveel luchtweerstand mee gepaard, terwijl de rolweerstand slechts verdubbeld is.
Off-road zie je (tijdens klimmen of vlak) weinig hoge snelheden, en door de minder vaste ondergrond gaat het merendeel van je energie naar rolweerstand. Een band die goed rolt op de specifieke ondergrond is dan ook extra de moeite.
Extreem voorbeeld : door kleverige modder kan een onfitte trimmer in een sprintje wel bijvoorbeeld 35km/u bereiken op een crosser met smalle bandjes, terwijl dat met logge, zuigende DH banden zelfs voor een prof sprinter onmogelijk is.
Voor het testen van banden kun je een tunnel gebruiken (weinig wind). Liefst op een traject waar door gewoon laten rollen van de fiets weinig tempo ontwikkeld wordt. Dit laatte omdat de rolweerstand dan een grotere component uit de zwarte-energie opeist. Houding op de fiets is minder van invloed, en de test-verschillen zullen eenvoudiger te registreren zijn.
Een off-road band moet dan natuurlijk eigenlijk op lage druk getest worden, en de gewonnen data zegt alleen iets over de rolweerstand door de interne wrijving in de band, weinig over hoe deze interact met de bodem. Een snelle asfaltband hoeft niet perse ook snel te rollen op zuigende bodem, zand, grind, of modder.
Er bestaan schema's om bij test op hellingen van verschillende (consistente) hellingspercentages de terminal speed (topspeed zonder trappen) in te noteren, waarna er een rolweerstandscoëfficient gegenereerd kan worden. De formules elimineren door de andere aangeleverde data de anders zo storende invloed van luchtweerstand. Liefhebbers? Het stond ooit op MTBR, ik denk gepost door Anders of Anden ofzo.
-
Dat beeld klopt aardig hoor, maar bepaalde zaken blijven uitmaken. Veel mensen denken dat gewicht alles is, en het is ook het makkelijkste om over te obsederen.biermagnaat schreef:Cloxxki!!!!!![]()
je hebt echt mijn ogen geopend, ik had altijd een stereotype beeld van: wat maakt het gewicht van je fiets uit als je zelf al zwaar bent. Maar nu kijk ik er heel anders tegenaan.
Bedankt!
Het gewicht van de fiets is sowieso niks verleken bij mijzelf. LOL, ik kan van spul dat ik heb liggen wel een 29"er bouwen die hetzelfde weegt als mijn overgewicht

Boven dit alles, vind ik een zwaarder frame ook beter rijden, het voelt efficienter. Binnen een materiaalsoort, dat wel.